- We wrześniu najchętniej kupowane były samochody marek Toyota, Kia i Hyundai, a od początku roku podium należy do Toyoty, Skody i Volkswagena
- W klasie premium najwyższą sprzedaż notuje BMW
- Samar: bazując na bieżącym trendzie można przypuszczać, iż do końca roku poziom wzrostu jeszcze się zmniejszy
Od początku 2021 r. sprzedano w Polsce o blisko 52,2 tys. samochodów więcej niż w analogicznym okresie 2020, co może wydawać się sporym sukcesem. Niestety, jeśli porównamy wrzesień tego roku (33 087 szt.) z wrześniem poprzedniego (38 147 szt.), widoczny jest już ponad 13-procentowy spadek, za który w znaczniej mierze tym razem odpowiada ograniczona podaż. Ze względu na przerwy w produkcji samochodów związane z kryzysem na rynku półprzewodników dilerzy nie mają po prostu czego sprzedawać, a czas oczekiwania na popularne modele przekracza kilka miesięcy. Firmy zgodnie twierdzą, że gdyby nie problemy z dostawami, mogliby sprzedawać znacznie więcej aut, a najbliższe miesiące nie przyniosą raczej poprawy w tym zakresie.
Spadki dotykają także segment premium, w którym we wrześniu w stosunku do sierpnia sprzedano o prawie 10 proc. samochodów mniej, choć tu akurat jeśli spojrzymy na wynik skumulowany od początku 2021 r., to nadal jest on o prawie 30 proc. lepszy niż w 2020.
Sprzedaż nowych samochodów – liderzy rynku
Pozycję lidera po 9 miesiącach utrzymała Toyota, która we wrześniu sprzedała co prawda mniej aut niż w sierpniu, ale od początku roku notuje ponad 35,7 proc. wzrostu. W sumie japoński koncern dostarczył w tym roku klientom 57 123 auta i posiada 16,45 proc. udziału w rynku. Na drugiej pozycji uplasowała się Skoda ze sprzedażą na poziomie 37 458 sztuk, co oznacza prawie 7-procentowy spadek. Ostatnie miejsce podium przypadło Volkswagenowi, z którego salonów wyjechało 27 290 samochodów – o 10,9 proc. więcej niż w ciągu 9 miesięcy 2020 r.
Sprzedaż marek popularnych - TOP 10
Marka | IX ’21 (szt.) | VIII ’21 (szt.) | Zmiana (%) | I-IX ’21 (szt.) | I-IX ’20 (szt.) | Zmiana (%) |
1. Toyota | 5 406 | 5 256 | 2,85 | 57 123 | 42 083 | 35,74 |
2. Skoda | 2 323 | 2 733 | -15,00 | 37 458 | 40 257 | -6,95 |
3. Volkswagen | 1 814 | 2 068 | -12,28 | 27 290 | 24 608 | 10,90 |
4. Kia | 3 424 | 2 985 | 14,71 | 25 529 | 17 444 | 46,35 |
5. Hyundai | 2 442 | 2 722 | -10,29 | 20 466 | 12 658 | 61,68 |
6. BMW | 1 876 | 1 959 | -4,24 | 18 372 | 12 380 | 48,40 |
7. Audi | 1 085 | 1 554 | -30,18 | 15 222 | 10 370 | 46,79 |
8. Mercedes | 1 136 | 1 448 | -21,55 | 14 918 | 14 332 | 4,09 |
9. Dacia | 1 131 | 1 581 | -28,46 | 14 803 | 13 923 | 6,32 |
10. Ford | 1 564 | 1 140 | 37,19 | 14 397 | 12 700 | 13,36 |
Źródło: IBRM SAMAR |
W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek w Polsce największym procentowym wzrostem sprzedaży mogą pochwalić się Hyundai – o 61,68 proc. do poziomu 20 466 aut i 5. pozycja w rankingu - oraz BMW – o 48,4 proc., 18 372 dostarczone auta i 6. miejsce w Top 10. Niemiecki producent jest też liderem segmentu premium, w którym wyprzedza Audi (15 222 auta, +46,79 proc.) i Mercedesa (14 584 auta, +5,54 proc.). Co ciekawe, cała trójka we wrześniu zanotowała spadek sprzedaży w porównaniu z sierpniem tego roku, a Audi i Mercedes także z wrześniem roku ubiegłego. W Top 10 marek premium największy procentowy wzrost sprzedaży był udziałem Tesli, która dostarczyła klientom 622 samochody – o ponad 371 proc. więcej niż w 2020 r. Spory wzrost zanotował także Lexus – o 66,2 proc. i sprzedaż 4 966 aut.
Sprzedaż marek premium - TOP 10
Marka | IX ’21 (szt.) | VIII ’21 (szt.) | Zmiana (%) | I-IX ’21 (szt.) | I-IX ’20 (szt.) | Zmiana (%) |
1. BMW | 1 876 | 1 959 | -4,24 | 18 372 | 12 380 | 48,40 |
2. Audi | 1 085 | 1 554 | -30,18 | 15 222 | 10 370 | 46,79 |
3. Mercedes | 1 107 | 1 410 | -21,49 | 14 584 | 13 818 | 5,54 |
4. Volvo | 586 | 524 | 11,83 | 8 952 | 8 226 | 8,83 |
5. Lexus | 721 | 654 | 10,24 | 4 966 | 2 988 | 66,20 |
6. Mini | 125 | 170 | -26,47 | 1 950 | 1 397 | 39,58 |
7. Land Rover | 131 | 134 | -2,24 | 1 365 | 989 | 38,02 |
8. Porsche | 83 | 72 | 15,28 | 1 267 | 1 173 | 8,01 |
9. Tesla | 161 | 19 | 747,37 | 622 | 132 | 371,21 |
10. Jaguar | 31 | 62 | -50,00 | 373 | 573 | -34,90 |
Źródło: IBRM SAMAR |