• We wrześniu najchętniej kupowane były samochody marek Toyota, Kia i Hyundai, a od początku roku podium należy do Toyoty, Skody i Volkswagena
  • W klasie premium najwyższą sprzedaż notuje BMW
  • Samar: bazując na bieżącym trendzie można przypuszczać, iż do końca roku poziom wzrostu jeszcze się zmniejszy

Od początku 2021 r. sprzedano w Polsce o blisko 52,2 tys. samochodów więcej niż w analogicznym okresie 2020, co może wydawać się sporym sukcesem. Niestety, jeśli porównamy wrzesień tego roku (33 087 szt.) z wrześniem poprzedniego (38 147 szt.), widoczny jest już ponad 13-procentowy spadek, za który w znaczniej mierze tym razem odpowiada ograniczona podaż. Ze względu na przerwy w produkcji samochodów związane z kryzysem na rynku półprzewodników dilerzy nie mają po prostu czego sprzedawać, a czas oczekiwania na popularne modele przekracza kilka miesięcy. Firmy zgodnie twierdzą, że gdyby nie problemy z dostawami, mogliby sprzedawać znacznie więcej aut, a najbliższe miesiące nie przyniosą raczej poprawy w tym zakresie.

Spadki dotykają także segment premium, w którym we wrześniu w stosunku do sierpnia sprzedano o prawie 10 proc. samochodów mniej, choć tu akurat jeśli spojrzymy na wynik skumulowany od początku 2021 r., to nadal jest on o prawie 30 proc. lepszy niż w 2020.

Sprzedaż nowych samochodów – liderzy rynku

Pozycję lidera po 9 miesiącach utrzymała Toyota, która we wrześniu sprzedała co prawda mniej aut niż w sierpniu, ale od początku roku notuje ponad 35,7 proc. wzrostu. W sumie japoński koncern dostarczył w tym roku klientom 57 123 auta i posiada 16,45 proc. udziału w rynku. Na drugiej pozycji uplasowała się Skoda ze sprzedażą na poziomie 37 458 sztuk, co oznacza prawie 7-procentowy spadek. Ostatnie miejsce podium przypadło Volkswagenowi, z którego salonów wyjechało 27 290 samochodów – o 10,9 proc. więcej niż w ciągu 9 miesięcy 2020 r.

Sprzedaż marek popularnych - TOP 10

Marka IX ’21 (szt.) VIII ’21 (szt.) Zmiana (%) I-IX ’21 (szt.) I-IX ’20 (szt.) Zmiana (%)
1. Toyota  5 406  5 256  2,85 57 123  42 083  35,74
2. Skoda  2 323  2 733  -15,00 37 458  40 257  -6,95
3. Volkswagen  1 814  2 068  -12,28 27 290  24 608  10,90
4. Kia 3 424  2 985  14,71 25 529  17 444  46,35
5. Hyundai 2 442  2 722  -10,29 20 466  12 658  61,68
6. BMW 1 876  1 959  -4,24 18 372  12 380  48,40
7. Audi 1 085  1 554  -30,18 15 222  10 370  46,79
8. Mercedes 1 136  1 448  -21,55 14 918  14 332  4,09
9. Dacia 1 131  1 581  -28,46 14 803  13 923  6,32
10. Ford 1 564  1 140  37,19 14 397  12 700  13,36
Źródło: IBRM SAMAR

W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek w Polsce największym procentowym wzrostem sprzedaży mogą pochwalić się Hyundai – o 61,68 proc. do poziomu 20 466 aut i 5. pozycja w rankingu - oraz BMW – o 48,4 proc., 18 372 dostarczone auta i 6. miejsce w Top 10. Niemiecki producent jest też liderem segmentu premium, w którym wyprzedza Audi (15 222 auta, +46,79 proc.) i Mercedesa (14 584 auta, +5,54 proc.). Co ciekawe, cała trójka we wrześniu zanotowała spadek sprzedaży w porównaniu z sierpniem tego roku, a Audi i Mercedes także z wrześniem roku ubiegłego. W Top 10 marek premium największy procentowy wzrost sprzedaży był udziałem Tesli, która dostarczyła klientom 622 samochody – o ponad 371 proc. więcej niż w 2020 r. Spory wzrost zanotował także Lexus – o 66,2 proc. i sprzedaż 4 966 aut.

Sprzedaż marek premium - TOP 10

Marka IX ’21 (szt.) VIII ’21 (szt.) Zmiana (%) I-IX ’21 (szt.) I-IX ’20 (szt.) Zmiana (%)
1. BMW  1 876  1 959  -4,24 18 372  12 380  48,40
2. Audi  1 085  1 554  -30,18 15 222  10 370  46,79
3. Mercedes  1 107  1 410  -21,49 14 584  13 818  5,54
4. Volvo  586 524 11,83 8 952  8 226  8,83
5. Lexus  721 654 10,24 4 966  2 988  66,20
6. Mini  125 170 -26,47 1 950  1 397  39,58
7. Land Rover  131 134 -2,24 1 365  989 38,02
8. Porsche  83 72 15,28 1 267  1 173  8,01
9. Tesla  161 19 747,37 622 132 371,21
10. Jaguar  31 62 -50,00 373 573 -34,90
Źródło: IBRM SAMAR