Od 1 lipca br. w Warszawie prowadzone są kontrole dotyczące wjazdów bez uprawnień do działającej w stolicy Strefy Czystego Transportu (SCT). Ta obejmuje większość Śródmieścia oraz fragmenty otaczających je dzielnic. Celem ustanowienia SCT jest ograniczenie ilości zanieczyszczeń powietrza, których źródłem są pojazdy z silnikami spalinowymi, a tym samym poprawa stanu zdrowia mieszkańców.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNa razie pouczenia, później "trwalsze działania"
Od początku funkcjonowania SCT, jak informuje PAP, powołując się na rzecznika straży miejskiej Sławomira Smyka, warszawscy strażnicy zastosowali 293 pouczenia i polecenia. Wpisuje się to w przyjętą obecnie strategię władz miasta. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski stwierdził, że na początku przede wszystkim prowadzone będą działania edukacyjne i informacyjne. "Z czasem będziemy podejmować coraz trwalsze działania, dlatego, że zależy nam na czystszym powietrzu" - dodał Trzaskowski.
- Przeczytaj także: Szykują się trudne dwa tygodnie na zakopiance. Będą korki na DK7
Wymogi będą zaostrzane co dwa lata
Już teraz do warszawskiej SCT nie wjadą pojazdy z silnikami benzynowymi, także te zasilane LPG, które mają więcej niż 27 lat lub te niespełniające normy Euro 2. Zakaz obejmuje również diesle starsze niż 19 lat i te, które nie spełniają normy Euro 4.
Powyższe wymagania będą zaostrzane co dwa lata. Już od 2026 r. do SCT będą mogły wjeżdżać tylko auta benzynowe (w tym LPG) spełniające normę Euro 3 i te, które zostały wyprodukowane nie wcześniej niż w 2000 r. oraz diesle zgodne z normą Euro 5 lub te wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 r.