Auto Świat Wiadomości Aktualności Trzy miesiące działania SCT w Warszawie. Już kilkaset pouczeń, a to dopiero początek

Trzy miesiące działania SCT w Warszawie. Już kilkaset pouczeń, a to dopiero początek

Tylko przez trzy miesiące funkcjonowania warszawskiej Strefy Czystego Transportu (SCT) strażnicy miejscy pouczyli kilkuset kierowców. Na razie nie wystawiono żadnego mandatu, informuje PAP. Tymczasem prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zapowiada podjęcie z czasem trwalszych działań.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie - zdj. ilustracyjne
Grand Warszawski/ZDM Warszawa / Shutterstock
Strefa Czystego Transportu w Warszawie - zdj. ilustracyjne

Od 1 lipca br. w Warszawie prowadzone są kontrole dotyczące wjazdów bez uprawnień do działającej w stolicy Strefy Czystego Transportu (SCT). Ta obejmuje większość Śródmieścia oraz fragmenty otaczających je dzielnic. Celem ustanowienia SCT jest ograniczenie ilości zanieczyszczeń powietrza, których źródłem są pojazdy z silnikami spalinowymi, a tym samym poprawa stanu zdrowia mieszkańców.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Na razie pouczenia, później "trwalsze działania"

Od początku funkcjonowania SCT, jak informuje PAP, powołując się na rzecznika straży miejskiej Sławomira Smyka, warszawscy strażnicy zastosowali 293 pouczenia i polecenia. Wpisuje się to w przyjętą obecnie strategię władz miasta. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski stwierdził, że na początku przede wszystkim prowadzone będą działania edukacyjne i informacyjne. "Z czasem będziemy podejmować coraz trwalsze działania, dlatego, że zależy nam na czystszym powietrzu" - dodał Trzaskowski.

Wymogi będą zaostrzane co dwa lata

Już teraz do warszawskiej SCT nie wjadą pojazdy z silnikami benzynowymi, także te zasilane LPG, które mają więcej niż 27 lat lub te niespełniające normy Euro 2. Zakaz obejmuje również diesle starsze niż 19 lat i te, które nie spełniają normy Euro 4.

Powyższe wymagania będą zaostrzane co dwa lata. Już od 2026 r. do SCT będą mogły wjeżdżać tylko auta benzynowe (w tym LPG) spełniające normę Euro 3 i te, które zostały wyprodukowane nie wcześniej niż w 2000 r. oraz diesle zgodne z normą Euro 5 lub te wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 r.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków