• Tuż przed spotkaniem prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego z dziennikarzami opublikowano wyniki badania mówiące o tym, co mieszkańcy stolicy sądzą o wprowadzeniu SCT
  • Z przedstawionych badań wynika, iż ponad trzy czwarte (76 proc.) mieszkańców Warszawy popiera wprowadzenie jakiejś formy ograniczeń ruchu samochodów spełniających najniższe normy czystości spalin
  • Tylko co czwarty badany chciałby, aby SCT objęła całe miasto
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Na wstępie trzeba zaznaczyć, iż badanie, którego wynik mówi o gotowości warszawiaków na ustanowienie w mieście strefy czystego transportu, to badanie wykonane online na stosunkowo niedużej grupie mieszkańców. Na wypełnienie ankiety zdecydowało się 512 osób. Badanie przeprowadziła w grudniu 2022 r. Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych. Władze miasta przekonują jednak, że wyniki tych badań pokrywają się z wieloma różnymi, poprowadzonymi wcześniej badaniami. Ponadto wszystko, co wiemy dziś o planach wprowadzenia SCT w Warszawie, będzie tematem dyskusji z mieszkańcami, która zacznie się wkrótce i potrwa trzy miesiące.

Dalej uspokajał:

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Strefa czystego transportu w Warszawie: wykluczanie starych aut krok po kroku

Strefa ma ruszyć w połowie przyszłego roku – od lipca 2024 r. W pierwszym etapie granicą dla samochodów benzynowych będzie norma euro 2, dla diesli – euro 4. Oznacza to, że do strefy w pierwszym etapie nie wjadą samochody benzynowe starsze niż 27 lat i diesle starsze niż 18 lat. Dwa lata później mają wejść w życie ostrzejsze normy — euro 3 dla benzyniaków i euro 5 dla diesli, co oznacza granicę wiekową dla samochodów odpowiednio 25 i 16 lat. Kolejne ograniczenia mają wejść w życie w 2028 r. – euro 4 dla benzyniaków i euro 6 dla diesli (granica wiekowa odpowiednio 22 i 13 lat).

Obecne plany zaostrzania strefy sięgają 2032 r., gdy najstarsze auta mające prawo wjechać do strefy będą spełniać normę euro 6 (benzyniaki – ich maksymalny wiek to 17 lat) i euro 6d dla diesli (maksymalny wiek 11 lat).

Etapy wdrażania strefy czystego transportu w Warszawie Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Etapy wdrażania strefy czystego transportu w Warszawie

Wyłączenia – kto wjedzie starszym autem do strefy?

Wyłączenia mają dotyczyć służb (policja, pogotowie, straż pożarna), aut zabytkowych, specjalnych (np. pomoc drogowa), samochodów należących do osób niepełnosprawnych. Dodatkowo przewidywane są wyłączenia czasowe – czyli pozwolenie na wyjątkowy wjazd starym autem do strefy ma być możliwy np. cztery razy w roku na zasadzie "musiałem jechać do szpitala".

Granice – nie całe miasto, tylko jego część

Strefa czystego transportu w Warszawie ma obejmować część miasta w taki sposób, aby jej granice pokrywały się z "szybkimi" trasami okalającymi szeroko rozumiane centrum miasta.

Panowane granice strefy czystego transportu w Warszawie Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Panowane granice strefy czystego transportu w Warszawie

Strefy czystego transportu – dlaczego nie da się ich uniknąć?

Prezydent Rafał Trzaskowski przekonuje, że wprowadzenia SCT nie da się uniknąć, gdyż wynika on z terminów przewidzianych przez różne akty prawne. Pierwszy to Krajowy Plan Odbudowy, który mówi o wprowadzeniu stref w co najmniej czterech miastach do 2025 r.

Natomiast od stycznia 2026 r. na podstawie uregulowań ustawowych strefy powinny być wprowadzone we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.