Logo
WiadomościAktualnościWykluczanie starych aut w Warszawie krok po kroku. Czy powstanie strefa czystego transportu w stolicy?

Wykluczanie starych aut w Warszawie krok po kroku. Czy powstanie strefa czystego transportu w stolicy?

Trwają przygotowania do wprowadzenia w Warszawie SCT – strefy czystego transportu. 25 stycznia, na spotkaniu z dziennikarzami prezydent stolicy Rafał Trzaskowski przedstawił wstępne założenia projektu. Jednocześnie w mieście trwa kampania, która ma przekonać warszawiaków, iż strefa jest potrzebna i że chcą jej wprowadzenia.

Strefa czystego transportu w Warszawie
Tupungato, Ministerstwo Infrastruktury / Shutterstock
Strefa czystego transportu w Warszawie

Na wstępie trzeba zaznaczyć, iż badanie, którego wynik mówi o gotowości warszawiaków na ustanowienie w mieście strefy czystego transportu, to badanie wykonane online na stosunkowo niedużej grupie mieszkańców. Na wypełnienie ankiety zdecydowało się 512 osób. Badanie przeprowadziła w grudniu 2022 r. Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych. Władze miasta przekonują jednak, że wyniki tych badań pokrywają się z wieloma różnymi, poprowadzonymi wcześniej badaniami. Ponadto wszystko, co wiemy dziś o planach wprowadzenia SCT w Warszawie, będzie tematem dyskusji z mieszkańcami, która zacznie się wkrótce i potrwa trzy miesiące.

To jest standard, który zaczyna obowiązywać w miastach europejskich – powiedział prezydent Rafał Trzaskowski na spotkaniu z dziennikarzami.

Dalej uspokajał:

Wprowadzenie strefy ma być rozłożone na lata, aby mieszkańcy mieli szanse dostosować się do zmian. Chcemy zasygnalizować, że kupowanie starych diesli w Europie, w Warszawie się nie opłaca, gdyż wiąże się to z konsekwencjami. Nikogo nie chcemy zaskakiwać, dlatego zaczynamy konsultacje. Chcemy dyskutować o konkretnych rozwiązaniach.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Strefa czystego transportu w Warszawie: wykluczanie starych aut krok po kroku

Strefa ma ruszyć w połowie przyszłego roku – od lipca 2024 r. W pierwszym etapie granicą dla samochodów benzynowych będzie norma euro 2, dla diesli – euro 4. Oznacza to, że do strefy w pierwszym etapie nie wjadą samochody benzynowe starsze niż 27 lat i diesle starsze niż 18 lat. Dwa lata później mają wejść w życie ostrzejsze normy — euro 3 dla benzyniaków i euro 5 dla diesli, co oznacza granicę wiekową dla samochodów odpowiednio 25 i 16 lat. Kolejne ograniczenia mają wejść w życie w 2028 r. – euro 4 dla benzyniaków i euro 6 dla diesli (granica wiekowa odpowiednio 22 i 13 lat).

Obecne plany zaostrzania strefy sięgają 2032 r., gdy najstarsze auta mające prawo wjechać do strefy będą spełniać normę euro 6 (benzyniaki – ich maksymalny wiek to 17 lat) i euro 6d dla diesli (maksymalny wiek 11 lat).

Etapy wdrażania strefy czystego transportu w Warszawie
Etapy wdrażania strefy czystego transportu w WarszawieŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Wyłączenia – kto wjedzie starszym autem do strefy?

Wyłączenia mają dotyczyć służb (policja, pogotowie, straż pożarna), aut zabytkowych, specjalnych (np. pomoc drogowa), samochodów należących do osób niepełnosprawnych. Dodatkowo przewidywane są wyłączenia czasowe – czyli pozwolenie na wyjątkowy wjazd starym autem do strefy ma być możliwy np. cztery razy w roku na zasadzie "musiałem jechać do szpitala".

Granice – nie całe miasto, tylko jego część

Strefa czystego transportu w Warszawie ma obejmować część miasta w taki sposób, aby jej granice pokrywały się z "szybkimi" trasami okalającymi szeroko rozumiane centrum miasta.

Panowane granice strefy czystego transportu w Warszawie
Panowane granice strefy czystego transportu w WarszawieŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Strefy czystego transportu – dlaczego nie da się ich uniknąć?

Prezydent Rafał Trzaskowski przekonuje, że wprowadzenia SCT nie da się uniknąć, gdyż wynika on z terminów przewidzianych przez różne akty prawne. Pierwszy to Krajowy Plan Odbudowy, który mówi o wprowadzeniu stref w co najmniej czterech miastach do 2025 r.

Natomiast od stycznia 2026 r. na podstawie uregulowań ustawowych strefy powinny być wprowadzone we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium