Auto Świat Wiadomości Aktualności Zaskakujące pary. Uwierzysz, że te samochody mają tę samą platformę?

Zaskakujące pary. Uwierzysz, że te samochody mają tę samą platformę?

Kiedyś na tej samej płycie podłogowej można było co najwyżej zbudować wersje sedan i kombi. Dziś jedną architekturę mogą dzielić tak różne modele, jak… no właśnie, proszę zobaczyć.

Platforma MEB
Platforma MEBVolkswagen

Różni je nie tylko liczba drzwi. Te pary "mówią" zupełnie innym językiem stylistycznym, mają różne charaktery, rywalizują w kompletnie innych segmentach, pierwszy należy do klubu premium, drugi już nie. Z jednej strony popularny kompaktowy hatchback, z drugiej – ekskluzywny sedan premium klasy wyższej. Model słynnej off-roadowej amerykańskiej firmy i auto nie mniej znanego sportowego włoskiego producenta. SUV Volkswagena i SUV Bentleya. Albo BMW i samochód z Wietnamu.

Takich przypadków będzie tylko więcej. Każda firma motoryzacyjna chce przecież ciąć koszty, a gdzie jest na to lepsze miejsce niż właśnie platforma, najdroższy – obok silnika – podzespół.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kiedyś na przeszkodzie stał stan techniki. Dziś jest on na tyle zaawansowany, że z jednej architektury mogą bez problemu korzystać modele z kompletnie innych bajek. Mało tego, koncern Volkswagena, jeden z pionierów unifikacji platform, chce docelowo wszystkiego swoje modele – nieważne, miejska Skoda czy supersportowe Lamborghini – oprzeć na wspólnej architekturze, czyli Scalable Systems Platform. Pierwsze bazujące na niej auta pojawią się w 2026 r., a ogółem koncern zamierza wyprodukować ponad 40 milionów samochodów z tą architekturą.

Poza tym branża od lat się łączy. Powstają grupy gromadzące coraz więcej producentów, jak choćby Stellantis, do którego należy zarówno Jeep, jak i Alfa Romeo, Opel i Citroen, Maserati i Fiat. W efekcie te same platformy coraz częściej będą się pojawić w modelach firm, które do tej pory nie miały ze sobą większego związku.

Czy powinniśmy się więc bać unifikacji? Czy te same platformy oznaczają, że wszystkie samochody zaczną wyglądać tak samo? Absolutnie nie, a te 10 par są tego najlepszymi przykładami.

BMW X5 i VinFast Lux SA2.0

BMW X5 (trzecia generacja; F15; 2013-2018)
BMW X5 (trzecia generacja; F15; 2013-2018)BMW
VinFast Lux SA2.0
VinFast Lux SA2.0VinFast

VinFast pochodzi z Wietnamu. W 2018 r. przedstawił swoje dwa pierwsze modele, w tym SUV-a Lux SA2.0. Co go w ogóle może łączyć z BMW X5? Platforma.

VinFast kupił ją od BMW w ramach licencji. Tym samym model Lux SA2.0 oparto na architekturze trzeciej generacji BMW X5, czyli produkowanej w latach 2013-2018 serii F15.

W gamie wietnamskiego SUV-a znalazł się ponadto licencyjny silnik BMW, czyli 231-konna turbodoładowana jednostka 2.0. To jeszcze nie wszystko. Za designem VinFasta Lux SA2.0 stoi legendarna włoska Pininfarina.

Volvo XC60 i Ford Mondeo

Volvo XC60 (pierwsza generacja; 2008-2017)
Volvo XC60 (pierwsza generacja; 2008-2017)Volvo Car Group
Ford Mondeo (2007-2014)
Ford Mondeo (2007-2014)Ford

Ta para pamięta czasy, kiedy Volvo Cars (czyli te od samochodów osobowych, a nie ciężarówek) należało do koncernu Forda.

Pierwsza generacja Volvo XC60 (2008-2017) i produkowany w latach 2007-2014 Ford Mondeo miały te samą platformę o nazwie EUCD. Trafiła ona także np. do poprzednich wcieleń Fordów S-Max i Galaxy.

Z jednej strony mamy więc popularny model klasy średniej, z drugiej SUV-a premium. Tyle że James Bond w filmie ”Casino Royale” wybrał właśnie Mondeo, a nie Volvo XC60.

Szwedzka firma korzystała też z innej platformy Forda. Volvo V40 (2012-2019) dzieliło architekturę z poprzednią generacją Ford Focusa (2012-2018).

Toyota RAV4 i Toyota Camry

Toyota RAV4 (piąta generacja; od 2018 r.)
Toyota RAV4 (piąta generacja; od 2018 r.)Toyota
Toyota Camry (ósma generacja; od 2018 r.)
Toyota Camry (ósma generacja; od 2018 r.)Toyota

SUV i sedan. Pierwszy kompaktowy, drugi klasy średniej. Oba firmowane przez Toyotę i oparte na tej samej platformie.

Chodzi o wariant K architektury TNGA (Toyota New Global Architecture). TNGA to – podobnie jak MQB koncernu Volkswagena – rodzina różnych platform. Na razie składają się na nią cztery pochodne:

  • TNGA-B: stosowana np. w Toyotach Yaris i Urban Cruiser;
  • TNGA-C: używana m.in. w Toyocie Corolli, C-HR i Prius;
  • TNGA-K: znana np. z Toyoty RAV4, Camry i Highlander;
  • e-TNGA: zadebiutowała w Toyocie bZ4X.

Toyota RAV4 i Camry pokazują jak bardzo wszechstronne jest TNGA. Camry ma przecież aż o prawie 29 cm dłuższe nadwozie od RAV4 (488,5 kontra 460 cm), a RAV4 jest o prawie ćwierć metra wyższe (168,5 kontra 144,5 cm).

Volkswagen Touareg i Bentley Bentayga

Volkswagen Touareg (trzecia generacja; od 2018 r.)
Volkswagen Touareg (trzecia generacja; od 2018 r.)Volkswagen
Bentley Bentayga
Bentley BentaygaBentley

Topowy SUV popularnej marki (Volkswagen Touareg) i SUV marki luksusowej (Bentley Bentayga) mają te samą platformę, a konkretnie MLB evo.

Mało tego, ta architektura jest także bazą np. dla Lamborghini Urusa i Porsche Cayenne. Wszystkie firmy łączy jeden koncern – Volkswagena.

Co ciekawe, Bentley już na początku tego stulecia rozważał wprowadzenie SUV-a dzielącego platformę z pierwszą generacją Volkswagena Touarega, ale na tamtej architekturze nie dało się zbudować odpowiednio dużego modelu. Obecna struktura jest znacznie bardziej wszechstronna. Np. trzecie generacje Porsche Cayenne i Volkswagena Touarega mają już inne boczne drzwi. Touareg I dzielił bowiem drzwi z Cayenne I, a Touareg II z Cayenne II.

Alfa Romeo Tonale i Jeep Compass

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo TonaleStellantis
Jeep Compass (druga generacja; od 2016 r.)
Jeep Compass (druga generacja; od 2016 r.)Stellantis

Włoska sportowa firma i amerykańska firma off-roadowa. Inne kontynenty, inne osobowości. Kto by się spodziewał, że na jednej platformie da się kiedyś zbudować Alfę Romeo i Jeepa?

Obaj producenci należą do koncernu Stellantis, więc było to nieuniknione. Oczywiście w Alfie Romeo Tonale i Jeepie Compassie platformę o nazwie C US Wide zmodyfikowano tak, aby pasowała do unikalnych charakterów obu samochodów.

Docelowo cała gama koncernu Stellantis ma się opierać na czterech architekturach: STLA Small, STLA Medium, STLA Large i STLA Frame, więc kolejne Alfy Romeo i Jeepy dzielące tę samą bazę są tylko kwestią czasu.

Audi A3 i Skoda Octavia

Audi A3 (czwarta generacja; od 2020 r.)
Audi A3 (czwarta generacja; od 2020 r.)Audi
Skoda Octavia (czwarta generacja; od 2019 r.)
Skoda Octavia (czwarta generacja; od 2019 r.)Skoda

To jeden z najbardziej znanych przykładów tego, jak na jednej platformie mogą powstać dwa zupełnie odmienne modele. Każda kolejna współczesna generacja Skody Octavii (pomijając wcielenie z lat 1959-1971) miała tę samą bazę co każde kolejne Audi A3.

Kluczem jest MQB, platforma stosowana w modelach koncernu Volkswagena, czyli m.in. właśnie w obecnych generacjach Audi A3 i Skody Octavii. Sprawa jest jednak bardziej złożona: nie ma jednego uniwersalnego MQB, ale kilka pochodnych. Wygląda to następująco:

  • MQB A0: stosowane np. w Audi A1, Seatach Ibiza i Arona, Skodach Fabia, Scala i Kamiq oraz Volkswagenach T-Cross i Polo;
  • MQB A: znane nie tylko z Audi A3 i Skody Octavii, ale także np. z Seata Leona oraz Volkswagena Golfa;
  • MQB A1: bazują na nim np. Audi Q2, Seat Ateca, Skoda Karoq i Volkswagen T-Roc;
  • MQB A2: korzystają z niego m.in. Audi Q3, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq i Volkswageny Tiguan oraz Touran.

Pozostałe warianty MQB są stosowane np. w Skodzie Superb oraz Volkswagenach Arteonie i Passacie.

Opel Astra i DS 9

Opel Astra (generacja L; od 2021 r.)
Opel Astra (generacja L; od 2021 r.)Stellantis
DS 9
DS 9Stellantis

Stosowana w modelach koncernu Stellantis platforma EMP2 to jedna z najbardziej wszechstronnych i udanych architektur używanych obecnie w motoryzacji. Można na niej skonstruować tak różne samochody, jak kompaktowego hatchbacka (Opel Astra), SUV-a klasy średniej (Peugeot 5008), a nawet sedana premium klasy wyższej (DS 9).

Na różnych wersjach EMP2 (Efficient Modular Platform) bazują także np. Peugeot 308, Citroen C5 Aircross, Opel Grandland oraz Peugeot 508.

Szczególny kontrast jest między Oplem Astrą a plasującym się aż dwa segmenty wyżej DS 9. Ten drugi model mierzy bowiem 493 cm długości, czyli aż o 56 cm więcej niż Opel Astra z nadwoziem hatchback. Francuskie auto ma ponadto aż o 22 cm większy rozstaw osi. Takie są właśnie możliwości EMP2.

Citroen C4 i Opel Mokka

Citroen C4 (trzecia generacja; od 2020 r.)
Citroen C4 (trzecia generacja; od 2020 r.)Stellantis
Opel Mokka (druga generacja; od 2020 r.)
Opel Mokka (druga generacja; od 2020 r.)Stellantis

Kolejną bardzo wszechstronną platformą stosowaną w samochodach Stellantisa jest CMP (Common Modular Platform), która nadaje się zarówno do kompaktowego Citroena C4, jak i miejskiego SUV-a Opla Mokka.

Różnice w wymiarach nie są już tak spektakularne, jak w przypadku Opla Astry i DS 9, ale nie da się ich pominąć. 415-centymetrowy Opel Mokka jest krótszy od Citroena C4 o 21 cm i ma o 11 cm mniejszy rozstaw osi.

CMP jest stosowane także m.in. w Peugeotach 208 i 2008 oraz Oplu Corsie. Wkrótce trafi również do miejskich SUV-ów Jeepa i Alfy Romeo. Oba samochody będą wytwarzane w Tychach, Jeep od końca 2022 r., Alfa Romeo od końca 2023 r.

Dacia Sandero i Renault Arkana

Dacia Sandero (trzecia generacja; od 2020 r.)
Dacia Sandero (trzecia generacja; od 2020 r.)Thibaud Chevalier/Planimonteur/Renault
Renault Arkana
Renault ArkanaJean-Brice Lemal/Planimonteur/Renault

Budżetowy miejski hatchback i kompaktowy SUV coupe. Niby dwie różne bajki, ale platforma ta sama.

To CMF-B, nieduża architektura aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi, znana także np. z Renault Clio i Captur. Z CMF-B skorzysta również kolejne wcielenie Mitsubishi ASX, spodziewane wiosną 2023 r.

Naszą parę – Dacię Sandero i Renault Arkanę – dzieli aż 48 cm długości (Dacia ma 409, Renault 457 cm) i 12 cm rozstawu osi (260 kontra 272 cm). Na dodatek SUV jest o osiem centymetrów wyższy.

Nissan Qashqai i Mitsubishi Outlander

Nissan Qashqai (trzecia generacja; od 2021 r.)
Nissan Qashqai (trzecia generacja; od 2021 r.)Nissan
Mitsubishi Outlander (czwarta generacja; od 2021 r.)
Mitsubishi Outlander (czwarta generacja; od 2021 r.)Mitsubishi

Nissan Qashqai i Mitsubishi Outlander to jedne z najbardziej znanych japońskich SUV-ów. Co ciekawe, obecne generacje mają wspólną platformę, czyli CMF-C/D.

Z tej samej architektury korzystają także dwa inne SUV-y aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi, czyli czwarta generacja Nissana X-Trail oraz Renault Austral (następca Kadjara).

To właśnie CMF-C/D było powodem opóźnionego debiutu obecnego Mitsubishi Outlandera. Kiedy japoński producent w 2016 r. dołączał do aliansu Renault i Nissana, prace nad nowym Outlanderem były już bardzo zaawansowane. Aby wykorzystać szanse, jakie daje współpraca, postanowiono kompletnie przekonstruować Mitsubishi Outlandera, aby mógł bazować na CMF-C/D.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków