Erfurt i Wolfsburg to dwa niemieckie miasta, w których Volkswagen otworzył centra zajmujące się naprawą zużytych akumulatorów aut elektrycznych i szkoleniem specjalistów. Już wkrótce dołączy do nich jeszcze trzecie centrum, zlokalizowane w Nürtingen. U podstaw tej decyzji leży chęć, a raczej potrzeba przekonania do pojazdów elektrycznych szerszej grupy klientów, która nie zamierza przesiadać się do aut zeroemisyjnych właśnie z obawy, że po zużyciu się akumulatorów cały samochód będzie nadawał się jedynie na złom.

Baterie w aucie elektrycznym - ich wymiana wymaga eksperckiej wiedzy

Volkswagen zapewnia, że wyeksploatowane akumulatory o wysokim napięciu można regenerować, chociaż wymagani są do tego eksperci wysokich napięć — stąd idea stworzenia specjalnych centrów. Naprawa jest możliwa, ponieważ akumulatory mają modułową budowę i w razie potrzeby można wymieniać ich poszczególne sekcje, co ogranicza koszt całej operacji. Samą wymianę modułów poprzedza diagnoza stanu akumulatora.

Niemiecki producent podaje, że w Niemczech jest już ok. 1850 partnerów serwisowych Volkswagena, którzy potrafią obsługiwać samochody elektryczne, w tym przeprowadzić przegląd lub naprawę. Ponadto u naszych zachodnich sąsiadów 265 wyspecjalizowanych punktów, zajmujących się naprawami akumulatorów, a już niebawem liczba ta powinna zwiększyć się do 450.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Chcesz zwiększyć żywotność baterii? Utrzymuj poziom naładowania od 20 do 80 proc.

Trwałość baterii zależy w dużej mierze od sposobu jej używania. Aby opóźnić degradację akumulatora, należy utrzymywać stan naładowania między 20 a 80 procent. Dlatego też zazwyczaj samochody elektryczne pozwalają określić poziom, powyżej którego bateria nie będzie ładowana.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub problemów z akumulatorem najpierw przeprowadzana jest jego diagnoza. Gdy usterka dotyczy baterii, ta trafia np. do centrum pomocy technicznej. Przyczyną problemu może być któryś z modułów, układ sterujący lub ogniwo akumulatora. Niestety, nie ma możliwości wymiany pojedynczego ogniwa, dlatego w przypadku jego uszkodzenia trzeba wymienić cały moduł. Cała bateria, w zależności od pojemności, składa się z siedmiu do 12 modułów.

Volkswagen nie podaje szacunkowego kosztu wymiany modułu. Ostateczna kwota zdaniem producenta wynika z wielu czynników i zależy od modelu samochodu oraz rodzaju usterki.