Auto Świat EV Wiadomości Czy można naprawić baterię auta elektrycznego?

Czy można naprawić baterię auta elektrycznego?

Volkswagen uspokaja właścicieli aut elektrycznych, że zużycie akumulatorów nie oznacza automatycznego spisania całego samochodu na straty. Niemiecki producent twierdzi, że baterie można naprawiać i w tym celu uruchomił dwa centra, które będą się tym zajmowały, a niebawem zostanie otwarte jeszcze jedno.

Akumulatory w autach elektrycznych
Akumulatory w autach elektrycznychVolkswagen

Erfurt i Wolfsburg to dwa niemieckie miasta, w których Volkswagen otworzył centra zajmujące się naprawą zużytych akumulatorów aut elektrycznych i szkoleniem specjalistów. Już wkrótce dołączy do nich jeszcze trzecie centrum, zlokalizowane w Nürtingen. U podstaw tej decyzji leży chęć, a raczej potrzeba przekonania do pojazdów elektrycznych szerszej grupy klientów, która nie zamierza przesiadać się do aut zeroemisyjnych właśnie z obawy, że po zużyciu się akumulatorów cały samochód będzie nadawał się jedynie na złom.

Baterie w aucie elektrycznym - ich wymiana wymaga eksperckiej wiedzy

Volkswagen zapewnia, że wyeksploatowane akumulatory o wysokim napięciu można regenerować, chociaż wymagani są do tego eksperci wysokich napięć — stąd idea stworzenia specjalnych centrów. Naprawa jest możliwa, ponieważ akumulatory mają modułową budowę i w razie potrzeby można wymieniać ich poszczególne sekcje, co ogranicza koszt całej operacji. Samą wymianę modułów poprzedza diagnoza stanu akumulatora.

Niemiecki producent podaje, że w Niemczech jest już ok. 1850 partnerów serwisowych Volkswagena, którzy potrafią obsługiwać samochody elektryczne, w tym przeprowadzić przegląd lub naprawę. Ponadto u naszych zachodnich sąsiadów 265 wyspecjalizowanych punktów, zajmujących się naprawami akumulatorów, a już niebawem liczba ta powinna zwiększyć się do 450.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Chcesz zwiększyć żywotność baterii? Utrzymuj poziom naładowania od 20 do 80 proc.

Trwałość baterii zależy w dużej mierze od sposobu jej używania. Aby opóźnić degradację akumulatora, należy utrzymywać stan naładowania między 20 a 80 procent. Dlatego też zazwyczaj samochody elektryczne pozwalają określić poziom, powyżej którego bateria nie będzie ładowana.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub problemów z akumulatorem najpierw przeprowadzana jest jego diagnoza. Gdy usterka dotyczy baterii, ta trafia np. do centrum pomocy technicznej. Przyczyną problemu może być któryś z modułów, układ sterujący lub ogniwo akumulatora. Niestety, nie ma możliwości wymiany pojedynczego ogniwa, dlatego w przypadku jego uszkodzenia trzeba wymienić cały moduł. Cała bateria, w zależności od pojemności, składa się z siedmiu do 12 modułów.

Volkswagen nie podaje szacunkowego kosztu wymiany modułu. Ostateczna kwota zdaniem producenta wynika z wielu czynników i zależy od modelu samochodu oraz rodzaju usterki.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków