• Volkswagen chce być największym producentem silników elektrycznych
  • Silnik elektryczny potrzebuje tylko "1-biegu"
  • Moc małego silnika Volkswagena wynosi 204 KM

Na początek jednak krótkie wprowadzenie do tego, jak działa silnik elektryczny. W każdej tego typu konstrukcji głównymi elementami są: nieruchomy stojan i obracający się w nim wirnik. Stojan składa się ze zwojów miedzianego drutu. Jeśli przez zwoje przepływa prąd elektryczny, w statorze pojawia się pole magnetyczne, które powoduje obroty wirnika. Ruch obrotowy polega na prostej zasadzie fizycznej: różnoimienne bieguny magnesów przyciągają się, a jednoimienne odpychają.

Tak wygląda silnik elektryczny Volkswagena ID.3 Foto: Volkswagen
Tak wygląda silnik elektryczny Volkswagena ID.3

Zgodnie z tym wyróżnia się dwa rodzaje silników elektrycznych: stale wzbudzone synchroniczne oraz asynchroniczne. Mocny magnes w funkcji wirnika, który obraca się zgodnie (synchronicznie) z polem magnetycznym stojana, to wyróżnik stale wzbudzonego silnika synchronicznego. W silniku asynchronicznym wirnik staje się magnesem poprzez doprowadzenie do niego prądu elektrycznego i podąża za polem magnetycznym stojana.