Liczba stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce sukcesywnie się powiększa, ale w ocenie wielu użytkowników aut zeroemisyjnych dostępna sieć wciąż jest daleka od ideału. Sytuacja wkrótce powinna się poprawić, bo od 13 kwietnia br. obowiązuje unijne rozporządzenie AFIR, które m.in. określa terminy, w których mają zostać zbudowane kolejne elementy unijnej sieci ładowarek.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych na MOP-ach przy S3 i S8

Już wkrótce nowe ładowarki powinny pojawić się przy drogach ekspresowych S3 i S8. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała, że wyłoniła wykonawców stacji ładowania pojazdów elektrycznych, które staną na terenie Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lisiny Wschód i Zachód przy S3 w woj. lubuskim oraz na MOP-ach Ochędzyn i Niwiska przy S8 w woj. łódzkim.

GDDKiA precyzuje, że zgodnie z wymogami AFIR docelowe moce stacji ładowania muszą osiągnąć 600 kW dla pojazdów osobowych, z czego minimum dwa punkty ładowania po 150 kW, oraz 3600 kW dla ciężarówek, z czego minimum dwa punkty ładowania po 350 kW.

Umowy dzierżawy będą zawarte na okres 20 lat z możliwością przedłużenia o kolejne pięć lat. GDDKiA przypomina, że przetarg obejmował w sumie 15 MOP-ów w dziewięciu lokalizacjach. Przetargi na pozostałe lokalizacje to:

  • A1 – Gorzelanka Wschód i Zachód, Starcza Wschód i Zachód, 
  • A2 – Ciosny Północ i Południe, 
  • A4 – Prószków i Krajków Północ, 
  • S7 – Zbójecka Góra, 
  • S19 – Kamień Wschód i Zachód (zostanie powtórzony).