Auto Świat EV Wiadomości Czy jesteśmy gotowi na auta elektryczne? Polska na szarym końcu zestawienia

Czy jesteśmy gotowi na auta elektryczne? Polska na szarym końcu zestawienia

Jest słabo, ale i tak lepiej niż w ubiegłym roku. Specjaliści ocenili sytuację w 22 krajach Europy pod kątem przygotowania do elektromobilności. Pod uwagę brane były kryteria takie jak liczba rejestrowanych aut elektrycznych, dostępność infrastruktury do ich ładowania oraz państwowego wsparcia.

Ładowanie
Auto Świat
Ładowanie
  • Mimo rządowych planów rozwoju elektromobilności, Polska wciąż znajduje się wśród państw najgorzej przygotowanych do gruntownych zmian w transporcie
  • Europejskim liderem elektromobilności pozostaje Norwegia
  • Polski rynek aut elektrycznych dopiero raczkuje, w krajach, które są liderami transformacji aut elektrycznych już teraz sprzedaje się więcej, niż spalinowych
  • Bez lepszej infrastruktury trudno liczyć na szybki wzrost popularności aut elektrycznych
  • Według twórców raportu, już teraz w Polsce eksploatacja aut elektrycznych jest niemal o połowę tańsza, niż korzystanie z pojazdów z napędem spalinowym
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Po raz kolejny firma LeasePlan – jeden z wiodących, międzynarodowych dostawców rozwiązań w dziedzinie leasingu i zarządzania flotami – opublikowała swój doroczny raport dotyczący przygotowania poszczególnych krajów do elektromobilności: EV Readiness Index 2021. Twórcy raportu wychodzą z założenia, że przejście z mobilności opartej na pojazdach wyposażonych w silniki spalinowe na elektromobilność jest nieuniknione – pozostają jedynie pytania, w jaki sposób i jak szybko się to odbędzie. Eksperci szczegółowo przeanalizowali sytuację na 22 najważniejszych europejskich rynkach, porównując m.in. liczbę aut elektrycznych, koszty ich utrzymania wynikające m.in. z cen energii, dostępność infrastruktury, ale też oferowane przez państwa formy wsparcia rozwoju elektromobilności.

Lepiej niż w ubiegłym roku, ale nadal źle

W ubiegłym roku Polska zaliczyła spektakularną klapę, mimo buńczucznych zapowiedzi władz o wspieraniu rozwoju elektromobilności, nasz kraj zajął przedostatnie miejsce na 22 badane państwa, gorzej od nas wypadła jedynie Słowacja. W tym roku, za sprawą zwiększonej (choć wciąż niewielkiej) liczby rejestracji aut elektrycznych oraz pewnej poprawy w dziedzinie infrastruktury, Polska zajęła miejsce 18 na 22, ex aequo z Hiszpanią.

W tegorocznym raporcie niekwestionowanym liderem jest Norwegia (w zeszłym roku pierwszą pozycję dzieliła z Holandią, w najnowszym rankingu wyraźnie ją wyprzedza), poza Norwegią i Holandią do pierwszej piątki trafiły też Wielka Brytania, Luxemburg oraz Szwecja i ex aequo Austria. Niemcy, mimo olbrzymich inwestycji w elektromobilność i aktywnego jej wsparcia ze strony państwa podskoczyły w rankingu przez rok zaledwie o jedno miejsce, na pozycję siódmą.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Elektromobilność w Polsce - sto razy gorzej niż w Norwegii?

Jak autorzy raportu EV Readiness Index oceniają sytuację w Polsce? Ich zdaniem, elektromobilność w Polsce znajduje się na bardzo wczesnym, „niemowlęcym” etapie rozwoju. W 2020 roku na 1000 mieszkańców zarejestrowanych było jedynie 0,12 auta elektrycznego! W Norwegii wskaźnik ten wynosi 12,58 auta elektrycznego na 1000 mieszkańców! Pod tym względem gorzej od Polski wypadają tylko Grecja i Rumunia.

Twórcy raportu nie dali się nabrać na pozorowane programy rządowych dopłat do aut elektrycznych, które stworzono w taki sposób, żeby maksymalnie ograniczyć możliwości skorzystania z nich.

Wciąż jesteśmy na etapie, kiedy aut elektrycznych przybywa powoli, bo powoli też przybywa punktów ich ładowania – i odwrotnie – punktów ładowania jest niewiele, bo aktualne zapotrzebowanie na nie jest niewielkie, więc i rentowność takich przedsięwzięć jest ograniczona. Zdaniem twórców raportu, sytuacja się nie zmieni, dopóki rząd nie wprowadzi działań realnie wspierających elektromobilność – nie chodzi tu o produkcję aut elektrycznych, ale o stworzenie warunków do ich użytkowania i zachęt do kupowania. W raporcie zwrócono uwagę, że i tak w Polsce koszty użytkowania auta elektrycznego są o niemal połowę niższe niż w przypadku aut z napędem spalinowym. Fragment dotyczący Polski kończy się konkluzją, że przy odpowiednim poziomie zachęt i rozwoju infrastruktury, Polska mogłaby się stać w naszym regionie wzorem rozwoju elektromobilności.

Indeks gotowości do przejścia na elektromobilność (LeasePlan EV Readiness Index 2021)

MiejsceKrajPunkty
1Norwegia42
2Holandia38
3Wielka Brytania33
4Luxemburg31
5Szwecja29
5Austria29
7Niemcy28
8Belgia27
8Finlandia27
10Francja26
10Irlandia26
10Portugalia26
13Dania23
13Szwajcaria23
15Włochy21
16Węgry20
17Grecja16
18Hiszpania15
18Polska15
20Rumunia13
20Słowacja13
22Czechy12

Poniższy artykuł powstał w ramach akcji #zeroemisyjni, której celem jest edukowanie i motywowanie do działań na rzecz obniżania emisji CO2, zatrzymania globalnego ocieplenia. Od maja 2021 roku wszystkie marki Ringier Axel Springer Polska mają zerowy ślad węglowy. Musimy działać razem. Planeta nie może czekać.

www.zeroemisyjni.ringieraxelspringer.pl

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków