Auto Świat EV Wiadomości Druga gigafabryka Volkswagena z zielonym światłem. Rusza budowa

Druga gigafabryka Volkswagena z zielonym światłem. Rusza budowa

PowerCo — oddzielna spółka Volkswagena zajmująca się produkcją akumulatorów do aut elektrycznych — ogłosiła rozpoczęcie budowy swojej drugiej fabryki ogniw, tym razem w okolicy Walencji. Nowa gigafabryka rozpocznie produkcję w 2026 r. i zatrudni ponad 3 tys. osób, a kolejne 30 tys. miejsc pracy powstanie u dostawców i partnerów w Hiszpanii.

Gigafabryka PowerCo koło Walencji
Gigafabryka PowerCo koło WalencjiVolkswagen

Gigafabryka w miejscowości Sagunto, położonej niedaleko Walencji, będzie drugim obiektem Volkswagena produkującym akumulatory do zasilania elektryków koncernu, po Salzgitter w Niemczech (wiadomo już, ze trzeci zakład powstanie w St. Thomas w Kanadzie). Zunifikowane ogniwa z regionu Walencji będą trafiać m.in. do fabryk samochodów w Martorell i Pampelunie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ogłoszenie rozpoczęcia budowy odbyło się 17 marca w obecności króla Filipa VI, premiera Hiszpanii Pedro Sancheza oraz prezydenta Walencji Ximo Puiga.

Poinformowano, że roczne moce produkcyjne nowego zakładu wyniosą początkowo 40 GWh, ale w przyszłości możliwe będzie ich zwiększenie do 60 GWh. Fabryka ogniw powstaje na obszarze około 130 hektarów w Sagunto, w bezpośrednim sąsiedztwie Walencji. Wraz z planowanymi inwestycjami dostawców, które będą powstawać po sąsiedzku, łączna powierzchnia sięgnie nawet 200 hektarów.

Gigafabryka PowerCo koło Walencji
Gigafabryka PowerCo koło WalencjiVolkswagen

Ważnymi czynnikami przy podejmowaniu decyzji o budowie gigafabryki PowerCo w Walencji była dostępność odnawialnej energii elektrycznej (m.in. z położonej obok elektrowni słonecznej o powierzchni 250 ha), regionalne zaplecze naukowe, a także dobra infrastruktura transportowa i bliskość hiszpańskich zakładów produkcyjnych Grupy Volkswagen.

To dobra wiadomość dla tego regionu Hiszpanii. Niedawno Ford powiadomił, że znacząco zredukuje zatrudnienie w swojej fabryce w Walencji (o ponad 1,1 tys. osób), w której kończy produkcję minivanów. Ich miejsce mają zająć samochody elektryczne.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków