• Brytyjscy eksperci obawiają się, że waga samochodów elektrycznych może być wyzwaniem dla starszych parkingów wielopoziomowych
  • Zdaniem inżynierów budowlanych wiele takich obiektów w Wielkiej Brytanii jest źle utrzymanych. Niektóre z nich są tak zaniedbane, że mogą się zawalić
  • Jak przekazał "The Telegraph", niedługo BPA (Brytyjskie Stowarzyszenie Parkingowe) opublikuje nowe wytyczne związane z parkingami

"Elektryki" mają znowu pod górkę i to... na parkingu! Niektórzy operatorzy wielopoziomowych parkingów czy promów już dziś zabraniają wjazdu do ich obiektów samochodem elektrycznym. Powodem takiej decyzji jest bardziej skomplikowana i pochłaniająca więcej czasu procedura gaszenia pojazdu z takim napędem. Teraz auta na prąd mogą trafić na parkingową czarną listę ze względu na inną okoliczność, która została wyjaśniona na łamach "The Telegraph".

Dalsza część pod materiałem wideo.

Wielopoziomowe parkingi mogą zawalić się pod ciężarem "elektryków"

Zdaniem inżynierów i członków organizacji parkingowej, z którymi rozmawiali reporterzy brytyjskiego dziennika, problemem jest waga samochodów elektrycznych. Duża masa własna to efekt stosowania coraz większych (a co za tym idzie też cięższych) akumulatorów, w których można zgromadzić więcej energii i tym samym liczyć na lepszy zasięg. To zaś prowadzi do zaskakujących odkryć – np. związanych z nieodpowiednią wytrzymałością budowli, które były stawiane w czasach, kiedy auta ważyły znacznie mniej.

Garaż podziemny Foto: FedotovAnatoly / Shutterstock
Garaż podziemny

"Nie chcę jeszcze podnosić alarmu, ale z całą pewnością istnieje możliwość, że niektóre ze starych parkingów w złym stanie mogą się zawalić" – powiedział Chris Whapples, inżynier budowlany i konsultant ds. parkingów, cytowany w "The Telegraph". Obawy Brytyjczyka nie są bezzasadne. Zdaniem Steve’a Holmesa, starszego managera technicznego w firmie Sika, wiele brytyjskich parkingów wielopoziomowych ma wady strukturalne wynikające z braku odpowiedniego utrzymania.

Waga samochodów elektrycznych wymaga zmian na parkingach

Oczywiście, takiemu zjawisku nie są winne same pojazdy elektryczne. Ponad 2 t potrafią też przecież ważyć wielkie spalinowe SUV-y. W gronie aut z konwencjonalnymi jednostkami znajdziemy jednak też ważące ok. 1,3 t kompakty (Opel Astra, Volkswagen Golf, Kia Ceed) i niespełna tonowe miejskie autka (Suzuki Swift czy Fiat 500).

Spalinowe Suzuki Swift waży zaledwie 900 kg Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Spalinowe Suzuki Swift waży zaledwie 900 kg

"Elektryki" to samochody wagi ciężkiej niezależnie od klasy, bo nawet kompaktowy Volkswagen ID. 3 waży blisko 1,8 t. Masa flagowego elektrycznego SUV-a Mercedesa to z kolei 2,8 t! Zwiększająca się liczba takich pojazdów może doprowadzić do wprowadzenia obostrzeń albo ograniczenia miejsc na starszych parkingach wielopoziomowych, których konstrukcja może po prostu... nie udźwignąć elektryfikacji. Z tego powodu BPA (Brytyjskie Stowarzyszenie Parkingowe) planuje opublikować niebawem nowe wytyczne związane z budową i konserwacją takich obiektów.