- Ford Pro Electric SuperVan to w pełni elektryczny model demo
- Model został zainspirowany nowym E-Transitem Custom, prezentujący możliwości pojazdów elektrycznych Ford Pro
- Zawieszenie i hamulce opracowane na potrzeby sportów motorowych muszą sprostać parametrom jednostki napędowej o mocy 2000 KM.
Pierwszy SuperVan Forda został zaprezentowany w 1971 r. Był wyposażony w centralnie osadzony silnik z osławionego zwycięstwami w Le Mans Forda GT40 – tak powstał Transit Mk. 1 niepodobny do żadnego innego Transita. Formuła ta została rozwinięta w SuperVanie 2. Drugi superbus otrzymał nadwozie Transita Mk. 2 z włókna szklanego, które osadzono na konstrukcji typu monocoque, a jednostkę napędową Cosworth V8, produkującą 590 KM mocy, przeniesiono z wyścigowego Forda C100. Pojazd ten odrodził się później jako zmodernizowany Transit Mk. 3 o wyglądzie zbliżonym do SuperVana 3, napędzanego silnikiem Cosworth HB o mocy 650 KM, stosowanym w samochodach Formuły 1 z tamtych lat.
A co ma pod maską najnowszy SuperVan?
Są to cztery silniki elektryczne, akumulator chłodzony cieczą o pojemności 50 kWh oraz specjalnie opracowany układ kontroli mocy generujący około 2000 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa poniżej dwóch sekund. Sportowe rozwiązania znajdziemy w zawieszeniu, które wyposażono w cztery podwójne wahacze o różnych długościach. Przednia i tylna rama pomocnicza, wsporniki i hamulce stosowane w pojazdach wyczynowych zapewniają siłę hamowania i sterowność, które mogą sprostać ogromnej prędkości.
SuperVan jest również wyposażony w system łączności Ford SYNC i możliwość wyboru indywidualnych trybów jazdy (dostępne są tryby Road, Track, Drag, Drift oraz Rally). Na pokładzie jest też tryb Tyre Cleaning Mode, który może zapewnić ekscytujące wrażenia, Ta nowa funkcja całkowicie hamuje koła jednej osi, jednocześnie napędzając drugą, co powoduje palenie opon przedniej lub tylnej osi – pozwala to na oczyszczenie i rozgrzanie opony przed startem w zawodach.
SuperVan jest pełen elektroniki
Na pokładzie jest zestaw systemów, obejmujący kontrolę trakcji, kontrolę startu, ogranicznik prędkości na pit-lane oraz układ trzystopniowego hamowania regeneracyjnego, które przekazuje odzyskaną energię do akumulatora – podobnie jak funkcja L Mode w E-Transicie. W konstrukcji pojazdu demonstracyjnego, opracowanej na potrzeby sportów motorowych, połączono płytę podłogową E-Transita Customa z przestrzenną stalową ramą i lekkimi kompozytowymi panelami poszycia nadwozia. Specjalnie skonstruowany zestaw chłodzonych cieczą akumulatorów o pojemności 50 kWh został zamontowany w sposób zapewniający optymalne rozłożenie masy i niski środek ciężkości, a jego pełne naładowanie przy użyciu standardowej ładowarki trwa około 45 minut.
SuperVan to dzieło Ford Performance oraz STARD
W pełni elektryczny pojazd demonstracyjny został opracowany przez Ford Performance oraz firmę STARD z Austrii, specjalizującą się w przygotowaniach samochodów z napędem elektrycznym do rajdów i wyścigów. Projekt nadwozia wykonał zespół Ford Design z Kolonii w Niemczech.