• Green NCAP to niezależna organizacja badająca samochody pod kątem efektywności energetycznej i przyjazności środowisku
  • W najnowszych wynikach badań zobaczyć można analizy samochodów elektrycznych marki Tesla, NIO oraz Renault
  • Dzięki napędom elektrycznym pojazdy zyskały wynik 5/5 gwiazdek oraz udowodniły swoją wysoką wydajność energetyczną
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Tesla, Renault oraz NIO na pewno mogą mieć powody do dumy. W każdym z modeli testy Green NCAP wykazały wysoką wydajność energetyczną, która przebija inne auta konkurencji. Jak informuje organizacja oceniane modele to nie tylko jakość i przyjazność środowisku, lecz także przyjemność i komfort jazdy.

Green NCAP — co to?

Dla wszystkich kojarzących tylko testy zderzeniowe Euro NCAP spieszymy najpierw z odpowiedzią. Green NCAP to organizacja prowadząca niezależne badania w zakresie wpływu samochodów na środowisko. Jest to nowa inicjatywa, a jej oceny są zbliżone do tych ze zderzeniowych Euro NCAP. Auta mogą na podstawie badań uzyskać wynik do 10 pkt w kilku kategoriach, a następnie końcowo otrzymują określoną liczbę gwiazdek (maksymalnie pięć). Analizy nie ograniczają się do badań aut wyłącznie elektrycznych, ale także hybryd oraz silników spalinowych.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Badania podzielone są na dwa etapy: laboratoryjny i drogowy. W pierwszej części testy odbywają się na hamowni, na zmodyfikowanych zasadach testów WLTP. Zmiany te to inna temperatura otoczenia wynosząca 14 st. C, załączone systemy wykorzystywane w trakcie jazdy (np. klimatyzacja, oświetlenie), a także wprowadzone obciążenie. Testy drogowe natomiast przeprowadzane są z mobilnym systemem emisji spalin.

Nowe wyniki testów

7 listopada br. organizacja pochwaliła się wynikami testów trzech modeli aut elektrycznych. Co miło zaskakuje, każdy z nich otrzymał 5/5 gwiazdek.

Tesla Model 3

Pierwszym z badanych modeli była amerykańska Tesla Model 3 z pojemnością baterii 60 kWh i pojedynczym silnikiem elektrycznym napędzającym tylną oś. To najmniejszy samochód Tesli, a jego moc to niecałe 300 KM. W trakcie badań laboratoryjnych, jak i drogowych samochód wykazał się imponującą efektywnością energetyczną na poziomie 21.1 kWh / 100 km. W przypadku testu pracy w temperaturze -7 st. C zapotrzebowanie na energię wzrasta nawet o 72 proc. przez klimatyzację oraz systemy dbające o żywotność baterii. Według Green NCAP nie zmienia to faktu, że Tesla wypadała bardzo dobrze, a mimo stosunkowo dużej masy, gwarantuje dużą efektywność i daleki zasięg.

NIO eT7

Nowoczesny sedan chińskiego producenta to prawdziwa świeżynka na rynku, dostępna tylko w niektórych krajach Europy. Jest to ciekawa i zaawansowana technologicznie propozycja dla miłośników aut elektrycznych. Posiada dwa silniki elektryczne po jednej na każdą oś oraz imponującą baterię o pojemności 100 kWh. Moc, jaką posiada to wysokie 650 KM, co mimo dużej masy ponad prawie 2,5 tony daje przyjemną dynamikę. Badania Green NCAP także wskazują na wysoką efektywność energetyczną oraz spełnienie deklarowanego zasięgu 580 km. Porównywalnie do tesli podczas testu w temperaturze ujemnej zapotrzebowanie na energię wzrosło o 72 proc., a zasięg spadł do 340 km.

Renault Megane E-Tech

Ostatnim badanym modelem było elektryczne Renault Megane z baterią o pojemności 60 kWh oraz pojedynczym silnikiem elektrycznym napędzającym przednią oś. Jest to także najsłabszy z badanych modeli, mający moc 217 KM. Podobnie jak w przypadku poprzednich testów, samochód wypad bardzo dobrze podczas testów drogowych, jak i laboratoryjnych. Większe jest natomiast zapotrzebowanie na energię przy temperaturze poniżej zera, które wzrasta o 78 proc., co daje 30 kWh / 100 km.

Samochody elektryczne w czołówce testów

Green NCAP wszystkim powyższym modelom przyznała prawie maksymalny wynik w trakcie testów. Nie jest to zadziwiające, skoro w kwestii emisji spalin w trakcie jazdy, żaden samochód hybrydowy lub spalinowy nie będzie w stanie ich przebić. Jak podkreśla dr Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP i Green NCAP: "Ta ostatnia runda testów Green NCAP wyraźnie udowadnia, że ​​pojazdy elektryczne są doskonałym wyborem dla konsumentów w dążeniu do zapewnienia czystszego i bardziej zrównoważonego środowiska. Zdobywają znacznie wyższe wyniki niż te z konwencjonalnymi układami napędowymi. Jednak przystępność cenowa jest nadal wyzwaniem. Wzywamy producentów do dalszej poprawy efektywności ogrzewania kabiny w warunkach zimowych, ponieważ wykazano, że ma to znaczący wpływ na zasięg jazdy. Wydajność ładowarki pokładowej stanowi ukryty koszt dla konsumentów i tutaj branża również musi dążyć do wyższych liczb."