Ceny prądu są coraz wyższe, szczególnie mocno przekonują się o tym przedsiębiorcy, a także prywatni konsumenci oraz użytkownicy samochodów elektrycznych. Greenway, jeden z największych operatorów ładowarek w Polsce, podnosi stawki za ładowanie auta. I nie są to symboliczne podwyżki.

Nowy cennik Greenway 2023

Cennik ładowania na ładowarkach Greenway od 01.01.2023 r. Foto: GreenWay
Cennik ładowania na ładowarkach Greenway od 01.01.2023 r.

Zarówno najwolniejsze, jak i szybsze ładowanie podrożało, a nawet abonamenty. Plan Energia Plus będzie miesięcznie kosztował 34,99 zł, czyli o 5 zł więcej, z kolei wyższy abonament jest droższy o około 15 zł i kosztuje teraz 99,99 zł. W tych pakietach jednak ceny za 1 kWh są najbardziej atrakcyjne.

Droższy pakiet będzie najbardziej opłacalny dla pokonujących wiele kilometrów. Tutaj 1 kWh w przypadku prądu zmiennego to 1,60 zł, prąd stały do 100 kWh to 1,95 zł, z kolei najszybsze ładowarki kosztować będą 2,20 zł. Podwyżki wynoszą więc odpowiednio: 23 gr, 28 gr i 33 gr.

W tańszym pakiecie stawka za 1 kWh w przypadku ładowania AC wynosi 1,75 zł, za uzupełnienie energii DC do 100 kWh jest to 2,30 zł, a powyżej 100 kWh – 2,60 zł. Podwyżki to odpowiednio: 25 gr, 34 gr i 38 gr.

Plan Energia Standard, który nie wymaga opłaty abonamentowej, podrożał o 28 gr w przypadku złącza AC, DC do 100 kWh jest droższe o 33 gr, a korzystanie z najszybszych ładowarek to wzrost o 38 gr.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Bez abonamentu jest bardzo drogo

Największą różnicę odczują jednak osoby nieposiadające konta. Tutaj za ładowanie prądem zmiennym opłata skoczyła z 1,88 zł do 2,20 zł. Szybsze ładowanie to jeszcze większe podwyżki. Moc do 100 kWh to wzrost z 2,90 zł na 3,40 zł, czyli o 50 gr! Prędkość wyższa niż 100 kWh objęta jest opłatą w wysokości 3,80 zł — to 56 gr więcej niż wcześniej.

Jazda elektrykiem przestaje więc być tak opłacalna, jak była jeszcze niedawno. Osoby, które rzeczywiście sporo jeżdżą takimi samochodami, by zaoszczędzić, powinny zainteresować się jednym z abonamentów.

Kierowcy korzystający sporadycznie z publicznych ładowarek muszą się pogodzić z tym, że przejechanie 100 km może być droższe niż samochodem spalinowym.

Wzrosły też opłaty za przekroczenie czasu ładowania. Wynosi ona teraz 40 gr za każdą przekroczoną minutę. Wcześniej było to 34 gr. Sam czas nie uległ zmianie – maksymalny czas ładowania bez opłat na ładowarce AC to 600 min, a na szybszych wynosi 60 min.