- Lexus RZ 450e do napędu wykorzystuje dwa elektryczne silniki o mocy 204 KM i 109 KM, a łączna moc to 313 KM
- Producent zapewnia, że auto będzie osiągało setkę po 5,6 s, a maksymalnie da się nim jechać 160 km/h
- Na pokładzie pojazdu znalazły się akumulatory o pojemności 71,4 kWh, zużycie prądu ma wynieść ok. 18 kWh/100 km, a zasięg ponad 400 km
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Lexus RZ 450e nie jest wprawdzie pierwszym w pełni elektrycznym modelem luksusowej marki koncernu Toyoty, ale i tak zasługuje na miano pioniera. Dlaczego? Ponieważ w przeciwieństwie do oferowanego od 2021 roku Lexusa UX (dostępny jako benzyniak UX 200, hybryda UX 250h lub bateryjny elektryk UX 300e) tegoroczny debiutant powstał od podstaw wyłącznie jako pełny elektryk i nigdy nie będzie miał spalinowego odpowiednika.
Przeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu i zyskaj dostęp do archiwum
- Czy tym praktycznym elektrykiem da się pojechać w daleką trasę?
- Kia e-Niro – duży zasięg, świetne osiągi
Lexus RZ 450e to modny SUV, którego stylistyka, jak przystało na Lexusa, łączy cechy sportowe z futurystycznymi. To zasługa ostrych linii, mocno pochylonej przedniej szyby, a także potężnej atrapy chłodnicy czy efektownych przetłoczeń w przednim zderzaku.
Poza tym brak potężnego, spalinowego silnika pozwolił na obniżenie maski, a to dodaje smukłości karoserii. Z takim wizerunkiem kontrastują wyoblone nadkola, które dodają pojazdowi muskularności.
Lexus RZ 450e – przestronny i nowatorski
Nie mieliśmy jeszcze okazji jeździć nowym Lexusem RZ 450e, ale podczas prezentacji mogliśmy zająć miejsce we wnętrzu i poznaliśmy dwie ważne zalety pojazdu – wygodne siedzenia oraz dobrą przestronność. Miejsce pracy kierowcy zaprojektowano zgodnie z koncepcją Tazuna.
O co chodzi? Otóż do obsługi funkcji auta wystarczy tylko niewielki ruch dłonią lub rzut oka. Inspiracją były minimalne ruchy lejcami w końskiej uprzęży, które w języku japońskim określa się właśnie słowem Tazuna.
Kierowca śledzi odczyty najważniejszych wskazań na cyfrowych zegarach lub na wyświetlaczu head-up. Z kolei obsługa urządzeń pokładowych odbywa się za pośrednictwem 14-calowego, dotykowego ekranu.
Lexus RZ 450e – wolant zamiast kierownicy
Lexus RZ 450e standardowo wyposażony będzie w tradycyjną kierownicę, ale jako opcja ma występować system One Motion Grip. To pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem.
System wykorzystuje wiązkę elektryczną do wysyłania sygnałów z kierownicy do kół, dzięki czemu reakcja jest natychmiastowa, a kontrola nad skrętem precyzyjna. Dzięki wolantowi kierowca lepiej widzi wskaźniki, a poza tym wystarczy 150 stopni, żeby obrócić go od oporu do oporu, a zatem nie ma konieczności przekładania rąk.
Na pokładzie pojazdu znalazły się dwie nowości, których nie znajdziemy w innych Lexusach – promiennikowy system ogrzewania kabiny dla kierowcy i pasażera z przodu oraz fotochromatyczny dach panoramiczny ze specjalną powłoką low-e (low-emissive).
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoLexus RZ 450e – dbałość o komfort termiczny
Odbija ona promieniowanie podczerwone i redukuje promieniowanie cieplne w słoneczne dni, a jednocześnie pomaga utrzymać ciepło wewnątrz kabiny, gdy jest zimno. Dach ma funkcję elektrycznego przyciemniania, dzięki której za jednym dotknięciem zmienia się z transparentnego na nieprzezroczysty.
Lexus RZ 450e został zbudowany na płycie eTNGA, którą zaprojektowano specjalnie dla bateryjnych aut elektrycznych. Umożliwiła ona optymalne rozmieszczenie napędu elektrycznego i baterii (składający się z 96 ogniw akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh znajduje się pod kabiną i stanowi integralną część płyty podłogowej), obniżenie masy i optymalne rozłożenie mas między przodem i tyłem, obniżenie środka ciężkości, a także zapewnienie wysokiej sztywności auta.
Lexus RZ 450e – świetne osiągi i duży zasięg
Nowy Lexus RZ 450e napędzany jest dwoma elektrycznymi silnikami – przedni o mocy 204 KM, a tylny – 109 KM. Łącznie układ napędowy generuje 313 KM oraz 435 Nm. Dzięki temu samochód rozpędza się do setki po 5,6 s, a maksymalna prędkość wynosi 160 km/h. Producent obiecuje zużycie energii na poziomie 18 kWh/100 km (wg WLTP) i zasięg powyżej 400 km.
Nowy Lexus RZ 450e wykorzystuje układ e-Axle, który zadebiutował w elektrycznym Lexusie UX 300e. To system, na który składają się silnik, przekładnia oraz elektroniczny moduł sterujący (ECU) umieszczone pomiędzy napędzanymi kołami. Lexus RZ 450e jest jednocześnie pierwszym modelem japońskiej marki, w którym zastosowano napęd na wszystkie koła Direct4 współpracujący z układami e-Axle.
Lexus RZ 450e – napęd 4x4
W systemie Direct4 czujniki modułu ECU zbierają informacje, oceniają i reagują na szereg czynników, w tym prędkość pojazdu, kąt skrętu i siły przeciążenia. Na podstawie tych danych układ w ciągu milisekund dobiera optymalny stosunek momentu obrotowego między osiami (w zakresie od 0 do 100 lub od 100 do 0) tak, żeby zapewnić maksymalną przyczepność.
Lexus RZ 450e trafi do sprzedaży w Polsce w tym roku. Rezerwacje mają rozpocząć się w czerwcu, a pierwsze egzemplarze dotrą do klientów jesienią. Wówczas poznamy ceny, które naszym zdaniem będą zaczynać się powyżej 300 tys. zł.
Lexus RZ 450e – nasza opinia
Lexus RZ 450e to kolejny krok japońskiej marki, żeby do 2030 r. w Europie Zachodniej i Środkowej stać się marką w 100 proc. elektryczną. To także przełomowy model, bo nowy SUV jest pierwszym Lexusem od podstaw zaprojektowanym, jako w pełni elektryczny pojazd. Wygląd auta i zastosowaną technikę już znamy, a teraz czekamy na ceny.
Lexus RZ 450e – dane techniczne
Rodzaj silnika | elektryczny |
Moc maksymalna silnika przedniego | 204 KM |
Moc maksymalna silnika tylnego | 109 KM |
Moc całkowita | 313 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 435 Nm |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymalna | 160 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,6 s |
Zużycie energii (wg WLTP) | 18 kWh/100 km |
Zasięg | ponad 400 km |
Długość/szerokość/wysokość | 4805/1895/1635 mm |
Rozstaw osi | 2850 mm |
Galeria zdjęć
Rezerwacje na Lexusa RZ 4503 rozpoczną się w Polsce latem, a pierwsze egzemplarze dotrą do klientów jesienią
Samochód ma standardowo napęd na wszystkie koła Direct4
W seryjnym wyposażeniu będzie tradycyjna kierownica
W opcji będzie można mieć system One Motion Grip z układem kierowniczym steer-by-wire i z wolantem
Dzięki wolantowi kierowca lepiej widzi wskaźniki, a poza tym wystarczy 150 stopni żeby obrócić go od oporu do oporu, a zatem nie ma konieczności przekładania rąk
Z przodu pojazdu dominuje potężna atrapa chłodnicy – to element charakterystyczny dla samochodów Lexusa
Podczas prezentacji przekonaliśmy się, że samochód ma wygodne siedzenia
Z tyłu wygospodarowano dużo przestrzeni na nogi i nad głowami
Fotochromatyczny dach panoramiczny ze specjalną powłoką redukującą promieniowanie cieplne
Do napędu pojazdu wykorzystano dwa, elektryczne silniki – przedni o mocy 204 KM i tylny generujący 109 KM
Lexus RZ 450e ma elektroniczne klamki, które płynnie otwierają drzwi po naciśnięciu przycisku. W systemie Safe Exit Assist klamki połączono z układem monitorującym martwe pole, by zapobiegać otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją – gdy z tyłu nadjeżdża inne auto lub rowerzysta
Auto ma foremnie ukształtowany bagażnik
Lexus RZ 450e będzie wyposażony w selektor trybów jazdy z trybem Range. Jego działanie opiera się na trybie Eco, ale rozbudowano go o dodatkowe funkcje tak, by RZ pokonał jak największy dystans bez ładowania. W trybie Range zostanie ograniczona prędkość samochodu, uruchomiony specjalny program dystrybucji mocy oraz wyłączona klimatyzacja
W aucie można mieć 18- lub 20-calowe alufelgi, a wygląd poprawia dwukolorowe malowanie
Na pokładzie nie zabraknie indukcyjnej ładowarki smartfonu
Wnętrze wykończono materiałami wysokiej jakości
Układ napędowy o mocy 313 KM pozwala rozpędzić auto do 100 km/h po 5,6 s, a maksymalna prędkość to 160 km/h
Z tyłu zastosowano pas świetlny przechodzący przez całą szerokość nadwozia