Auto Świat EV Wiadomości Lexus RZ 450e bez spalinowych genów i z wolantem zamiast kierownicy. Widzieliśmy go z bliska

Lexus RZ 450e bez spalinowych genów i z wolantem zamiast kierownicy. Widzieliśmy go z bliska

Lexus RZ 450e to kolejny elektryczny model w gamie japońskiej marki zbudowany na platformie eTNGA stworzonej specjalnie dla samochodów z napędem bezemisyjnym. To jednocześnie komfortowy SUV o luksusowym charakterze, który pod względem techniki i stylistyki wyróżnia się na tle klasowej konkurencji.

Lexus RZ 450eLexus
  • Lexus RZ 450e do napędu wykorzystuje dwa elektryczne silniki o mocy 204 KM i 109 KM, a łączna moc to 313 KM
  • Producent zapewnia, że auto będzie osiągało setkę po 5,6 s, a maksymalnie da się nim jechać 160 km/h
  • Na pokładzie pojazdu znalazły się akumulatory o pojemności 71,4 kWh, zużycie prądu ma wynieść ok. 18 kWh/100 km, a zasięg ponad 400 km
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Lexus RZ 450e nie jest wprawdzie pierwszym w pełni elektrycznym modelem luksusowej marki koncernu Toyoty, ale i tak zasługuje na miano pioniera. Dlaczego? Ponieważ w przeciwieństwie do oferowanego od 2021 roku Lexusa UX (dostępny jako benzyniak UX 200, hybryda UX 250h lub bateryjny elektryk UX 300e) tegoroczny debiutant powstał od podstaw wyłącznie jako pełny elektryk i nigdy nie będzie miał spalinowego odpowiednika.

Przeczytaj też:

Lexus RZ 450e to modny SUV, którego stylistyka, jak przystało na Lexusa, łączy cechy sportowe z futurystycznymi. To zasługa ostrych linii, mocno pochylonej przedniej szyby, a także potężnej atrapy chłodnicy czy efektownych przetłoczeń w przednim zderzaku.

Poza tym brak potężnego, spalinowego silnika pozwolił na obniżenie maski, a to dodaje smukłości karoserii. Z takim wizerunkiem kontrastują wyoblone nadkola, które dodają pojazdowi muskularności.

Lexus RZ 450e – przestronny i nowatorski

Nie mieliśmy jeszcze okazji jeździć nowym Lexusem RZ 450e, ale podczas prezentacji mogliśmy zająć miejsce we wnętrzu i poznaliśmy dwie ważne zalety pojazdu – wygodne siedzenia oraz dobrą przestronność. Miejsce pracy kierowcy zaprojektowano zgodnie z koncepcją Tazuna.

O co chodzi? Otóż do obsługi funkcji auta wystarczy tylko niewielki ruch dłonią lub rzut oka. Inspiracją były minimalne ruchy lejcami w końskiej uprzęży, które w języku japońskim określa się właśnie słowem Tazuna.

Kierowca śledzi odczyty najważniejszych wskazań na cyfrowych zegarach lub na wyświetlaczu head-up. Z kolei obsługa urządzeń pokładowych odbywa się za pośrednictwem 14-calowego, dotykowego ekranu.

Lexus RZ 450e – wolant zamiast kierownicy

Lexus RZ 450e standardowo wyposażony będzie w tradycyjną kierownicę, ale jako opcja ma występować system One Motion Grip. To pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem.

System wykorzystuje wiązkę elektryczną do wysyłania sygnałów z kierownicy do kół, dzięki czemu reakcja jest natychmiastowa, a kontrola nad skrętem precyzyjna. Dzięki wolantowi kierowca lepiej widzi wskaźniki, a poza tym wystarczy 150 stopni, żeby obrócić go od oporu do oporu, a zatem nie ma konieczności przekładania rąk.

Na pokładzie pojazdu znalazły się dwie nowości, których nie znajdziemy w innych Lexusach – promiennikowy system ogrzewania kabiny dla kierowcy i pasażera z przodu oraz fotochromatyczny dach panoramiczny ze specjalną powłoką low-e (low-emissive).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Lexus RZ 450e – dbałość o komfort termiczny

Odbija ona promieniowanie podczerwone i redukuje promieniowanie cieplne w słoneczne dni, a jednocześnie pomaga utrzymać ciepło wewnątrz kabiny, gdy jest zimno. Dach ma funkcję elektrycznego przyciemniania, dzięki której za jednym dotknięciem zmienia się z transparentnego na nieprzezroczysty.

Lexus RZ 450e został zbudowany na płycie eTNGA, którą zaprojektowano specjalnie dla bateryjnych aut elektrycznych. Umożliwiła ona optymalne rozmieszczenie napędu elektrycznego i baterii (składający się z 96 ogniw akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh znajduje się pod kabiną i stanowi integralną część płyty podłogowej), obniżenie masy i optymalne rozłożenie mas między przodem i tyłem, obniżenie środka ciężkości, a także zapewnienie wysokiej sztywności auta.

Lexus RZ 450e – świetne osiągi i duży zasięg

Nowy Lexus RZ 450e napędzany jest dwoma elektrycznymi silnikami – przedni o mocy 204 KM, a tylny – 109 KM. Łącznie układ napędowy generuje 313 KM oraz 435 Nm. Dzięki temu samochód rozpędza się do setki po 5,6 s, a maksymalna prędkość wynosi 160 km/h. Producent obiecuje zużycie energii na poziomie 18 kWh/100 km (wg WLTP) i zasięg powyżej 400 km.

Nowy Lexus RZ 450e wykorzystuje układ e-Axle, który zadebiutował w elektrycznym Lexusie UX 300e. To system, na który składają się silnik, przekładnia oraz elektroniczny moduł sterujący (ECU) umieszczone pomiędzy napędzanymi kołami. Lexus RZ 450e jest jednocześnie pierwszym modelem japońskiej marki, w którym zastosowano napęd na wszystkie koła Direct4 współpracujący z układami e-Axle.

Lexus RZ 450e – napęd 4x4

W systemie Direct4 czujniki modułu ECU zbierają informacje, oceniają i reagują na szereg czynników, w tym prędkość pojazdu, kąt skrętu i siły przeciążenia. Na podstawie tych danych układ w ciągu milisekund dobiera optymalny stosunek momentu obrotowego między osiami (w zakresie od 0 do 100 lub od 100 do 0) tak, żeby zapewnić maksymalną przyczepność.

Lexus RZ 450e trafi do sprzedaży w Polsce w tym roku. Rezerwacje mają rozpocząć się w czerwcu, a pierwsze egzemplarze dotrą do klientów jesienią. Wówczas poznamy ceny, które naszym zdaniem będą zaczynać się powyżej 300 tys. zł.

Lexus RZ 450e – nasza opinia

Lexus RZ 450e to kolejny krok japońskiej marki, żeby do 2030 r. w Europie Zachodniej i Środkowej stać się marką w 100 proc. elektryczną. To także przełomowy model, bo nowy SUV jest pierwszym Lexusem od podstaw zaprojektowanym, jako w pełni elektryczny pojazd. Wygląd auta i zastosowaną technikę już znamy, a teraz czekamy na ceny.

Lexus RZ 450e – dane techniczne

Rodzaj silnika elektryczny
Moc maksymalna silnika przedniego 204 KM
Moc maksymalna silnika tylnego 109 KM
Moc całkowita 313 KM
Maksymalny moment obrotowy 435 Nm
Napęd 4x4
Prędkość maksymalna 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,6 s
Zużycie energii (wg WLTP) 18 kWh/100 km
Zasięg ponad 400 km
Długość/szerokość/wysokość 4805/1895/1635 mm
Rozstaw osi 2850 mm
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków