Auto Świat EV Wiadomości Powstaną nowe szybkie ładowarki przy najważniejszych trasach. Ruszył przetarg

Powstaną nowe szybkie ładowarki przy najważniejszych trasach. Ruszył przetarg

Przy polskich trasach szybkiego ruchu powstanie sieć szybkich ładowarek. Stanąć mają w aż 31 lokalizacjach - w Miejscach Obsługi Podróżnych. Właśnie ruszył przetarg.

Na MOPach powstaną nowe szybkie ładowarki. Ruszył przetarg
Na MOPach powstaną nowe szybkie ładowarki. Ruszył przetargGDDKiA

Do 1 kwietnia br. trwa nabór ofert na dzierżawę miejsc pod budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP). Zwycięzcy przetargu otrzymają prawo do 20-letniej dzierżawy, z opcją przedłużenia o kolejne pięć lat. Proces realizacji tych inwestycji wpisuje się w większą strategię rozwijania infrastruktury ładowania na polskich drogach.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wszystkie objęte przetargiem lokalizacje znajdują się wzdłuż dróg należących do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T – zarówno na autostradach, takich jak A1, A2 i A4, jak i drogach ekspresowych, m.in. S3, S7, S17 i S19. MOP-y o charakterze podstawowym, z miejscami postojowymi i sanitariatami, objęto jednolitymi wymaganiami dotyczącymi mocy ładowania, dostosowanymi do potrzeb zarówno pojazdów osobowych, jak i ciężarowych.

Na MOP-ach powstanie sieć szybkich ładowarek

Na liście lokalizacji, które już wkrótce mają znaleźć dzierżawców, znalazły się m.in. Starcza Wschód i Zachód oraz Gorzelanka Wschód i Zachód przy autostradzie A1 w woj. śląskim, a także Ciosny Północ i Południe przy A2 w woj. łódzkim. Równie silną reprezentację mają MOP-y wzdłuż drogi ekspresowej S19 – np. Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie) oraz Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie).

Lista MOP-ów objętych przetargiem:

  • A1 - Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim),
  • A2 - Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
  • A4 - Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim),
  • S3 - Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
  • S7 - Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
  • S8 - Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
  • S17 - Niwa Babicka (woj. lubelskie),
  • S19 - Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S61 - Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).
Mapa Polski z lokalizacją MOP objętych przetargiem na dzierżawę miejsc pod stacje ładowania pojazdów elektrycznych
Mapa Polski z lokalizacją MOP objętych przetargiem na dzierżawę miejsc pod stacje ładowania pojazdów elektrycznychGDDKiA

Szybkie ładowarki - minimum 150 kW

Każde z tych miejsc przewidziano pod budowę szybkich stacji ładowania. Dla samochodów osobowych zaplanowano po cztery punkty ładowania o łącznej mocy 600 kW, w tym minimum dwa punkty o mocy 150 kW. Pojazdy ciężarowe będą mogły korzystać z punktów oferujących moc na poziomie 3,6 MW, z co najmniej dwoma terminalami po 350 kW każdy.

Szczególnym wyjątkiem jest MOP Zbójecka Góra na S7, który jako element sieci kompleksowej TEN-T ma być wyposażony w infrastrukturę o docelowej mocy 1,5 MW, z jednym punktem ładowania na poziomie 350 kW.

W proces przetargowy wprowadzono zmiany pod wpływem uwag zgłoszonych przez operatorów stacji ładowania oraz inne podmioty związane z sektorem infrastruktury paliwowej. Jednym z kluczowych wyzwań pozostaje dostęp do sieci energetycznych o odpowiedniej mocy. Jak wynika z ogłoszonych warunków, dzierżawca będzie miał prawo do częściowego rozwiązania umowy w dwóch okolicznościach: jeśli Operator Sieci Dystrybucyjnych (OSD) przedstawi mu nierealne warunki przyłączeniowe, lub jeśli dzierżawca nie uzyska dofinansowania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚ) na budowę ładowarek o dużych mocach.

Podjęto także kroki, aby lepiej zabezpieczyć miejsca przeznaczone do ładowania pojazdów ciężarowych. Dwa dedykowane im stanowiska będą wyposażone w szlabany lub specjalne słupki, chroniące przed nieuprawnionym parkowaniem aut spalinowych.

Stacje ładowanie na MOP-ach komercyjnych do 2025 r.

Inwestycje w infrastrukturę ładowania obejmą także MOP-y o funkcji komercyjnej, na których znajdują się stacje paliw i gastronomia. Do końca 2025 r. na takich obiektach, jak Ostrów Kania Północ i Południe przy A2 (woj. mazowieckie) czy Kamień Północ i Południe przy drodze S6 (woj. pomorskie), mają działać stacje ładowania o mocy co najmniej 300 kW.

Dotyczy to MOP:

  • A2 - Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
  • S6 - Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
  • S19 - Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S17 - Pilawa (woj. mazowieckie).

To nie koniec zmian – jeszcze w 2023 r. ogłoszone mają być przetargi na dzierżawę 48 kolejnych MOP-ów z przeznaczeniem na obiekty komercyjne. Poza stacjami benzynowymi i gastronomią, przyszli najemcy będą mieli możliwość budowy infrastruktury ładowania zgodnie z wymogami nowego rozporządzenia AFIR. Powstaną więc tam punkty o mocach od 600 kW do 3,6 MW, w zależności od lokalizacji i roli MOP w sieci TEN-T.

Ten kompleksowy rozwój infrastruktury ładowania to część szerszej strategii dostosowywania polskiej sieci drogowej do potrzeb elektromobilności i zmieniających się standardów europejskich. Dzięki temu polscy kierowcy pojazdów elektrycznych zyskają kolejne opcje ładowania na dłuższych trasach.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków