EV Wiadomości Powstaną nowe szybkie ładowarki przy najważniejszych trasach. Ruszył przetarg

Powstaną nowe szybkie ładowarki przy najważniejszych trasach. Ruszył przetarg

Przy polskich trasach szybkiego ruchu powstanie sieć szybkich ładowarek. Stanąć mają w aż 31 lokalizacjach - w Miejscach Obsługi Podróżnych. Właśnie ruszył przetarg.

Na MOPach powstaną nowe szybkie ładowarki. Ruszył przetarg
GDDKiA
Na MOPach powstaną nowe szybkie ładowarki. Ruszył przetarg

Do 1 kwietnia br. trwa nabór ofert na dzierżawę miejsc pod budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP). Zwycięzcy przetargu otrzymają prawo do 20-letniej dzierżawy, z opcją przedłużenia o kolejne pięć lat. Proces realizacji tych inwestycji wpisuje się w większą strategię rozwijania infrastruktury ładowania na polskich drogach.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wszystkie objęte przetargiem lokalizacje znajdują się wzdłuż dróg należących do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T – zarówno na autostradach, takich jak A1, A2 i A4, jak i drogach ekspresowych, m.in. S3, S7, S17 i S19. MOP-y o charakterze podstawowym, z miejscami postojowymi i sanitariatami, objęto jednolitymi wymaganiami dotyczącymi mocy ładowania, dostosowanymi do potrzeb zarówno pojazdów osobowych, jak i ciężarowych.

Na MOP-ach powstanie sieć szybkich ładowarek

Na liście lokalizacji, które już wkrótce mają znaleźć dzierżawców, znalazły się m.in. Starcza Wschód i Zachód oraz Gorzelanka Wschód i Zachód przy autostradzie A1 w woj. śląskim, a także Ciosny Północ i Południe przy A2 w woj. łódzkim. Równie silną reprezentację mają MOP-y wzdłuż drogi ekspresowej S19 – np. Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie) oraz Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie).

Lista MOP-ów objętych przetargiem:

  • A1 - Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim),
  • A2 - Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
  • A4 - Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim),
  • S3 - Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
  • S7 - Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
  • S8 - Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
  • S17 - Niwa Babicka (woj. lubelskie),
  • S19 - Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S61 - Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).
Mapa Polski z lokalizacją MOP objętych przetargiem na dzierżawę miejsc pod stacje ładowania pojazdów elektrycznych
Mapa Polski z lokalizacją MOP objętych przetargiem na dzierżawę miejsc pod stacje ładowania pojazdów elektrycznychGDDKiA

Szybkie ładowarki - minimum 150 kW

Każde z tych miejsc przewidziano pod budowę szybkich stacji ładowania. Dla samochodów osobowych zaplanowano po cztery punkty ładowania o łącznej mocy 600 kW, w tym minimum dwa punkty o mocy 150 kW. Pojazdy ciężarowe będą mogły korzystać z punktów oferujących moc na poziomie 3,6 MW, z co najmniej dwoma terminalami po 350 kW każdy.

Szczególnym wyjątkiem jest MOP Zbójecka Góra na S7, który jako element sieci kompleksowej TEN-T ma być wyposażony w infrastrukturę o docelowej mocy 1,5 MW, z jednym punktem ładowania na poziomie 350 kW.

W proces przetargowy wprowadzono zmiany pod wpływem uwag zgłoszonych przez operatorów stacji ładowania oraz inne podmioty związane z sektorem infrastruktury paliwowej. Jednym z kluczowych wyzwań pozostaje dostęp do sieci energetycznych o odpowiedniej mocy. Jak wynika z ogłoszonych warunków, dzierżawca będzie miał prawo do częściowego rozwiązania umowy w dwóch okolicznościach: jeśli Operator Sieci Dystrybucyjnych (OSD) przedstawi mu nierealne warunki przyłączeniowe, lub jeśli dzierżawca nie uzyska dofinansowania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚ) na budowę ładowarek o dużych mocach.

Podjęto także kroki, aby lepiej zabezpieczyć miejsca przeznaczone do ładowania pojazdów ciężarowych. Dwa dedykowane im stanowiska będą wyposażone w szlabany lub specjalne słupki, chroniące przed nieuprawnionym parkowaniem aut spalinowych.

Stacje ładowanie na MOP-ach komercyjnych do 2025 r.

Inwestycje w infrastrukturę ładowania obejmą także MOP-y o funkcji komercyjnej, na których znajdują się stacje paliw i gastronomia. Do końca 2025 r. na takich obiektach, jak Ostrów Kania Północ i Południe przy A2 (woj. mazowieckie) czy Kamień Północ i Południe przy drodze S6 (woj. pomorskie), mają działać stacje ładowania o mocy co najmniej 300 kW.

Dotyczy to MOP:

  • A2 - Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
  • S6 - Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
  • S19 - Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S17 - Pilawa (woj. mazowieckie).

To nie koniec zmian – jeszcze w 2023 r. ogłoszone mają być przetargi na dzierżawę 48 kolejnych MOP-ów z przeznaczeniem na obiekty komercyjne. Poza stacjami benzynowymi i gastronomią, przyszli najemcy będą mieli możliwość budowy infrastruktury ładowania zgodnie z wymogami nowego rozporządzenia AFIR. Powstaną więc tam punkty o mocach od 600 kW do 3,6 MW, w zależności od lokalizacji i roli MOP w sieci TEN-T.

Ten kompleksowy rozwój infrastruktury ładowania to część szerszej strategii dostosowywania polskiej sieci drogowej do potrzeb elektromobilności i zmieniających się standardów europejskich. Dzięki temu polscy kierowcy pojazdów elektrycznych zyskają kolejne opcje ładowania na dłuższych trasach.