- Porsche Macan doczekało się bazowej wersji o mocy 340 KM oraz odmiany 4S, której elektryczne silniki generują łącznie 448 KM
- Porsche Macan rozpędza się do setki po 5,7 s, natomiast Porsche Macan 4S po 4,1 s
- Zasięg słabszej wersji to 641 km, a mocniejszej – 606 km
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Porsche Macan pierwszej generacji był hitem sprzedaży marki z Zuffenhausen. Pomimo tego sukcesu firma zdecydowała się na radykalny krok i drugie wydanie występuje wyłącznie z elektrycznym napędem.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW pierwszej kolejności w ofercie pojawiły się wersje Macan 4 o mocy 387 KM oraz Macan Turbo z napędem generującym 584 KM (mieliśmy już okazję jeździć obydwoma wariantami). Teraz ofertę uzupełniają odmiany Macan oraz Macan 4S.
Porsche Macan to bazowe wydanie z silnikiem o mocy 340 KM i z napędem na tył (pozostałe Macany są 4x4). Z kolei 448-konne Porsche Macan 4S wypełnia lukę pomiędzy Macanem 4 a Macanem Turbo.
Porsche Macan – priorytetem jest duży zasięg
Porsche Macan ma na pokładzie wysokonapięciowy akumulator o pojemności 100 kWh brutto. Silnik o mocy 340 KM korzysta z falownika 480 A, w którym – z myślą o wysokiej efektywności – jako materiał półprzewodnikowy wykorzystano węglik krzemu (SiC).
Znacząco zmniejsza to straty przełączania i umożliwia uzyskanie wyższych częstotliwości. W trybie overboost, w połączeniu z Launch Control, nowy Macan generuje 360 KM oraz 563 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje autu 5,7 s, a prędkość maksymalna to 220 km/h.
Dzięki rezygnacji z napędu na wszystkie koła bazowy wariant jest o 110 kg lżejszy od Porsche Macana 4, w związku z tym zużywa mniej energii. Zasięg pojazdu w cyklu mieszanym WLTP wynosi maksymalnie 641 km.
Porsche Macan 4S – dwa mocne silniki
Porsche Macan 4S ma nowy silnik umieszczony przy tylnej osi oraz mocny 600-amperowy falownik SiC. W połączeniu z jednostką zamontowaną przy przedniej osi, moc systemowa to 448 KM, a z krótkotrwałym overboostem – 516 KM.
Z funkcją Launch Control, kiedy to maksymalny moment obrotowy wynosi 820 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,1 s, a prędkość maksymalna to 240 km/h. Zasięg w cyku mieszanym WLTP wynosi do 606 km.
Porsche Macan 4S jest standardowo wyposażony w elektroniczną kontrolę tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM). Dalszą optymalizację podwozia z myślą o zwiększeniu wydajności i komfortu zapewniają adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z układem poziomowania i regulacją prześwitu, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) oraz skrętna tylna oś.
Oba nowe warianty można ładować prądem stałym (DC) o maksymalnej mocy 270 kW. Korzystając z takiego punktu, energię można uzupełnić w zakresie 10-80 proc. po około 21 min.
Porsche Macan – nowe pakiety stylistyczne
Od teraz każde Porsche Macan można mieć z nowym kolorem nadwozia – Slate Grey Neo. Do oferty wzorów obręczy dodano 20-calowe felgi Macan S. Opcjonalnie dla wszystkich modeli oferowany jest także nowy pakiet stylistyczny Offroad, który ułatwia pokonywanie wyboistych dróg gruntowych oraz szczególnie stromych podjazdów i zjazdów.
Zmieniona geometria przedniego zderzaka pozwoliła zwiększyć kąt natarcia do 17,4 stopnia, w zależności od wariantu (wartość dla podniesionego poziomu zawieszenia pneumatycznego). W przypadku adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego pakiet wiąże się też ze zwiększeniem prześwitu w normalnym ustawieniu o 10 mm – do 195 mm.
Porsche oferuje pakiet z elementami w dwóch odcieniach: Vesuvius Grey lub w kolorze nadwozia. Odpowiednie lakierowane wykończenie otrzymują przedni zderzak, osłony progów, panele dyfuzora oraz relingi dachowe.
Porsche Macan – ulepszanie wyglądu
W ofercie dostępne są jeszcze 21-calowe alufelgi o off-roadowym wzornictwie, utrzymane w kolorze Vesuvius Grey. W przypadku klientów, którzy wybiorą pakiet stylistyczny Offroad z elementami w kolorze nadwozia, polakierowane zostają również listwy boczne. Relingi dachowe można zamówić w kolorze czarnym, srebrnym lub Turbonite (ten ostatni wyłącznie dla Turbo).
W modelach Macan, Macan 4 i Macan 4S dostępny jest także off-roadowy przedni zderzak z wstawką w kolorze Vesuvius Grey. Podobnie jak w przypadku pakietu stylistycznego Offroad zwiększa się wówczas kąt natarcia.
Porsche Macan – nowoczesne multimedia
Porsche Macan ma na pokładzie Porsche Driver Experience łączące elementy cyfrowe z analogowymi. Działanie systemu opiera się na zestawie wskaźników umieszczonym na zakrzywionym, 12,6-calowym ekranie, wyświetlaczy o przekątnej 10,9 cala (dla pasażera) oraz wyświetlaczu head-up i oświetleniu ambientowym i komunikacyjnym.
Porsche zaktualizowało interfejs ekranów. Zmiany obejmują animację powitalną, wygląd aplikacji „Motywy”, która pozwala dostosować tło wyświetlaczy i oświetlenie ambientowe do koloru nadwozia, z dwunastoma odcieniami do wyboru.
Porsche Macan oraz Porsche Macan 4S są już dostępne w Polsce, a pierwsze samochody mają dotrzeć do klientów w drugiej połowie 2024 roku. Bazowy wariant kosztuje minimum 370 tys. zł, natomiast za Porsche Macana 4S trzeba zapłacić od 416 tys. zł.