- Peugeot E-3008 jest w pełni elektryczną konstrukcją, ale producent nie zamyka się na inne układy napędowe
- Samochód w wersji Long Range ma zapewnić naprawdę duży zasięg, chociaż już podstawowa wersja nie powinna dawać powodów do narzekań
- Producent wyposażył E-3008 w szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych i przygotował pojazd do jazdy półautonomicznej
Obecna generacja Peugeota 3008 stała się bestsellerem. Przez ponad siedem lat francuski koncern znalazł w 130 krajach ponad 1 mln 320 tys. klientów. Już wkrótce, bo w 2025 r., Peugeot będzie oferował kompletną gamę aut elektrycznych, a do 2030 r. zamierza całkowicie, przynajmniej w Europie, przejść na modele lokalnie zeroemisyjne — E-3008 to pierwszy z nich.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Peugeot E-3008 — kompaktowy i przestronny
E-3008 wprowadza francuską markę w nową, elektryczną erę. Nadwozie SUV-a, o czym mogliśmy przekonać się już nieco wcześniej, ma formę typu fastback. Jego dynamiczny i równocześnie aerodynamiczny kształt z jednej strony prezentuje się elegancko, z drugiej zapewnia dużą przestrzeń dla pasażerów i na bagaż. Warto to podkreślić, bo przy długości 4,54 m, szerokości 1,89 m i wysokości 1,64 m E-3008 okazuje się krótszy od niejednego kompaktowego kombi.
Z przodu niemal jedynym łącznikiem z dotychczasowym modelem 3008 jest charakterystyczna sygnatura świetlna z trzema pazurami. Ale już same reflektory oraz atrapa chłodnicy są całkowicie nowe. Ten ostatni element ma podkreślać elektryczne geny modelu. Ultrakompaktowe reflektory osadzone są w wąskim pasku umieszczonym powyżej grilla i otaczają całą przednią część. Standardem dla wszystkich wersji są lampy LED, natomiast w E-3008 GT seryjne są światła Pixel LED, które automatycznie dostosowują się do warunków drogowych, eliminując ryzyko oślepiania innych użytkowników dróg.
Świetlną sygnaturę trzech pazurów dostrzeżemy również w tylnej części nadwozia, przy czym w wersji GT przybierają one formę 3D. Zakończeniem nadwozia fastback jest spoiler, który nadaje całości atrakcyjny wygląd i równocześnie optymalizuje aerodynamikę. Pomimo łagodnie opadającego dachu w tylnej części, Peugeot zapowiada dużą ilość miejsca dla pasażerów podróżujących na tylnej kanapie, a także na bagaż.
Peugeot E-3008 — ekran o przekątnej 21 cali na linii wzroku kierowcy
Oczywiście szereg zmian czeka nas również już po zajęciu miejsca w kabinie. Jednym z pierwszych elementów, który przykuwa uwagę, jest 21-calowy "pływający" ekran panoramiczny nowego systemu Peugeot Panoramic i-Cockpit. Ten w połączeniu z LED-owym oświetleniem ambientowym, które można spersonalizować w ośmiu różnych kolorach, nadaje całości nowoczesny, "technologiczny" charakter.
Panoramic i-Cockpit w nowym Peugeocie został wyniesiony na nowy poziom. Zakrzywiony ekran HD z dotykowym ekranem centralnym umieszczony jest na tyle wysoko, że eliminuje konieczność stosowania wyświetlacza head-up. Sam ekran rozciąga się od lewego skraju wnętrza kabiny aż do centralnej konsoli. Wygięty w łuk jest łatwo dostępny także z miejsca pasażera i łączy w sobie dwie funkcje i-Cockpitu. Po lewej stronie, powyżej kompaktowej kierownicy, wyświetlany jest zestaw wskaźników związanych z prowadzeniem pojazdu (m.in. prędkość, wskazania systemów wspomagających, przepływ energii). Po prawej stronie, w centralnej części deski rozdzielczej, ekran jest dotykowy i dostępny z lewego, jak i prawego fotela, i służy do zarządzania układem klimatyzacji, nawigacją, systemami multimedialnymi, itd.
Peugeot E-3008 — łatwy w obsłudze, dobry dla pleców pasażerów
W centralnej części konsoli centralnej umieszczono i-Toggles, czyli w pełni personalizowane dotykowe przyciski, które można zaprogramować, aby uzyskać szybki dostęp do 10 ulubionych funkcji użytkownika, np. nawiązywanie połączenia telefonicznego z wybranym kontaktem, uruchomienie nawigacji do najczęściej odwiedzanego adresu, przypisanie ulubionej stacji radiowej, ustawienie idealnej temperatury w układzie klimatyzacji, itp. Ponadto przenosząc na konsolę centralną panel selektora automatycznej skrzyni biegów — konkretnie tuż obok przycisku start/stop — uzyskano wrażenie większej przestronności.
Aby zapewnić oczekiwany komfort, przednie fotele Peugeota E-3008 zyskały certyfikat AGR przyznawany przez niemieckie zrzeszenie lekarzy i terapeutów promujących działania na rzecz ochrony przed bólem pleców. W wersji GT przednie fotele są wentylowane i mają funkcję masażu, tylne podgrzewane. Co więcej, po raz pierwszy w przypadku Peugeota przednie fotele można dopasować elektrycznie do pasażerów, nadmuchując lub wypuszczając powietrze ze specjalnych komór umieszczonych po bokach.
- Przeczytaj także: Większe, nowocześniejsze i... już po elektrycznej stronie mocy. Wjeżdża nowe MINI Countryman
Peugeot E-3008 — elektryczny, a mimo to z dużą ilością miejsca na bagaż
Peugeot chwali się, że pasażerowie E-3008 nie będą narzekali na brak miejsca ani dla siebie, ani na bagaż. Wspomniany wcześniej bagażnik mieszczący 520 l (470 l w wersji z napędem na cztery koła) to niejedyne miejsce na podręczne rzeczy. Te można również umieścić w 17 różnych schowkach o łącznej pojemności ok. 34 l. Nie mogło również zabraknąć łatwo dostępnej ładowarki bezprzewodowej o mocy 15 W zlokalizowanej w konsoli centralnej.
Francuska nowość wyposażona jest w najnowszą generację systemów łączności. W wersji Allure standardem są m.in. Apple CarPlay/Android Auto. W GT standard obejmuje także m.in. zaawansowaną nawigację TomTom z funkcją „planera podróży”, która oblicza trasę biorąc pod uwagę szereg czynników, m.in. dystans pozostały do pokonania, poziom naładowania baterii na początku podróży i wymagany poziom naładowania po zakończeniu jazdy, prędkość i wiele innych.
Peugeot E-3008 — trzy wersje napędu i zasięg nawet do 700 km
W przypadku aut elektrycznych jedną z najważniejszych kwestii, co zrozumiałe, jest ich zasięg. Peugeot podkreśla, że pomimo stosunkowo niedużego rozstawu osi, wynoszącego 2,73 m, udało się zmieścić baterię o pojemności aż do 98 kWh. Ta montowana jest w wersji z silnikiem o mocy 170 kW/230 KM i napędem na jedną oś. Tak skonfigurowany pojazd może poszczycić się zasięgiem wynoszącym ok. 700 km.
W pozostałych dwóch wersjach, tj. napędzanej na przednią oś z silnikiem o mocy 157 kW/210 KM oraz odmiany 4×4 z dwoma silnikami o łącznej mocy 240 kW/320 KM, montowana jest bateria o użytkowej pojemności 73 kWh. Przy średnim zużyciu na poziomie 13,9-14,0 kWh/100 km (w cyklu WLTP) daje to zasięg ok. 525 km. W najmocniejszej wersji przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,4 s, a prędkość maksymalna 180 km/h. Najgorzej pod tym względem wypada odmiana Long Range, która ze startu zatrzymanego rozpędza się do 100 km/h w 8,9 s i maksymalnie może jechać z prędkością 170 km/h.
Energia pozwalająca napędzać E-3008 gromadzona jest w wysokonapięciowych (400 V) akumulatorach litowo-jonowych NMC (nikiel, magnez, kobalt). Baterie można ładować z maksymalną mocą 160 kW. Korzystając z superchargera DC czas niezbędny do uzupełnienia poziomu energii z 20 do 80 proc. wynosi 27-30 minut (w zależności od wersji). Aby ograniczyć ilość energii pobieranej z akumulatora, termiczny komfort pasażerom zapewnia pompa ciepła.
Peugeot E-3008 — napęd 4×4 i jazda półautonomiczna
Kierowcy korzystający z odmian z przednim napędem mają możliwość wyboru jednego z trzech trybów jazdy, tj. Normal, Eco lub Sport. W wersji 4×4 dochodzi jeszcze czwarty tryb 4WD. Ten dostępny jest do prędkości 135 km/h i rozdziela napęd na wszystkie koła, gdy nawierzchnia staje się śliska, np. na śniegu lub w błocie. Pomimo swojego charakteru SUV-a, Peugeot E-3008 okazuje się dobrą propozycją do użytkowania w mieście. To nie tylko zasługa kompaktowych rozmiarów, lecz także stosunkowo niedużej średnicy zawracania wynoszącej 10,6 m. Aby ułatwić cofanie, elektryczny Peugeot seryjnie wyposażony jest w tylną kamerę cofania. Opcję stanowi system Peugeot VisioPark 360°, który dzięki czterem kamerom i 12 sensorom prezentuje obraz przestrzeni wokół pojazdu.
- Przeczytaj także: BMW Vision Neue Klasse. Tak wygląda najbliższa przyszłość BMW
Systemów wspomagających w Peugeocie E-3008 jest znacznie więcej. Znajdziemy tu m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go i asystentem pasa ruchu, układ rozpoznawania znaków drogowych i system monitorowania martwego pola (aż do 75 m). Ale francuska nowość idzie o krok dalej i kieruje się w stronę półautonomicznej jazdy. Potwierdzeniem jest obecność systemu umożliwiającego półautonomiczną zmianę pasa ruchu. Wystarczy, że kierowca, chcąc zmienić pas, włączy kierunkowskaz i naciśnie przycisk „ok” — wtedy system skieruje pojazd na nowy pas.
Peugeot E-3008 — będą także hybrydy i... kolejna nowość
Produkowany w fabryce w Sochaux we Francji, Peugeot E-3008 trafi do sprzedaży w lutym 2024 r. Klienci będą mieli do wyboru dwie wersje wyposażenia — Allure oraz GT — a do tego zestaw trzech opcji. Na niektórych rynkach, w tym również w Polsce, pojawią się także modele z napędami hybrydowymi, tj. hybryda plug-in oraz mild hybrid.
Przy okazji prezentacji całkowicie nowego E-3008 Peugeot już teraz zapowiedział jego starszego brata. Model E-5008 będzie pozycjonowany powyżej tegorocznej nowości i będzie przedstawicielem francuskiego koncernu w klasie dużych elektrycznych SUV-ów. Auto ma być kierowane do szerszej grupy nabywców dużych SUV-ów, a więcej szczegółów dotyczących tego modelu poznamy w okolicach początku 2024 r.