Auto Świat EV Wiadomości Znaliśmy wygląd, teraz o Peugeocie E-3008 wiemy już prawie wszystko. Już go widziałem

Znaliśmy wygląd, teraz o Peugeocie E-3008 wiemy już prawie wszystko. Już go widziałem

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat

Peugeot przedstawił oficjalnie elektrycznego kompaktowego SUV-a E-3008. Już od kilku dni znaliśmy wygląd auta, a teraz poznaliśmy niemal wszystkie szczegóły dotyczące francuskiej nowości. Jest kilka niespodzianek.

Peugeot E-3008Żródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński
  • Peugeot E-3008 jest w pełni elektryczną konstrukcją, ale producent nie zamyka się na inne układy napędowe
  • Samochód w wersji Long Range ma zapewnić naprawdę duży zasięg, chociaż już podstawowa wersja nie powinna dawać powodów do narzekań
  • Producent wyposażył E-3008 w szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych i przygotował pojazd do jazdy półautonomicznej

Obecna generacja Peugeota 3008 stała się bestsellerem. Przez ponad siedem lat francuski koncern znalazł w 130 krajach ponad 1 mln 320 tys. klientów. Już wkrótce, bo w 2025 r., Peugeot będzie oferował kompletną gamę aut elektrycznych, a do 2030 r. zamierza całkowicie, przynajmniej w Europie, przejść na modele lokalnie zeroemisyjne — E-3008 to pierwszy z nich.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Peugeot E-3008 — kompaktowy i przestronny

E-3008 wprowadza francuską markę w nową, elektryczną erę. Nadwozie SUV-a, o czym mogliśmy przekonać się już nieco wcześniej, ma formę typu fastback. Jego dynamiczny i równocześnie aerodynamiczny kształt z jednej strony prezentuje się elegancko, z drugiej zapewnia dużą przestrzeń dla pasażerów i na bagaż. Warto to podkreślić, bo przy długości 4,54 m, szerokości 1,89 m i wysokości 1,64 m E-3008 okazuje się krótszy od niejednego kompaktowego kombi.

Peugeot E-3008 2024
Peugeot E-3008 2024Peugeot

Z przodu niemal jedynym łącznikiem z dotychczasowym modelem 3008 jest charakterystyczna sygnatura świetlna z trzema pazurami. Ale już same reflektory oraz atrapa chłodnicy są całkowicie nowe. Ten ostatni element ma podkreślać elektryczne geny modelu. Ultrakompaktowe reflektory osadzone są w wąskim pasku umieszczonym powyżej grilla i otaczają całą przednią część. Standardem dla wszystkich wersji są lampy LED, natomiast w E-3008 GT seryjne są światła Pixel LED, które automatycznie dostosowują się do warunków drogowych, eliminując ryzyko oślepiania innych użytkowników dróg.

Peugeot E-3008 2024
Peugeot E-3008 2024Peugeot

Świetlną sygnaturę trzech pazurów dostrzeżemy również w tylnej części nadwozia, przy czym w wersji GT przybierają one formę 3D. Zakończeniem nadwozia fastback jest spoiler, który nadaje całości atrakcyjny wygląd i równocześnie optymalizuje aerodynamikę. Pomimo łagodnie opadającego dachu w tylnej części, Peugeot zapowiada dużą ilość miejsca dla pasażerów podróżujących na tylnej kanapie, a także na bagaż.

Peugeot E-3008 — ekran o przekątnej 21 cali na linii wzroku kierowcy

Oczywiście szereg zmian czeka nas również już po zajęciu miejsca w kabinie. Jednym z pierwszych elementów, który przykuwa uwagę, jest 21-calowy "pływający" ekran panoramiczny nowego systemu Peugeot Panoramic i-Cockpit. Ten w połączeniu z LED-owym oświetleniem ambientowym, które można spersonalizować w ośmiu różnych kolorach, nadaje całości nowoczesny, "technologiczny" charakter.

Peugeot E-3008 2024
Peugeot E-3008 2024Peugeot

Panoramic i-Cockpit w nowym Peugeocie został wyniesiony na nowy poziom. Zakrzywiony ekran HD z dotykowym ekranem centralnym umieszczony jest na tyle wysoko, że eliminuje konieczność stosowania wyświetlacza head-up. Sam ekran rozciąga się od lewego skraju wnętrza kabiny aż do centralnej konsoli. Wygięty w łuk jest łatwo dostępny także z miejsca pasażera i łączy w sobie dwie funkcje i-Cockpitu. Po lewej stronie, powyżej kompaktowej kierownicy, wyświetlany jest zestaw wskaźników związanych z prowadzeniem pojazdu (m.in. prędkość, wskazania systemów wspomagających, przepływ energii). Po prawej stronie, w centralnej części deski rozdzielczej, ekran jest dotykowy i dostępny z lewego, jak i prawego fotela, i służy do zarządzania układem klimatyzacji, nawigacją, systemami multimedialnymi, itd.

Peugeot E-3008 2024
Peugeot E-3008 2024Peugeot

Peugeot E-3008 — łatwy w obsłudze, dobry dla pleców pasażerów

W centralnej części konsoli centralnej umieszczono i-Toggles, czyli w pełni personalizowane dotykowe przyciski, które można zaprogramować, aby uzyskać szybki dostęp do 10 ulubionych funkcji użytkownika, np. nawiązywanie połączenia telefonicznego z wybranym kontaktem, uruchomienie nawigacji do najczęściej odwiedzanego adresu, przypisanie ulubionej stacji radiowej, ustawienie idealnej temperatury w układzie klimatyzacji, itp. Ponadto przenosząc na konsolę centralną panel selektora automatycznej skrzyni biegów — konkretnie tuż obok przycisku start/stop — uzyskano wrażenie większej przestronności.

Peugeot E-3008 2024
Peugeot E-3008 2024Peugeot

Aby zapewnić oczekiwany komfort, przednie fotele Peugeota E-3008 zyskały certyfikat AGR przyznawany przez niemieckie zrzeszenie lekarzy i terapeutów promujących działania na rzecz ochrony przed bólem pleców. W wersji GT przednie fotele są wentylowane i mają funkcję masażu, tylne podgrzewane. Co więcej, po raz pierwszy w przypadku Peugeota przednie fotele można dopasować elektrycznie do pasażerów, nadmuchując lub wypuszczając powietrze ze specjalnych komór umieszczonych po bokach.

Peugeot E-3008 — elektryczny, a mimo to z dużą ilością miejsca na bagaż

Peugeot chwali się, że pasażerowie E-3008 nie będą narzekali na brak miejsca ani dla siebie, ani na bagaż. Wspomniany wcześniej bagażnik mieszczący 520 l (470 l w wersji z napędem na cztery koła) to niejedyne miejsce na podręczne rzeczy. Te można również umieścić w 17 różnych schowkach o łącznej pojemności ok. 34 l. Nie mogło również zabraknąć łatwo dostępnej ładowarki bezprzewodowej o mocy 15 W zlokalizowanej w konsoli centralnej.

Peugeot E-3008 2024
Peugeot E-3008 2024Peugeot

Francuska nowość wyposażona jest w najnowszą generację systemów łączności. W wersji Allure standardem są m.in. Apple CarPlay/Android Auto. W GT standard obejmuje także m.in. zaawansowaną nawigację TomTom z funkcją „planera podróży”, która oblicza trasę biorąc pod uwagę szereg czynników, m.in. dystans pozostały do pokonania, poziom naładowania baterii na początku podróży i wymagany poziom naładowania po zakończeniu jazdy, prędkość i wiele innych.

Peugeot E-3008 — trzy wersje napędu i zasięg nawet do 700 km

W przypadku aut elektrycznych jedną z najważniejszych kwestii, co zrozumiałe, jest ich zasięg. Peugeot podkreśla, że pomimo stosunkowo niedużego rozstawu osi, wynoszącego 2,73 m, udało się zmieścić baterię o pojemności aż do 98 kWh. Ta montowana jest w wersji z silnikiem o mocy 170 kW/230 KM i napędem na jedną oś. Tak skonfigurowany pojazd może poszczycić się zasięgiem wynoszącym ok. 700 km.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W pozostałych dwóch wersjach, tj. napędzanej na przednią oś z silnikiem o mocy 157 kW/210 KM oraz odmiany 4×4 z dwoma silnikami o łącznej mocy 240 kW/320 KM, montowana jest bateria o użytkowej pojemności 73 kWh. Przy średnim zużyciu na poziomie 13,9-14,0 kWh/100 km (w cyklu WLTP) daje to zasięg ok. 525 km. W najmocniejszej wersji przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,4 s, a prędkość maksymalna 180 km/h. Najgorzej pod tym względem wypada odmiana Long Range, która ze startu zatrzymanego rozpędza się do 100 km/h w 8,9 s i maksymalnie może jechać z prędkością 170 km/h.

Energia pozwalająca napędzać E-3008 gromadzona jest w wysokonapięciowych (400 V) akumulatorach litowo-jonowych NMC (nikiel, magnez, kobalt). Baterie można ładować z maksymalną mocą 160 kW. Korzystając z superchargera DC czas niezbędny do uzupełnienia poziomu energii z 20 do 80 proc. wynosi 27-30 minut (w zależności od wersji). Aby ograniczyć ilość energii pobieranej z akumulatora, termiczny komfort pasażerom zapewnia pompa ciepła.

Peugeot E-3008 — napęd 4×4 i jazda półautonomiczna

Kierowcy korzystający z odmian z przednim napędem mają możliwość wyboru jednego z trzech trybów jazdy, tj. Normal, Eco lub Sport. W wersji 4×4 dochodzi jeszcze czwarty tryb 4WD. Ten dostępny jest do prędkości 135 km/h i rozdziela napęd na wszystkie koła, gdy nawierzchnia staje się śliska, np. na śniegu lub w błocie. Pomimo swojego charakteru SUV-a, Peugeot E-3008 okazuje się dobrą propozycją do użytkowania w mieście. To nie tylko zasługa kompaktowych rozmiarów, lecz także stosunkowo niedużej średnicy zawracania wynoszącej 10,6 m. Aby ułatwić cofanie, elektryczny Peugeot seryjnie wyposażony jest w tylną kamerę cofania. Opcję stanowi system Peugeot VisioPark 360°, który dzięki czterem kamerom i 12 sensorom prezentuje obraz przestrzeni wokół pojazdu.

Systemów wspomagających w Peugeocie E-3008 jest znacznie więcej. Znajdziemy tu m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go i asystentem pasa ruchu, układ rozpoznawania znaków drogowych i system monitorowania martwego pola (aż do 75 m). Ale francuska nowość idzie o krok dalej i kieruje się w stronę półautonomicznej jazdy. Potwierdzeniem jest obecność systemu umożliwiającego półautonomiczną zmianę pasa ruchu. Wystarczy, że kierowca, chcąc zmienić pas, włączy kierunkowskaz i naciśnie przycisk „ok” — wtedy system skieruje pojazd na nowy pas.

Peugeot E-3008 — będą także hybrydy i... kolejna nowość

Produkowany w fabryce w Sochaux we Francji, Peugeot E-3008 trafi do sprzedaży w lutym 2024 r. Klienci będą mieli do wyboru dwie wersje wyposażenia — Allure oraz GT — a do tego zestaw trzech opcji. Na niektórych rynkach, w tym również w Polsce, pojawią się także modele z napędami hybrydowymi, tj. hybryda plug-in oraz mild hybrid.

Przy okazji prezentacji całkowicie nowego E-3008 Peugeot już teraz zapowiedział jego starszego brata. Model E-5008 będzie pozycjonowany powyżej tegorocznej nowości i będzie przedstawicielem francuskiego koncernu w klasie dużych elektrycznych SUV-ów. Auto ma być kierowane do szerszej grupy nabywców dużych SUV-ów, a więcej szczegółów dotyczących tego modelu poznamy w okolicach początku 2024 r.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat
Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków