Auto Świat EV Wiadomości Podróż w stronę słońca. Holenderscy studenci zdobywają Europę solarnym kamperem

Podróż w stronę słońca. Holenderscy studenci zdobywają Europę solarnym kamperem

Studenci z Uniwersytetu Technicznego w Eindhoven zbudowali solarnego kampera, którym chcą dotrzeć aż do Przylądka Marroquí (Punta de Tarifa), czyli najdalej wysuniętego na południe krańca kontynentalnej Europy. Cel? Pokazać, że na energii słonecznej da się komfortowo przejechać nawet 3000 km. Oby tylko dopisała im pogoda!

Stella Vita przy dobrym nasłonecznieniu przejedzie jednego dnia nawet 730 km!
Zobacz galerię (9)
TU Eindhoven
Stella Vita przy dobrym nasłonecznieniu przejedzie jednego dnia nawet 730 km!
  • Stella Vita nie jest pierwszym projektem elektrycznego kampera, ale wyróżnia ją brak konieczności podłączania do ładowania
  • Uzupełnienie energii w 60-kWh akumulatorze wymaga... 2-3 dni postoju
  • Niestety, lekka konstrukcja (waży 1700 kg!) zapewnia nocleg tylko dla dwóch osób

Elektryfikacja "atakuje" nas z każdej strony – miękkie hybrydy, hybrydy plug-in i "elektryki" zaczynają panoszyć się na rynku. Są więc tacy, którzy stawiają elektryczną rewolucję za pewnik i zastanawiają się, co będzie dalej. Holenderscy studenci są już nawet o krok przed producentami i testują właśnie koncepcję solarnego kampera, którym można pokonać aż 730 km. Pod jednym warunkiem – że dopisze słoneczna pogoda.

Solarny kamper Stella Vita

Jeśli przyjmą się osobowe samochody z napędem bateryjnym, następnym krokiem będzie elektryfikacja także pojazdów użytkowych i tych wykorzystywanych przeważnie na dłuższych dystansach – ciężarówek, autokarów czy właśnie kamperów. Swoją koncepcję takiego auta zaprezentował już w tym roku Knaus, ale ich Fiat Ducato z 35-kWh akumulatorem potrafi przejechać na prądzie zaledwie 90 km (potem do gry wkracza pełniący funkcję agregatu silnik Wankla).

Holenderska Stella Vita przewyższa niemiecką konstrukcję w co najmniej dwóch kategoriach – zasięgu i ładowania. Zasięgu, bo w pełni naładowana w standardowych warunkach przejeżdża 600 km (przy stałym akompaniamencie słońca nawet 730 km). Ładowania, bo nie trzeba szukać punktów uzupełniania energii – załatwia to odpoczynek na słońcu. Minus? Cóż, taki postój musi trwać nawet 2-3 dni, więc nie ma mowy o codziennej zmianie miejsca noclegu (chyba że na niedalekim dystansie).

Prawdziwie samowystarczalny kamper

Stella Vita jest na razie tylko urzeczywistnieniem marzeń studentów, a to oznacza, że konstrukcja jest dość... prosta. Szkielet kampera wykonano z aluminium, a nadwozie z włókna szklanego. I chociaż pojazd ma aż 7,2 m długości, czyli nawet więcej od większości kampervanów, przewiezie (i przenocuje) tylko dwie osoby. Można za to parkować go w garażach podziemnych i przejeżdżać pod wiaduktami bez duszy na ramieniu, bo auto ma tylko 1,83 m wysokości. Przestrzeń w kabinie da się powiększyć na postoju, podnosząc dach na wysokość 2,54 m.

Prosta konstrukcja zaowocowała niską masą całkowitą – pomimo zastosowania litowo-jonowego akumulatora o pojemności 60 kWh, gotowy do podróży wóz waży zaledwie 1700 kg. W trakcie jazdy promienie słoneczne zbierane są na połaci 8,8 m kw., a na postoju, po rozłożeniu dodatkowych "skrzydeł", obszar wzrasta aż do 17,5 m kw. Przechwytywana przez panele fotowoltaiczne energia słoneczna służy nie tylko do napędzania kampera, ale też do zasilania lodówki, kuchenki elektrycznej i klimatyzacji, a to oznacza, że nie ma potrzeby korzystania z innych źródeł prądu.

Projekt w pełni niezależnego kampera przygotowało 22 studentów z grupy Solar Team Eindhoven. Kiedy (i czy...) ich wysłannikom uda się dotrzeć do Przylądka Marroquí – nie wiadomo. Na wszelki wypadek nikt nie podał spodziewanej daty przyjazdu. Znana jest tylko trasa i fakt, że Stella Vita miała wystartować z Eindhoven w niedzielę 19 września. Czekamy zatem na wieści z drogi!

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków