Celem programu "Mój elektryk" jest dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Z programu mogą skorzystać zarówno klienci indywidualni, jak i firmy oraz organizacje. W przypadku tych pierwszych obsługą dotacji zajmuje się Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), dla drugich właściwą instytucją jest Bank Ochrony Środowiska (BOŚ).
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Kolejne 100 mln zł w ramach programu "Mój elektryk" dla firm i organizacji
BOŚ początkowo miał do rozdysponowania 20 mln zł. Zaledwie kilka miesięcy później NFOŚiGW zwiększył pulę do 100 mln zł, a w niecały rok od uruchomienia ścieżki leasingowej do 200 mln zł. W odpowiedzi na dużą popularność programu NFOŚiGW w 2023 r. zwiększył budżet do 250 mln zł, a w maju br. do 400 mln zł.
Niesłabnące zainteresowanie ze strony firm i organizacji spowodowało, że teraz NFOŚiGW, na wniosek Banku Ochrony Środowiska, kolejny już raz podwyższył pulę środków na dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych, tym razem o 100 mln zł. W efekcie łączny budżet do wykorzystania w ramach tzw. ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk” wzrósł do 500 mln zł.
W Polsce zarejestrowanych jest mniej niż 90 tys. pojazdów elektrycznych
Ruch ze strony BOŚ i NFOŚiGW nie powinien dziwić. Od początku realizacji programu BOŚ przyjął i ocenił ponad 12,5 tys. wniosków o dotacje o łącznej wartości przekraczającej 409 mln zł. Z kolei zarząd NFOŚiGW przyznał już dotacje o wartości ponad 391 mln zł do leasingu prawie 11,8 tys. pojazdów osobowych i dostawczych o napędzie elektrycznym.
- Przeczytaj także: Coraz mniej taksówkarzy. Tysiące ludzi nie dojedzie na czas, bo nie będzie miał kto ich zawieźć
Być może zwiększenie puli na dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych przełoży się na dalszy wzrost tego typu samochodami. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych podało, że na koniec września br. w Polsce zarejestrowanych było łącznie ponad 87 tys. samochodów z napędem elektrycznym. Spośród nich tylko nieco ponad połowę stanowiły w pełni elektryczne modele osobowe (BEV – battery electric vehicles), których było ponad 45 tys.