Wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi niesie ze sobą wiele zalet w zakresie lepszej ochrony środowiska. Takie pojazdy przyczyniają się bowiem m.in. do obniżenia poziomu emisji CO2. Mają jednak także swoje wady. Problem stanowić może utylizacja akumulatorów litowo-jonowych, które montowane są w takich autach. Eksperci alarmują, iż jeśli nie zostanie opracowana skuteczna metoda pozbywania się takich baterii, w kolejnych latach mogą one nas wprost zasypać i spowodować katastrofę ekologiczną.

Na innowacyjny pomysł wykorzystania zużytych akumulatorów z samochodów elektrycznych wpadła niemiecka firma Fenecon. Przedsiębiorstwo z Bawarii już od pięciu lat produkuje duże kontenerowe systemy magazynowania energii, do których stworzenia wykorzystuje właśnie wspomniane już wyeksploatowane baterie. Pod koniec listopada bieżącego roku firma ogłosiła, iż rozpoczęła budowę dużej fabryki, dzięki której jej projekty będą mogły być realizowane na masową skalę.

Fabryka przyjazna środowisku

Oprócz tego, że firma będzie dbać o środowisko, wykorzystując stare akumulatory do swoich projektów, jej fabryka w bawarskim Iggensbach ma być także w miarę możliwości zeroemisyjna. Pomogą w tym panele słoneczne, które zostaną zamontowane na dachu oraz elewacji budynku. Mają one wytwarzać energię potrzebną do funkcjonowania produkcji.

W fabryce zatrudnionych zostanie 90 osób, z czego jedną trzecią będą stanowić wyspecjalizowani inżynierowie. Dodatkowo wszystkie miejsca parkingowe zostaną wyposażone w stacje ładowania samochodów elektrycznych.

Masowa produkcja magazynów energii ruszy już wkrótce

Okoliczni mieszkańcy wyrazili aprobatę w sprawie budowy fabryki w Iggensbach. W listopadzie Fenecon ogłosił wmurowanie pierwszej symbolicznej cegły na placu budowy. Zakończenie prac budowlanych zaplanowane jest na końcówkę 2023 r.

Wtedy też ma ruszyć masowa produkcja magazynów energii. Na razie nie podano danych dotyczących mocy, jaką będą mogły one gromadzić. Przedstawiciele firmy zakładają jednak, że ich produkt w pewnym momencie stanie się powszechnym wyposażeniem każdego domu.

Źródła: www.fenecon.de, Auto-Świat

(MĆ)