• Coupé to bardziej ekskluzywna wersja nadwoziowa przeznaczona dla indywidualistów.
  • Kolejne generacje coraz mocniejsze, bezpieczniejsze i bardziej luksusowe.
  • Pierwszy kabriolet dopiero w latach 90. XX wieku.
  • Na przełomie XX i XXI wieku wersje dwudrzwiowe schodzą do klasy C.
  • W 2009 roku coupé i cabrio powracają do klasy E.

Początki – Mercedes W 114

Pierwsze samochody tego typu powstały w 1968 roku. O ile kolejne generacje modeli Mercedesa zwykło się oznaczać literą i trzema cyframi, jak W 124, o tyle dla coupé W 114 na rodzimym niemieckim rynku utarła się nazwa Strich-Acht (kreska-8, od roku modelowego 1968). W Polsce mamy inne nazwy Mercedesów – dla tego najpopularniejsza chyba to Puchacz. Produkowane były wyłącznie z rzędowymi silnikami 6-cylindrowymi, a 150-konne R6 topowej wersji 250 CE pozwalało na rozpędzenie coupé do prędkości bliskiej 200 km/h. W tamtych czasach to było dużo. W 1972 r. pojawiła się nowa topowa wersja 280 CE o mocy 185 KM. W sumie do 1976 r. wyprodukowano 67 tys. egzemplarzy coupé tej generacji.

Kolejna generacja – Mercedes C 123

Wiosną 1977 roku na salonie w Genewie zadebiutowała dwudrzwiowa wersja modelu W 123 (coupé otrzymało oznaczenie C 123), u nas potocznie nazywanego Beczką. Tym razem obok silnika 6-cylindrowego w 280 C (156 KM) i 280 CE (177 KM), dostępny był także 4-cylindrowiec – w 230 C (109 KM). Pół roku później zadebiutowało pierwsze coupé Mercedesa z dieslem – 300 CD z 80-konnym 5-cylindrowcem, które trafiało na rynek północnoamerykański. W 1981 r. wersja wolnossąca została zastąpiona przez turbodoładowaną – 300 CD Turbodiesel osiąga moc 125 KM.

Coupé, tak jak w poprzedniej generacji 114, było z wyglądu podobne do limuzyny, ale teraz stało się rzeczywiście bardziej sportowe – zostało obniżone o 4 cm, rozstaw osi skrócono aż o 8,5 cm, szyby przednią i tylną mocniej pochylono. Wyposażenie odpowiadało topowym wersjom limuzyny, co było zgodne z pozycjonowaniem wersji 2-drzwiowych jako bardziej ekskluzywnych.

W sumie do sierpnia 1985 r. po wstało blisko 100 tys. coupé C 123, w tym najwięcej wersji 280 CE – 32 138 egzemplarzy.

Mercedes 124 – po raz pierwszy klasa E też bez dachu

Jedenaście lat po premierze C 123, w 1987 r. – znów na salonie genewskim – zadebiutowała dwudrzwiowa wersja Mercedesa W 124, która 4 lata później wystąpiła także jako kabriolet. Oba należą już do ulubionych youngtimerów Mercedesa. Po face liftingu w lecie 1993 r. po raz pierwszy wprowadzono dla całego typoszeregu 124 nową nazwę – klasa E.

Tak jak w przypadku poprzednika wersja dwudrzwiowa bazuje stylistycznie i technicznie na limuzynie, jest jednak bardziej stylowa i ma krótszy rozstaw osi. Moc silników coupé sięgała od 132 KM w 230 CE po 220 KM w 320 CE (z klasy S – W 140), przy czym od jesieni 1992 r. wszystkie silniki miały po 4 zawory na cylinder. W 1993 r. po raz pierwszy pojawiły się także topowe wersje AMG coupé i cabrio – E 36 AMG (272 KM).

Kabriolet z miękkim dachem powstał na bazie coupé, miał oczywiście usztywnione nadwozie, wzmocnione przednie słupki dachowe, a poza tym automatycznie otwierający się pałąk przeciwkapotażowy.

W latach 1987-96 powstało 141.498 egzemplarzy coupé C 124, a w latach 1991-97 – 33.952 kabrioletów, które otrzymały oznaczenie A 124.

Dwie generacje Mercedesa CLK (208 i 209)

Następna generacja coupé Mercedesa (C 208) zadebiutowała w 1997 roku, nie bazowała jednak technicznie na klasie E, lecz ówczesnej klasie C (W 202). Ze swoją „twarzą okularnika” wyglądał jednak jak klasa E. Rok później dołączył kabriolet.

W stosunku do poprzednika zmieniło się właściwie wszystko – najbardziej widoczna jest jednak zmiana stylistyki, która z tradycyjnej, dość ciężkiej, pudełkowatej, ale sprawiającej bardzo solidne wrażenie, stała się o wiele lżejsza, bardziej opływowa. To co pozostało niezmienne to bogate wyposażenie i atmosfera indywidualizmu, która zawsze wyróżniała dwudrzwiowe Mercedesy. Moc silników sięgała od 136 KM w CLK 200 po 279 KM z silnika V8 w CLK 430. W 1999 r. pojawiła się nowa wersja topowa dla coupé i cabrio – CLK 55 AMG (347 KM).

W latach 1997-2002 wyprodukowano 233 367 CLK coupé, a w 1998-2003 – 115 161 CLK Cabrio typoszeregu 208.

W 2002 r. pojawił się następca – najpierw jako coupé (C 209), a w kolejnym roku Kabriolet (A 209) . W stosunku do 208 nowy model był nieco większy, bardziej komfortowy, miał także jeszcze bardziej aerodynamiczne kształty. Silniki, znów mocniejsze od poprzedniej generacji osiągały od 163 do 367 KM. Nowością było coupé CLK 270 CDI ze 170-konnym dieslem.

W 2006 r. dołączyło CLK 63 AMG z silnikiem o mocy 481 KM w obu wersjach nadwoziowych. Szczególną atrakcją stało się 507-konne CLK 63 AMG Black Series (tylko coupé). Latem 2006 CLK 500 coupé otrzymuje nowe V8 o mocy 388 KM.

Mercedes typoszeregu 209 był produkowany w latach 2002-08. Powstało 240 878 egzemplarzy CLK coupé, a w latach 2003-09 – 140 139 CLK cabrio.

Wiosną 2009 r. debiut C 207

W 2009 r. oficjalnie powraca klasa E w wersji dwudrzwiowej (poprzednie 208 i 209 bazowały na klasie C) – najpierw jako coupé C 207, w kolejnym roku także jako kabriolet. Tym samym wzrasta prestiż i komfort obu wersji nadwoziowych bazujących na limuzynie W 212. Kabriolet zaopatrzono w system zmniejszający do minimum hałas i zawirowania powietrza, a także opcjonalne ogrzewanie karku (Airscarf).

Do wyboru jest wiele wersji silnikowych Benzynowych i diesli. Topowe E 500 napędzane jest silnikiem V8 o mocy 388 KM. Po face liftingu w 2013 r. oferta jeszcze się poszerza, benzyniaki osiągają moc 184-408 KM, a silniki Diesla – 170-252 KM.

Produkcja dwudrzwiowych wersji typoszeregu 207 została zakończona z końcem 2016 r. W latach 2008-16 wyprodukowano 221 556 egzemplarzy coupé, a w latach 2009-16 – 140 925 kabrioletów.

Czas na dwudrzwiowe modele najnowszej klasy E

Na salonie w Detroit w styczniu 2017 roku zadebiutowała wersja coupé bazująca na najnowszej klasie E (W 238). W marcu dołączył kabriolet. Moc silników (benzynowe i wysokoprężne) sięga od 184 KM w E 200 do 435 (+ 22) KM w topowym AMG E 53 4MATIC+.