Auto Świat Klasyki Mercedesy klasy E coupé i kabriolety – ponad 50 lat historii

Mercedesy klasy E coupé i kabriolety – ponad 50 lat historii

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Mercedesy klasy E w nadwoziu coupé i cabrio mają o wiele dłuższą historię niż sama nazwa „klasa E”, która funkcjonuje raptem 27 lat. Produkowane od ponad 50 lat dwudrzwiowe modele klasy wyższej zawsze wyróżniały się eleganckim stylem, a jednocześnie nie były aż tak drogie jak coupé na bazie klasy S. O gustach się nie dyskutuje, jednak w kwestii urody tych aut mamy swoich faworytów.

Historia Mercedesów klasy E coupé i cabrio
Zobacz galerię (30)
Daimler
Historia Mercedesów klasy E coupé i cabrio
  • Coupé to bardziej ekskluzywna wersja nadwoziowa przeznaczona dla indywidualistów.
  • Kolejne generacje coraz mocniejsze, bezpieczniejsze i bardziej luksusowe.
  • Pierwszy kabriolet dopiero w latach 90. XX wieku.
  • Na przełomie XX i XXI wieku wersje dwudrzwiowe schodzą do klasy C.
  • W 2009 roku coupé i cabrio powracają do klasy E.

Początki – Mercedes W 114

Przeczytaj też:

Pierwsze samochody tego typu powstały w 1968 roku. O ile kolejne generacje modeli Mercedesa zwykło się oznaczać literą i trzema cyframi, jak W 124, o tyle dla coupé W 114 na rodzimym niemieckim rynku utarła się nazwa Strich-Acht (kreska-8, od roku modelowego 1968). W Polsce mamy inne nazwy Mercedesów – dla tego najpopularniejsza chyba to Puchacz. Produkowane były wyłącznie z rzędowymi silnikami 6-cylindrowymi, a 150-konne R6 topowej wersji 250 CE pozwalało na rozpędzenie coupé do prędkości bliskiej 200 km/h. W tamtych czasach to było dużo. W 1972 r. pojawiła się nowa topowa wersja 280 CE o mocy 185 KM. W sumie do 1976 r. wyprodukowano 67 tys. egzemplarzy coupé tej generacji.

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska