Jednak gdy ktoś zatęskni za machaniem dźwignią i wciskaniem sprzęgła jak za starych, dobrych czasów, wybierze manualną skrzynię. Producenci od lat robią, co mogą,by przekonać i takich fanów "ręcznej zmiany" do "automatu". Porsche montuje tradycyjne skrzynie automatyczne, BMW superszybkie SMG. A Volkswagen tymczasem dopracował rozwiązanie znane z maszyn rolniczych i ciężkiego sprzętu budowlanego tak, że dało się zastosować w samochodzie osobowym. DSG (skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem) - bo tak brzmi nazwa nowej skrzyni to nic innego jak dwie trzybiegowe przekładnie z oddzielnymi sprzęgłami. Efekty ich połączenia są rewelacyjne: auto wyposażone w taką skrzynię nie tylko sprawniej przyspiesza (krótsze czasy zmiany biegów), lecz także... mniej pali, niż gdyby miało manualną skrzynię!Gdy jedziesz na 1. biegu, drugi czeka w pogotowiu Jak to działa? Zasada funkcjonowania jest bardzo prosta. Gorzej ze skomplikowanym sterowaniem, które zapewnia zadowalającą płynność jazdy. DSG okazało się jednym z najciekawszych "automatów", jakie stworzyła motoryzacja, którego płynnością pracy przewyższają jedynie rzadkie przekładnie CVT (można je spotkać np. w Nissanie Murano). W DSG, gdy jedziemy na konkretnym biegu, np. drugim, i przyspieszamy, to w drugiej skrzyni załącza się "trójka", niejako na zapas, wyprzedzając zamiary kierującego. Gdy tylko zajdzie potrzeba zmiany biegu, sprzęgło w mgnieniu oka załącza drugą skrzynię z "gotowym" trzecim biegiem, a sprzęgło pierwszej wyłącza ją z pracy. Wszystko odbywa się niemal niewyczuwalnie, jedynym zauważalnym objawem jest zmiana obrotów silnika. Po wciśnięciu gazu do oporu, zmiana biegów staje się tak szybka, że potrafi uciąć cenne setne sekundy w sprincie do "setki" w porównaniu z autem "manualnym" napędzanym tym samym silnikiem! Jeżeli ktoś nie może się przyzwyczaić, żew aucie ze skrzynią SensoDrive albo EasyTronic (plus Sele-speed i wiele innych...) podczas zmiany przełożenia głowa leci do przodu, powinien spróbować DSG. Szanse, że zatęskni za innym "automatem" albo "manualem" są znikome.Tarcza sprzęgłaAby zapewniç odpowiednią płynność zmiany biegów, zamiast tradycyjnego sprzęgła tarczowego zastosowano dwa sprzęgła wielopłytkowe. Działają one szybciej, a w dodatku sterowanie jest znacznie prostsze.2 razy 3Sześć biegów, a w środku dwie skrzynie - każda z nich odpowiada za trzy przełożenia. Gdy jedziemy na "jedyce" i przyspieszamy, w pogotowiu czeka już "dwójka". Gdy nadejdzie moment zmiany biegu, sprzęgło odłącza skrzynięz "jedynką", a załącza drugą z kolejnym biegiem. ElektronikaPomysł z dwiema skrzyniami załączanymi naprzemiennie znany jest z pojazdów rolniczych i sprzętu budowlanego. Jednak aby zapewniał komfort wymaganyw autach osobowych, potrzeba bardzo precyzyjnego sterowania. Bez elektroniki ani rusz!Auta z DSGAudi A3 2.0 TDI od 120 955 złSeat Altea 2.0 TDI od 98 990 złSkoda Octavia 2.0 TDI od 92 300 złVW golf V 2.0 TDI od 87 540 zł
Dwie w jednej?
Jazda autem z manualną skrzynią biegów jest w dobie internetu, lotów w kosmosi telefonii komórkowej czymś w rodzaju czarno-białej telewizji albo ręcznego prania. Automatyczne skrzynie biegów są dziś tak dopracowane, że nie muszą powodować ani pogorszenia osiągów, ani zwiększonego zużycia paliwa.