Logo
PoradyEksploatacjaIle kosztuje wymiana opon na zimowe? To zależy od kilku czynników

Ile kosztuje wymiana opon na zimowe? To zależy od kilku czynników

Wielkimi krokami zbliża się sezon na wymianę opon na zimowe. To często oznacza niemałe koszty dla kierowców, nawet jeśli nie muszą oni kupować nowego kompletu ogumienia. Ile trzeba wydać? Więcej niż przed rokiem, jednak nie wszyscy zapłacą tyle samo.

Wyważanie kół na wyważarce z testem drogowym
Auto Świat / Marek Korlak
Wyważanie kół na wyważarce z testem drogowym

Serwis oponeo.pl opublikował raport o kosztach związanych z sezonową wymianą opon wraz z wyważaniem, analizując cenniki swoich punktów partnerskich. Niestety tego typu usługi również podrożały, średnio od 1,5 do 3,5 zł na jedną oponę w porównaniu z poprzednim rokiem. Wydaje się, że to niewiele, jednak w niektórych lokalizacjach koszt wymiany jednego koła może przekroczyć 50 zł za sztukę.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wymiana opon — gdzie jest najtaniej?

Do zestawienia wybraliśmy jednak najpopularniejszy rozmiar opon, czyli 16 cali na feldze aluminiowej. Najdroższa nie okazała się Warszawa.

Białystok38 zł
Bydgoszcz38 zł
Częstochowa34 zł
Gdańsk39 zł
Gdynia43 zł
Gliwice44 zł
Katowice42 zł
Kielce42 zł
Kraków41 zł
Lublin37 zł
Łódź41 zł
Poznań42 zł
Radom30 zł
Rzeszów36 zł
Sosnowiec38 zł
Szczecin49 zł
Toruń44 zł
Warszawa41 zł
Wrocław42 zł

Źródło: oponeo.pl. stan na wrzesień 2024

Wymiana opon — to podwyższy cenę za usługę

Wyraźnie widać, że cena wymiany opon zależy od regionu kraju (z całą pewnością taniej będzie w małych miejscowościach niż w dużych miastach).

To jednak nie jest jedyny czynnik, który ma wpływ na cenę w warsztacie. Równie istotne są rodzaj felgi oraz oczywiście wspomniany wyżej rozmiar. Jak wynika z zestawienia oponeo.pl, różnice w cenie pomiędzy felgą stalową a aluminiową wynoszą od 3 do 8 zł na sztuce, a pomiędzy 15-calową a 17-calową obręczą — od 6 do 9 zł na sztuce.

Wymiana kół
Wymiana kółŻródło: Shutterstock / Eduard Goricev

Więcej pieniędzy na wymianę muszą przygotować użytkownicy opon z czujnikami ciśnienia, a także modeli typu Run Flat umożliwiających kontynuowanie jazdy po przebiciu — średnio o kilka-kilkanaście złotych.

Zobacz też: Spytałem wulkanizatora, kiedy kupić opony całoroczne

W serwisach dodatkowe opłaty naliczane są również za wymianę uszkodzonego zaworka. Niektóre punkty proponują domyślną wymianę zaworków na nowe, co uzasadniane jest tym, że maleje wówczas ryzyko przyspieszonej utarty ciśnienia powietrza podczas eksploatacji.

W niektórych serwisach koszt wymiany opon rośnie także w przypadku większych aut, np. minibusów i furgonów. Wyższe koszty często wiążą się także z wymianą opon, gdy konieczne jest wyważanie kół z optymalizacją – o ile warsztat ma taką możliwość.

Wymiana opon — warto mieć całe koła

Jest też dobra informacja. Zadecydowanie mniej zapłacisz, jeśli masz całe koła, czyli opony letnie i zimowe na osobnych felgach (często zdarza się, że na okres zimowy stosowane są stalowe). W takim przypadku nie trzeba co sezon zdejmować jednej i zakładać drugiej opony na tę samą obręcz, co ma również pozytywny wpływ na stan obu tych elementów.

Koszt przekładki całych kół z wyważaniem może być nawet dwukrotnie niższy niż kompleksowej usługi zmiany opon z jednym kompletem felg.

Opony całoroczne coraz popularniejsze

Opony całoroczne
Opony całoroczneŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Coraz więcej kierowców decyduje się na opony całoroczne, nie tylko w Polsce. To ten segment notuje największe wzrosty. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) wynika, że w pierwszym kwartale 2024 r. ich sprzedaż wzrosła o 17 proc., a w drugim o 19 proc.

Oczywiście tego typu opony nie są dla każdego. Jeśli jednak jeździsz przeważnie po mieście, nie masz mocnego samochodu i nie robisz dużych przebiegów, to warto je rozważyć. Oszczędności są widoczne gołym okiem, nie tylko pieniędzy, ale również czasu potrzebnego na ich wymianę. W sezonie zimowym kolejki bywają naprawdę długie.

Użytkując nie tylko opony wielosezonowe, należy pamiętać o regularnej kontroli ciśnienia (najlepiej raz w miesiącu). Wyważanie co sezon nie jest obligatoryjne, jednak powinno się kontrolować ich stan.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji