Logo
PoradyLepsze auto z hybrydą szeregową czy równoległą? Przeczytaj, zanim kupisz

Lepsze auto z hybrydą szeregową czy równoległą? Przeczytaj, zanim kupisz

Dla wielu kierowców hybryda to hybryda, a jak działa… mniejsza o to. Tymczasem oprócz tego, że napędy hybrydowe występują w wersji „z wtyczką” (Plug-in lub, jak kto woli – PHEV) albo bez wtyczki (HEV), istotne różnice dotyczą podstawowych założeń konstrukcyjnych stosowanych przez różnych producentów – i przekładają się na komfort jazdy. Obecnie jedne auta mają hybrydy równoległe, inne mają hybrydy szeregowe, a jeszcze inne – szeregowo-równoległe. To nie tylko teoria, to ma znaczenie w codziennej eksploatacji.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Napędy hybrydowe są bardzo różne – nie każdy jest odpowiedni dla każdego kierowcy
Auto Świat / Archiwum
Napędy hybrydowe są bardzo różne – nie każdy jest odpowiedni dla każdego kierowcy
  • W zależności od systemu hybrydowego silnik spalinowy napędza albo koła pojazdu, albo tylko generator energii elektrycznej. To oznacza, że hybryda jest albo równoległa, albo szeregowa
  • Są też napędy hybrydowe, w których silniki spalinowe i elektryczne pracują w zależności od warunków we wszelkich możliwych konfiguracjach
  • Hybrydy, jeśli chodzi o zużycie paliwa, są dość wrażliwe na warunki użytkowania, ale jeden rodzaj szczególnie
  • Niektóre napędy hybrydowe są oszczędne tylko przy niewielkim i umiarkowanym obciążeniu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

W zależności od tego, jakim kierowcą jesteś, inny rodzaj hybrydy będzie dla ciebie optymalny: czy chcesz oszczędzać paliwo za wszelką cenę, czy jednak zależy ci też na osiągach samochodu? Tymczasem sprawy się komplikują, bo i w salonach, i na rynku aut używanych, pojawia się coraz więcej samochodów hybrydowych, które wyposażone są w układy hybrydowe o bardzo różnych konstrukcjach, mających też całkiem różne zalety i wady. Niektóre zastosowane w nich rozwiązania są bardzo ciekawe, ale zdecydowanie nie dla każdego kierowcy optymalne.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium