Auto Świat Porady Lepsze auto z hybrydą szeregową czy równoległą? Przeczytaj, zanim kupisz

Lepsze auto z hybrydą szeregową czy równoległą? Przeczytaj, zanim kupisz

Dla wielu kierowców hybryda to hybryda, a jak działa… mniejsza o to. Tymczasem oprócz tego, że napędy hybrydowe występują w wersji „z wtyczką” (Plug-in lub, jak kto woli – PHEV) albo bez wtyczki (HEV), istotne różnice dotyczą podstawowych założeń konstrukcyjnych stosowanych przez różnych producentów – i przekładają się na komfort jazdy. Obecnie jedne auta mają hybrydy równoległe, inne mają hybrydy szeregowe, a jeszcze inne – szeregowo-równoległe. To nie tylko teoria, to ma znaczenie w codziennej eksploatacji.

Napędy hybrydowe są bardzo różne – nie każdy jest odpowiedni dla każdego kierowcy
Auto Świat / Archiwum
Napędy hybrydowe są bardzo różne – nie każdy jest odpowiedni dla każdego kierowcy
  • W zależności od systemu hybrydowego silnik spalinowy napędza albo koła pojazdu, albo tylko generator energii elektrycznej. To oznacza, że hybryda jest albo równoległa, albo szeregowa
  • Są też napędy hybrydowe, w których silniki spalinowe i elektryczne pracują w zależności od warunków we wszelkich możliwych konfiguracjach
  • Hybrydy, jeśli chodzi o zużycie paliwa, są dość wrażliwe na warunki użytkowania, ale jeden rodzaj szczególnie
  • Niektóre napędy hybrydowe są oszczędne tylko przy niewielkim i umiarkowanym obciążeniu

W zależności od tego, jakim kierowcą jesteś, inny rodzaj hybrydy będzie dla ciebie optymalny: czy chcesz oszczędzać paliwo za wszelką cenę, czy jednak zależy ci też na osiągach samochodu? Tymczasem sprawy się komplikują, bo i w salonach, i na rynku aut używanych, pojawia się coraz więcej samochodów hybrydowych, które wyposażone są w układy hybrydowe o bardzo różnych konstrukcjach, mających też całkiem różne zalety i wady. Niektóre zastosowane w nich rozwiązania są bardzo ciekawe, ale zdecydowanie nie dla każdego kierowcy optymalne.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji