W tym cyklu szczegółowo wyjaśniamy zagadnienia z pytań na prawo jazdy, jakie pojawiają się na urzędowych egzaminach na prawo jazdy kat. B. Czas na wyjaśnienie, o czym mówi kontrolka "akumulatora".

O czym ostrzega, świecąca się na czerwono w czasie jazdy samochodem osobowym, lampka kontrolna z symbolem akumulatora?

A: O uszkodzeniu akumulatora.

B: O całkowitym rozładowaniu się akumulatora.

C: O nieprawidłowo działającym ładowaniu akumulatora.

Prawidłowa odpowiedź: C

Trudność tego pytania leży w tym, że – teoretycznie – każda z opcji, które mamy do wyboru, może być prawidłowa. Auta są też bardzo różne, usterki są różne i mogą być sygnalizowane w różny sposób. Co do zasady jednak kontrolka "akumulatora" jest kontrolką wskazującą na usterkę układu ładowania – najczęściej alternatora, czyli urządzenia, które "produkuje" prąd w naszym samochodzie.

Z tego względu kontrolka ładowania zazwyczaj zaczyna sygnalizować usterkę zanim akumulator ulegnie częściowemu bądź całkowitemu rozładowaniu. Gdy kontrolka zaczyna świecić lub migotać, z reguły mamy jeszcze możliwość dojazdu do warsztatu. Aby przedłużyć dystans, który można przejechać bez ładowania, należy wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne w samochodzie, które nie są niezbędne – np. ogrzewanie foteli.

W praktyce bywa i tak, że usterka układu ładowania nie jest sygnalizowana kontrolką "akumulatora". Objawy, które mogą pojawić się w takim wypadku to wyłączanie się poszczególnych urządzeń elektrycznych w aucie – z reguły zaczynając od najmniej niezbędnych, np. radia. Następnie elektronika odłącza poszczególne układy (ABS, ESP), na końcu auto przestaje jechać.

W nowszych autach może pojawić się też komunikat słowny, np. "usterka układu elektrycznego – jedź do serwisu".

Niesprawność układu ładowania może też objawiać się problemami z uruchomieniem silnika albo szybkim zużyciem akumulatora.

Przeczytaj także: