- Silnik 1.8 Ecotec - wersje
- Silnik 1.8 Ecotec - zawodna elektryka
- Silnik 1.8 Ecotec - typowe usterki
- Silnik 1.8 Ecotec - czynności obsługowe
- Silnik 1.8 Ecotec - interwał wymiany i zalecenia serwisowe
- Silnik 1.8 Ecotec - materiały eksploatacyjne
- Silnik 1.8 Ecotec - ceny części
- Silnik 1.8 Ecotec - dane techniczne
- Silnik 1.8 Ecotec - technika
Opel serię silników 1.8 Ecotec produkował ponad 20 lat. W tym czasie jednostki te przeszły wiele zmian, które przyczyniły się m.in. do ich większej efektywności i niższego spalania. Modernizacje sprawiły też, że silnik 1.8 stał się bardziej przyjazny środowisku. Czy portfelowi również? To zależy, z jakiego punktu widzenia na niego spojrzymy.
Silnik 1.8 Ecotec - wersje
Pierwszy silnik 1.8 Ecotec pojawił się w 1993 r. i trafił pod maskę Astry F GSI. Miał oznaczenie „C18XE” i rozwijał 125 KM. Rok później zadebiutowała odmiana o mocy 116 KM (C18XEL). W 1995 r. Opel wprowadził motor X18XE, spełniający normę emisji spalin Euro 2, a w 1998 r. – X18XE1. Co ważne, silniki te cieszyły się dużą popularnością i do dziś zbierają niezłe opinie.
Jeśli mechanicy mają jakiekolwiek zastrzeżenia, to np. w wersji X18XE wskazują na problemy z czujnikami m.in. wału korbowego i pękające kolektory, natomiast w wariancie X18XE1 zdarzają się uszkodzenia kasety zapłonowej (ceny markowych zamienników: od 550 zł!). Ponadto motory te po przejechaniu 200--250 tys. km często zużywają duże ilości oleju silnikowego, co zresztą da się zauważyć nie tylko po niebieskim zabarwieniu spalin, lecz także po charakterystycznym ich zapachu.
W 2000 r. silnik 1.8 Ecotec poddano kolejnym modyfikacjom (Z18XE). Moc wzrosła do 125 KM (w Vectrze C – 122 KM). Silniki te nie są bez wad (np. uszkodzenia elektronicznej przepustnicy i modułu sterującego), ale uchodzą za dość dopracowane, a dzięki hydraulice zaworów świetnie pracują na gazie. Dziś największy problem to znalezienie zadbanego Opla z tym silnikiem – wiele aut ma za sobą niemało tysięcy kilometrów jazdy właśnie na LPG (jednostki często wymagają już reanimacji).
W silniki 1.8 Ecotec wiele zmieniło się na przełomie lat 2005/2006. Na rynek trafiła wtedy zmodyfikowana wersja 1.8 o oznaczeniu „Z18XER”. Wyposażono ją m.in. w zmienne fazy rozrządu i płytkową regulację zaworów. Moc wzrosła do 140 KM, a spalanie spadło, choć dynamiczna jazda zmusza do korzystania z wysokich obrotów. W 2008 r. motor został przystosowany do normy Euro 5 (z przodu pojawiła się litera A).
Silnik 1.8 Ecotec - zawodna elektryka
Słabe punkty wersji 140-konnej? Najczęstsze to awarie elektroniki sterującej. Inne niedomagania zdarzają się losowo – z powodu zaniedbań serwisowych oraz wysilonej eksploatacji.
Silnik 1.8 Ecotec - typowe usterki
W przypadku silnika 1.8 Ecotec najczęstsze problemy są związane z układami sterowania – psują się elektroniczne przepustnice, szwankują moduły silnika, zdarzają się awarie sondy lambda i kłopoty z prawidłowym działaniem osprzętu jednostki napędowej.
W starszych wersjach (o oznaczeniu „X18XE”) dochodzi czasem do uszkodzenia czujników położenia wału korbowego i wałka rozrządu (na rynek wprowadzono zmodyfikowany czujnik z nową wiązką). Typowa przypadłość wersji X18XE1 to awarie kasety zapłonowej (dobre zamienniki kosztują od 600 do 900 zł!).
W Z18XE awarie przepustnic i EGR-u. Natomiast w najmłodszej wersji 1.8/140 KM przeważnie szwankuje elektronika. Silniki o starszej konstrukcji spalają dużo oleju!
- Silnik 1.8 Ecotec, awarie sterownika silnika - Objawy: zaświecenie się kontrolki silnika (check engine), przypadki zgaśnięcia motoru, problemy z uruchomieniem jednostki napędowej lub silnik w ogóle nie odpala. Naprawa: problem ze sterownikiem. Usterka dotyczy głównie silników 125-konnych, choć zdarza się też w odmianach 116- i 140-konnych (rzadko). Według mechaników uszkodzenie sterownika w większości przypadków jest związane z zablokowaną przepustnicą – jak twierdzą: paliła moduł. Koszt nowego modułu: 3-4 tys. zł.
- Silnik 1.8 Ecotec, awarie przepustnicy - Objawy: falowanie obrotów, zaświecenie się kontrolki silnika (check engine), przypadki zdławienia jednostki napędowej na wolnych obrotach. Naprawa: problem jest znany. Usterka zdarza się w starszych wersjach (na linkę), ale głównie dotyczy odmiany Z18XE z przepustnicą sterowaną elektronicznie – blokowała się z powodu zabrudzeń. Czasami pomaga czyszczenie, ale niekiedy trzeba wymienić przepustnicę – nowa jest droga, używana (z gwarancją) kosztuje 300-400 zł.
- Silnik 1.8 Ecotec, usterki sondy lambda - Objawy: problemy z prawidłową pracą silnika, spadek mocy, podwyższone zużycie paliwa, zaświecenie się kontrolki silnika (check engine), ryzyko uszkodzenia katalizatora. Naprawa: usterki sondy lambda się zdarzają – twierdzą mechanicy. Z jednej strony to efekt dużych przebiegów (sonda lambda nie jest wieczna i ma prawo odmówić posłuszeństwa po pokonaniu 120-150 tys. km), z drugiej – niemało aut z silnikami 1.8 jest użytkowanych na LPG, a brak regularnego serwisu instalacji gazowej negatywnie wpływa na trwałość sondy lambda. Koszt naprawy? Przy użyciu sondy uniwersalnej – ok. 400 zł, a w przypadku markowego zamiennika – ok. 600 zł.
Silnik 1.8 Ecotec - czynności obsługowe
Interwał przeglądu (w tys. km) | 30 | 60 | 90 | 120 | 150 |
---|---|---|---|---|---|
wymiana oleju i filtra | + | + | + | + | + |
wymiana świec zapłonowych | – | + | – | – | – |
wymiana filtra powietrza | – | + | – | – | – |
wymiana filtra paliwa | – | – | – | – | – |
sprawdzanie stanu paska osprzętu | + | + | + | + | + |
wymiana paska osprzętu** | – | – | – | – | – |
kontrola układu chłodzenia | + | + | + | + | + |
wymiana napędu rozrządu | – | – | + | – | – |
*dane na przykładzie Astry 2. generacji (z silnikiem Z18XE); **w razie zużycia
Silnik 1.8 Ecotec - interwał wymiany i zalecenia serwisowe
- Napęd rozrządu - W ciągu ponad 20 lat produkcji silnik 1.8 Ecotec znalazł zastosowanie w szerokiej palecie modeli. Interwały przeglądowe zmieniały się więc znacząco. Można jednak przyjąć, że do jesieni 2000 r. obowiązywały przeglądy co 15 tys. km lub co rok. Później przeważnie stosowano interwał 30 tys. km lub rok, choć zdarzały się modele, które trzeba było serwisować co 2 lata (Opel wycofał się jednak z tego rozwiązania). Konieczność wcześniejszego pojawienia się w serwisie może sygnalizować komputer.
- Wymiana oleju - Początkowo Opel zalecał wymianę napędu rozrządu (paska wraz z rolkami) co 60 tys. km lub co 4 lata (dotyczy silnika 1.8 z lat 1993-2000). Od czasu wprowadzenia jednostki Z18XE interwał wydłużono do 90 tys. km, a w najnowszej odsłonie X18XER i A18XER zwiększono go nawet do 150 tys. km.
Silnik 1.8 Ecotec - materiały eksploatacyjne
- Smarowanie - Opel zaleca oleje spełniające co najmniej normę A3/SJ. Dopuszczalna lepkość oleju to 0W, 5W lub 10W, łamane na minimum 30 (drugi wskaźnik). Pojemność układu: od 4,25 do 4,5 l. Choć na przestrzeni lat Opel stosował różne interwały wymiany oleju, mechanicy radzą wymieniać go co 15 tys. km.
- Napęd rozrządu - Zaleca się wymianę paska i wszystkich rolek – interwały opisane powyżej. Przynajmniej co drugą wymianę warto też założyć nową pompę wody.
- Układ chłodzenia - bsługa układu chłodzenia ogranicza się do okresowego sprawdzenia poziomu płynu i kontroli mrozoodporności – Opel nie wskazuje konieczności cyklicznej zmiany płynu. Pojemność układu zależy od modelu i wynosi od 5,3 do 7,1 l.
Silnik 1.8 Ecotec - ceny części
Koszt zamienników (zł) | cena* | wymiana* |
---|---|---|
filtr oleju/powietrza | 25/35 | 60 (plus olej)/45 |
świeca zapłonowa | 15 (szt.) | 55 (kpl.) |
cewka zapłonowa (zestaw) | 300 | 40 |
chłodnica płynu | 320 | 180 |
zestaw paska rozrządu (bez pompy cieczy) | 350 | 200 |
alternator | 600 | 90 |
Silnik 1.8 Ecotec - dane techniczne
Dane techniczne* | 1.8* | 1.8** | 1.8*** | 1.8**** | 1.8 |
---|---|---|---|---|---|
Lata produkcji | 1994-2000 | 2011-15 | 1993-94 | 2000-06 | 2005-15 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1799 (1796) | 1796 | 1799 | 1796 | 1796 |
Stopień sprężania | 10,8 (10,5):1 | 10,5:1 | 10,8:1 | 10,5:1 | 10,5:1 |
Typ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 85/116/5400 | 85/116/5600 | 92/125/6000 | 92/125/5600 | 103/140/6300 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 170/3600 (3400) | 175/3800 | 165/4600 | 170/3800 | 175/3800 |
Rodzaj wtrysku | wtrysk wielop. | wtrysk wielop. | wtrysk wielop. | wtrysk wielop. | wtrysk wielop. |
*w nawiasie dane wersji X18XE1 (1998-2000); **silnik w Zafirze Tourer (w Family od 2011 r. odmiana 120-konna); ***w Astrze F GSI; ****w Vectrze wersja 122-konna
Silnik 1.8 Ecotec - technika
W motorach 1.8 serii Ecotec zastosowano 16-zaworową głowicę, układ DOHC i wielopunktowy wtrysk paliwa. Początkowo silnik (C18XE) rozwijał 125 KM, następnie na skutek modyfikacji (m.in. nowe oprogramowanie) moc spadła do 116 KM (C18XEL). W 1995 r. pojawiła się odmiana X18XE (116 KM), a w 1998 r. – X18XE1 (poj. 1796 ccm, wcześniej 1799 ccm; techniczną bazą tej wersji był motor X16XEL). Od 2000 r. silnik 1.8 znów rozwijał 125 KM (Z18XE) i otrzymał m.in. elektronicznie sterowaną przepustnicę. Pod koniec 2005 r. Opel zaprezentował mocno zmodyfikowaną wersję motoru 1.8, o oznaczeniu „Z18XER” (140 KM) – m.in. system zmiennych faz rozrządu i natrysk oleju na denko tłoka.