Auto Świat Testy Audi A5/S5 coupé - więcej charakteru

Audi A5/S5 coupé - więcej charakteru

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Nowe trzydrzwiowe modele Audi wyróżniają się teraz nie tylko bardziej agresywnym wyglądem, lecz także mocniejszymi i jednocześnie oszczędniejszymi silnikami oraz precyzyjniejszym prowadzeniem.

Audi A5 coupé
Zobacz galerię (16)
Auto Świat / Audi
Audi A5 coupé

Pierwsza generacja A5 coupé, produkowana od 2007 roku, jeździła bez zarzutu. Dostępna była zarówno z dynamicznymi, jak i oszczędnymi silnikami, z napędem na przednią oś lub w wersji 4x4. Jak przystało na Audi, model ten był też znakomicie wykonany i świetnie się go prowadziło. Czy czegoś mu brakowało? Oczywiście – charakteru!

Audi A5/S5 coupé - elektronika na pokładzie

Inżynierowie z Audi w nowym modelu postanowili to zmienić. I trzeba przyznać, że w dużej mierze im się to udało. Bardziej płaski i jednocześnie szerszy grill, mocniej narysowane reflektory (seryjnie ksenonowe, w opcji LED-y), diodowe światła oraz ostrzejsze linie nadwozia sprawiły, że coupé Audi dostało pazura. We wnętrzu A5 utrzymano wysoką jakość materiałów, a wyodrębnienie ekranu multimediów z deski rozdzielczej i zastosowanie wirtualnych zegarów (ekran zamiast analogowych wskaźników) sprawiły, że kokpit wygląda teraz lżej i bardziej nowocześnie. Nowością jest podajnik, który w związku z długimi drzwiami coupé pozwala wygodniej sięgać po pasy bezpieczeństwa. Także fani multimediów znajdą tu najnowsze rozwiązania, takie jak: przenoszenie widoku ze smartfona na ekran samochodu, telefoniczne powiadomienie o wypadku i informacja online o usterce.

Na nas największe wrażenie zrobiły jednak sposób powadzenia i osiągi zmodernizowanych jednostek. Audi w A5 oferuje zawieszenie z układem regulacji tłumienia amortyzatorów, zintegrowanym z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może zmienić zachowanie auta przez wybranie jednego z czterech trybów: Auto (dostosowuje pracę do stylu jazdy kierowcy i rodzaju drogi), Comfort (łagodne tłumienie nierówności, delikatna zmiana biegów), Efficiency (ograniczona praca klimatyzacji i tryb żeglowania w skrzyni S-tronic mają zmniejszyć spalanie) oraz Dynamic (sztywne nastawy, szybsza reakcja układu napędowego).

Audi A5/S5 coupé - ostre nie tylko z wyglądu

Regulowane podwozie oraz nowe, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego sprawiły, że samochód prowadzi się bardziej precyzyjnie i żywiołowo. Co ciekawe, A5 – niezależnie, czy występuje w wersji przednio-, czy tylnonapędowej – zachwyca trakcją i zachowaniem na zakrętach. Nawet podczas jazdy z dużą prędkością pełne wciśnięcie pedału gazu w łuku nie robi na 354-konnym S5 wrażenia. Auto jest w pełni kontrolowane przez prowadzącego i jedzie jak po sznurku.

Gdyby zdarzyło się, że kierowca przeceni swoje umiejętności, z pomocą przyjdą „elektroniczni stróże”: asystent pasa ruchu, automatyczny tempomat wykorzystujący radar, działający także w korku, oraz układ monitorujący ruch poprzeczny podczas cofania. Nabywcy topowego diesla (3.0 TDI/286 KM) i wspomnianego S5 mogą zamówić do tych wersji sportowy dyferencjał. Najwcześniej jednak jesienią, bo dopiero wtedy nowe A5 pojawi się w salonach.

Audi A5/S5 coupé - to nam się podoba

Odważniejsza stylistyka, wirtualne zegary, regulowana twardość amortyzatorów, dynamika 3-litrowych silników (TDI i TFSI), płynna i szybka zmiana biegów.

Audi A5/S5 coupé - to nam się nie podoba

Ten samochód jest tak dopracowany i przewidywalny w prowadzeniu, że niczym nie zaskakuje kierowcy. Dźwięk silnika i wydechu – generowany z głośników.

Audi A5/S5 coupé - podsumowanie

Drapieżność przyciąga. Audi, projektując nowe coupé, zostawiło cechy, za które doceniano poprzednika, a jednocześnie sprawiło, że A5 stało się bardziej drapieżne. I to zarówno w kwestii wyglądu, jak i prowadzenia.

Audi A5/S5 coupé - dane techniczne

A5 3.0 TDIS5 3.0 TFSI
Silnikt.diesel V6/24t.benz. V6/24
Pojemność2967 cm32995 cm3
Moc maks.218 KM/4000-5000 obr./min.354 KM/5400-6400 obr./min.
Maks. moment obr.400 Nm/1250-3750 obr./min.500 Nm/1370-4500 obr./min.
Skrzynia biegów/napędaut. 7b/4x4aut. 8b/4x4
Długość/szerokość/wysokość4673/1846/1371 mm4692/1846/1368 mm
Pojemność bagażnika465 l
Masa własna1605 kg1615 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h6,2 s4,7 s
Prędkość maks.250 km/h
Średnie spalanie4,6 l/100 km7,3 l/100 km
Na rynkujesień tego roku
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków