- Napęd hybrydowy działa – tzn. oszczędza paliwo. To główna zaleta tego modelu
- Ford Mondeo Hybrid to samochód dla spokojnych ludzi: łagodnie traktowany jeździ niedrogo, jest przy tym wygodny
- Hybrydowe Mondeo ma jednak swoje wady
Otwierasz drzwi, siadasz i zapadasz się w miękki pluszowy fotel, który przywodzi na myśl babciny salonik. Niektórzy tak lubią, zwłaszcza że pod grubą warstwą pluszu i gąbki da się wyczuć przyjemną sprężystość. Wnętrze tego samochodu ma ewidentnie nieeuropejski, raczej amerykański charakter. Tworzywa są porządne, ale wyglądem mogą zadowolić tylko mniej wymagającego użytkownika.
No i – co rzuca się już po chwili w oczy – zawsze obecna propozycja na wyświetlaczu: jednym „OK” na kierownicy zmieniasz w komputerze pokładowym kilometry na mile i odwrotnie. Jeszcze słowo o ekranie na środku deski rozdzielczej: jego rozdzielczość jest charakterystyczna dla aut niższej klasy, mogłaby robić wrażenie 10 lat temu, ale nie dziś. Ogólnie: jeśli wnętrze Forda Mondeo (auto zaprezentowano w 2012 roku) porównać z kokpitem Volkswagena Passata (też staroć – 2014 r.), to widać, że Ford zestarzał się brzydko, a VW z odświeżanymi regularnie multimediami wciąż wygląda nowocześnie i elegancko.
Wśród ciekawostek w Mondeo są tylne poduszki powietrzne zaszyte w pasach bezpieczeństwa. Fajnie, ale nie zamontujesz pierwszych lepszych fotelików dla dzieci.
Ford Mondeo Hybrid w czasie jazdy przypomina zachowaniem... Toyotę Prius. Ford jest wyposażony w przekładnię e-CVT, czyli przyspiesza bezstopniowo. Mondeo, jeśli unikasz gwałtownego przyspieszania, okazuje się cichutkie, dużą część miejskiego dystansu pokonuje na prądzie, który na bieżąco uzupełnia, czerpiąc energię z hamowania. Gdy już nabrałem wprawy w hamowaniu tak, żeby w ogóle nie uruchamiać hamulców tarczowych, lecz jedynie hamować zespołem napędowym, osiągnąłem znakomite wyniki w spalaniu. W efekcie w godzinach rannego szczytu przejechałem z jednego krańca Warszawy na drugi (28 km) ze średnim spalaniem 4,3 l na 100 km!
Ford Mondeo Hybrid - wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,7 s |
0-100 km/h | 9,2 s |
0-130/0-160 km/h | 14,0/22,2 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,4 s (aut.) |
80-120 km/h | 5,5 s (aut.) |
Masa rzeczywista | 1659 kg |
Ładowność | 591 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 36,4 m |
gorące | 36,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 60 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Spalanie testowe (95-okt.) | 5,2 l/100 km |
Zasięg | 980 km |
Inna sprawa, że niejeden klął pod wąsem, że wolno się rozpędzam. Gdy się Mondeo przyciśnie, we wnętrzu robi się głośniej, jednostka napędowa wręcz wyje na wysokich obrotach, a po chwili milknie, znów ryczy, po czym się wyłącza, no i spalanie gwałtownie rośnie, tyle że osiąga wynik raczej nie wyższy niż 6,8 l/100 km. Hybryda działa jak należy, nie da się tego ocenić inaczej. A skoro wspomniałem już o Toyocie Prius: Mondeo jest wykończone w środku lepiej, o wiele bardziej komfortowo – to jednak inna liga.
Z pluszem i sprężystością foteli współgra zawieszenie: komfortowo resoruje, świetnie wycisza wyboje, samochód kiwa się na nierównościach lewo-prawo. Zapomnij o sportowej jeździe, ale jeśli masz chory kręgosłup, będziesz zadowolony. W porównaniu z wywołanym wcześniej do tablicy Passatem Ford Mondeo Hybrid ma bardziej komfortowe zawieszenie.
Przeczytaj też:
- Unia chce zamknąć producentom kolejną furtkę emisyjną. Chodzi o hybrydy plug-in
- 10 używanych hybryd – które są najtrwalsze i które warto kupić?
- Test Forda Mondeo na dystansie 100 tys. km - test zaliczony, ale z przygodami
O ile, biorąc pod uwagę komfort jazdy i spalanie, a nawet specyficzne działanie przekładni e-CVT, mógłbym rozważać sens zakupu hybrydowego Mondeo, o tyle decyzję zasadniczo upraszcza otwarcie klapy bagażnika: istotną część kufra wypełnia zabudowana „na kanciasto” bateria. Rodzinny wyjazd na wakacje? Wykluczone! Od biedy po złożeniu oparcia kanapy dałoby się przez wąski otwór umieścić w tym samochodzie podstawowy ekwipunek działkowca – łopatę, małą kosiarkę. Tyle że to się trochę kłóci z założeniami: duży i dość komfortowy samochód, a bagażnik o funkcjonalności segmentu B! Nie da się tym pojazdem pociągnąć przyczepy – to kolejna cecha wielu (w tym Mondeo Hybrid) aut hybrydowych. Dlatego gdyby ktoś mnie spytał, dla kogo odpowiedni jest ten samochód, odpowiedziałbym: nie wiem. Może dla pasjonata?
Ford Mondeo Hybrid - to nam się podoba
- niskie spalanie
- komfortowe zawieszenie
- dość wygodne fotele
- dobre wyciszenie wnętrza
- bogate wyposażenie
Ford Mondeo Hybrid - to nam się nie podoba
- fatalny bagażnik, częściowo zajęty przez baterię
- zachowanie układu napędowego podczas prób dynamicznej jazdy
Ford Mondeo Hybrid - naszym zdaniem
Ford Mondeo Hybrid to duży i dość drogi samochód, który z racji skromnego bagażnika i charakterystyki układu napędowego nadaje się głównie do miasta – czyli bez sensu. Za te pieniądze kupiłbym fajnego diesla, którym, gdyby ktoś się uparł, można zużywać niewiele więcej paliwa.
Ford Mondeo Hybrid - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + elektr. |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk wielop./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1999 |
Łączna moc ukł. (KM/obr./min) | 187/bd. |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 173/4000 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 9,2/187 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 4,4/101 |
Skrzynia biegów/napęd | e-CVT/przedni |
Marka i model opon test. auta | Michelin Energy Saver |
Rozmiar opon test. auta | 215/60 R 16 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 383/51 |
Cena podst. tej wersji silnikowej | 139 730,00 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |
Cena testowanego auta | 163 910,00 zł |
Galeria zdjęć
To samochód dla spokojnych ludzi: łagodnie traktowany jeździ niedrogo, jest przy tym wygodny. Ma jednak swoje wady.
Hybrydowe Mondeo w czasie jazdy przypomina zachowaniem... Toyotę Prius.
Zwróćcie uwagę na opony: to na dzisiejsze standardy prawie „balony”!
W całym kokpicie widać starość modelu. Amatorom odchodzących technologii spodoba się szpara na płytę CD w odtwarzaczu na konsoli.
Pasy z poduszkami: trzeba wyjątkowo starannie dobierać foteliki dla dzieci.
Ten bagażnik to jakiś żart! Trzeba też uważać, żeby wciskając coś na siłę, nie zepsuć (nieobudowanych!) głośników.
Jedną z funkcji, które można uruchomić w każdej chwili, jest wzmocnienie siły hamowania układem hybrydowym.
Napęd hybrydowy w Mondeo działa – to znaczy oszczędza paliwo. To główna zaleta tego modelu.
Analogowy prędkościomierz, zabawnie obudowany wyświetlaczami.
Wyświetlacz na desce rozdzielczej sprawia wrażenie przestarzałego.
Fotel miękki i sprężysty tak, jak stara kanapa u babci. Niektórzy tak lubią.