Testy Ford Mondeo Hybrid - ciemna strona oszczędzania

Ford Mondeo Hybrid - ciemna strona oszczędzania

Ford Mondeo Hybrid to samochód którego jeśli kupisz to nikt ci nie wmówi, że podążasz za trendami. Takie zarzuty byłyby krzywdzące, gdyż ten pojazd nawet w wersji hybrydowej w wyglądzie i zachowaniu jest cokolwiek... przestarzały.

Ford Mondeo Hybrid
Zobacz galerię (13)
Auto Świat / Adam Mikuła
Ford Mondeo Hybrid
  • Napęd hybrydowy działa – tzn. oszczędza paliwo. To główna zaleta tego modelu
  • Ford Mondeo Hybrid to samochód dla spokojnych ludzi: łagodnie traktowany jeździ niedrogo, jest przy tym wygodny
  • Hybrydowe Mondeo ma jednak swoje wady

Otwierasz drzwi, siadasz i zapadasz się w miękki pluszowy fotel, który przywodzi na myśl babciny salonik. Niektórzy tak lubią, zwłaszcza że pod grubą warstwą pluszu i gąbki da się wyczuć przyjemną sprężystość. Wnętrze tego samochodu ma ewidentnie nieeuropejski, raczej amerykański charakter. Tworzywa są porządne, ale wyglądem mogą zadowolić tylko mniej wymagającego użytkownika.

No i – co rzuca się już po chwili w oczy – zawsze obecna propozycja na wyświetlaczu: jednym „OK” na kierownicy zmieniasz w komputerze pokładowym kilometry na mile i odwrotnie. Jeszcze słowo o ekranie na środku deski rozdzielczej: jego rozdzielczość jest charakterystyczna dla aut niższej klasy, mogłaby robić wrażenie 10 lat temu, ale nie dziś. Ogólnie: jeśli wnętrze Forda Mondeo (auto zaprezentowano w 2012 roku) porównać z kokpitem Volkswagena Passata (też staroć – 2014 r.), to widać, że Ford zestarzał się brzydko, a VW z odświeżanymi regularnie multimediami wciąż wygląda nowocześnie i elegancko.

Wśród ciekawostek w Mondeo są tylne poduszki powietrzne zaszyte w pasach bezpieczeństwa. Fajnie, ale nie zamontujesz pierwszych lepszych fotelików dla dzieci.

Ford Mondeo Hybrid w czasie jazdy przypomina zachowaniem... Toyotę Prius. Ford jest wyposażony w przekładnię e-CVT, czyli przyspiesza bezstopniowo. Mondeo, jeśli unikasz gwałtownego przyspieszania, okazuje się cichutkie, dużą część miejskiego dystansu pokonuje na prądzie, który na bieżąco uzupełnia, czerpiąc energię z hamowania. Gdy już nabrałem wprawy w hamowaniu tak, żeby w ogóle nie uruchamiać hamulców tarczowych, lecz jedynie hamować zespołem napędowym, osiągnąłem znakomite wyniki w spalaniu. W efekcie w godzinach rannego szczytu przejechałem z jednego krańca Warszawy na drugi (28 km) ze średnim spalaniem 4,3 l na 100 km!

Ford Mondeo Hybrid - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h3,7 s
0-100 km/h9,2 s
0-130/0-160 km/h14,0/22,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h4,4 s (aut.)
80-120 km/h5,5 s (aut.)
Masa rzeczywista1659 kg
Ładowność591 kg
Rozdział masy (przód/tył)58/42 proc.
Hamow. ze 100 km/h zimne36,4 m
gorące 36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h60 dB (A)
przy 100 km/h66 dB (A)
przy 130 km/h69 dB (A)
Spalanie testowe (95-okt.)5,2 l/100 km
Zasięg980 km

Inna sprawa, że niejeden klął pod wąsem, że wolno się rozpędzam. Gdy się Mondeo przyciśnie, we wnętrzu robi się głośniej, jednostka napędowa wręcz wyje na wysokich obrotach, a po chwili milknie, znów ryczy, po czym się wyłącza, no i spalanie gwałtownie rośnie, tyle że osiąga wynik raczej nie wyższy niż 6,8 l/100 km. Hybryda działa jak należy, nie da się tego ocenić inaczej. A skoro wspomniałem już o Toyocie Prius: Mondeo jest wykończone w środku lepiej, o wiele bardziej komfortowo – to jednak inna liga.

Z pluszem i sprężystością foteli współgra zawieszenie: komfortowo resoruje, świetnie wycisza wyboje, samochód kiwa się na nierównościach lewo-prawo. Zapomnij o sportowej jeździe, ale jeśli masz chory kręgosłup, będziesz zadowolony. W porównaniu z wywołanym wcześniej do tablicy Passatem Ford Mondeo Hybrid ma bardziej komfortowe zawieszenie.

Przeczytaj też:

O ile, biorąc pod uwagę komfort jazdy i spalanie, a nawet specyficzne działanie przekładni e-CVT, mógłbym rozważać sens zakupu hybrydowego Mondeo, o tyle decyzję zasadniczo upraszcza otwarcie klapy bagażnika: istotną część kufra wypełnia zabudowana „na kanciasto” bateria. Rodzinny wyjazd na wakacje? Wykluczone! Od biedy po złożeniu oparcia kanapy dałoby się przez wąski otwór umieścić w tym samochodzie podstawowy ekwipunek działkowca – łopatę, małą kosiarkę. Tyle że to się trochę kłóci z założeniami: duży i dość komfortowy samochód, a bagażnik o funkcjonalności segmentu B! Nie da się tym pojazdem pociągnąć przyczepy – to kolejna cecha wielu (w tym Mondeo Hybrid) aut hybrydowych. Dlatego gdyby ktoś mnie spytał, dla kogo odpowiedni jest ten samochód, odpowiedziałbym: nie wiem. Może dla pasjonata?

Ford Mondeo Hybrid - to nam się podoba

  • niskie spalanie
  • komfortowe zawieszenie
  • dość wygodne fotele
  • dobre wyciszenie wnętrza
  • bogate wyposażenie

Ford Mondeo Hybrid - to nam się nie podoba

  • fatalny bagażnik, częściowo zajęty przez baterię
  • zachowanie układu napędowego podczas prób dynamicznej jazdy

Ford Mondeo Hybrid - naszym zdaniem

Ford Mondeo Hybrid to duży i dość drogi samochód, który z racji skromnego bagażnika i charakterystyki układu napędowego nadaje się głównie do miasta – czyli bez sensu. Za te pieniądze kupiłbym fajnego diesla, którym, gdyby ktoś się uparł, można zużywać niewiele więcej paliwa.

Ford Mondeo Hybrid - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenz./R4/16 + elektr.
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk wielop./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1999
Łączna moc ukł. (KM/obr./min)187/bd.
Maks. mom. (Nm/obr./min)173/4000
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h)9,2/187
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km)4,4/101
Skrzynia biegów/napęde-CVT/przedni
Marka i model opon test. autaMichelin Energy Saver
Rozmiar opon test. auta215/60 R 16
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l)383/51
Cena podst. tej wersji silnikowej139 730,00 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata/12 lat
Przeglądyco 20 tys. km lub rok
Cena testowanego auta163 910,00 zł
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji