Testy Porównania samochodów 4 małe przebojowe SUV-y z silnikami benzynowymi

4 małe przebojowe SUV-y z silnikami benzynowymi

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Są poręczne, wysokie i nieprzesadnie dro... Tego akurat powiedzieć nie możemy. Natomiast można się spodziewać, że te SUV-iki wyprą kiedyś kompakty. I co wtedy?

Porównanie: Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona
Zobacz galerię (13)
Auto Bild
Porównanie: Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona

Wtedy... To zależy, na ile dotychczasowi nabywcy tradycyjnych hatchbacków okażą się przywiązani do ulubionej formy motoryzacji. Niemniej, gdyby marketingowcy koncernów motoryzacyjnych kiedyś uznali, że kompakty i hatchbacki klasy B nie są już nam (czytaj: im) potrzebne do szczęścia, to po lekturze tego porównania będziecie już mieli pojęcie, z czym przyjdzie się mierzyć masowemu klientowi.

Bo na takiego właśnie nabywcę liczą i polują producenci prezentowanych samochodów, chociaż z pewnością nie w przypadku ekskluzywnych wersji, które prezentujemy raczej jako pokaz możliwości niż poważną propozycję zakupową.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dlaczego? Choćby dlatego, że – sięgnijmy po produkt marki spoza stawki tego materiału – za niektóre z porównywanych „SUV-ików”, gdy solidnie je doposażymy, można kupić np. Mazdę 6. Czy ktokolwiek, będąc przy zdrowych zmysłach, wyłożyłby taką kasę na udające terenówkę maleństwo zamiast na prawie pięciometrowy samochód?

Tego nie możemy być pewni. Za to z pewnością prezentowane auta da się kupić znacznie taniej i to właśnie takie wersje mają szansę na przebojową karierę. Kia Stonic 1.2 (82 KM) w specyfikacji M z klimatyzacją i systemem multimedialnym w standardzie (ekran dotykowy!) kosztuje 54 990 zł.

Opel Crossland X 1.2 (81 KM) w wersji Enjoy kosztuje 64 300 zł i też ma już klimatyzację oraz dotykowy wyświetlacz (uboższa wersja Essentia za 59 950 zł będzie dostępna w przyszłym roku). Najtańsze Renault Captur 0.9 TCe w wersji Life (90 KM, turbo) kosztuje 59 900 zł (dopłata za radio i klimatyzację: 3000 zł). Najtańsza Arona z klimatyzacją i ekranem dotykowym ma cenę 63 500 zł (1.0 TSI, 95 KM). A teraz... Tanio nie będzie!

Renault Captur 1.2 TCe

Wygląda ładnie, nawet po 4 latach rynkowego stażu. Oczywiście, trudno nie zauważyć, że francuskie auto przeszło po drodze gruntowny lifting, bo w plebiscycie na największą liczbę przetłoczeń muskularnego nadwozia Renault znalazłoby się w ścisłej czołówce. Trudno znaleźć płaski fragment blachy.

Porównanie: Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona
Porównanie: Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat AronaAuto Bild

Captur to pół SUV, pół van: ma przesuwaną tylną kanapę, nisko umieszczone progi i bardzo duży słupek A, który zasłania niemal całych rowerzystów. Choć z przodu pojazd nie jest szczególnie przestronny (patrząc na wymiary, bo wrażenie przestronności jest znakomite), to ten Francuz i tak uwodzi i rozpieszcza, szczególnie w luksusowej wersji Initiale Paris.

Ma jasne wnętrze, szerokie skórzane fotele i ogromną szufladę przed pasażerem. Pasującą do tego lounge’ową nutę gra jedyny w tym porównaniu silnik 4-cylindrowy: 1.2 TCe ma przewagę w postaci spokojniejszej pracy. Nie zachwyca dynamiką ani spalaniem (6,8 l/100 km), jednak są tacy, którzy za ten czterocylindrowy dźwięk wiele by oddali. Najchętniej Renault jest prowadzone spokojną ręką, bo układ kierowniczy hamuje wszelkie sportowe zapędy, a kołyszące zawieszenie pod obciążeniem zaczyna nieźle bujać. Luki w systemach bezpieczeństwa.

Renault Captur 1.2 TCe - plusy: wygodne wsiadanie przez nisko umieszczone progi, pasażerowie siedzą z tyłu nieco wyżej niż z przodu – jak w kinie.

Renault Captur 1.2 TCe - minusy: nie do końca intuicyjny (choć wygląda na dość prosty) system multimedialny, hacząca skrzynia biegów.

Opel Crossland X 1.2 Turbo

Oto i kolejny półvan. Bo nazwanie przednionapędowego maleństwa SUV-em ogólnie jest dość niezręcznym pomysłem, niezależnie od marki. Tak czy inaczej, Crossland X to praktyczny typ. Kanapa ma najwięcej możliwości regulacji, bagażnik jest największy po rozłożeniu tylnych foteli (410 l).

Porównanie: Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona
Porównanie: Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat AronaAuto Bild

Zawieszenie daje radę na co dzień, brakuje tylko rezerw przy pełnym obciążeniu i podczas prób dynamicznej jazdy, kiedy to pudełkowate nadwozie potrafi się przechylać podczas zdecydowanej zmiany kierunku jazdy. 130-konny, 3-cylindrowy silnik (prędkość maksymalna to aż 206 km/h!) pozwala bezstresowo podróżować. W innych autach trzeba częściej zmieniać biegi i mają one gorsze osiągi, jeżeli nie „kręcimy” do odcięcia, czyli podczas codziennej jazdy. Także fotel AGR z szerokim zakresem regulacji robi dobre wrażenie.

Poza tym wszystkim jednak u następcy Merivy brakuje nam błyskawicy, oplowskiej przebojowości. Układ kierowniczy reaguje nerwowo, drążek zmiany biegów jest niepotrzebnie długi. Poza tym rażą: ranty plastików, trzeszczący fotel i niestabilna konsola środkowa. Crossland X nie jest idealnym samochodem i żądanie za niego ceny, którą zobaczycie w tabelce na końcu materiału, uznajemy

za bardzo odważne posunięcie.

Opel Crossland X 1.2 Turbo - plusy: trzycylindrowy silnik ochoczo napędza Opla i ma niewygórowany apetyt, praktyczny bagażnik.

Opel Crossland X 1.2 Turbo - minusy: napęd w średnim zakresie obrotów dość szorstko brzmi, zaporowa cena po wyrównaniu poziomu wyposażenia.

Kia Stonic 1.0 T-GDI

Stonic ma być SUV-em? Kia jakby w połowie drogi zrezygnowała z tego zamiaru i ustawiła fotel kierowcy zaledwie 59 cm nad ziemią – to tylko trochę wyżej niż w Rio. O zakorzenieniu w segmencie B przypominają też krótkie fotele, niewielka przestrzeń na nogi z tyłu i solidny, ale jednak twardy plastik.

Porównanie: Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona
Porównanie: Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat AronaAuto Bild

Zadziwiające jest to, jak dużo miejsca wygospodarowano pod płaskim dachem. Kokpit – błogosławieństwo! Obsługa sama się tłumaczy. Silnik także. Przy każdym odpaleniu mówi: „Dzień dobry, tu pracują trzy cylindry. Wibruję, hałasuję, żyję.” Na szczęście ta charakterystyka pasuje do krótkich przełożeń skrzyni biegów i sztywnego zawieszenia, które jednak nie zapewnia udanego kompromisu między komfortem a pewnością prowadzenia: nierówności przekazuje aż do żołądka.

Za to Stonic sprawia frajdę na bocznych drogach, przyjemnie wpasowuje się w zakręty jak żaden inny wóz w teście. Tylko czy SUV nie powinien odprężać? Od głodnych nauki Koreańczyków spodziewaliśmy się bardziej obytego z potrzebami miejskiej (i podmiejskiej) codzienności auta. To jest jednak naprawdę wybredzanie, bo Kia ma tyle zalet, że o wadach przyszły nabywca (auta z 7-letnią gwarancją) szybko zapomni.

Kia Stonic 1.0 T-GDI - plusy: tutaj tkwi GTI! Lubiący obroty silnik, precyzyjny mechanizm zmiany biegów, mocne hamulce, niska masa własna.

Kia Stonic 1.0 T-GDI - minusy: Wysoki próg załadunku, bagażnik mógłby być większy, silnik mocno wibruje i sporo pali na autostradzie.

Seat Arona 1.0 TSI

Skąd on bierze tyle miejsca? Na tylnej kanapie w Aronie wygodnie siedzą także wysocy (choć bez przesady, to nie jest duży samochód), z przodu jest też sporo przestrzeni wokół ramion. Ilość miejsca na nogi kierowcy kojarzy się natomiast z wynikami, które notują niektóre samochody klasy... średniej.

Porównanie: Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona
Porównanie: Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat AronaAuto Bild

Zadziwia to, ile miejsca Seat wyczarował z podwyższonej Ibizy. Jednocześnie jednak „hiszpan” należy raczej do „płaskich”: kierowca siedzi o 2 cm niżej niż w Capturze, a mimo to widoczność jest dobra. Rzut oka na kokpit pozostawia niewielkie pole do ewentualnego narzekania, obsługa okazuje się intuicyjna, jak na auto z koncernu VW przystało. Dopiero twarde plastiki i mało estetyczne ranty zdradzają, gdzie dostawca komponentów i technologii nakazał Seatowi utrzymać dystans do własnych modeli.

Mało zarzutów mamy do jazdy: układ kierowniczy pozwala dokładnie dyrygować Aroną, trzycylindrowy silnik żywiołowo wkręca się na obroty i najmniej pali (6,2 l/100 km w teście). Zawieszenie mogło lepiej tłumić nierówności bez 18-calowych kół, które dość żywiołowo reagują na drobne poprzeczne nierówności, ale auto stawiło się do testu obute w takie właśnie koła. Co tu dużo mówić: Seat podąża w dobrym kierunku.

Seat Arona 1.0 TSI - plusy: pewne prowadzenie, przestronna kabina, żywotny silnik, intuicyjna obsługa, najniższe spalanie w porównaniu.

Seat Arona 1.0 TSI - minusy: skrzyni biegów czasem zdarza się haczyć, choć jest precyzyjna. 18-calowe opony nie są niezbędne do szczęścia.

Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

SeatKiaOpelRenault
Przyspieszenie 0-50 km/h3,5 s3,7 s3,1 s3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s10,5 s10,1 s11,2 s
Przyspieszenie 0-130 km/h16,3 s17,0 s17,0 s18,4 s
Elastyczność 60-100 km/h (4./5. bieg)7,6/10,6 s7,8/10,3 s6,4/8,4 s8,3/11,4 s
Elastyczność 80-120 km/h (5./6. bieg)11,4/16,0 s11,2/14,6 s8,8/11,0 s12,1/16,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1170/455 kg1174/466 kg1266/524 kg1288/439 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.61/39 proc.62/38 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,4/10,6 m11,1/11,1 m11,2/11,2 m11,2/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)37,8 m36,1 m38,8 m37,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)37,7 m35,7 m37,4 m36,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)61 dB (A)61 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)67 dB (A)68 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)71 dB (A)72 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe6,2 l/100 km6,8 l/100 km6,5 l/100 km6,8 l/100 km
Zasięg645 km660 km690 km660 km

Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

Seat AronaKia StonicOpel Crossland XRenault Captur
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1170114011601120
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1440145014001380
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1040101010451015
Zakres regulacji fotela(mm)230225230220
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)710675665710
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1420142013901380
Wysokość nad głową z tyłu(mm)985950950910
Wysokość siedziska z tyłu(mm)360360345380

*zmierzone po odsunięciu oparcia fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście

Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - dane producentów (nieoceniane, oprócz pojemności bagażników)

AronaStonicCrossland XCaptur
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12t.benz./R3/12t.benz./R3/12t.benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)99999811991197
Moc maksymalna (KM/obr./min)115/5000120/6000130/5500120/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)200/2000172/1500230/1750205/2000
Prędkość maksymalna (km/h)182185206182
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/b
Pojemność bagażnika (l)400-1280352-1155410-1255377-1235
Pojemność zbiornika paliwa (l)40454545
Marka i model opon testowanego autaPirelli Cinturato P7Continental Premium Contact 5Bridgestone Turanza T001Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta215/45 R 18205/55 R 17205/60 R 16205/55 R 17
Emisja CO2 (g/km)114115116125
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1100/5901110/450840/6201200/635

Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

AronaStonicCrossland XCaptur
Wersja1.0 TSI Xcellence1.0 GDI-T XL1.2 Turbo EliteEnergy TCe 120 Initiale Paris
Airbagi czołowe/boczne z przoduS/SS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzne/pełne światła przednie LEDS/SS/NS/5450 zł (AFL)N/S
Światła do jazdy dziennej LED/przeciwmgielneS/SS/SS/SS/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna/radio DABN/S/867 złN/S/SN/S/300 złN/S/S
Multimedia z dotyk. ekranem/Bluetooth/USB/nawigacjaS/S/S/2168 złS/S/S/SS/S/S/2600 złS/S/S/S
Tapicerka skórzano-tekstylna/skórzana/alcantaraN/N/1951 zł (+ kokpit w skórze)S/N/NS (skóra ekologiczna)/N/NN/S (skóra nappa)/N
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne/czujnik deszczuS/SS/SS/SS/S
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/SS/SS/SS/S
Lusterka, elektr.: sterowane/podgrz./składaneS/S/SS/S/SS/S/3250 zł (pakiet)S/S/S
Centralny zamek z pilotem/kluczyk zbliżeniowyS/867 zł (pakiet)S/SS/1300 złS/S
Czujniki parkowania/kamera cofaniaS/2385 zł (pakiet)S/S2200 zł (za obie opcje)S/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/867 zł (pakiet)4000 zł (pakiet)/NS/NS/N
Asystent utrzymania pasa ruchu/czujnik światłaN/S4000 zł (pakiet)/SS/SN/S
System unikania kolizji/monitoring zmęczenia kierowcyS/S4000 zł (pakiet, za obie opcje)N/NN/N
Skaner znaków drogowych/monitoring martwego polaN/1518 zł4000 zł (pakiet, za obie opcje)S/3250 zł (pakiet)N/S
Podgrzewane fotele/regulacja wysokości fotela kierowcy1518 zł/SS (i kierownica)/S1300 zł (i kierownica)/SS/S
Lakier metalizowany/automat parkujący2328/2385 zł (pakiet)2000 zł/N2300/3250 zł (pakiet)2200 zł/S
Koła standardowe/testowanego auta16 cali/18 cali (2818 zł)17 cali/17 cali (S)16 cali/16 cali (S)17 cali/17 cali (S)

Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - ceny, gwarancja, wyposażenie, utrata wartości, interwały miedzyprzeglądowe (oceniane)

AronaStonicCrossland XCaptur
Cena podstawowa77 500 zł76 990 zł78 300 zł85 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)33,5 proc.34,2 proc.36,1 proc.41,0 proc.
Gwarancja mechaniczna4 lata7 lat2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 15 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu91 592 zł80 990 zł97 200 zł*85 900 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *cena Opla zawiera fotel kierowcy AGR za 2500 zł. Prezentowane na zdjęciach auta mogą różnić się wyposażeniem od wersji skonfigurowanych w tabeli.

Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.AronaStonicCrossland xCaptur
Przestronność z przodu4035323330
Przestronność z tyłu3022181720
Pojemność bagażnika2520182019
Ładowność1511111211
Widoczność2016151615
Fotele, pozycja kierowcy3027262826
Ergonomia obsługi2018181717
Jakość wykończenia2014141314
Suma punktów200163152156152
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.AronaStonicCrossland xCaptur
Przyspieszenie2517151613
Elastyczność2519202218
Poziom hałasu151110912
Skrzynia biegów1514141313
Zachowanie na drodze3026262424
Komfort jazdy3023222323
Układ kierowniczy1514141212
Średnica zawracania55444
Skuteczność hamulców4030352933
Suma punktów200159160152152
KosztyMaks. pkt.AronaStonicCrossland xCaptur
Cena po doposażeniu5022281925
Utrata wartości1515151412
Zużycie paliwa3020161816
Wyposażenie – komfort4037333535
Wyp. – bezpieczeństwo3021201813
Ubezpieczenia103423
Gwarancja15121588
Przeglądy101051010
Suma punktów200140136124122
Wynik końcowy600462448432426
Miejsce w teście 1.2.3.4.

Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Auto Świat

Kia sporo pali – tyle, co Renault, ale francuski producent uczciwiej przedstawia szacowane średnie spalanie podczas codziennej eksploatacji. Niższa pojemność i mniejsza liczba cylindrów nie zapewniają Koreańczykom przewagi. Najoszczędniejszy okazał się silnik Seata, który jest także dość żwawy.

Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - znowu wygrywa auto z grupy VW?

Seat to przemyślana konstrukcja, która wykazała się realnymi atutami w wielu dyscyplinach. Ale Kia to też bardzo mocna pozycja na liście zakupowej, choć nie tak przestronna, jak hiszpański rywal. Crossland X przegrywa z modelem Stonic, ale radzi sobie z Capturem.

A jakie są Wasze typy? Kupilibyście którekolwiek z tych aut za tak astronomiczną kwotę? Zapraszamy do komentowania!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski