- Oba niemieckie i mocne, a jednak w różnym stylu: Mercedes z V8 i napędem na tył, Audi stawia na mniejsze V6 i 4x4
- RS 4 było wyposażone w opcjonalny wydech RS, ale brzmienie Mercedesa jest bardziej przejmujące, wręcz zwierzęce
- Opcjonalne hamulce ceramiczne w Audi dużo kosztują, ale w naszej próbie nie dały mu dużej przewagi
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Przeczytaj też:
- Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – czy V6 może dorównać V8?
- Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – Audi jest szybsze
- Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – pomiary testowe (oceniane)
- Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)
- Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – punkty i klasyfikacja
- Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – test hamowania (oceniane)
- Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – podsumowanie
Przyznacie, że te dwa mięśniaki są nieźle napakowane. Nie są też już najmłodsze, ale do takiego pojedynku trzeba przecież dojrzeć. Mercedes-AMG C 63 T jest produkowany od 2015 r., a w 2018 r. przeszedł face lifting. Z kolei Audi RS 4 zadebiutowało pod koniec 2017 r. i po 2 latach otrzymało lekką modernizację wyglądu oraz multimediów.
Obaj kandydaci z dzisiejszego porównania wyglądają groźnie, na ich możliwościach można się poznać już na pierwszy rzut oka: wyraźnie odróżniają się od swoich „cywilnych braci” pełniących biznesową służbę. Mają wielkie wloty powietrza, poszerzone nadkola z szerokimi oponami i ogromny zapas mocy. Jednocześnie oferują całą praktyczność kombi klasy średniej premium. Ich koncepcje napędów się jednak różnią. Podczas gdy Audi stawia na V6, 8 biegów i 4x4, AMG trzyma się jeszcze trochę starszej szkoły: V8, 9 biegów i napęd na tył! Oczywiście, emocje wiodą prym. Ale spróbujmy wziąć te auta na chłodno i dać rozstrzygnąć punktom.
Przeczytaj też:
- Test Mercedesa-AMG C 63 S sedan
- Test Audi RS 4 Avant (wersja sprzed liftingu)
- Jaka będzie nowa generacja Mercedesa klasy C?
Za wygląd ocen nie dajemy, lecz musimy przyznać, że seryjny lakier Nardo Grey w połączeniu z czarnymi, kutymi „20-kami” (13 560 zł) dodaje RS 4 rasowości. AMG, choć nieco starsze, też prezentuje się smakowicie na 19-calowych, też czarnych alufelgach (13 876 zł) z mieszanym ogumieniem. W obu autach poszerzenia nadwozia pasują jak ulał.
Podobnie wewnątrz, żadne nie sprawia wrażenia przestarzałego. Wirtualne zegary i duże ekrany odstające od szczytów desek rozdzielczych znajdziemy w obu. Audi, niestety, pożegnało wielofunkcyjne pokrętło MMI, multimediami steruje się teraz dotykowo. To zła decyzja, bo podczas jazdy trudniej jest trafić w odpowiednie pola na ekranie. Klasa C z pokrętłem wielofunkcyjnym ma tu przewagę, ponadto kursorem na głównym ekranie można sterować też gładzikiem przy kierownicy. Za to touchpad na tunelu uważamy niezmiennie za mało udany.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoAMG przybyło do testu z opcjonalnymi fotelami kubełkowymi. Trzymają ciało o wiele mocniej niż zupełnie dobre siedzenia RS-a. Jeśli mielibyśmy się przyczepić do jakości wykonania, to tylko w Mercedesie: na nierównościach słychać więcej trzasków z deski rozdzielczej i dachu niż w Audi. Tak, to marudzenie na wysokim poziomie, ale ceny aut też są niemałe.
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – czy V6 może dorównać V8?
Przejdźmy do meritum i odpalmy silniki! Mało który wóz wydaje tak przejmujące brzmienie jak AMG z 4-litrowym V8. Budzi się do życia z ryknięciem, trochę się przy tym trzęsąc niczym zwierzę, które wymaga poskromienia, i po paru chwilach przechodzi w przyjemne bulgotanie. Silnik zadziwiająco lekko wkręca się na czerwone pole, a 9-stopniowy „automat” bez żadnych szarpnięć i zawsze w samą porę wybiera właściwy bieg.
Przyznajemy, że to „gorące C” nie zawsze jest tak aksamitne w obejściu. W trybie Sport+ traci maniery, ale nie opanowanie, i jeździ tak zuchwale, jak się tego od sportowca wymaga. Silnik robi łomot (tak jak to potrafi tylko osiem cylindrów), „automat” wbija biegi z brutalnością młota pneumatycznego. Jest ostro!
A ty się tylko zastanawiasz, dlaczego Nürburgring i autostrady bez ograniczeń prędkości są tak daleko od twojego domu... Zdradzimy zatem, że przy licznikowych 255 km/h i 4000 obrotów na minutę elektroniczny ogranicznik kończy zabawę i... z lewej bierze cię Audi!
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – Audi jest szybsze
Testowe RS 4 było wyposażone w pakiet RS Dynamic za 34 190 zł, który obejmuje m.in. podniesienie limitu prędkości do 280 km/h. Także w przyspieszeniu 0-100 km/h Audi urywa Mercedesowi 0,4 s, i to mimo że traci do niego 26 KM. Nieco rozczarowuje za to brzmienie: choć RS 4 miało sportowy układ wydechowy RS (7080 zł), to nie gra tak ekscytująco, przy AMG wydaje się niemal... za grzeczne.
Przejdźmy do zawieszenia. I tu ponownie zdumiewa Mercedes, bo szczególnie przy niższym tempie resoruje krótkie nierówności nieco łagodniej niż bardzo twarde Audi. I mimo to C 63 w zakrętach wydaje się zwinniejsze od lekko prowadzącego się RS 4. Jego układ kierowniczy jest odrobinę za mocno wspomagany i potrafi w zakrętach i trybie Sport nagle sztywnieć. W AMG kierownica obraca się z większym oporem, ale zapewnia świetną precyzję.
Gdyby komuś było mało, to C 63 występuje też w mocniejszej i ostrzejszej wersji S – za 38 600 zł otrzymujemy wówczas dodatkowe 34 KM. Ale Mercedes wygrywa i bez tego zastrzyku mocy. Po zrównaniu wyposażenia okazuje się nieco tańszy od Audi – oczywiście, cena pozostaje abstrakcyjnie wysoka, ale pomaga Mercedesowi przechylić szalę na swoją stronę.
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – pomiary testowe (oceniane)
Wyniki testu | Mercedes-AMG | Audi |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,0 s | 1,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,4 s | 4,0 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 6,6 s | 6,1 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 9,2 s | 9,0 s |
Przyspieszenie 0-200 km/h | 14,2 s | 14,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 2,1 s | 2,1 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 2,3 s | 2,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1842/458 kg | 1820/530 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. | 56/44 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,7/11,5 m | 11,7/11,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,3 m | 34,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,6 m | 34,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe (98 okt.) | 12,1 l/100 km | 11,9 l/100 km |
Zasięg | 540 km | 480 km |
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Mercedes-AMG | Audi |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1160 | 1170 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1470 | 1490 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1040 | 1170 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 240 | 240 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 755 | 745 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1470 | 1460 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 940 | 950 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 330 | 350 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Mercedes-AMG C 63 T | Audi RS4 Avant |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, biturbo/V8/32 | benzynowy, biturbo/V6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 3982 | 2894 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 476/6250 | 450/5700 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 650/1750 | 600/1900 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 280 |
Skrzynia biegów | 9-biegowa, automatyczna | 8-biegowa, automatyczna |
Napęd | tylny | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika (l) | 490-1510 | 495-1495 |
Pojemność zbiornika paliwa (l)/katalizator SCR | 66/S | 58/S |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Pilot Super Sport MO1 | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon testowanego auta | 245/35 ZR 19 | 265/35 ZR 19 | 275/30 R 20 (przód i tył) |
Emisja CO2 (g/km) | 254 | 225 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1800/750 | 1900/750 |
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wersja wyjściowa | C 63 T-Modell | RS 4 Avant |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy | S/S/S/S | S/S/S/N |
Światła pełne LED/matrycowe/aut. światła drogowe | S/22 892*/22 892 zł* | S/3550*/3550 zł* |
Klimatyzacja automatyczna 1-strefowa/2-stref./3-stref. | S/S/3089 zł | S/N/4100 zł |
Elektrochrom. lusterko/elektr. składane lusterka | S/S | S/2070 zł |
System multimedialny/nawigacja | S/22 892 zł* | S/13 240 zł |
Bluetooth/USB/DAB/ładowarka indukcyjna | S/S/S/22 892 zł* | S/S/S/2670 zł |
Apple CarPlay i Android Auto | 22 892 zł* | 1900 zł |
Ekran head-up/wirtualne zegary | 5184/22 892 zł* | 5780/2070 zł |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/S | S/S |
Kamera cofania/automat parkujący | S/S | 2670/1600 zł |
Kluczyk zbliżeniowy/elektrycznie ster. klapa bagażnika | 2880 zł/S | 3490 zł/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/3142 zł | S/5400 zł |
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba | S/N/N | S/S/2480 zł |
Fotele elektrycznie sterowane/pamięć ustawień | 5760*/5760 zł* | S/1220 zł |
Tapicerka alcantara/skórzana | S/13 090 zł | S/5020 zł |
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy | S/S | S/S |
Skaner znaków/asystent pasa ruchu/czujnik martw. pola | 11 153*/4084*/4084 zł* | 1190/900 zł/S |
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie | od 4084/13 876 zł | od 5320/13 560 zł |
*Pakiet
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Mercedes-AMG C 63 T | Audi RS 4 Avant |
Cena wyjściowa | 422 400 zł | 411 500 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 3 lata lub 90 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 30 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub 2 lata |
Cena po doposażeniu | 501 633 zł** | 550 840 zł*** |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.
Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;
**cena Mercedesa zawiera także fotele AMG Performance za 10 210 zł
***cena Audi zawiera także pakiet RS Dynamic za 34 190 zł, hamulce ceramiczne za 37 720 zł i sportowy układ wydechowy RS za 7080 zł
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Mercedes-AMG C 63 T | Audi RS 4 Avant |
---|---|---|---|
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 32 |
Przestronność z tyłu | 30 | 23 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 19 | 19 |
Ładowność | 15 | 9 | 11 |
Widoczność | 20 | 14 | 14 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 18 |
Suma punktów | 200 | 157 | 158 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Mercedes-AMG C 63 T | Audi RS 4 Avant |
Przyspieszenie | 25 | 22 | 23 |
Elastyczność | 25 | 25 | 25 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 29 | 28 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 15 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 33 |
Suma punktów | 200 | 177 | 175 |
Koszty | Maks. pkt. | Mercedes-AMG C 63 T | Audi RS 4 Avant |
Cena po doposażeniu | 50 | 14 | 9 |
Zużycie paliwa | 30 | 8 | 8 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 34 | 35 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 26 | 24 |
Ubezpieczenia | 10 | 3 | 2 |
Gwarancja | 15 | 9 | 10 |
Przeglądy | 10 | 6 | 9 |
Suma punktów | 200 | 100 | 97 |
Wynik końcowy | 600 | 434 | 430 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Czy spodziewalibyście się tak niewielkiej różnicy w testowym spalaniu między 6-cylindrowym, 2,9-litrowym silnikiem a 8-cylindrowym o pojemności 4.0? My też nie, a jednak słabszy i downsizingowy silnik Audi zużył w teście zaledwie o 0,2 l/100 km mniej niż większy i mocniejszy w AMG. Brzmienie V8 z nawiązką wynagradza tę drobną dopłatę...
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – test hamowania (oceniane)
Pomimo że Audi było wyposażone w opcjonalne ceramiczne tarcze hamulcowe, droga hamowania po rozgrzaniu tarcz uległa minimalnemu wydłużeniu. AMG z seryjnymi hamulcami i na węższych oponach zanotowało na gorąco lepszy wynik. Do C 63 można zamówić ceramikę, ale tylko w wersji S.
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – podsumowanie
Krążą już plotki o następnej generacji klasy C w wersji AMG i jeśli im wierzyć, to dni V8 są pod jej maską policzone. W tym pojedynku jednak osiem „garów” przyczyniło się do wygranej, a gdybyśmy przyznawali punkty za dźwięk, to przewaga byłaby jeszcze większa. C 63 poza pasażerami i bagażem transportuje też więcej emocji. RS 4 jest chłodniejsze, bardziej opanowane. Swoją ogromną moc przenosi na koła skuteczniej, Mercedes robi z tego większy show. Oba są też po prostu świetnymi kombi, znakomicie łączą praktyczność z supersportem – kosztem ceny i spalania...
Galeria zdjęć
Oba niemieckie i mocne, a jednak w różnym stylu.
Audi dzieli 2,9-litrowe V6 biturbo z Porsche Panamerą i Cayenne’em. Pokrywę silnika można upiększyć karbonem za 2950 zł.
Mocarne 4.0 V8 też ma dwie turbosprężarki umieszczone między rzędami cylindrów. To prawdziwe dzieło sztuki z autografem montera – zupełnie bez dopłaty.
Ekran teraz sterowany dotykowo. Podczas liftingu, niestety, zlikwidowano wygodne pokrętło MMI. Dobrze, że zachował się regulator głośności. Kierownica i inne detale z alcantary (6490 zł w pakiecie) dodają kokpitowi rasowości, podobnie jak karbonowe listwy (4430 zł).
Środkowy panel (tu z karbonu – 4712 zł) wydaje pod naciskiem trzaski. Multimedia nadal steruje się tu pokrętłem (to dobrze), ale gładzik umieszczony nad nim nie jest udany. Wiele funkcji da się obsłużyć z kierownicy z grubym wieńcem. Też fajne: masywne łopatki z aluminium.
Lubisz czarne detale? W Audi możesz mieć też znaczki w tym kolorze, w Mercedesie nawet w przypadku pakietu Night zostaje trochę chromu.
Nie trzymają tak mocno, jak te w RS 4, ale za to mają funkcję masażu lędźwi.
Fotele kubełkowe kosztują 10 210 zł ekstra i mają ściskane boczki.
Ośmiostopniowy klasyczny „automat” w RS 4 potrafi działać delikatnie, jak i bardzo szybko.
Wydech AMG domyślnie jest głośny lub – po otwarciu klap guzikiem – bardzo głośny.
Złowrogi, głęboki, wyraźnie ośmiocylindrowy bulgot. Melodia AMG uwodzi!
Na wypasie: ceramiczne hamulce za 37 720 zł, do tego 20-calowe felgi za 13 560 zł.
19-calowe, kute, czarne felgi wymagają w AMG 13 876 zł dopłaty. Ceramiczne hamulce są dostępne tylko w mocniejszym wariancie „S”.
Nawet jeśli kolega na zdjęciu ma nietęgą minę, z tyłu tych aut nie podróżuje się za karę.
Na kanapie C 63 siedzi się niżej niż w RS 4, siedzisko jest krótsze. Ilość miejsca porównywalna.
RS 4 nie jest cudem przestrzeni, ale mieści o 5 l więcej niż Mercedes. Szyny i mocowania za 1210 zł.
Wnęka bagażnika jest nieco szersza niż w Audi, ale nie na całej głębokości. Pojemność: 490-1510 l.
RS 4 jest chłodniejsze, bardziej opanowane. Swoją ogromną moc przenosi na koła skuteczniej,
Mercedes robi z tego większy show. C 63 poza pasażerami i bagażem transportuje też więcej emocji.
Oba są też po prostu świetnymi kombi, znakomicie łączą praktyczność z supersportem – kosztem ceny i spalania...