- Oba niemieckie i mocne, a jednak w różnym stylu: Mercedes z V8 i napędem na tył, Audi stawia na mniejsze V6 i 4x4
- RS 4 było wyposażone w opcjonalny wydech RS, ale brzmienie Mercedesa jest bardziej przejmujące, wręcz zwierzęce
- Opcjonalne hamulce ceramiczne w Audi dużo kosztują, ale w naszej próbie nie dały mu dużej przewagi
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Przyznacie, że te dwa mięśniaki są nieźle napakowane. Nie są też już najmłodsze, ale do takiego pojedynku trzeba przecież dojrzeć. Mercedes-AMG C 63 T jest produkowany od 2015 r., a w 2018 r. przeszedł face lifting. Z kolei Audi RS 4 zadebiutowało pod koniec 2017 r. i po 2 latach otrzymało lekką modernizację wyglądu oraz multimediów.
Obaj kandydaci z dzisiejszego porównania wyglądają groźnie, na ich możliwościach można się poznać już na pierwszy rzut oka: wyraźnie odróżniają się od swoich „cywilnych braci” pełniących biznesową służbę. Mają wielkie wloty powietrza, poszerzone nadkola z szerokimi oponami i ogromny zapas mocy. Jednocześnie oferują całą praktyczność kombi klasy średniej premium. Ich koncepcje napędów się jednak różnią. Podczas gdy Audi stawia na V6, 8 biegów i 4x4, AMG trzyma się jeszcze trochę starszej szkoły: V8, 9 biegów i napęd na tył! Oczywiście, emocje wiodą prym. Ale spróbujmy wziąć te auta na chłodno i dać rozstrzygnąć punktom.
Za wygląd ocen nie dajemy, lecz musimy przyznać, że seryjny lakier Nardo Grey w połączeniu z czarnymi, kutymi „20-kami” (13 560 zł) dodaje RS 4 rasowości. AMG, choć nieco starsze, też prezentuje się smakowicie na 19-calowych, też czarnych alufelgach (13 876 zł) z mieszanym ogumieniem. W obu autach poszerzenia nadwozia pasują jak ulał.
Podobnie wewnątrz, żadne nie sprawia wrażenia przestarzałego. Wirtualne zegary i duże ekrany odstające od szczytów desek rozdzielczych znajdziemy w obu. Audi, niestety, pożegnało wielofunkcyjne pokrętło MMI, multimediami steruje się teraz dotykowo. To zła decyzja, bo podczas jazdy trudniej jest trafić w odpowiednie pola na ekranie. Klasa C z pokrętłem wielofunkcyjnym ma tu przewagę, ponadto kursorem na głównym ekranie można sterować też gładzikiem przy kierownicy. Za to touchpad na tunelu uważamy niezmiennie za mało udany.
AMG przybyło do testu z opcjonalnymi fotelami kubełkowymi. Trzymają ciało o wiele mocniej niż zupełnie dobre siedzenia RS-a. Jeśli mielibyśmy się przyczepić do jakości wykonania, to tylko w Mercedesie: na nierównościach słychać więcej trzasków z deski rozdzielczej i dachu niż w Audi. Tak, to marudzenie na wysokim poziomie, ale ceny aut też są niemałe.
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – czy V6 może dorównać V8?
Przejdźmy do meritum i odpalmy silniki! Mało który wóz wydaje tak przejmujące brzmienie jak AMG z 4-litrowym V8. Budzi się do życia z ryknięciem, trochę się przy tym trzęsąc niczym zwierzę, które wymaga poskromienia, i po paru chwilach przechodzi w przyjemne bulgotanie. Silnik zadziwiająco lekko wkręca się na czerwone pole, a 9-stopniowy „automat” bez żadnych szarpnięć i zawsze w samą porę wybiera właściwy bieg.
Przyznajemy, że to „gorące C” nie zawsze jest tak aksamitne w obejściu. W trybie Sport+ traci maniery, ale nie opanowanie, i jeździ tak zuchwale, jak się tego od sportowca wymaga. Silnik robi łomot (tak jak to potrafi tylko osiem cylindrów), „automat” wbija biegi z brutalnością młota pneumatycznego. Jest ostro!
A ty się tylko zastanawiasz, dlaczego Nürburgring i autostrady bez ograniczeń prędkości są tak daleko od twojego domu... Zdradzimy zatem, że przy licznikowych 255 km/h i 4000 obrotów na minutę elektroniczny ogranicznik kończy zabawę i... z lewej bierze cię Audi!
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – Audi jest szybsze
Testowe RS 4 było wyposażone w pakiet RS Dynamic za 34 190 zł, który obejmuje m.in. podniesienie limitu prędkości do 280 km/h. Także w przyspieszeniu 0-100 km/h Audi urywa Mercedesowi 0,4 s, i to mimo że traci do niego 26 KM. Nieco rozczarowuje za to brzmienie: choć RS 4 miało sportowy układ wydechowy RS (7080 zł), to nie gra tak ekscytująco, przy AMG wydaje się niemal... za grzeczne.
Przejdźmy do zawieszenia. I tu ponownie zdumiewa Mercedes, bo szczególnie przy niższym tempie resoruje krótkie nierówności nieco łagodniej niż bardzo twarde Audi. I mimo to C 63 w zakrętach wydaje się zwinniejsze od lekko prowadzącego się RS 4. Jego układ kierowniczy jest odrobinę za mocno wspomagany i potrafi w zakrętach i trybie Sport nagle sztywnieć. W AMG kierownica obraca się z większym oporem, ale zapewnia świetną precyzję.
Gdyby komuś było mało, to C 63 występuje też w mocniejszej i ostrzejszej wersji S – za 38 600 zł otrzymujemy wówczas dodatkowe 34 KM. Ale Mercedes wygrywa i bez tego zastrzyku mocy. Po zrównaniu wyposażenia okazuje się nieco tańszy od Audi – oczywiście, cena pozostaje abstrakcyjnie wysoka, ale pomaga Mercedesowi przechylić szalę na swoją stronę.
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – pomiary testowe (oceniane)
Wyniki testu | Mercedes-AMG | Audi |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,0 s | 1,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,4 s | 4,0 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 6,6 s | 6,1 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 9,2 s | 9,0 s |
Przyspieszenie 0-200 km/h | 14,2 s | 14,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 2,1 s | 2,1 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 2,3 s | 2,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1842/458 kg | 1820/530 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. | 56/44 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,7/11,5 m | 11,7/11,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,3 m | 34,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,6 m | 34,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe (98 okt.) | 12,1 l/100 km | 11,9 l/100 km |
Zasięg | 540 km | 480 km |
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Mercedes-AMG | Audi |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1160 | 1170 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1470 | 1490 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1040 | 1170 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 240 | 240 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 755 | 745 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1470 | 1460 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 940 | 950 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 330 | 350 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Mercedes-AMG C 63 T | Audi RS4 Avant |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, biturbo/V8/32 | benzynowy, biturbo/V6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 3982 | 2894 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 476/6250 | 450/5700 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 650/1750 | 600/1900 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 280 |
Skrzynia biegów | 9-biegowa, automatyczna | 8-biegowa, automatyczna |
Napęd | tylny | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika (l) | 490-1510 | 495-1495 |
Pojemność zbiornika paliwa (l)/katalizator SCR | 66/S | 58/S |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Pilot Super Sport MO1 | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon testowanego auta | 245/35 ZR 19 | 265/35 ZR 19 | 275/30 R 20 (przód i tył) |
Emisja CO2 (g/km) | 254 | 225 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1800/750 | 1900/750 |
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wersja wyjściowa | C 63 T-Modell | RS 4 Avant |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy | S/S/S/S | S/S/S/N |
Światła pełne LED/matrycowe/aut. światła drogowe | S/22 892*/22 892 zł* | S/3550*/3550 zł* |
Klimatyzacja automatyczna 1-strefowa/2-stref./3-stref. | S/S/3089 zł | S/N/4100 zł |
Elektrochrom. lusterko/elektr. składane lusterka | S/S | S/2070 zł |
System multimedialny/nawigacja | S/22 892 zł* | S/13 240 zł |
Bluetooth/USB/DAB/ładowarka indukcyjna | S/S/S/22 892 zł* | S/S/S/2670 zł |
Apple CarPlay i Android Auto | 22 892 zł* | 1900 zł |
Ekran head-up/wirtualne zegary | 5184/22 892 zł* | 5780/2070 zł |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/S | S/S |
Kamera cofania/automat parkujący | S/S | 2670/1600 zł |
Kluczyk zbliżeniowy/elektrycznie ster. klapa bagażnika | 2880 zł/S | 3490 zł/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/3142 zł | S/5400 zł |
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba | S/N/N | S/S/2480 zł |
Fotele elektrycznie sterowane/pamięć ustawień | 5760*/5760 zł* | S/1220 zł |
Tapicerka alcantara/skórzana | S/13 090 zł | S/5020 zł |
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy | S/S | S/S |
Skaner znaków/asystent pasa ruchu/czujnik martw. pola | 11 153*/4084*/4084 zł* | 1190/900 zł/S |
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie | od 4084/13 876 zł | od 5320/13 560 zł |
*Pakiet
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Mercedes-AMG C 63 T | Audi RS 4 Avant |
Cena wyjściowa | 422 400 zł | 411 500 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 3 lata lub 90 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 30 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub 2 lata |
Cena po doposażeniu | 501 633 zł** | 550 840 zł*** |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.
Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;
**cena Mercedesa zawiera także fotele AMG Performance za 10 210 zł
***cena Audi zawiera także pakiet RS Dynamic za 34 190 zł, hamulce ceramiczne za 37 720 zł i sportowy układ wydechowy RS za 7080 zł
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Mercedes-AMG C 63 T | Audi RS 4 Avant |
---|---|---|---|
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 32 |
Przestronność z tyłu | 30 | 23 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 19 | 19 |
Ładowność | 15 | 9 | 11 |
Widoczność | 20 | 14 | 14 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 18 |
Suma punktów | 200 | 157 | 158 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Mercedes-AMG C 63 T | Audi RS 4 Avant |
Przyspieszenie | 25 | 22 | 23 |
Elastyczność | 25 | 25 | 25 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 29 | 28 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 15 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 33 |
Suma punktów | 200 | 177 | 175 |
Koszty | Maks. pkt. | Mercedes-AMG C 63 T | Audi RS 4 Avant |
Cena po doposażeniu | 50 | 14 | 9 |
Zużycie paliwa | 30 | 8 | 8 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 34 | 35 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 26 | 24 |
Ubezpieczenia | 10 | 3 | 2 |
Gwarancja | 15 | 9 | 10 |
Przeglądy | 10 | 6 | 9 |
Suma punktów | 200 | 100 | 97 |
Wynik końcowy | 600 | 434 | 430 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Czy spodziewalibyście się tak niewielkiej różnicy w testowym spalaniu między 6-cylindrowym, 2,9-litrowym silnikiem a 8-cylindrowym o pojemności 4.0? My też nie, a jednak słabszy i downsizingowy silnik Audi zużył w teście zaledwie o 0,2 l/100 km mniej niż większy i mocniejszy w AMG. Brzmienie V8 z nawiązką wynagradza tę drobną dopłatę...
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – test hamowania (oceniane)
Pomimo że Audi było wyposażone w opcjonalne ceramiczne tarcze hamulcowe, droga hamowania po rozgrzaniu tarcz uległa minimalnemu wydłużeniu. AMG z seryjnymi hamulcami i na węższych oponach zanotowało na gorąco lepszy wynik. Do C 63 można zamówić ceramikę, ale tylko w wersji S.
Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – podsumowanie
Krążą już plotki o następnej generacji klasy C w wersji AMG i jeśli im wierzyć, to dni V8 są pod jej maską policzone. W tym pojedynku jednak osiem „garów” przyczyniło się do wygranej, a gdybyśmy przyznawali punkty za dźwięk, to przewaga byłaby jeszcze większa. C 63 poza pasażerami i bagażem transportuje też więcej emocji. RS 4 jest chłodniejsze, bardziej opanowane. Swoją ogromną moc przenosi na koła skuteczniej, Mercedes robi z tego większy show. Oba są też po prostu świetnymi kombi, znakomicie łączą praktyczność z supersportem – kosztem ceny i spalania...
Mocarne 4.0 V8 też ma dwie turbosprężarki umieszczone między rzędami cylindrów. To prawdziwe dzieło sztuki z autografem montera – zupełnie bez dopłaty.
Ekran teraz sterowany dotykowo. Podczas liftingu, niestety, zlikwidowano wygodne pokrętło MMI. Dobrze, że zachował się regulator głośności. Kierownica i inne detale z alcantary (6490 zł w pakiecie) dodają kokpitowi rasowości, podobnie jak karbonowe listwy (4430 zł).
Środkowy panel (tu z karbonu – 4712 zł) wydaje pod naciskiem trzaski. Multimedia nadal steruje się tu pokrętłem (to dobrze), ale gładzik umieszczony nad nim nie jest udany. Wiele funkcji da się obsłużyć z kierownicy z grubym wieńcem. Też fajne: masywne łopatki z aluminium.
Lubisz czarne detale? W Audi możesz mieć też znaczki w tym kolorze, w Mercedesie nawet w przypadku pakietu Night zostaje trochę chromu.
Nie trzymają tak mocno, jak te w RS 4, ale za to mają funkcję masażu lędźwi.
Fotele kubełkowe kosztują 10 210 zł ekstra i mają ściskane boczki.
Ośmiostopniowy klasyczny „automat” w RS 4 potrafi działać delikatnie, jak i bardzo szybko.
Wydech AMG domyślnie jest głośny lub – po otwarciu klap guzikiem – bardzo głośny.
Złowrogi, głęboki, wyraźnie ośmiocylindrowy bulgot.
Melodia AMG uwodzi!
Na wypasie: ceramiczne hamulce za 37 720 zł, do tego 20-calowe felgi za 13 560 zł.
19-calowe, kute, czarne felgi wymagają w AMG 13 876 zł dopłaty. Ceramiczne hamulce są dostępne tylko w mocniejszym wariancie „S”.
Nawet jeśli kolega na zdjęciu ma nietęgą minę, z tyłu tych aut nie podróżuje się za karę.
Na kanapie C 63 siedzi się niżej niż w RS 4, siedzisko jest krótsze. Ilość miejsca porównywalna.
RS 4 nie jest cudem przestrzeni, ale mieści o 5 l więcej niż Mercedes. Szyny i mocowania za 1210 zł.
Wnęka bagażnika jest nieco szersza niż w Audi, ale nie na całej głębokości. Pojemność: 490-1510 l.