• Oba niemieckie i mocne, a jednak w różnym stylu: Mercedes z V8 i napędem na tył, Audi stawia na mniejsze V6 i 4x4
  • RS 4 było wyposażone w opcjonalny wydech RS, ale brzmienie Mercedesa jest bardziej przejmujące, wręcz zwierzęce
  • Opcjonalne hamulce ceramiczne w Audi dużo kosztują, ale w naszej próbie nie dały mu dużej przewagi
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Przyznacie, że te dwa mięśniaki są nieźle napakowane. Nie są też już najmłodsze, ale do takiego pojedynku trzeba przecież dojrzeć. Mercedes-AMG C 63 T jest produkowany od 2015 r., a w 2018 r. przeszedł face lifting. Z kolei Audi RS 4 zadebiutowało pod koniec 2017 r. i po 2 latach otrzymało lekką modernizację wyglądu oraz multimediów.

Obaj kandydaci z dzisiejszego porównania wyglądają groźnie, na ich możliwościach można się poznać już na pierwszy rzut oka: wyraźnie odróżniają się od swoich „cywilnych braci” pełniących biznesową służbę. Mają wielkie wloty powietrza, poszerzone nadkola z szerokimi oponami i ogromny zapas mocy. Jednocześnie oferują całą praktyczność kombi klasy średniej premium. Ich koncepcje napędów się jednak różnią. Podczas gdy Audi stawia na V6, 8 biegów i 4x4, AMG trzyma się jeszcze trochę starszej szkoły: V8, 9 biegów i napęd na tył! Oczywiście, emocje wiodą prym. Ale spróbujmy wziąć te auta na chłodno i dać rozstrzygnąć punktom.

Za wygląd ocen nie dajemy, lecz musimy przyznać, że seryjny lakier Nardo Grey w połączeniu z czarnymi, kutymi „20-kami” (13 560 zł) dodaje RS 4 rasowości. AMG, choć nieco starsze, też prezentuje się smakowicie na 19-calowych, też czarnych alufelgach (13 876 zł) z mieszanym ogumieniem. W obu autach poszerzenia nadwozia pasują jak ulał.

Podobnie wewnątrz, żadne nie sprawia wrażenia przestarzałego. Wirtualne zegary i duże ekrany odstające od szczytów desek rozdzielczych znajdziemy w obu. Audi, niestety, pożegnało wielofunkcyjne pokrętło MMI, multimediami steruje się teraz dotykowo. To zła decyzja, bo podczas jazdy trudniej jest trafić w odpowiednie pola na ekranie. Klasa C z pokrętłem wielofunkcyjnym ma tu przewagę, ponadto kursorem na głównym ekranie można sterować też gładzikiem przy kierownicy. Za to touchpad na tunelu uważamy niezmiennie za mało udany.

AMG przybyło do testu z opcjonalnymi fotelami kubełkowymi. Trzymają ciało o wiele mocniej niż zupełnie dobre siedzenia RS-a. Jeśli mielibyśmy się przyczepić do jakości wykonania, to tylko w Mercedesie: na nierównościach słychać więcej trzasków z deski rozdzielczej i dachu niż w Audi. Tak, to marudzenie na wysokim poziomie, ale ceny aut też są niemałe.

Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – czy V6 może dorównać V8?

Przejdźmy do meritum i odpalmy silniki! Mało który wóz wydaje tak przejmujące brzmienie jak AMG z 4-litrowym V8. Budzi się do życia z ryknięciem, trochę się przy tym trzęsąc niczym zwierzę, które wymaga poskromienia, i po paru chwilach przechodzi w przyjemne bulgotanie. Silnik zadziwiająco lekko wkręca się na czerwone pole, a 9-stopniowy „automat” bez żadnych szarpnięć i zawsze w samą porę wybiera właściwy bieg.

Przyznajemy, że to „gorące C” nie zawsze jest tak aksamitne w obejściu. W trybie Sport+ traci maniery, ale nie opanowanie, i jeździ tak zuchwale, jak się tego od sportowca wymaga. Silnik robi łomot (tak jak to potrafi tylko osiem cylindrów), „automat” wbija biegi z brutalnością młota pneumatycznego. Jest ostro!

A ty się tylko zastanawiasz, dlaczego Nürburgring i autostrady bez ograniczeń prędkości są tak daleko od twojego domu... Zdradzimy zatem, że przy licznikowych 255 km/h i 4000 obrotów na minutę elektroniczny ogranicznik kończy zabawę i... z lewej bierze cię Audi!

Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – Audi jest szybsze

Testowe RS 4 było wyposażone w pakiet RS Dynamic za 34 190 zł, który obejmuje m.in. podniesienie limitu prędkości do 280 km/h. Także w przyspieszeniu 0-100 km/h Audi urywa Mercedesowi 0,4 s, i to mimo że traci do niego 26 KM. Nieco rozczarowuje za to brzmienie: choć RS 4 miało sportowy układ wydechowy RS (7080 zł), to nie gra tak ekscytująco, przy AMG wydaje się niemal... za grzeczne.

Przejdźmy do zawieszenia. I tu ponownie zdumiewa Mercedes, bo szczególnie przy niższym tempie resoruje krótkie nierówności nieco łagodniej niż bardzo twarde Audi. I mimo to C 63 w zakrętach wydaje się zwinniejsze od lekko prowadzącego się RS 4. Jego układ kierowniczy jest odrobinę za mocno wspomagany i potrafi w zakrętach i trybie Sport nagle sztywnieć. W AMG kierownica obraca się z większym oporem, ale zapewnia świetną precyzję.

Gdyby komuś było mało, to C 63 występuje też w mocniejszej i ostrzejszej wersji S – za 38 600 zł otrzymujemy wówczas dodatkowe 34 KM. Ale Mercedes wygrywa i bez tego zastrzyku mocy. Po zrównaniu wyposażenia okazuje się nieco tańszy od Audi – oczywiście, cena pozostaje abstrakcyjnie wysoka, ale pomaga Mercedesowi przechylić szalę na swoją stronę.

Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – pomiary testowe (oceniane)

Wyniki testu Mercedes-AMG Audi
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,0 s 1,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,4 s 4,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 6,6 s 6,1 s
Przyspieszenie 0-160 km/h 9,2 s 9,0 s
Przyspieszenie 0-200 km/h 14,2 s 14,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 2,1 s 2,1 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 2,3 s 2,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1842/458 kg 1820/530 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc. 56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,7/11,5 m 11,7/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,3 m 34,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,6 m 34,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 12,1 l/100 km 11,9 l/100 km
Zasięg 540 km 480 km

Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Wymiar Jednostka Mercedes-AMG Audi
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1160 1170
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1470 1490
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1040 1170
Zakres regulacji fotela (mm) 240 240
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 755 745
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1470 1460
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 940 950
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 330 350

Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Mercedes-AMG C 63 T Audi RS4 Avant
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, biturbo/V8/32 benzynowy, biturbo/V6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 3982 2894
Moc maksymalna (KM/obr./min) 476/6250 450/5700
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 650/1750 600/1900
Prędkość maksymalna (km/h) 250 280
Skrzynia biegów 9-biegowa, automatyczna 8-biegowa, automatyczna
Napęd tylny 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 490-1510 495-1495
Pojemność zbiornika paliwa (l)/katalizator SCR 66/S 58/S
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Super Sport MO1 Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta 245/35 ZR 19 | 265/35 ZR 19 275/30 R 20 (przód i tył)
Emisja CO2 (g/km) 254 225
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1800/750 1900/750

Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wersja wyjściowa C 63 T-Modell RS 4 Avant
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy S/S/S/S S/S/S/N
Światła pełne LED/matrycowe/aut. światła drogowe S/22 892*/22 892 zł* S/3550*/3550 zł*
Klimatyzacja automatyczna 1-strefowa/2-stref./3-stref. S/S/3089 zł S/N/4100 zł
Elektrochrom. lusterko/elektr. składane lusterka S/S S/2070 zł
System multimedialny/nawigacja S/22 892 zł* S/13 240 zł
Bluetooth/USB/DAB/ładowarka indukcyjna S/S/S/22 892 zł* S/S/S/2670 zł
Apple CarPlay i Android Auto 22 892 zł* 1900 zł
Ekran head-up/wirtualne zegary 5184/22 892 zł* 5780/2070 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie S/S S/S
Kamera cofania/automat parkujący S/S 2670/1600 zł
Kluczyk zbliżeniowy/elektrycznie ster. klapa bagażnika 2880 zł/S 3490 zł/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/3142 zł S/5400 zł
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba S/N/N S/S/2480 zł
Fotele elektrycznie sterowane/pamięć ustawień 5760*/5760 zł* S/1220 zł
Tapicerka alcantara/skórzana S/13 090 zł S/5020 zł
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy S/S S/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchu/czujnik martw. pola 11 153*/4084*/4084 zł* 1190/900 zł/S
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie od 4084/13 876 zł od 5320/13 560 zł

*Pakiet

Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Mercedes-AMG C 63 T Audi RS 4 Avant
Cena wyjściowa 422 400 zł 411 500 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata lub 90 tys. km
Gwarancja perforacyjna 30 lat 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km lub rok co 30 tys. km lub 2 lata
Cena po doposażeniu 501 633 zł** 550 840 zł***

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;

**cena Mercedesa zawiera także fotele AMG Performance za 10 210 zł

***cena Audi zawiera także pakiet RS Dynamic za 34 190 zł, hamulce ceramiczne za 37 720 zł i sportowy układ wydechowy RS za 7080 zł

Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Mercedes-AMG C 63 T Audi RS 4 Avant
Przestronność z przodu 40 31 32
Przestronność z tyłu 30 23 23
Pojemność bagażnika 25 19 19
Ładowność 15 9 11
Widoczność 20 14 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 25
Ergonomia obsługi 20 16 16
Jakość wykończenia 20 17 18
Suma punktów 200 157 158
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Mercedes-AMG C 63 T Audi RS 4 Avant
Przyspieszenie 25 22 23
Elastyczność 25 25 25
Poziom hałasu 15 12 12
Skrzynia biegów 15 13 12
Zachowanie na drodze 30 29 28
Komfort jazdy 30 25 24
Układ kierowniczy 15 15 14
Średnica zawracania 5 4 4
Skuteczność hamulców 40 32 33
Suma punktów 200 177 175
Koszty Maks. pkt. Mercedes-AMG C 63 T Audi RS 4 Avant
Cena po doposażeniu 50 14 9
Zużycie paliwa 30 8 8
Wyposażenie – komfort 40 34 35
Wyp. – bezpieczeństwo 30 26 24
Ubezpieczenia 10 3 2
Gwarancja 15 9 10
Przeglądy 10 6 9
Suma punktów 200 100 97
Wynik końcowy 600 434 430
Miejsce w teście  1. 2.

Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Mercedes-AMG C 63 T kontra Audi RS 4 Avant – spalanie testowe Foto: Auto Świat
Mercedes-AMG C 63 T kontra Audi RS 4 Avant – spalanie testowe

Czy spodziewalibyście się tak niewielkiej różnicy w testowym spalaniu między 6-cylindrowym, 2,9-litrowym silnikiem a 8-cylindrowym o pojemności 4.0? My też nie, a jednak słabszy i downsizingowy silnik Audi zużył w teście zaledwie o 0,2 l/100 km mniej niż większy i mocniejszy w AMG. Brzmienie V8 z nawiązką wynagradza tę drobną dopłatę...

Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – test hamowania (oceniane)

Mercedes C 63 T kontra Audi RS 4 Avant Foto: Auto Świat
Mercedes C 63 T kontra Audi RS 4 Avant

Pomimo że Audi było wyposażone w opcjonalne ceramiczne tarcze hamulcowe, droga hamowania po rozgrzaniu tarcz uległa minimalnemu wydłużeniu. AMG z seryjnymi hamulcami i na węższych oponach zanotowało na gorąco lepszy wynik. Do C 63 można zamówić ceramikę, ale tylko w wersji S.

Audi RS4 Avant kontra Mercedes-AMG C 63 T – podsumowanie

Krążą już plotki o następnej generacji klasy C w wersji AMG i jeśli im wierzyć, to dni V8 są pod jej maską policzone. W tym pojedynku jednak osiem „garów” przyczyniło się do wygranej, a gdybyśmy przyznawali punkty za dźwięk, to przewaga byłaby jeszcze większa. C 63 poza pasażerami i bagażem transportuje też więcej emocji. RS 4 jest chłodniejsze, bardziej opanowane. Swoją ogromną moc przenosi na koła skuteczniej, Mercedes robi z tego większy show. Oba są też po prostu świetnymi kombi, znakomicie łączą praktyczność z supersportem – kosztem ceny i spalania...