Auto Świat Testy Porównania samochodów Dacia Duster kontra SsangYong Tivoli - tanie tylko z nazwy

Dacia Duster kontra SsangYong Tivoli - tanie tylko z nazwy

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Dacia? SsangYong? To przecież budżetowe marki, więc nawet topowo wyposażone Duster i Tivoli z silnikami Diesla nie powinny dużo kosztować. Pozory jednak mylą...

Dacia Duster kontra SsangYong Tivoli - tanie tylko z nazwy
Zobacz galerię (19)
Auto Bild
Dacia Duster kontra SsangYong Tivoli - tanie tylko z nazwy

Obserwowaliście kiedyś dzieciaki bawiące się w błocie? Potrafią być umorusane od stóp po czubek nosa, ale na ich twarzach maluje się szeroki, beztroski uśmiech. Podobnie zachowują się kowboje asfaltu, gdy mogą swoimi terenówkami zjechać z utwardzonej drogi i potaplać się w błocie. Żeby móc zdobywać także wielkomiejską dżunglę, producenci zmniejszyli swoje łaziki do formatu przyjaznego śródmiejskiej ciasnocie – odrobina ducha wielkiej przygody dla każdego. Teraz do grona, w którym rządzą Mokka, Juke i Yeti, dołączyło Tivoli.

Na pokładzie testowanej topowej wersji SsangYonga są: skórzana tapicerka, wentylowane fotele, podgrzewana kierownica, 18-calowe koła i kluczyk zbliżeniowy. Za to żadnych asystentów jazdy. Czujnik martwego pola, asystent pasa ruchu albo układ ostrzegania przed kolizją? Nie dostaniecie ich nawet za dopłatą. W Dusterze też nie, ale łatwiej to wybaczyć modelowi produkowanemu od 6 lat niż autu, które właśnie wjechało na rynek i kosztuje tyle, co dobrze wyposażony Volkswagen Golf.

Tego nikt się nie spodziewał: Tivoli tak drogie, jak Golf!

Pod względem koncepcji Tivoli okazuje się nowocześniejsze od Dustera, który sprawia wrażenie terenówki starej daty. „Koreańczyk” jest krótszy i niższy. Pozycja za kierownicą także jest bliższa ziemi. Do Tivoli się wsiada, Dustera – dosiada.

To wrażenie wzmaga się podczas jazdy. Silniki są do siebie zbliżone charakterystyką, jednak właściwości jezdne tych aut różnią się diametralnie. SsangYongiem podróżuje się na dalekich trasach dość przyjemnie. Dobrze trzyma zadany kurs, a układ kierowniczy nie stroni od informowania kierowcy o stanie przyczepności kół.

Silnik zbytnio nie hałasuje, a to podczas dalekich podróży się ceni. Jazdy miejskie są jednak udręką – winna jest temu przekładnia. Trafienie lewarkiem w pierwszy i drugi bieg to kwestia szczęścia. Już dawno nie obsługiwaliśmy tak haczącej i niesfornej skrzyni biegów. Także komfort resorowania jest w przypadku seryjnych w wersji Sapphire 18-calowych kół o profilu 45 wysoce niezadowalający.

Dacia Duster kontra SsangYong Tivoli - tanie tylko z nazwy
Dacia Duster kontra SsangYong Tivoli - tanie tylko z nazwyAuto Bild

Poza tym jednak pasażerowie nie powinni narzekać, bowiem w obu rzędach siedzeń SsangYong oferuje wystarczająco dużo miejsca na nogi i nad głową. Dacia została ulepiona z innej gliny. Jej układ kierowniczy daje poczucie... Tak właściwie to prawie nic nie czuć. Kręcenie kierownicą powoduje tylko zmianę kierunku jazdy, co skutkuje przede wszystkim odważnymi ruchami karoserii. Skok zawieszenia jest bardzo duży, a to zapewnia świetną amortyzację poważniejszych nierówności.

Dacia wygląda tanio. I jest tania. Tivoli ma elegancki styl i... Adekwatnie skrojoną cenę zakupu

Niestety, wygodę jednocześnie obniżają miękkie, małe i chybotliwe fotele. Trudno więc mówić o prawdziwym komforcie jazdy, nawet w topowym wyposażeniu Prestige. Swoją przewagę Dacia udowadnia poza asfaltem. Pierwsze dwa biegi Dustera są bardzo krótkie, dzięki czemu można bezpiecznie pokonywać terenowe przeszkody mimo braku skrzyni redukcyjnej.

W połączeniu z pokaźnym prześwitem 21 cm Dacia radzi sobie na głębokich koleinach błotnistych polnych i leśnych dróg.Tivoli nie dorasta pod tym względem Dusterowi nawet do pięt. Jego napęd na 4 koła należy traktować jedynie jako wsparcie trakcyjne na utwardzonych drogach. Przesiadając się z wysokiej Dacii do SsangYonga, można odnieść wrażenie, jakby się zajęło miejsce w sportowym kompakcie. Zawieszenie i układ kierowniczy tego auta grają w wyższej, bardziej aktywnej lidze. Walkę w błocie wygrywa jednak Dacia.

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - dane producentów

SsangYongDacia
Silnik: typ/cylindry/zaworyt. diesel/R4/16t. diesel/R4/8
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)15971461
Moc maksymalna (KM/obr./min)115/3400109/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)300/1500260/1750
Prędkość maksymalna (km/h)175168
Skrzynia biegówman. 6man. 6
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)423-1115443-1604
Opony testowanego auta215/45 R 18215/65 R 16
Pojemność zbiornika paliwa (l)4750
Emisja CO2 (g/km)123123
Czynnik układu klimatyzacjiR1234yfR134a
Dł./szer./wys. (mm)4202/1798/15904315/1822/1695

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - wyniki pomiarów drogowych

TivoliDuster
Przyspieszenie 0-50 km/h3,8 s4,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s12,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h24,8 s22,6 s
Elastyczność 60-100 km/h9,1 s (4. bieg)6,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h15,8 s (6. bieg)11,9 s (5. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1450/560 kg1332/543 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,3/11,4 m11,1/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)40,2 m38,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)39,7 m37,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)63 dB (A)
przy 100 km/h67 dB (A)69 dB (A)
przy 130 km/h71 dB (A)73 dB (A)
Spalanie testowe6,2 l/100 km6,0 l/100 km
Zasięg750 km830 km

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - wymiary kabin

  SsangYong TivoliDacia Duster
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11201080
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14551395
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1035975
Zakres regulacji fotela(mm)190200
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)720660
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14501420
Wysokość nad głową z tyłu(mm)970970
Wysokość siedziska z tyłu(mm)350365

*zmierzone przy oparciu przedniego fotela odsuniętym od pedału hamulca o jeden metr, co odpowiada ustawieniom dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - wyposażenie i ceny opcji

TivoliDuster
Wersja1.6 e-XDi 4x4 Sapphire1.5 dCi 110 4x4 Prestige
Airbagi czołowe kierowcy/pasażeraS/SS/S
Boczne poduszki powietrzneSS
Airbag kolanowySN
Kurtyny powietrzneSN
Lakier metaliczny2 000 zł1 900 zł
Światła przeciwmgielneSS
Reflektory ksenonowe/LEDN/NN/N
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SS/N
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterkaS/S/SS/S/S
Dzielona tylna kanapa/skórzana tapicerkaS/SS/1450 zł
Radioodtwarzacz MP3 z USBSS
Sterowanie radiem na kierownicySS
Bluetooth/kamera cofaniaS/SS/800 zł
Nawigacja2 300 złS
Aut. ściemniające się lusterko wsteczneSN
Podgrzewane/wentylowane fotele przednieS/S550 zł/N
Elektrycznie regulowany fotel kierowcySN
TempomatSS
Felgi z lekkiego stopuSS
Czujniki parkowania/deszczu1000 zł/SS/N

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - ceny, gwarancja, przeglądy

TivoliDuster
Cena podstawowa testowanej wersji99 800 zł74 200 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)51,5 proc.41,4 proc.
Gwarancja mechaniczna5 lat3 lata
Gwarancja perforacyjna6 lat6 lat
Przeglądyco 20 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu103 100 zł77 000 zł

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. Pkt.TivoliDuster
Przestronność z przodu402922
Przestronność z tyłu302219
Pojemność bagażnika251921
Ładowność151212
Widoczność201415
Fotele, pozycja kierowcy302620
Ergonomia obsługi201312
Jakość wykończenia201411
Suma punktów200149132
Napęd i zawieszenieMaks. Pkt.TivoliDuster
Przyspieszenie251515
Elastyczność251821
Poziom hałasu15129
Skrzynia biegów15811
Zachowanie na drodze302419
Komfort jazdy301618
Układ kierowniczy15128
Średnica zawracania533
Skuteczność hamulców402227
Suma punktów200130131
KosztyMaks. Pkt.TivoliDuster
Cena po doposażeniu503040
Utrata wartości151015
Zużycie paliwa302121
Wyposażenie – komfort302720
Wyp. – bezpieczeństwo30129
Ubezpieczenia1067
Gwarancja15149
Przeglądy201313
Suma punktów200133134
Wynik końcowy600412397
Miejsce w teście1.2.

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - spalanie testowe kontra fabryczne zużycie paliwa

Przyznajemy: mieliśmy nadzieję, że egzotyczna marka poda w miarę realne katalogowe zużycie paliwa. Niestety, SsangYong wypadł pod tym względem jeszcze gorzej od Dacii napędzanej silnikiem Renault. Tivoli spaliło w teście o 32 proc. paliwa więcej, niż deklaruje producent.

Auto Świat

A to sporo – zamiast zatankować np. 30 l oleju napędowego właściciel SsangYonga będzie musiał wlać do baku prawie 40 litrów. Niewiele, ale jednak trochę lepiej, wygląda pod tym względem Dacia, która spaliła w teście o 28 proc. paliwa więcej, niż deklaruje producent. Apelujemy do unijnych urzędników, którym ręce aż rwą się do pracy nad mocą ekologicznego odkurzacza lub ilością wody w rezerwuarze toalety: zmieńcie wreszcie procedurę homologacyjnego testu spalania!

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - podsumowanie

Za SsangYonga płacimy astronomiczną kwotę, a mimo to Tivoli wygrywa test. Nie dlatego, że jest tak postępowe, ale ze względu na przestarzałą konstrukcję Dustera. Na asfalcie SsangYonga prowadzi się znacznie lepiej niż Dacię. W terenie dzielniejsze okazuje się rumuńskie auto.

Tradycyjnie - zapraszamy do komentowania. Najciekawsze wpisy zacytujemy w dedykowanym artykule. Chcecie być cytowani? Piszcie!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków