Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Porównania samochodów > Dacia Duster kontra SsangYong Tivoli - tanie tylko z nazwy

Dacia Duster kontra SsangYong Tivoli - tanie tylko z nazwy

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Dacia? SsangYong? To przecież budżetowe marki, więc nawet topowo wyposażone Duster i Tivoli z silnikami Diesla nie powinny dużo kosztować. Pozory jednak mylą...

Dacia Duster kontra SsangYong Tivoli - tanie tylko z nazwyŹródło: Auto Bild

Obserwowaliście kiedyś dzieciaki bawiące się w błocie? Potrafią być umorusane od stóp po czubek nosa, ale na ich twarzach maluje się szeroki, beztroski uśmiech. Podobnie zachowują się kowboje asfaltu, gdy mogą swoimi terenówkami zjechać z utwardzonej drogi i potaplać się w błocie. Żeby móc zdobywać także wielkomiejską dżunglę, producenci zmniejszyli swoje łaziki do formatu przyjaznego śródmiejskiej ciasnocie – odrobina ducha wielkiej przygody dla każdego. Teraz do grona, w którym rządzą Mokka, Juke i Yeti, dołączyło Tivoli.

Na pokładzie testowanej topowej wersji SsangYonga są: skórzana tapicerka, wentylowane fotele, podgrzewana kierownica, 18-calowe koła i kluczyk zbliżeniowy. Za to żadnych asystentów jazdy. Czujnik martwego pola, asystent pasa ruchu albo układ ostrzegania przed kolizją? Nie dostaniecie ich nawet za dopłatą. W Dusterze też nie, ale łatwiej to wybaczyć modelowi produkowanemu od 6 lat niż autu, które właśnie wjechało na rynek i kosztuje tyle, co dobrze wyposażony Volkswagen Golf.

Tego nikt się nie spodziewał: Tivoli tak drogie, jak Golf!

Pod względem koncepcji Tivoli okazuje się nowocześniejsze od Dustera, który sprawia wrażenie terenówki starej daty. „Koreańczyk” jest krótszy i niższy. Pozycja za kierownicą także jest bliższa ziemi. Do Tivoli się wsiada, Dustera – dosiada.

To wrażenie wzmaga się podczas jazdy. Silniki są do siebie zbliżone charakterystyką, jednak właściwości jezdne tych aut różnią się diametralnie. SsangYongiem podróżuje się na dalekich trasach dość przyjemnie. Dobrze trzyma zadany kurs, a układ kierowniczy nie stroni od informowania kierowcy o stanie przyczepności kół.

Silnik zbytnio nie hałasuje, a to podczas dalekich podróży się ceni. Jazdy miejskie są jednak udręką – winna jest temu przekładnia. Trafienie lewarkiem w pierwszy i drugi bieg to kwestia szczęścia. Już dawno nie obsługiwaliśmy tak haczącej i niesfornej skrzyni biegów. Także komfort resorowania jest w przypadku seryjnych w wersji Sapphire 18-calowych kół o profilu 45 wysoce niezadowalający.

Dacia Duster kontra SsangYong Tivoli - tanie tylko z nazwy
Dacia Duster kontra SsangYong Tivoli - tanie tylko z nazwyŹródło: Auto Bild

Poza tym jednak pasażerowie nie powinni narzekać, bowiem w obu rzędach siedzeń SsangYong oferuje wystarczająco dużo miejsca na nogi i nad głową. Dacia została ulepiona z innej gliny. Jej układ kierowniczy daje poczucie... Tak właściwie to prawie nic nie czuć. Kręcenie kierownicą powoduje tylko zmianę kierunku jazdy, co skutkuje przede wszystkim odważnymi ruchami karoserii. Skok zawieszenia jest bardzo duży, a to zapewnia świetną amortyzację poważniejszych nierówności.

Dacia wygląda tanio. I jest tania. Tivoli ma elegancki styl i... Adekwatnie skrojoną cenę zakupu

Niestety, wygodę jednocześnie obniżają miękkie, małe i chybotliwe fotele. Trudno więc mówić o prawdziwym komforcie jazdy, nawet w topowym wyposażeniu Prestige. Swoją przewagę Dacia udowadnia poza asfaltem. Pierwsze dwa biegi Dustera są bardzo krótkie, dzięki czemu można bezpiecznie pokonywać terenowe przeszkody mimo braku skrzyni redukcyjnej.

W połączeniu z pokaźnym prześwitem 21 cm Dacia radzi sobie na głębokich koleinach błotnistych polnych i leśnych dróg.Tivoli nie dorasta pod tym względem Dusterowi nawet do pięt. Jego napęd na 4 koła należy traktować jedynie jako wsparcie trakcyjne na utwardzonych drogach. Przesiadając się z wysokiej Dacii do SsangYonga, można odnieść wrażenie, jakby się zajęło miejsce w sportowym kompakcie. Zawieszenie i układ kierowniczy tego auta grają w wyższej, bardziej aktywnej lidze. Walkę w błocie wygrywa jednak Dacia.

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - dane producentów

SsangYong Dacia
Silnik: typ/cylindry/zawory t. diesel/R4/16 t. diesel/R4/8
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1597 1461
Moc maksymalna (KM/obr./min) 115/3400 109/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 300/1500 260/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 175 168
Skrzynia biegów man. 6 man. 6
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 423-1115 443-1604
Opony testowanego auta 215/45 R 18 215/65 R 16
Pojemność zbiornika paliwa (l) 47 50
Emisja CO2 (g/km) 123 123
Czynnik układu klimatyzacji R1234yf R134a
Dł./szer./wys. (mm) 4202/1798/1590 4315/1822/1695

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - wyniki pomiarów drogowych

Tivoli Duster
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,8 s 4,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s 12,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 24,8 s 22,6 s
Elastyczność 60-100 km/h 9,1 s (4. bieg) 6,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 15,8 s (6. bieg) 11,9 s (5. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1450/560 kg 1332/543 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,3/11,4 m 11,1/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 40,2 m 38,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 39,7 m 37,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 63 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A) 69 dB (A)
przy 130 km/h 71 dB (A) 73 dB (A)
Spalanie testowe 6,2 l/100 km 6,0 l/100 km
Zasięg 750 km 830 km

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - wymiary kabin

    SsangYong Tivoli Dacia Duster
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1120 1080
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1455 1395
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1035 975
Zakres regulacji fotela (mm) 190 200
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 720 660
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1450 1420
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 970 970
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 350 365

*zmierzone przy oparciu przedniego fotela odsuniętym od pedału hamulca o jeden metr, co odpowiada ustawieniom dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - wyposażenie i ceny opcji

Tivoli Duster
Wersja 1.6 e-XDi 4x4 Sapphire 1.5 dCi 110 4x4 Prestige
Airbagi czołowe kierowcy/pasażera S/S S/S
Boczne poduszki powietrzne S S
Airbag kolanowy S N
Kurtyny powietrzne S N
Lakier metaliczny 2 000 zł 1 900 zł
Światła przeciwmgielne S S
Reflektory ksenonowe/LED N/N N/N
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S S/N
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka S/S/S S/S/S
Dzielona tylna kanapa/skórzana tapicerka S/S S/1450 zł
Radioodtwarzacz MP3 z USB S S
Sterowanie radiem na kierownicy S S
Bluetooth/kamera cofania S/S S/800 zł
Nawigacja 2 300 zł S
Aut. ściemniające się lusterko wsteczne S N
Podgrzewane/wentylowane fotele przednie S/S 550 zł/N
Elektrycznie regulowany fotel kierowcy S N
Tempomat S S
Felgi z lekkiego stopu S S
Czujniki parkowania/deszczu 1000 zł/S S/N

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - ceny, gwarancja, przeglądy

Tivoli Duster
Cena podstawowa testowanej wersji 99 800 zł 74 200 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 51,5 proc. 41,4 proc.
Gwarancja mechaniczna 5 lat 3 lata
Gwarancja perforacyjna 6 lat 6 lat
Przeglądy co 20 tys. km co 20 tys. km
Cena po doposażeniu 103 100 zł 77 000 zł

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. Pkt. Tivoli Duster
Przestronność z przodu 40 29 22
Przestronność z tyłu 30 22 19
Pojemność bagażnika 25 19 21
Ładowność 15 12 12
Widoczność 20 14 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 20
Ergonomia obsługi 20 13 12
Jakość wykończenia 20 14 11
Suma punktów 200 149 132
Napęd i zawieszenie Maks. Pkt. Tivoli Duster
Przyspieszenie 25 15 15
Elastyczność 25 18 21
Poziom hałasu 15 12 9
Skrzynia biegów 15 8 11
Zachowanie na drodze 30 24 19
Komfort jazdy 30 16 18
Układ kierowniczy 15 12 8
Średnica zawracania 5 3 3
Skuteczność hamulców 40 22 27
Suma punktów 200 130 131
Koszty Maks. Pkt. Tivoli Duster
Cena po doposażeniu 50 30 40
Utrata wartości 15 10 15
Zużycie paliwa 30 21 21
Wyposażenie – komfort 30 27 20
Wyp. – bezpieczeństwo 30 12 9
Ubezpieczenia 10 6 7
Gwarancja 15 14 9
Przeglądy 20 13 13
Suma punktów 200 133 134
Wynik końcowy 600 412 397
Miejsce w teście 1. 2.

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - spalanie testowe kontra fabryczne zużycie paliwa

Przyznajemy: mieliśmy nadzieję, że egzotyczna marka poda w miarę realne katalogowe zużycie paliwa. Niestety, SsangYong wypadł pod tym względem jeszcze gorzej od Dacii napędzanej silnikiem Renault. Tivoli spaliło w teście o 32 proc. paliwa więcej, niż deklaruje producent.

Źródło: Auto Świat

A to sporo – zamiast zatankować np. 30 l oleju napędowego właściciel SsangYonga będzie musiał wlać do baku prawie 40 litrów. Niewiele, ale jednak trochę lepiej, wygląda pod tym względem Dacia, która spaliła w teście o 28 proc. paliwa więcej, niż deklaruje producent. Apelujemy do unijnych urzędników, którym ręce aż rwą się do pracy nad mocą ekologicznego odkurzacza lub ilością wody w rezerwuarze toalety: zmieńcie wreszcie procedurę homologacyjnego testu spalania!

Dacia Duster 1.5 dCi kontra SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI - podsumowanie

Za SsangYonga płacimy astronomiczną kwotę, a mimo to Tivoli wygrywa test. Nie dlatego, że jest tak postępowe, ale ze względu na przestarzałą konstrukcję Dustera. Na asfalcie SsangYonga prowadzi się znacznie lepiej niż Dacię. W terenie dzielniejsze okazuje się rumuńskie auto.

Tradycyjnie - zapraszamy do komentowania. Najciekawsze wpisy zacytujemy w dedykowanym artykule. Chcecie być cytowani? Piszcie!

Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków