- Kwadratowa objętość ładunkowa Volkswagena Caddy jest niezwykle praktyczna oraz idealna na duże, nieporęczne ładunki, których do innych aut nie zapakujecie
- Bagażnik Dacii Jogger pomieści nawet dwa rowery
- Volkswagen Caddy jest aż o 271 kg cięższe od Dacii Jogger. Jednak dynamika samochodów okazuje się podobna
- Pojemne, oszczędne, z realnymi zasięgami przekraczającymi 700 km. Tankowanie trwa moment, bo to nie elektryki. Dla rodzin oba auta to marzenie
Pieniądz rządzi światem, a cena potrafi uzasadnić wszystko. No, może prawie wszystko – nie każdy klient dla zniżki zgodzi się na każde wyrzeczenie. Marketing oparty na niskich cenach działa jednak od dekad, i to bardzo dobrze. O ile jednak, sięgając po taki sam produkt w różnych sklepach, mamy niewielki dylemat i kupujemy tam, gdzie jest taniej, o tyle w przypadku naszego porównania mamy dwa bardzo różne produkty w różnych sklepach i w różnych cenach. Tym samym chcemy wam choćby delikatnie zasugerować, że wybór wcale nie będzie taki prosty, jak sugeruje to gigantyczna różnica w kosztach zakupu po doposażeniu. Tym razem w naszym porównaniu sprawdzamy, które auto będzie lepsze dla dużej rodziny — Dacia Jogger, czy Volkswagen Caddy.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — są podobne? Nic podobnego!
Przyjrzyjmy się im zatem dokładnie. Dacia Jogger o mocy 110 KM mierzy się ze 114-konnym Volkswagenem Caddy – to prawie taka sama moc. Co więcej, oba auta mają silniki benzynowe oraz sześciobiegowe skrzynie manualne. Występują w wersjach pięcio— lub siedmioosobowych. Czyli: podobne? No nie. Nie za duży dostawczak i kombi z podwyższonym dachem, udające przy okazji SUV-a, to para pełna kontrastów. Dacia Jogger jest przy tym tylko odrobinę dłuższa od Volkswagena Caddy, który za to może się pochwalić o siedem centymetrów szerszą i aż o 20 centymetrów wyższą karoserią. Te dane dadzą wam przedsmak tego, czego się spodziewać po otwarciu drzwi obu samochodów.
Godne odnotowania: kierowca Volkswagena Caddy siedzi 68 cm nad jezdnią, czyli aż o 9 cm wyżej niż prowadzący Dacię Jogger. Mimo tej różnicy powyżej 180 cm wzrostu chciałoby się jeszcze obniżyć fotel Dacii, ale nie da się tego zrobić. Volkswagen oferuje wygodniejszą pozycję kierowcy, a wyższa szyba czołowa zapewnia lepszą widoczność drogi. Jednak z powodu masywnych słupków A oraz niewidocznego skraju maski silnika ten parametr i tak nie wypada lepiej niż w Dacii. Co innego, gdy mowa o wygodzie zajmowania miejsc w kabinie, szczególnie w drugim rzędzie. Dzięki parze przesuwanych drzwi do niemieckiego auta wsiadamy odprężeni i bez gimnastyki nawet na ciasnym miejscu parkingowym.
Korzyści z większej szerokości i wysokości nadwozia Volkswagena można odczuć już na przednich fotelach, bo jest tam znacznie więcej miejsca na nogi, a na głowie można mieć podczas jazdy wysoki kapelusz, żeby nie powiedzieć: cylinder. Z tyłu różnicę jeszcze bardziej się odczuwa, bo Caddy ma mniej pochylone ściany boczne nadwozia i znacznie szerszą kabinę, o niespotykanej w innych klasach samochodów wysokości. SUV
Zapomnijcie, pod względem ilości miejsca nad głowami pasażerów nawet najpotężniejsze pseudoterenówki nie mają co startować do dostawczego Volkswagena przerobionego w fabryce na osobówkę. Niemieckie auto przyjechało do nas w wersji pięcioosobowej, a Dacia miała opcjonalne (4530 zł; w Caddy 4110 zł) miejsca tylne, więc wypadało sprawdzić, jak się na nich podróżuje. Dostanie się tam wymaga wygimnastykowania, ale gdy już tam usiądziecie, to nie będzie za bardzo na co narzekać. To dlatego, że Dacia zdecydowała się wykorzystać potencjał ogromnego rozstawu osi właśnie na miejsce w trzecim rzędzie kosztem drugiego,w którym przestronność jest przeciętna. W trzecim rzędzie można nawet skorzystać z uchylnych okien.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — oba auta mogą mieć siedem miejsc
Ale uwaga: podczas składania drugiego rzędu foteli metalowe trzpienie mocno uderzają w swoje zakotwiczenie, a to nie jest zbyt bezpieczne rozwiązanie, choćby dla dzieci i ich stóp. Zdecydowanie brakuje tu elementu tłumiącego – amortyzatora. Na tle Dacii Jogger auta ryzyko kontuzji w Volkswagenie Caddy jest znacznie zredukowane.
Puknij, dotknij, zobacz, powąchaj – w ten sposób bez zbędnej filozofii i wdawania się w drobiazgi szybko porównacie jakość wykończenia obu samochodów. Volkswagen Caddy notuje tutaj bardzo wyraźną przewagę, bo tradycyjnie tworzywa w kabinie są tym, na czym Dacia oszczędza tak bardzo, jak tylko się da. Volkswagen odwrotnie – bardzo skutecznie maskuje dostawcze korzenie Volkswagena Caddy.
W kokpicie Golfa VIII wcale nie jest bardziej elegancko, a przynajmniej nie na tyle, żeby właściciel Caddy odczuł to jako afront. Ale z drugiej strony, jeżeli komuś nie przeszkadzają proste plastiki, to poza wspomnianym niezbyt roztropnym rozwiązaniem pochylania tylnej kanapy Dacii Jogger też trudno coś poważnego zarzucić. Wykładziny wydają się nie tak pewnie przytwierdzone, jak u konkurenta, a kiedy spojrzycie w dół, poniżej linii okien, szybciej znajdziecie twardy plastik. W sumie jednak dostępną paletę prostych materiałów zagospodarowano nadspodziewanie szykownie.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — jak wypada jakość tworzyw sztucznych?
A teraz pewnie zapytacie, dlaczego Dacia zapewnia tylko sześcioletnią ochronę perforacyjną nadwozia w Dacii Jogger. Wystarczy spojrzeć na podwozie, żeby dostać odpowiedź, a znajdzie ją nawet niefachowy obserwator. Proste spoiny, niewiele izolacji i mnóstwo zakamarków, które chętnie ugoszczą wilgoć. Co innego Volkswagen Caddy – tutaj nawet fachowy obserwator doceni solidne zabezpieczenie przed korozją. Dlatego pierwsza sugestia dla nabywców Dacii Jogger to inwestycja w solidne dodatkowe zabezpieczenie podwozia. A skoro już jesteśmy pod samochodem – a tam widać silnik od dołu – to zajrzyjmy pod maskę.
Trzy cylindry Dacii trudno porównywać z czterema Volkswagena pod względem kultury pracy: francuski napęd generuje znacznie więcej wibracji, odczuwalnych tym bardziej, im niższe obroty i wyższe obciążenie silnika. Ich poziom jest jednak jak najbardziej znośny.
Gorzej z turbodziurą, bo nowoczesne silniki spalinowe przyzwyczaiły nas do tego, żeby prawie zapomnieć o takim zjawisku – na niskich lub nawet średnich obrotach po dodaniu gazu trzeba długo czekać na ciąg. "Na papierze" maksymalny moment obrotowy (pokaźne 200 Nm, czyli aż 100 Nm z litra pojemności skokowej) przypada dopiero na 2900 obrotów na minutę.
Jak na nowoczesne turbo to bardzo wysoko i niezbyt optymalnie. Deficyt pojemności skokowej oraz "ciągu na dole" Dacia Jogger rekompensuje jednak znacznie niższą masą samochodu. Mocniejszy o zaledwie 4 konie mechaniczne Volkswagen Caddy musi się mierzyć z niemal 300 dodatkowymi kilogramami. I skutecznie podejmuje to wyzwanie, bo przyspieszenie jest tylko ciut gorsze. To, że Dacia Jogger wydaje się bardziej ożywiony podczas rozpędzania, wynika z głośniejszej pracy silnika.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — niemiecki samochód został lepiej wyciszony
Każdy, kto kiedyś założył w samochodzie głośniejszy tłumik, wie, jak to działa: głośniej warczy, znaczy pewnie szybciej jedzie. Dieta w zakresie centymetrów sześciennych pojemności skokowej przynosi Dacii Jogger profity w wysokości zużycia paliwa. Średnio wyszło nam o prawie pół litra mniej niż w Volkswagenie (6,6 vs 7,0 l/100 km). Różnica znacznie rośnie, kiedy jedzie się oszczędnie: 5,2 l/100 km w Dacii Jogger kontra 6,1 l/100 km w Volkswagenie Caddy.
Nieco ponad pięć litrów na setkę w nawet siedmioosobowym samochodzie – trzeba przyznać, że ten wynik robi wrażenie. A przecież to nie jest diesel. Ciekawie wygląda konfrontacja komfortu jazdy kombivana i osobówki zrobionej z dostawczaka. Okazuje się, że Dacia Jogger lepiej informuje pasażerów o stanie nawierzchni drogi, co niekoniecznie im się spodoba. Z kolei Volkswagen Caddy dosyć mocno porusza karoserią na wgłębieniach jezdni, podczas gdy Dacia Jogger nie rozpręża resorów tak gwałtownie. W sumie jednak niemieckie auto – mimo dostawczego rodowodu – oferuje nieco wyższy komfort resorowania i znacznie, znacznie wyższy komfort akustyczny. To bez wątpienia lepsze auto. Ale też droższe.
Dacia Jogger wymiary nadwozia i wnętrza
Volkswagen Caddy wymiary nadwozia i wnętrza
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — spalanie katalogowe kontra testowe
Dacia Jogger pali mniej i dostaje za to punkty. Ale biorąc pod uwagę to, że Volkswagen Caddy jest o 271 kg cięższy, do tego wyższy i szerszy, a jego silnik ma półtora raza większą pojemność, Volkswagen Caddy też daje radę. Pali o niecałe pół litra benzyny na 100 km więcej od litrowej Dacii Jogger, a jest znacznie pojemniejszym samochodem.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — droga hamowania
Bardzo dobre wyniki testu hamowania jak na kombivany. Dacia Jogger ustrzegła się fadingu – Volkswagenowi Caddy ta sztuka się nie udała i trzeba się liczyć z minimalną utratą skuteczności hamulców na długich górskich zjazdach. Roztropni kierowcy hamują tam silnikiem, gdzie się da, i to jest dobry pomysł.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — wyniki testu
Volkswagen Caddy | Dacia Jogger | |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,0 s | 4,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s | 11,8 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 20,5 s | 20,3 s |
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) | 9,2 s | 7,8 s |
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu) | 19,8 s | 20,0 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1545/605 kg | 1274/591 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. | 58/42 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,6/11,6 m | 11,8/11,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,5 m | 34,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,3 m | 34,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 68 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 72 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,0 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Zasięg | 710 km | 755 km |
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — dane techniczne
Volkswagen Caddy | Dacia Jogger | |
---|---|---|
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezp./łańcuch |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 | 999 cm3 |
Moc maksymalna | 114 KM przy 4500 obr./min | 110 KM przy 5000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 220 Nm przy 1750 obr./min | 200 Nm przy 2900 obr./min |
Prędkość maksymalna | 181 km/h | 183 km/h |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/b |
Pojemność bagażnika | 760-2556 l (dla 5 miejsc) | 595-1807 l (dla 5 miejsc) |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l | 50 l |
Marka i model opon testowanego auta | Continental EcoContact 6 | Michelin Primacy 4 |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/55 R 17 | 205/60 R 16 |
Emisja CO2; filtr cząstek stałych | 147 g/km; S | 129 g/km; S |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 1400/750 kg | 1200/640 kg |
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — wyposażnie
Volkswagen Caddy | Dacia Jogger | |
---|---|---|
Wersja | 1.5 TSI Life | TCe 110 SL Extreme |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne | S/S/S | S/S/S |
Dodatkowe airbagi | centralny | N |
Światła dzienne LED/główne światła LED | 5500 zł (mijania i drogowe) | S/S (tylko mijania) |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/1780 zł | N/S |
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/N |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | 690 zł | N |
System multim./nawigacja/radio DAB | S/5520 zł/S | S/1600 zł/S |
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto | S/S/S | S/S/S |
Skórzana kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy | S (skóra: 610)/2150 zł | S (skóra eko)/S |
Ekran head-up/wirtualne zegary | N/2770 zł | N/N |
Podgrzewane fotele/trzeci rząd siedzeń | 2090/4110 zł | 700/4530 zł |
Relingi dachowe/automat parkujący | S/4040 zł (zaw. czujniki) | S/N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/3390 zł | S/N |
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania | 2840 za 2 opcje/1500 zł | S/2500 zł (pakiet)/S |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/2150 zł | S/2500 zł (pakiet) |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/1720 zł | N/N |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy | S | N |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 3270/2240 zł (17 cali) | 2700 zł/S (16 cali) |
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — gwarancja i ceny
Volkswagen Caddy | Dacia Jogger | |
---|---|---|
Cena wyjściowa | 154 352 zł | 92 650 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 6 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 179 522 zł | 96 750 zł |
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — punktacja porównania
Maks. punktów | Volkswagen Caddy | Dacia Jogger | |
---|---|---|---|
Nadwozie | |||
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 27 |
Przestronność z tyłu | 30 | 25 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 25 | 21 |
Ładowność | 15 | 13 | 13 |
Widoczność | 20 | 14 | 14 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 21 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 13 |
Suma punktów | 200 | 167 | 143 |
Napęd i zawieszenie | |||
Przyspieszenie | 25 | 14 | 15 |
Elastyczność | 25 | 15 | 16 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 11 | 10 |
Zachowanie na drodze | 30 | 24 | 23 |
Komfort jazdy | 30 | 20 | 19 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 34 | 35 |
Suma punktów | 200 | 148 | 144 |
Koszty | |||
Cena po doposażeniu | 50 | 24 | 41 |
Zużycie paliwa | 30 | 24 | 25 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 17 | 15 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 40 | 23 | 14 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 9 |
Gwarancja | 15 | 10 | 9 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 |
Suma punktów | 205 | 115 | 123 |
Wynik końcowy | 605 | 430 | 410 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — naszym zdaniem
Pojemne, oszczędne, z realnymi zasięgami przekraczającymi 700 km. Tankowanie trwa moment, bo to nie elektryki. Dla rodzin oba auta to marzenie, ale trzeba wybrać zwycięzcę. I wybraliśmy go: Volkswagen Caddy mimo dostawczego rodowodu niemal we wszystkich konkurencjach, poza ceną i zużyciem paliwa, okazuje się znacznie lepszy od Dacii Jogger. Owszem, po wyrównaniu poziomu wyposażenia Volkswagen Caddy jest niemal dwukrotnie droższy, ale czasy, kiedy Dacia Jogger była bardzo tania, też już przeszły do historii. Pamiętajcie o kombivanach, bo są świetne!