Dacia Jogger to podwyższone kombi, a Volkswagen Caddy to osobowa wersja małego dostawczaka. Która recepta na sukces w świecie aut rodzinnych okaże się lepsza? W naszym teście sprawdzamy, który z tych modeli jest bardziej uniwersalny i lepiej spełni oczekiwania dużej rodziny.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy - podwyższone kombi czy kombiwan?
Kwadratowa objętość ładunkowa Volkswagena Caddy jest niezwykle praktyczna oraz idealna na duże, nieporęczne ładunki, których do innych aut nie zapakujecie
Bagażnik Dacii Jogger pomieści nawet dwa rowery
Volkswagen Caddy jest aż o 271 kg cięższe od Dacii Jogger. Jednak dynamika samochodów okazuje się podobna
Pojemne, oszczędne, z realnymi zasięgami przekraczającymi 700 km. Tankowanie trwa moment, bo to nie elektryki. Dla rodzin oba auta to marzenie
Pieniądz rządzi światem, a cena potrafi uzasadnić wszystko. No, może prawie wszystko – nie każdy klient dla zniżki zgodzi się na każde wyrzeczenie. Marketing oparty na niskich cenach działa jednak od dekad, i to bardzo dobrze. O ile jednak, sięgając po taki sam produkt w różnych sklepach, mamy niewielki dylemat i kupujemy tam, gdzie jest taniej, o tyle w przypadku naszego porównania mamy dwa bardzo różne produkty w różnych sklepach i w różnych cenach. Tym samym chcemy wam choćby delikatnie zasugerować, że wybór wcale nie będzie taki prosty, jak sugeruje to gigantyczna różnica w kosztach zakupu po doposażeniu. Tym razem w naszym porównaniu sprawdzamy, które auto będzie lepsze dla dużej rodziny — Dacia Jogger, czy Volkswagen Caddy.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — są podobne? Nic podobnego!
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy - podwyższone kombi czy kombivan?Auto Bild
Przyjrzyjmy się im zatem dokładnie. Dacia Jogger o mocy 110 KM mierzy się ze 114-konnym Volkswagenem Caddy – to prawie taka sama moc. Co więcej, oba auta mają silniki benzynowe oraz sześciobiegowe skrzynie manualne. Występują w wersjach pięcio— lub siedmioosobowych. Czyli: podobne? No nie. Nie za duży dostawczak i kombi z podwyższonym dachem, udające przy okazji SUV-a, to para pełna kontrastów. Dacia Jogger jest przy tym tylko odrobinę dłuższa od Volkswagena Caddy, który za to może się pochwalić o siedem centymetrów szerszą i aż o 20 centymetrów wyższą karoserią. Te dane dadzą wam przedsmak tego, czego się spodziewać po otwarciu drzwi obu samochodów.
Godne odnotowania: kierowca Volkswagena Caddy siedzi 68 cm nad jezdnią, czyli aż o 9 cm wyżej niż prowadzący Dacię Jogger. Mimo tej różnicy powyżej 180 cm wzrostu chciałoby się jeszcze obniżyć fotel Dacii, ale nie da się tego zrobić. Volkswagen oferuje wygodniejszą pozycję kierowcy, a wyższa szyba czołowa zapewnia lepszą widoczność drogi. Jednak z powodu masywnych słupków A oraz niewidocznego skraju maski silnika ten parametr i tak nie wypada lepiej niż w Dacii. Co innego, gdy mowa o wygodzie zajmowania miejsc w kabinie, szczególnie w drugim rzędzie. Dzięki parze przesuwanych drzwi do niemieckiego auta wsiadamy odprężeni i bez gimnastyki nawet na ciasnym miejscu parkingowym.
Volkswagen Caddy 1.5 TSIAuto Bild
Korzyści z większej szerokości i wysokości nadwozia Volkswagena można odczuć już na przednich fotelach, bo jest tam znacznie więcej miejsca na nogi, a na głowie można mieć podczas jazdy wysoki kapelusz, żeby nie powiedzieć: cylinder. Z tyłu różnicę jeszcze bardziej się odczuwa, bo Caddy ma mniej pochylone ściany boczne nadwozia i znacznie szerszą kabinę, o niespotykanej w innych klasach samochodów wysokości. SUV
Zapomnijcie, pod względem ilości miejsca nad głowami pasażerów nawet najpotężniejsze pseudoterenówki nie mają co startować do dostawczego Volkswagena przerobionego w fabryce na osobówkę. Niemieckie auto przyjechało do nas w wersji pięcioosobowej, a Dacia miała opcjonalne (4530 zł; w Caddy 4110 zł) miejsca tylne, więc wypadało sprawdzić, jak się na nich podróżuje. Dostanie się tam wymaga wygimnastykowania, ale gdy już tam usiądziecie, to nie będzie za bardzo na co narzekać. To dlatego, że Dacia zdecydowała się wykorzystać potencjał ogromnego rozstawu osi właśnie na miejsce w trzecim rzędzie kosztem drugiego,w którym przestronność jest przeciętna. W trzecim rzędzie można nawet skorzystać z uchylnych okien.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — oba auta mogą mieć siedem miejsc
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy - podwyższone kombi czy kombivan?Auto Bild
Ale uwaga: podczas składania drugiego rzędu foteli metalowe trzpienie mocno uderzają w swoje zakotwiczenie, a to nie jest zbyt bezpieczne rozwiązanie, choćby dla dzieci i ich stóp. Zdecydowanie brakuje tu elementu tłumiącego – amortyzatora. Na tle Dacii Jogger auta ryzyko kontuzji w Volkswagenie Caddy jest znacznie zredukowane.
Puknij, dotknij, zobacz, powąchaj – w ten sposób bez zbędnej filozofii i wdawania się w drobiazgi szybko porównacie jakość wykończenia obu samochodów. Volkswagen Caddy notuje tutaj bardzo wyraźną przewagę, bo tradycyjnie tworzywa w kabinie są tym, na czym Dacia oszczędza tak bardzo, jak tylko się da. Volkswagen odwrotnie – bardzo skutecznie maskuje dostawcze korzenie Volkswagena Caddy.
W kokpicie Golfa VIII wcale nie jest bardziej elegancko, a przynajmniej nie na tyle, żeby właściciel Caddy odczuł to jako afront. Ale z drugiej strony, jeżeli komuś nie przeszkadzają proste plastiki, to poza wspomnianym niezbyt roztropnym rozwiązaniem pochylania tylnej kanapy Dacii Jogger też trudno coś poważnego zarzucić. Wykładziny wydają się nie tak pewnie przytwierdzone, jak u konkurenta, a kiedy spojrzycie w dół, poniżej linii okien, szybciej znajdziecie twardy plastik. W sumie jednak dostępną paletę prostych materiałów zagospodarowano nadspodziewanie szykownie.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — jak wypada jakość tworzyw sztucznych?
Foto:
/ Auto Bild
Foto:
Auto Bild Klassik
A teraz pewnie zapytacie, dlaczego Dacia zapewnia tylko sześcioletnią ochronę perforacyjną nadwozia w Dacii Jogger. Wystarczy spojrzeć na podwozie, żeby dostać odpowiedź, a znajdzie ją nawet niefachowy obserwator. Proste spoiny, niewiele izolacji i mnóstwo zakamarków, które chętnie ugoszczą wilgoć. Co innego Volkswagen Caddy – tutaj nawet fachowy obserwator doceni solidne zabezpieczenie przed korozją. Dlatego pierwsza sugestia dla nabywców Dacii Jogger to inwestycja w solidne dodatkowe zabezpieczenie podwozia. A skoro już jesteśmy pod samochodem – a tam widać silnik od dołu – to zajrzyjmy pod maskę.
Foto:
/ Auto Bild
Foto:
/ Auto Bild
Trzy cylindry Dacii trudno porównywać z czterema Volkswagena pod względem kultury pracy: francuski napęd generuje znacznie więcej wibracji, odczuwalnych tym bardziej, im niższe obroty i wyższe obciążenie silnika. Ich poziom jest jednak jak najbardziej znośny.
Gorzej z turbodziurą, bo nowoczesne silniki spalinowe przyzwyczaiły nas do tego, żeby prawie zapomnieć o takim zjawisku – na niskich lub nawet średnich obrotach po dodaniu gazu trzeba długo czekać na ciąg. "Na papierze" maksymalny moment obrotowy (pokaźne 200 Nm, czyli aż 100 Nm z litra pojemności skokowej) przypada dopiero na 2900 obrotów na minutę.
Jak na nowoczesne turbo to bardzo wysoko i niezbyt optymalnie. Deficyt pojemności skokowej oraz "ciągu na dole" Dacia Jogger rekompensuje jednak znacznie niższą masą samochodu. Mocniejszy o zaledwie 4 konie mechaniczne Volkswagen Caddy musi się mierzyć z niemal 300 dodatkowymi kilogramami. I skutecznie podejmuje to wyzwanie, bo przyspieszenie jest tylko ciut gorsze. To, że Dacia Jogger wydaje się bardziej ożywiony podczas rozpędzania, wynika z głośniejszej pracy silnika.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — niemiecki samochód został lepiej wyciszony
Każdy, kto kiedyś założył w samochodzie głośniejszy tłumik, wie, jak to działa: głośniej warczy, znaczy pewnie szybciej jedzie. Dieta w zakresie centymetrów sześciennych pojemności skokowej przynosi Dacii Jogger profity w wysokości zużycia paliwa. Średnio wyszło nam o prawie pół litra mniej niż w Volkswagenie (6,6 vs 7,0 l/100 km). Różnica znacznie rośnie, kiedy jedzie się oszczędnie: 5,2 l/100 km w Dacii Jogger kontra 6,1 l/100 km w Volkswagenie Caddy.
Nieco ponad pięć litrów na setkę w nawet siedmioosobowym samochodzie – trzeba przyznać, że ten wynik robi wrażenie. A przecież to nie jest diesel. Ciekawie wygląda konfrontacja komfortu jazdy kombivana i osobówki zrobionej z dostawczaka. Okazuje się, że Dacia Jogger lepiej informuje pasażerów o stanie nawierzchni drogi, co niekoniecznie im się spodoba. Z kolei Volkswagen Caddy dosyć mocno porusza karoserią na wgłębieniach jezdni, podczas gdy Dacia Jogger nie rozpręża resorów tak gwałtownie. W sumie jednak niemieckie auto – mimo dostawczego rodowodu – oferuje nieco wyższy komfort resorowania i znacznie, znacznie wyższy komfort akustyczny. To bez wątpienia lepsze auto. Ale też droższe.
Dacia Jogger wymiary nadwozia i wnętrza
Dacia JoggerŻródło: Auto Świat
Volkswagen Caddy wymiary nadwozia i wnętrza
Volkswagen CaddyŻródło: Auto Świat
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — spalanie katalogowe kontra testowe
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy - spalanieŻródło: Auto Świat
Dacia Jogger pali mniej i dostaje za to punkty. Ale biorąc pod uwagę to, że Volkswagen Caddy jest o 271 kg cięższy, do tego wyższy i szerszy, a jego silnik ma półtora raza większą pojemność, Volkswagen Caddy też daje radę. Pali o niecałe pół litra benzyny na 100 km więcej od litrowej Dacii Jogger, a jest znacznie pojemniejszym samochodem.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — droga hamowania
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy - droga hamowaniaŻródło: Auto Świat
Bardzo dobre wyniki testu hamowania jak na kombivany. Dacia Jogger ustrzegła się fadingu – Volkswagenowi Caddy ta sztuka się nie udała i trzeba się liczyć z minimalną utratą skuteczności hamulców na długich górskich zjazdach. Roztropni kierowcy hamują tam silnikiem, gdzie się da, i to jest dobry pomysł.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — wyniki testu
Volkswagen Caddy
Dacia Jogger
Przyspieszenie 0-50 km/h
4,0 s
4,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,1 s
11,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h
20,5 s
20,3 s
Elastyczność 60-100 km/h (na
4. biegu)
9,2 s
7,8 s
Elastyczność 80-120 km/h (na
6. biegu)
19,8 s
20,0 s
Masa rzeczywista/ładowność
1545/605 kg
1274/591 kg
Rozdział masy (przód/tył)
56/44 proc.
58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w
prawo)
11,6/11,6 m
11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)
34,5 m
34,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)
35,3 m
34,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h
57 dB (A)
60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h
65 dB (A)
68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h
68 dB (A)
72 dB (A)
Spalanie testowe
7,0 l/100 km
6,6 l/100 km
Zasięg
710 km
755 km
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — dane techniczne
Volkswagen Caddy
Dacia Jogger
Silnik: typ/cylindry/zawory
benzynowy, turbo/R4/16
benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika
poprzecznie z przodu
poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu
wtrysk bezpośredni/pasek
wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa
1498 cm3
999 cm3
Moc maksymalna
114 KM przy 4500 obr./min
110 KM przy 5000 obr./min
Maks. moment obrotowy
220 Nm przy 1750 obr./min
200 Nm przy 2900 obr./min
Prędkość maksymalna
181 km/h
183 km/h
Skrzynia biegów
manualna, 6-biegowa
manualna, 6-biegowa
Napęd
na przednie koła
na przednie koła
Hamulce (przód/tył)
tw/t
tw/b
Pojemność bagażnika
760-2556 l (dla 5 miejsc)
595-1807 l (dla 5 miejsc)
Pojemność zbiornika paliwa
50 l
50 l
Marka i model opon testowanego
auta
Continental EcoContact 6
Michelin Primacy 4
Rozmiar opon testowanego auta
215/55 R 17
205/60 R 16
Emisja CO2; filtr cząstek stałych
147 g/km; S
129 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z
hamulcem/bez
1400/750 kg
1200/640 kg
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — wyposażnie
Volkswagen Caddy
Dacia Jogger
Wersja
1.5 TSI Life
TCe 110 SL Extreme
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny
powietrzne
S/S/S
S/S/S
Dodatkowe airbagi
centralny
N
Światła dzienne LED/główne
światła LED
5500 zł (mijania i drogowe)
S/S (tylko mijania)
Klimatyzacja
manualna/automatyczna
S/1780 zł
N/S
Elektr. podgrzewane/składane
lusterka boczne
S/S
S/N
Elektrochromatyczne lusterko
wewnętrzne
690 zł
N
System multim./nawigacja/radio
DAB
S/5520 zł/S
S/1600 zł/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i
Android Auto
S/S/S
S/S/S
Skórzana kierownica
wielof./kluczyk zbliżeniowy
S (skóra: 610)/2150 zł
S (skóra eko)/S
Ekran head-up/wirtualne zegary
N/2770 zł
N/N
Podgrzewane fotele/trzeci rząd
siedzeń
2090/4110 zł
700/4530 zł
Relingi dachowe/automat
parkujący
S/4040 zł (zaw. czujniki)
S/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat
S/3390 zł
S/N
Czujniki park.
tylne/przednie/kamera cofania
2840 za 2 opcje/1500 zł
S/2500 zł (pakiet)/S
System unikania
kolizji/czujnik martwego pola
S/2150 zł
S/2500 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/skaner
znaków drogowych
S/1720 zł
N/N
Wykrywanie zmęczenia kierowcy
S
N
Lakier metalizowany/alufelgi w
testowanym aucie
3270/2240 zł (17 cali)
2700 zł/S (16 cali)
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — gwarancja i ceny
Volkswagen Caddy
Dacia Jogger
Cena wyjściowa
154 352 zł
92 650 zł
Gwarancja mechaniczna
3 lata
3 lata
Gwarancja perforacyjna
12 lat
6 lat
Przeglądy
co 30 tys. km
co 30 tys. km
Cena po doposażeniu
179 522 zł
96 750 zł
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — punktacja porównania
Maks. punktów
Volkswagen Caddy
Dacia Jogger
Nadwozie
Przestronność z przodu
40
34
27
Przestronność z tyłu
30
25
20
Pojemność bagażnika
25
25
21
Ładowność
15
13
13
Widoczność
20
14
14
Fotele, pozycja kierowcy
30
26
21
Ergonomia obsługi
20
14
14
Jakość wykończenia
20
16
13
Suma punktów
200
167
143
Napęd
i zawieszenie
Przyspieszenie
25
14
15
Elastyczność
25
15
16
Poziom hałasu
15
12
10
Skrzynia biegów
15
11
10
Zachowanie na drodze
30
24
23
Komfort jazdy
30
20
19
Układ kierowniczy
15
14
13
Średnica zawracania
5
4
3
Skuteczność hamulców
40
34
35
Suma punktów
200
148
144
Koszty
Cena po doposażeniu
50
24
41
Zużycie paliwa
30
24
25
Wyposażenie – komfort
50
17
15
Wyp. – bezpieczeństwo
40
23
14
Ubezpieczenia
10
7
9
Gwarancja
15
10
9
Przeglądy
10
10
10
Suma punktów
205
115
123
Wynik końcowy
605
430
410
Miejsce
w teście
1.
2.
Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy — naszym zdaniem
Pojemne, oszczędne, z realnymi zasięgami przekraczającymi 700 km. Tankowanie trwa moment, bo to nie elektryki. Dla rodzin oba auta to marzenie, ale trzeba wybrać zwycięzcę. I wybraliśmy go: Volkswagen Caddy mimo dostawczego rodowodu niemal we wszystkich konkurencjach, poza ceną i zużyciem paliwa, okazuje się znacznie lepszy od Dacii Jogger. Owszem, po wyrównaniu poziomu wyposażenia Volkswagen Caddy jest niemal dwukrotnie droższy, ale czasy, kiedy Dacia Jogger była bardzo tania, też już przeszły do historii. Pamiętajcie o kombivanach, bo są świetne!
Galeria zdjęć
1/22 Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy - podwyższone kombi czy kombivan?
1/22
Auto Bild
Jeden to podwyższone kombi, a drugi – osobowa wersja małego dostawczaka. Która recepta na sukces w świecie aut rodzinnych okaże się lepsza?
2/22 Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy - podwyższone kombi czy kombivan?
2/22
Auto Bild
Dla rodziny i do hobby: Volkswagen Caddy oferuje zdecydowanie większą przestrzeń ładunkową. Za to właściciel Dacii Jogger będzie miał w portfelu więcej pieniędzy na hobby. Co wybieracie?
3/22 Dacia Jogger TCe 110
3/22
Auto Bild
4/22 Dacia Jogger TCe 110
4/22
Auto Bild
5/22 Dacia Jogger TCe 110
5/22
Żródło: Auto Bild Klassik
6/22 Dacia Jogger TCe 110
6/22
Auto Bild
7/22 Dacia Jogger TCe 110
7/22
Auto Bild
8/22 Dacia Jogger TCe 110
8/22
Auto Bild
9/22 Dacia Jogger TCe 110
9/22
Auto Bild
10/22 Dacia Jogger TCe 110
10/22
Auto Bild
11/22 Dacia Jogger TCe 110
11/22
Auto Bild
12/22 Dacia Jogger TCe 110
12/22
Auto Bild
13/22 Volkswagen Caddy 1.5 TSI
13/22
Auto Bild
14/22 Volkswagen Caddy 1.5 TSI
14/22
Auto Bild
15/22 Volkswagen Caddy 1.5 TSI
15/22
Auto Bild
16/22 Volkswagen Caddy 1.5 TSI
16/22
Auto Bild
17/22 Volkswagen Caddy 1.5 TSI
17/22
Auto Bild
18/22 Volkswagen Caddy 1.5 TSI
18/22
Auto Bild
19/22 Volkswagen Caddy 1.5 TSI
19/22
Auto Bild
20/22 Volkswagen Caddy 1.5 TSI
20/22
Auto Bild
21/22 Volkswagen Caddy 1.5 TSI
21/22
Auto Bild
22/22 Dacia Jogger kontra Volkswagen Caddy - podwyższone kombi czy kombivan?
22/22
Auto Bild
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.