Auto Świat Testy Porównania samochodów Król vanów pilnie poszukiwany: nowy VW Touran kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer

Król vanów pilnie poszukiwany: nowy VW Touran kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Poprzednia generacja Tourana była znana z bezkompromisowej praktyczności. Nowa odsłona wykazuje ogromne ambicje, ale konkurenci, mający bardzo konkretne atuty, ostrzą zęby na nowego Volkswagena. Zobaczymy, czy dadzą mu radę!

Król vanów pilnie poszukiwany: nowy VW Touran kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Król vanów pilnie poszukiwany: nowy VW Touran kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer

Touran od pojawienia się pierwszej generacji w 2003 r. radzi sobie nadzwyczaj dzielnie. Być może jego kanciaste i dość siermiężnie narysowane nadwozie nie wszystkim przypadło do gustu, ale... Przez 12 lat tego rodzinnego Volkswagena kupiło na świecie 2 mln osób. Najwyższa pora na coś nowego!

Konkurencja nigdy nie śpi i na ten atak dobrze się przygotowała. Nawet BMW jest nastawione na ofensywę i wytacza przeciwko Touranowi przednionapędowe, trzycylindrowe, 116-konne 216d Gran Tourer. Można się śmiać, to jednak nic nie pomoże: w klasie rodzinnych vanów luksusowa marka jako jedyna w tym porównaniu oferuje trzycylindrowy napęd, którego kultura pracy zazwyczaj kojarzy się ze wszystkim, tylko nie z luksusem. Może jednak konstruktorom czarodziejom z BMW uda się to zmienić i nowa jednostka stanie się atutem?

VW miał dużo czasu na przygotowanie nowego vana. Nie zmarnował ani minuty!

Zaraz to sprawdzimy. Szczególnie jesteśmy ciekawi, jak wypadnie w porównaniu zużycia paliwa, bo przecież to ekologiczny pęd za redukcją emisji życiodajnego gazu, którym oddychają rośliny, przyczynił się do zabrania fanom BMW kolejnego już cylindra. Poza tym nikt nie uwierzy w to, że niższe koszty produkcji silnika mającego o jeden cylinder, jeden tłok, jeden wtryskiwacz i cztery zawory mniej zrekompensują producentowi ogromne wydatki poniesione na opracowanie nowej rodziny jednostek napędowych.

Na całe szczęście trzycylindrowy hipernapęd nie dotarł jeszcze pod maski rywali z tego porównania. W Oplu trzymają na tę okazję Zafirę Tourer, która już niejeden raz pokazała, na co ją stać. Pod maską ma 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 l. Ford też stawia na 4 cylindry i sprawdzone podzespoły Focusa, które wykorzystuje w Grand C-Maxie. Moc taka sama jak w Zafirze, czyli 120 KM. Volkswagen oferuje najniższą moc – 110 KM z 1,6 l pojemności.

Każdy z vanów stanął do porównania z 6-biegową ręczną skrzynią. Który okaże się lepszy od pachnącego nowością Tourana? Sprawdzimy. Zanim to jednak zrobimy, napiszemy kilka zdań do tych, którzy twierdzą, że wyniki porównań w „Auto Świecie” są głównie wypadkową naszych osobistych preferencji czy chwilowych fanaberii.

Testujemy na drodze, a nie w teorii czy na hamowni. Porównywane samochody przechodzą serię prób drogowych na zamkniętych torach, na których są poddawane pomiarom dynamiki, drogi hamowania, ładowności czy hałasu, przeprowadzanym z zachowaniem wszelkich prawideł sztuki pomiarowej. Do tego dokładamy własny test spalania. Cyferki w naszych tabelach nie służą temu, żeby dobrze wyglądały – niosą z sobą bardzo konkretne informacje. I to głównie na nich opieramy nasz werdykt.

BMW 216d Gran Tourer - mała moc, duża frajda?

Tak, to jak najbardziej możliwe. Nawet w samochodzie, który po pełnym obciążeniu pasażerami i bagażem robi się naprawdę bardzo, bardzo ślamazarny. Układ kierowniczy i podwozie tego BMW dają mnóstwo przyjemności.

Król vanów pilnie poszukiwany: nowy VW Touran kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer
Król vanów pilnie poszukiwany: nowy VW Touran kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max, Opel Zafira TourerAuto Bild

Mimo mocy tylko 116 KM z 3-cylindrowego diesla i mimo napędu na przednią oś znaczek BMW nie znalazł się tu przez przypadek. Ten samochód naprawdę potrafi dać coś takiego, jak radość z jazdy. Wspaniale wyważony układ kierowniczy i sprężyste zawieszenie sprawiają na krętych drogach dużo frajdy.

Trzycylindrowy silnik jest energiczny, warczy z miłą chrypką i zapewnia najszybszy sprint do „setki”, tyle że jego ton niespecjalnie pasuje do klasy premium, którą reprezentuje tutaj BMW. Kabina oferuje mnóstwo miejsca dla rodziny i na jej hobby.

Z przodu przekonały nas wygodne sportowe fotele oraz przemyślana koncepcja obsługi multimediów z pokrętłem iDrive. Największą wadą BMW jest cena. 120 300 zł za 216d to dużo, ale nie na tyle, żeby odciągnąć fanów BMW od posiadania vana tej marki. Tylko czy trzy cylindry ich usatysfakcjonują?

Ford Grand C-Max 1.5 TDCi - Ford dogania BMW...

...a raczej to BMW dogoniło Forda, bo C-Max był już znany na wiele lat przed debiutem vana BMW. Grand C-Maxa prowadzi się znakomicie i potwierdza on wybitne zdolności inżynierów Forda, którzy słyną z projektowania dobrych podwozi.

Król vanów pilnie poszukiwany: nowy VW Touran kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer
Król vanów pilnie poszukiwany: nowy VW Touran kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max, Opel Zafira TourerAuto Bild

Kolończycy nie uznają robienia aut pod linijkę, nawet swojego kompaktowego vana ustawili pod frajdę z jazdy. Stosunkowo sprężyste zawieszenie trzyma C-Maxa w ryzach także podczas dynamicznej jazdy na krętych drogach, ale jednocześnie jest komfortowe – to bardzo udane zestrojenie.

Za to praktyczne talenty Forda są umiarkowane. Przesuwane drzwi okazują się bardzo poręczne wtedy, gdy na ciasnym parkingu trzeba załadować do kabiny gromadkę maluchów, ale jednocześnie prowadnice zabierają miejsce we wnętrzu. Na tylnej kanapie C-Maxa jest najciaśniej z całej testowanej czwórki.

Bardzo wąski środkowy fotel nie nadaje się dla dorosłych. Złożenie siedzeń wymaga wykonania dwóch czynności i nie otrzymujemy płaskiej podłogi. A jak sobie radzi napęd? Ma tylko dwa zawory na cylinder, ale to nic – silnik wzorowo pracuje i zadowala się 5,3 l/100 km.

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi - jej atut to komfort jazdy

W porównaniu z rywalami Opel ma sporą nadwagę i trudno to przeoczyć, gdy trzyma się kierownicę Zafiry. Z drugiej strony 120-konny duży samochód rodzinny nie jest raczej kupowany z myślą o jeździe slalomem. Czyli wszystko gra.

Król vanów pilnie poszukiwany: nowy VW Touran kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer
Król vanów pilnie poszukiwany: nowy VW Touran kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max, Opel Zafira TourerAuto Bild

Opel zaskakuje. Już od 2011 r. Zafira Tourer walczy w klasie kompaktowych vanów i wciąż dzielnie sobie radzi. 4,66-metrowe nadwozie czyni ją najdłuższą w porównaniu, jednak pod względem wykorzystania przestrzeni musi uznać wyższość Tourana, co nie znaczy, że Opel jest ciasny.

Podróżujących z przodu rozpieszczają komfortowe fotele. 1,6-litrowy silnik jest ożywionym towarzyszem podróży, z wystarczającymi rezerwami mocy. Zdumiewające jest to, że Zafira waży o 200 kg więcej od najlżejszego w stawce konkurenta, co znajduje swoje odzwierciedlenie podczas tankowania paliwa: 5,9 l/100 km to najwyższy wynik w tym porównaniu.

Poza tym zmiana biegów wymaga użycia sporej siły, natomiast obsługa nawigacji jest utrudniona ze względu na mnogość przycisków. Zafira odpręża za to wysokim komfortem jazdy i pewnym prowadzeniem.

VW Touran 1.6 TDI - lepiej jeździ i wygląda

W porównaniu z poprzednią generacją tego modelu nowy Touran nie ma już tak grubo ciosanego nadwozia. Jednak w jego liniach nadal trudno odnaleźć jakiekolwiek fantazyjne czy ponętne krągłości, którymi kuszą inne marki.

Król vanów pilnie poszukiwany: nowy VW Touran kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer
Król vanów pilnie poszukiwany: nowy VW Touran kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max, Opel Zafira TourerAuto Bild

Touran pokazał, na co go stać, ale rywale z pewnością nie zostali znokautowani. Największym niedosytem testowanej wersji niewątpliwie był napęd. 110-konne 1.6 TDI zapewnia przyzwoity wynik przyspieszenia 0-100 km/h, jednak już podczas wyprzedzania przydałoby się trochę więcej niż 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Poniżej 2000 obrotów silnik nie chce „ciągnąć”, odpowiednio słabo Touran przyspiesza na wysokich biegach. Takie zestrojenie pozytywnie odbija się jednak na spalaniu. Kabina oferuje najwięcej przestrzeni, którą można wygodnie aranżować, także bagażnik jest najpojemniejszy.

Trzy pojedyncze fotele drugiego rzędu można przesuwać wzdłużnie i złożyć jednym ruchem ręki. Dzięki podwójnej podłodze powstaje w ten sposób płaska powierzchnia. Kokpit błyszczy wzorową funkcjonalnością i jakością wykończenia.

Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - dane katalogowe producentów

VWOPELBMWFORD
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R3/12diesel, turbo/R4/8
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railcommon railcommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)1598159814961499
Moc maksymalna (KM/obr./min)110/3200120/4000116/4000120/3600
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)250/1500320/2000270/1450270/1750
Prędkość maksymalna (km/h)187186192180
Skrzynia biegówman. 6man. 6man. 6man. 6
Napędprzedniprzedniprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)743-1980710-1860645-1905600-1867
Opony testowanego auta215/55 R 17225/50 R 17205/55 R 17215/50 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l)58585153
Emisja CO2 (g/km)115119104113
Czynnik układu klimatyzacjiR134aR134aR134aR134a
Dł./szer./wys. (mm)4527/1829/16594656/1928/16854556/1800/16084519/1828/1684

Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - wyniki pomiarów drogowych

TouranZafira Tourer216d Gran TourerGrand C-Max
Przyspieszenie0-50 km/h4,0 s3,9 s3,6 s4,0 s
0-100 km/h11,9 s12,4 s11,2 s12,3 s
0-130 km/h20,5 s21,2 s19,2 s21,6 s
Elastyczność 60-100 km/h9,2 s (na 4. biegu)8,2 s (na 4. biegu)9,1 s (na 4. biegu)8,4 s (na 4. biegu)
Elastyczność 80-120 km/h19,2 s (na 6. biegu)15,8 s (na 6. biegu)17,6 s (na 6. biegu)14,7 s (na 6. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność1571/589 kg1725/655 kg1524/546 kg1584/641 kg
Rozdział masy (przód/tył)58/42 proc.60/40 proc.57/43 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,4/11,4 m11,6/11,6 m11,7/11,7 m11,6/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,5 m35,6 m35,4 m36,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,7 m35,7 m36,4 m36,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)59 dB (A)60 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)65 dB (A)67 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h71 dB (A)70 dB (A)71 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe5,2 l/100 km5,9 l/100 km5,4 l/100 km5,3 l/100 km
Zasięg1115 km980 km940 km1000 km

Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - wymiary kabin

VWOpelBMWFord
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1170115011351150
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1500148514551450
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1040106010701055
Zakres regulacji fotela(mm)230230205220
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)790770790760
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1525148014601420
Wysokość nad głową z tyłu(mm)985985985975
Wysokość siedziska z tyłu(mm)385390390370

*zmierzone po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - wyposażenie i ceny opcji

TouranZafira Tourer216d Gran TourerGrand C-Max
WersjaComfortlineCosmoAdvantageTitanium
Airbagi czołowe/boczneS/SS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/NS/NS/NS/N
Reflektory ksenonowe/LEDN/2990 zł1)5200 zł/NN/4367 zł4100 zł/N
Światła przeciwmgielne1 000 złSSS
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/1850 złN/SN/SN/S
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/SS/SS/SS/S
Elektrycznie sterowane/składane lusterkaS/SS/SS/SS/S
System multimedialny z odtwarzaczem MP3SSSS
Kierownica wielofunkcyjna670 złSSS
Bluetooth/złącze USB2990 zł1) za obie opcje2500 zł za obie opcje1764 zł/SS/S
Nawigacja3 040 zł5 000 zł4190 zł (zawiera Bluetooth)4 120 zł
Komputer pokładowy/dostęp bez kluczykaS/1490 złS/NS/1720 złS/3400 zł
Czujnik światła/deszczuS/SS/800 złS/SS/S
Tempomat/podgrzewane fotele650/1150 złS/1000 złS/1456 zł700/900 zł
Czujniki parkowania/kamera cofania1040 (tył)/950 złS (przód i tył)/1800 złS (tył)/1764 zł1100 (tył)/1000 zł
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodąS2900 zł1)S3200 zł1)
Monitoring martwego polaN1 900 złN2 500 zł
Asystent utrzymania pasa ruchuN (dostępny w Highline)2900 zł1)3308 zł1)3200 zł1)
System rozpoznawania znaków drogowychN2900 zł1)3308 zł1)3200 zł1)
Lakier metalizowany/felgi aluminiowe2350 zł/S (16 cali)2200 zł/S (17 cali)3043 zł/S (16 cali)1950 zł/S (16 cali)

1)pakiet.

Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - ceny, gwarancja i utrata wartości

TouranZafira Tourer216d Gran TourerGrand C-Max
Cena podstawowa testowanej wersji98 790 zł103 650 zł120 300 zł94 650 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)41,5 proc.48,6 proc.44,5 proc.50,1 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądywg wskazańwg wskazańwg wskazańwg wskazań
Cena po doposażeniu116 970 zł2)118 550 zł3)136 091 zł4)105 900 zł5)

2)cena VW zawiera regulowane amortyzatory DCC za 4110 zł oraz 17-calowe felgi za 5870 zł; 3)cena Opla zawiera regulowane amortyzatory FlexRide za 3500 zł; 4)cena BMW zawiera: zmienny sportowy układ kierowniczy za 1103 zł, sportowe fotele za 2161 zł oraz 17-calowe felgi za 3088 zł; 5)cena Forda zawiera 17-calowe felgi za 2150 zł.

Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - punkty i klasyfikacja

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

NadwozieMaks. pkt.TouranZafiraGran TourerGrand C-Max
Przestronność z przodu4034322930
Przestronność z tyłu3029272825
Pojemność bagażnika2524232119
Ładowność1513141214
Widoczność2018171717
Fotele, pozycja kierowcy3027292826
Ergonomia obsługi2019171917
Jakość wykończenia2018171816
Suma punktów200182176172164
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.TouranZafiraGran TourerGrand C-Max
Przyspieszenie2515141614
Elastyczność2516181719
Poziom hałasu1512121010
Skrzynia biegów1514121414
Zachowanie na drodze3027272929
Komfort jazdy3028282526
Układ kierowniczy1514141515
Średnica zawracania53333
Skuteczność hamulców4035353331
Suma punktów200164163162161
KosztyMaks. pkt.TouranZafiraGran TourerGrand C-Max
Cena po doposażeniu5023221627
Utrata wartości1515111310
Zużycie paliwa3026242626
Wyposażenie – komfort3020212020
Wyposażenie – bezpieczeństwo3018242424
Ubezpieczenia107767
Gwarancja158888
Przeglądy2013131313
Suma punktów200130130126135
Wynik końcowy600476469460460
Miejsce w teście1.2.3.3.

Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa

Auto Świat

I po co było zabierać fanom BMW jeszcze jeden cylinder? A miała być taka supertechnika, taka ultraekologia, a tu... Trzycylindrowy napęd BMW najgorzej spełnił obietnice producenta dotyczące spalania. Silnik ten zużył w naszym teście aż o 38 proc. oleju napędowego więcej, niż podają dane katalogowe. Jego czterocylindrowi rywale z VW i Forda wypadli pod tym względem znacznie lepiej. To nie znaczy jednak, że dobrze.

Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - moc vs. waga

Moc silnika zawsze toczy pojedynek z masą samochodu: nawet najmocniejsza jednostka napędowa szybko podda się pod naporem opasłego nadwozia, kiedy zechcemy rozpędzić auto. I tu niespodzianka: najcięższy w porównaniu Opel traci co prawda ponad sekundę w sprincie do „setki” w porównaniu z najlżejszym BMW, ale już w próbie elastyczności odjeżdża bawarskiemu rywalowi.

I to mimo ponaddwustukilogramowej nadwagi Zafiry! To świadczy o potencjale układu napędowego tego samochodu. Co ciekawe, Opel wcale nie zostaje z tyłu za również znacznie lżejszym Fordem (przyspieszenie od 0 do 100 km/h dłuższe o zaledwie jedną dziesiątą sekundy). Jedyne czego nie da się przeskoczyć przy wyższej masie samochodu to zużycie paliwa, które w przypadku Opla jest najwyższe w porównaniu.

Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - Touran rządzi dalej, ale...

...rywale są blisko strącenia go z tronu. VW ma przemyślaną kabinę, ale 1,6-litrowe TDI jest trochę za słabe. Za Touranem plasuje się wielka Zafira, a za nią – BMW Gran Tourer, które wraz z Fordem wprowadza powiew radości z prowadzenia.

A jakie jest Wasze zdanie na temat układu sił wśród rodzinnych vanów po premierze nowego Volkswagena Tourana? Jeżeli chcecie być cytowani - piszcie!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków