Auto Świat Testy Porównania samochodów Maluchy po francusku - Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio

Maluchy po francusku - Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Citroën uderzył w to, z czego kiedyś słynął – w awangardową nutę. Czy i tym razem okaże się wizjonerem? Rywale ze stajni Peugeota i Renault już na niego czekają...

Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio
Zobacz galerię (20)
Auto Bild
Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio

Biały lakier małego Citroëna błyszczy, do tego C3 ma czerwoną czapkę i czarne pasy dookoła. Patrząc na taki samochód, można dwojako zareagować:

a) Yyy, wolałbym jednak coś szarego... lub

b) O, super, założę do tego pasujące spodnie!

Dziś zwracamy się przede wszystkim do miłośników motoryzacji, którzy wybraliby odpowiedź „b”. Ludzi, którzy są otwarci na nowe doznania, choć niekoniecznie muszą być frankofilami. Pewne zamiłowanie do motoryzacji znad Sekwany może być jednak pomocne.

Cieszy to, że francuskie samochody są znów różnorodne jak dawniej: Renault R5 czy Peugeot 205 wiele lat temu dały wspaniały przykład tego, jak można połączyć wdzięk, sportowego ducha i pięcioro drzwi w flakonie perfumowym na kołach. Tę magię roztacza także nowe C3, które ze swoim oryginalnym przodem i bocznymi ochraniaczami rozpyla „to coś”. Pięknie, ale co ten czaruś potrafi w porównaniu ze swoimi krajanami? Przecież Peugeot 208 i Renault Clio też nie uchodzą za kopciuszki.

To nie tylko trzy różne marki. To także trzy bardzo różne pomysły na samochód

Seksapil to jedno, a funkcjonalność – drugie. Dlatego trójkę naszych modnych trendsetterów czeka teraz ciężka próba w starciu z codziennym użytkowaniem. C3 ma 4 metry długości, czym idealnie wpasowuje się w ramy klasy miejskiej. Ale dlaczego zapewnia tak kiepską widoczność? Szerokie tylne słupki można do pewnego stopnia przełknąć tylko przy wsparciu czujników parkowania. Znacznie trudniej wybaczyć ciasną kanapę.

Z przodu mamy w Citroënie więcej miejsca. Półokrągłe nawiewy i cyfry na skali prędkościomierza budzą skojarzenia z latami 60., a zamiast czerwonych pasków można mieć też materiałowe wykończenie. W koreańskich autach nie znajdziecie aż 3 wystrojów wnętrza, ale też nie mają tak miękkich foteli. Niestety, dłuższe siedzenie na nich powoduje raczej dyskomfort niż odprężenie.

Citroen C3 korzysta z tych samych podzespołów technicznych, co Peugeot. Trzycylindrowemu silnikowi towarzyszy podczas wkręcania się na obroty blaszany gang, ale 110 KM zapewnia żwawą dynamikę, a spalanie zamyka się w 6 l/100 km. Napęd nie wymaga częstego sięgania do lewarka biegów, elastyczność jest godna pochwały, i to mimo zastosowania 5-stopniowej skrzyni. Taka charakterystyka pasuje do miękko zestrojonego zawieszenia – nareszcie mamy do czynienia z autem gotowym na miejskie dziury w asfalcie, a nie z twardym jak deska pseudosportowcem. To dobra wiadomość.

Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio
Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault ClioAuto Bild

Mimo tych samych korzeni technicznych koncernowy brat – 208 – jest ulepiony z trochę innej gliny. Na kanapie z tyłu wygospodarowano więcej miejsca dla pasażerów. Zawieszenie zapewnia nieco lepszy kompromis między rozpieszczaniem a duchem GTI, który wobec tak mocnych silników jest dobrym skojarzeniem. Szczypta sportowości tkwi także w układzie kierowniczym: jak w innych Peugeotach również tu małą kierownicę umieszczono nietypowo nisko, w zależności od wzrostu kierowcy wieniec może niestety zasłaniać część zegarów. Przed zakupem trzeba to koniecznie sprawdzić, żeby potem nie prowadzić w niewygodnej pozycji. Tak czy inaczej, Peugeot robi wrażenie posłusznego samochodu. W przeciwieństwie do C3 układ kierowniczy wymaga tu silniejszej ręki, pewniejszego chwytu kierownicy, ale nagradza to bardziej harmonijnymi, przewidywalnymi reakcjami.

Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio
Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault ClioAuto Bild

Mniej radości w 208 sprawia duży system informacyjno-multimedialny. Zamiast fizycznych przycisków są tylko pola dotykowe, struktura menu jest nieco zagmatwana, reakcje opóźnione. Ten monitor robi świetną reklamę dla prostszych urządzeń. Podobnie jak system R-Link w Renault: czy on chce tylko ładnie wyglądać, czy powinien też wspierać kierowcę?

Na konsoli środkowej atrakcyjnie zrobione Clio przesadza z designem, który je tak korzystnie wyróżnia. Umiarkowany entuzjazm budzi też jakość wykończenia. Pod tym względem twórcy całej trójki powinni przestudiować wnętrze nowego Hyundaia i20 – tak się dzisiaj robi szykowne małe auta.

Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio
Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault ClioAuto Bild

W Clio miło zaskakuje to, że pod designerską otoczką tkwi zadziwiająco normalny samochód. Kierownica ma duży zakres regulacji, fotele pasują osobom każdego wzrostu. No to ruszamy! Układ kierowniczy budzi zaufanie, a zawieszenie z krótkim skokiem mogłoby uchodzić za sportowe – podobnie jak dająca się pewnie przełączać 6-stopniowa skrzynia biegów. Jedyny 4-cylindrowy silnik w tej stawce brzmi w uszach przeciwników 3-cylindrowców jak upragniona zapomniana melodia, ale mimo takiej samej pojemności zużywa o litr więcej benzyny niż konkurenci.

O ile wskazanie zwycięzcy porównania rezerwujemy sobie, o tyle wybór auta do codziennej jazdy będzie w znacznej mierze kwestią gustu. Nie dość, że mamy do czynienia z różnorodną drużyną, to na dodatek każde z testowanych aut dysponuje pokaźną listą wyposażenia. Szczególnie Citroën mocno się pod tym względem wyróżnia, bo poza czysto funkcjonalnymi rzeczami można w nim wybierać spośród licznych wariantów wykończenia kabiny i karoserii.

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

RenaultcitroËnpeugeot
Przyspieszenie 0-50 km/h4,0 s3,5 s3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s11,1 s10,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h17,9 s17,9 s17,1 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu)7,2 s8,9 s8,4 s
Elastyczność 80-120 km/h (na najwyższym biegu)14,1 s13,6 s12,7 s
Masa rzeczywista/ładowność1216/443 kg1149/451 kg1136/476 kg
Rozdział masy (przód/tył)62/38 proc.62/38 proc.63/37 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,8/10,8 m11,2/11,3 m11,0/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)41,5 m42,6 m42,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)44,5 m44,4 m46,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h60 dB (A)60 dB (A)61 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h68 dB (A)67 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h73 dB (A)71 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe7,0 l/100 km6,1 l/100 km6,0 l/100 km
Zasięg640 km735 km830 km

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - dane techniczne (nieoceniane, za wyjątkiem pojemności bagażników)

ClioC3208
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)119711991199
Moc maksymalna (KM/obr./min)118/5000110/5750110/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)205/2000205/1500205/1500
Prędkość maksymalna (km/h)182188190
Skrzynia biegówmanualna, 6manualna, 5manualna, 5
Napędprzedniprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/btw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)300-1146300-922285-1076
Marka i model opon testowanego autaMichelin Alpin 5 (zimowe)Michelin Alpin 5 (zimowe)Michelin Alpin 5 (zimowe)
Rozmiar opon testowanego auta205/45 R 17205/50 R 17205/45 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l)454550
Spalanie fabr. w mieście/w trasie/śr. (l/100 km)6,8/4,5/5,35,5/4,0/4,65,2/3,7/4,3
Masa przyczepy hamowanej/niehamowanej (kg)1200/580600/4501150/570
Emisja dwutlenku węgla (g/km)11810399
Dł./szer./wys. (mm)4063/1732/14483996/1749/14743962/1739/1460

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

ClioC3208
Wersja1.2 Energy TCe 120 Intens1.2 PureTech 110 Shine1.2 PureTech 110 Allure
Airbagi czołowe/boczneS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/NS/NS/N
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LEDS/SS/NS/N
Światła do jazdy dziennej LEDSSS
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/1200 złN/SN/S
Elektrycznie sterowane szyby/lusterkaS/SS/SS/S
System multimedialny/nawigacja z ekranem dotykowymS/SS/2000 złS/2100 zł (pakiet)
Bluetooth/złącze USBS/SS/SS/S
Kierownica wielofunkcyjnaSSS
Podgrzewane fotele/kluczyk zbliżeniowy1000 zł/S600/1500 zł700 zł/N
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/NS/N
Czujnik deszczu/zmierzchuS/SS/SS/S
Składana i dzielona kanapaSSS
Czujniki parkowania/kamera cofaniaS/w pakietach od 3000 złS/800 zł2100 (pakiet)/1000 zł
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodąN2000 zł (dostępne od maja)1 000 zł
Czujnik martwego polaN700 złN
Asystent utrzymania pasa ruchuNSN
System rozpoznawania znaków drogowychNSN
Lakier metalizowany2 000 zł2 100 zł2 100 zł
Felgi standardowe/w teścieS (16 cali)/1500 zł (17 cali)S (16 cali)/2200 zł (17 cali)S (16 cali)/1700 zł (17 cali)

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)

ClioC3208
Cena podstawowa testowanej wersji61 400 zł58 900 zł63 800 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)43,9 proc.41,4 proc.45,9 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 25 tys. kmco 25 tys. km
Cena po doposażeniu64 100 zł65 300 zł67 600 zł

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - wymiary kabin (oceniane)

Renault ClioCitroen C3Peugeot 208
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)114011201115
Szerokość wnętrza z przodu(mm)136014151410
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1000980985
Zakres regulacji fotela(mm)215220205
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)640620680
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)138013901405
Wysokość nad głową z tyłu(mm)925920895
Wysokość siedziska z tyłu(mm)360350335

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.ClioC3208
Przestronność z przodu40292826
Przestronność z tyłu30191820
Pojemność bagażnika25141414
Ładowność15101011
Widoczność20151716
Fotele, pozycja kierowcy30242323
Ergonomia obsługi20151514
Jakość wykończenia20151515
Suma punktów200141140139
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.ClioC3208
Przyspieszenie25171717
Elastyczność25201920
Poziom hałasu1591010
Skrzynia biegów15131111
Zachowanie na drodze30262425
Komfort jazdy30222424
Układ kierowniczy15131112
Średnica zawracania5534
Skuteczność hamulców40232220
Suma punktów200148141143
KosztyMaks. pkt.ClioC3208
Cena po doposażeniu50363534
Utrata wartości15131412
Zużycie paliwa30242626
Wyposażenie – komfort30242424
Wyp. – bezpieczeństwo30182016
Ubezpieczenia10555
Gwarancja15888
Przeglądy20201717
Suma punktów200148149142
Wynik końcowy600437430424
Miejsce w teście1.2.3.

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - to podium ma sens

Nie zawsze łatwo można uzasadnić punktację w porównaniach, ale tym razem się uda. W Clio jest najmniej gadżeciarstwa, a najwięcej dbałości o rdzenne cechy samochodu. Citroën okazał się najciaśniejszy z tyłu, a obsługa instrumentów Peugeota wymaga postawienia kilku zasad ergonomii na głowie. Niemniej naszym zdaniem Citroënowi należy się wysoka, druga lokata – za odwagę. To z zapasem najbardziej wyróżniające się zewnętrznie auto w swojej klasie, szkoda tylko, że księgowym nie wystarczyło budżetu na bardziej dystyngowany kokpit. Bo, patrząc z zewnątrz, C3 spokojnie mogłoby mieć logo DS. Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków