Auto Świat Testy Porównania samochodów Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Peugeot 3008 - nieduże silniki, wysokie ceny

Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Peugeot 3008 - nieduże silniki, wysokie ceny

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Twoje serce marzy o SUV-ie, ale głowa podpowiada: będzie drogo? Mamy rozwiązanie. A przynajmniej tak nam się wydawało – kompaktowe SUV-y z małymi dieslami. Bez napędu 4x4 i automatycznych skrzyń biegów. Sprawdź, czy to opcja dla Ciebie!

Nieduże silniki, wysokie ceny - Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Peugeot 3008
Zobacz galerię (20)
Auto Bild
Nieduże silniki, wysokie ceny - Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Peugeot 3008

O to trzy oszczędne SUV-y. Mają diesle pod maską, ale są to najsłabsze warianty silnikowe i biorąc to pod uwagę, producenci wysoko lub bardzo wysoko wycenili swoje produkty. Żeby było jak najtaniej, zrezygnowaliśmy z napędu 4x4 i automatycznych skrzyń biegów. W punktacji wzięliśmy nawet pod uwagę niższe specyfikacje niż te na zdjęciach. Jak się niebawem przekonacie, niewiele to pomogło, ale skoro klienci są skłonni płacić za „napompowane” kompakty tyle, co za limuzyny klasy średniej, to nie będziemy z nimi dyskutować. Czas wyłonić zwycięzcę.

Koncepcja kabiny Qashqaia po liftingu się nie zmieniła. Z jednej strony to dobrze, bo mieszczą się tu także wysocy, z przodu, jak i z tyłu. Siedzenia nam pasują. Bagażnik o minimalnej pojemności 430 l to zawsze więcej niż w typowym aucie kompaktowym. Z drugiej strony jednak najnowszy Peugeot udowadnia, że w nadwoziu o podobnych wymiarach da się wygospodarować więcej przestrzeni w środku. W 3008 podoba nam się większa ilość miejsca nad głowami, a także nieco szersza kabina – to szczególnie ważne, gdy czasem z tyłu trzeba przewieźć trójkę pasażerów.

Skromne turbodiesle może i palą niewiele, ale wymagają solidnej inwestycji przy zakupie – prawda czy tylko mit?

Długo już produkowane ASX ze swoimi 4,36 m długości jest tylko trochę krótsze od konkurentów, jednak wewnątrz oferuje znacznie mniej miejsca. Osoby o wzroście 190 cm będą miały kłopot ze znalezieniem tu wygodnej pozycji. Fotele i kanapa są zamontowane wyżej i dzięki temu z tyłu siedzi się z lepiej podpartymi udami, ale jednocześnie ze skuloną głową.

Szkoda, że Nissan przy okazji liftingu Qashqaia nie wykorzystał szansy, żeby dogłębnie zmodernizować multimedia. Mamy tu na pokładzie wiele systemów asystujących, poza tym jednak próżno tu szukać nowatorstwa. Szczególnie blado pod tym względem wypada ASX. Jeżeli ktoś jest fanem smartfonów i ekranów dotykowych, to 3008 jest na czasie. Kokpit Peugeota okazuje się wyjątkowy z racji małej kierownicy, ale kształt deski rozdzielczej robi jeszcze większe wrażenie. Wygoda obsługi zależy od wzrostu kierowcy i jego tolerancji dla niestandardowej kierownicy i jej niskiej pozycji.

ASX to kuzyn Peugeota 4008, który już dawno został zastąpiony przez 3008 pierwszej generacji. Mitsubishi jest zatem generacyjnie o wiele starszym autem, co wyraźnie czuć podczas jazdy. Na nierównych nawierzchniach ASX niezgrabnie się potyka, przekazując do kabiny wiele uderzeń. Na równym asfalcie jeszcze można uznać zestrojenie zawieszenia jako sportowe, ale gdzie indziej jego twardość po prostu irytuje.

Nissan udowadnia, że sztywne zawieszenie nie musi negatywnie się wyróżniać. Zachowuje maniery i nie dopuszcza do swoich pasażerów mocnych wstrząsów. Jest jednak sztywniejszy od Peugeota i przekazuje kanty, uskoki i pęknięcia jezdni. 3008 radzi sobie lepiej z tłumieniem nierówności. Wygładza długie pofalowania czy pęknięcia jezdni „na raz”. Dopiero na kocich łbach lub perfidnych dziurach daje się we znaki miększe zestrojenie, karoseria zaczyna mocno „chodzić”.

Jako zadośćuczynienie Francuzi dają nam przyjemnego diesla. Jego 120 koni w zupełności wystarcza do poruszania się na co dzień. Delikatnie pracujący silnik przewyższa elastycznością Nissana i pali 5,7 l/100 km – to nie za dużo, ale jednak o 0,4 l więcej niż 110-konny Nissan. Qashqai jednak przyspiesza z mniejszym wigorem, szczególnie przy niskich obrotach odczuwa się gorszy „dół”. ASX ma krótsze przełożenia skrzyni i prawdopodobnie dlatego w pomiarach elastyczności wypada lepiej od Nissana. Jego 114-konny silnik pracuje jednak głośniej i mniej oszczędnie (6,1 l/100 km).

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

PeugeotNissanMitsubishi
Przyspieszenie 0-50 km/h3,6 s3,8 s3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s11,8 s11,6 s
Przyspieszenie 0-130 km/h19,4 s21,0 s21,0 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu)8,0 s8,9 s7,5 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu)15,9 s17,2 s12,8 s
Masa rzeczywista/ładowność1492/478 kg1424/486 kg1468/512 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.63/37 proc.60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,9/10,9 m11,4/11,5 m11,3/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,0 m34,1 m37,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,3 m34,5 m38,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)67 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)72 dB (A)
Spalanie testowe5,7 l/100 km5,3 l/100 km6,1 l/100 km
Zasięg900 km1030 km1030 km

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

Peugeot 3008Nissan QashqaiMitsubishi ASX
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)114011151100
Szerokość wnętrza z przodu(mm)149014751460
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1015995960
Zakres regulacji fotela(mm)210215190
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)740730710
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)149014651480
Wysokość nad głową z tyłu(mm)980950915
Wysokość siedziska z tyłu(mm)330330370

*zmierzone przy oparciu fotela kierowcy odsuniętym o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - dane katalogowe producentów (nieoceniane, poza pojemnościami bagażników)

3008QashqaiASX
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/8diesel, turbo/R4/8diesel, turbo/R4/8
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasekcommon rail/pasekcommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)156014611560
Moc maksymalna (KM/obr./min)120/3500110/4000114/3600
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)300/1750260/1750270/1750
Prędkość maksymalna (km/h)189182182
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)520-1482430-1585419-1219
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)52/1755/-63/-
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 3Michelin Pilot Sport 4Bridgestone Dueler H/P Sport
Rozmiar opon testowanego auta225/55 R 18225/45 R 19225/55 R 18
Emisja CO2 (g/km)10499119
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1500/6851350/6971400/695

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - wyposażenie standardowe i ceny opcji (oceniane)

3008QashqaiASX
Wersja1.6 BlueHDi 120 Active1.5 dCi Acenta 2WD1.6 DI-D Invite 2WD
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSSS
Poduszka kolanowa kierowcyNNS
Reflektory przeciwmgielne/ksenonowe/pełne światła LEDS/N/NS/N/NS/N/N
Klimatyzacja automatycznaS (dwustrefowa)S (dwustrefowa)S (jednostrefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/SS/SS/N
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneS6000 zł (pakiet)N
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DABS/S/800 złS/S/6000 zł (pakiet)S/S/7999 zł (zawiera naw. X800D-U)
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/5000 złS/S/6000 zł (pakiet)4499 (pak.)/S/4499 zł (W990BT, pakiet)
Czujnik światła/deszczuS/SS/SS/S
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterkaS/S/SS/S/SS/S/S
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa800 zł/N1500 zł/NN/N
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/NS/N
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofaniaS/1200/2300 zł6000 zł (pakiet, za trzy opcje)S/990 zł/N
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy1200/1600 zł6000 zł (pakiet)/NN/N
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)NNN
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/S6000 zł (pakiet, za obie opcje)N/N
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyN/NN/NN/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2700 zł/18 cali (fabryczne) – 2200 zł2400 zł/19 cali (akcesoryjne) – 3500 zł2300 zł/18 cali (akcesoryjne) – 2500 zł

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - koszty, utrata wartości, gwarancja, przeglądy (oceniane)

3008QashqaiASX
Cena podstawowa112 400 zł95 850 zł91 990 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)44,8 proc.40,8 proc.44,8 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata5 lat
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu (punktowana)125 100 zł105 350 zł99 979 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. Mitsubishi z testowanym silnikiem i napędem na przednie koła jest dostępne w Polsce tylko w jednej wersji wyposażeniowej.

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.3008QashqaiASX
Przestronność z przodu40312927
Przestronność z tyłu30242322
Pojemność bagażnika25232020
Ładowność15121213
Widoczność20161617
Fotele, pozycja kierowcy30262724
Ergonomia obsługi20161414
Jakość wykończenia20161513
Suma punktów200164156150
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.3008QashqaiASX
Przyspieszenie25171616
Elastyczność25191821
Poziom hałasu15131110
Skrzynia biegów15131413
Zachowanie na drodze30262624
Komfort jazdy30222119
Układ kierowniczy15131210
Średnica zawracania5433
Skuteczność hamulców40373833
Suma punktów200164159149
KosztyMaks. pkt.3008QashqaiASX
Cena po doposażeniu50333738
Utrata wartości15121312
Zużycie paliwa30222321
Wyposażenie – komfort30232322
Wyp. – bezpieczeństwo30181812
Ubezpieczenia10899
Gwarancja1581014
Przeglądy20202013
Suma punktów200144153141
Wynik końcowy600472468440
Miejsce w teście 1.2.3.

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - spalanie testowe kontra dane katalogowe producentów

Auto Świat

Nissan w teście drogowym spalił naprawdę mało. Niestety, uzyskany wynik na poziomie 5,3 l/100 km jest jednocześnie aż o 39 proc. wyższy od optymistycznych obietnic producenta. Czy kiedyś doczekamy się realnej normy spalania?

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - podsumowanie

Co to za ceny! Rozumiemy, że SUV-y są modne i że ich producenci starają się wycisnąć dzięki nim jak najwięcej kasy. Ale żeby nieduże pseudoterenówki z napędem na przód i podstawowymi dieslami kosztowały tyle, co limuzyny klasy średniej? Nie damy sobie wmówić, że trochę wyższe auto powinno być o jedną trzecią droższe od typowego kompaktu. Peugeot ma cenę Hondy CR-V...

Czy SUV-y z małymi dieslami to rzeczywiście godny uwagi pomysł? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków