• Opel Astra wygląda subtelnie i nowocześnie zarazem. Uzyskanie takiego efektu dowodzi klasy projektantów!
  • Volkswagen Golf jest krótszy — ale czy będzie ciaśniejszy w środku?
  • Opel zafundował Astrze swojemu kompaktowi minimalistyczny, elegancki kokpit, który okazuje się przyjazny kierowcy i prosty w obsłudze. Jesteśmy pod wrażeniem!
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

To wydaje się takie oczywiste: Volkswagena Golfa znają wszyscy. Od 50 lat można go oglądać na drogach. Ten samochód nie tylko zapoczątkował klasę kompaktową, lecz także potrafi utrzymywać się na wysokiej pozycji od dekad. To typ, który wszystko robi dobrze i nie pozwala sobie na potknięcia. Czy Opel Astra jest odczuwalnie gorszy od Volkswagena?

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Niekoniecznie. Co więcej, w niektórych obszarach okazuje się nawet lepszy. A mimo swojej świeżości w bezpośrednim pojedynku ma trudne zadanie. Nowa Astra wygląda świetnie, ma dojrzałe proporcje, subtelny, a zarazem bardzo charakterystyczny styl. Oryginalne detale, jak trzecie światło hamulcowe, otwieranie bagażnika uchylnym logo, muskularne błotniki...

No właśnie. Kiedy podobne akcenty na błotnikach robi Audi, to odwołuje się do sportowego klasyka Quattro. Opel też ma do czego nawiązywać, choć to nawiązanie nie jest aż tak spektakularne. Na przykład do pierwszej Corsy – tam też były charakterystyczne przetłoczenia na błotnikach, które znajdziecie w nowej Astrze. Z kolei reflektory i grill, choć trudno to dostrzec i skojarzyć, są inspirowane podwójnymi okrągłymi lampami i chromowanym grillem Opla Manty.

Opel Astra wydaje się o numer lżejszym i zwinniejszym samochodem od swojego odwiecznego rywala Volkswagena Golfa. Biorąc pod uwagę to, jak dobry jest ten drugi zawodnik, to dla Opla niespodziewana nobilitacja. Brawo! Foto: Auto Bild
Opel Astra wydaje się o numer lżejszym i zwinniejszym samochodem od swojego odwiecznego rywala Volkswagena Golfa. Biorąc pod uwagę to, jak dobry jest ten drugi zawodnik, to dla Opla niespodziewana nobilitacja. Brawo!

Tyle że takie nostalgiczne wątki nie są punktowane w naszych bezlitosnych porównaniach. Fakty, wymiary, technika, ergonomia, komfort, ekonomika – opieramy się na twardych danych i wnikliwych obserwacjach bazujących na doświadczeniu. Dzisiejsi kandydaci to Opel Astra 1.2 turbo (130 KM) z ośmiobiegowym automatem oraz Volkswagen Golf 1.5 eTSI (130 KM) z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową DSG.

Opel Astra 2022 1.2 Turbo ma 130-konny, trzycylindrowy silnik benzynowy, a do testu przyjechała z komfortowo zmieniającym biegi, ośmiostopniowym automatem. Na tle Golfa pali... Poczekajcie na tabele. Foto: Auto Bild
Opel Astra 2022 1.2 Turbo ma 130-konny, trzycylindrowy silnik benzynowy, a do testu przyjechała z komfortowo zmieniającym biegi, ośmiostopniowym automatem. Na tle Golfa pali... Poczekajcie na tabele.

Za literą "e" kryje się najniższy stopień hybrydyzacji, czyli 48-woltowa instalacja z akumulatorem, alternatorem-rozrusznikiem napędzanym paskiem wieloklinowym i inteligentnym sterowaniem rekuperacją energii. Do tego dochodzi odłączanie dwóch cylindrów podczas jazdy z częściowym obciążeniem. Więcej techniki, więcej cylindrów i więcej pieniędzy po wyrównaniu poziomu wyposażenia niż w trzycylindrowym Oplu – tak to wygląda.

Opel Astra 2022 - schemat wymiarów. Foto: Auto Bild
Opel Astra 2022 - schemat wymiarów.

A jak jeżdżą nasi dwaj kandydaci? Znakomicie. Mimo deficytu w liczbie cylindrów oraz pojemności skokowej Astra nie musi oglądać tylnych świateł Golfa podczas przyspieszania. Co więcej, Opel ma nieco więcej pary w trakcie wyprzedzania, a jego silnik brzmi co prawda dość charakterystycznie "trzycylindrowo", ale jednocześnie łagodniej niż eTSI w Volkswagenie, i bardziej żywiołowo kręci się aż do odcięcia obrotów.

Opel Astra 2022 - bardzo nowoczesny, a jednocześnie wyszukany styl:  duże ekrany, do tego prawdziwe fizyczne przyciski w logicznych grupach. Foto: Auto Bild
Opel Astra 2022 - bardzo nowoczesny, a jednocześnie wyszukany styl: duże ekrany, do tego prawdziwe fizyczne przyciski w logicznych grupach.

Golf przekonuje za to techniką pozwalającą oszczędzać paliwo, bo oprócz odłączania cylindrów potrafi także rekuperować energię dzięki zastosowaniu napędzanego paskiem alternatora-rozrusznika. Oczywiście, ten silnik elektryczny, mogący pełnić także funkcję generatora, ma bardzo niewielką moc i jest w stanie wpłynąć na oszczędność paliwa głównie podczas spokojnej jazdy, szczególnie miejskiej, ale w sumie Golf pali znacznie mniej od Astry: 6,3 wobec 7,1 litra na 100 kilometrów jazdy.

Opel Astra 2022 - sterowanie pracą skrzyni biegów za pomocą przycisków, do tego tryb manualny. Tryby jazdy także można tu wybierać. Foto: Auto Bild
Opel Astra 2022 - sterowanie pracą skrzyni biegów za pomocą przycisków, do tego tryb manualny. Tryby jazdy także można tu wybierać.

Downsizing Opla nie przynosi w tym przypadku żadnych profitów. Skrzynia DSG w Volkswagenie tym razem działa dobrze i zmienia biegi przytomniej od hydrokinetycznego automatu Astry, który z kolei utrzymuje obroty silnika na autostradzie w przyjemnie niskim zakresie. I tutaj uwaga: jeżeli szukacie auta na autostrady, to Golf będzie jednak lepszym wyborem za sprawą skuteczniejszego wygłuszenia kabiny od szumów wiatru opływającego karoserię.

Opel Astra 2022 - certyfikowane przednie fotele: bardzo wygodne, z przyjazną dla pleców konstrukcją oparcia. Foto: Auto Bild
Opel Astra 2022 - certyfikowane przednie fotele: bardzo wygodne, z przyjazną dla pleców konstrukcją oparcia.

Przy 130 km/h różnica jest odczuwalna, i to mimo zastosowania prostszego uszczelnienia drzwi w Golfie. Również hałas opon lepiej wygłuszono w Golfie – VW tradycyjnie stosuje flokowane (wykładane włókniną) nadkola, podczas gdy Opel montuje prostsze, plastikowe.

Opel Astra 2022 - wszystko po lewej stronie: sterowanie szybami oraz lusterkami zgrupowano na podłokietniku drzwi kierowcy. Foto: Auto Bild
Opel Astra 2022 - wszystko po lewej stronie: sterowanie szybami oraz lusterkami zgrupowano na podłokietniku drzwi kierowcy.

Oba auta skutecznie hamują, z drobnymi różnicami w zachowaniu hamulców w próbach przed rozgrzaniem układu i po. Nasi zawodnicy mogą się także pochwalić zwinnością i posłuszeństwem wobec poleceń kierowcy wydawanych za pośrednictwem układu kierowniczego. Bardzo nam się spodobała kalibracja systemu dynamicznej kontroli stabilności (ESP) w Oplu, gdyż działa on subtelnie i skutecznie zarazem.

Dobra robota!

Opel Astra 2022 - niska górna granica otworu drzwiowego utrudnia wsiadanie, zbyt niskie siedzisko. Foto: Auto Bild
Opel Astra 2022 - niska górna granica otworu drzwiowego utrudnia wsiadanie, zbyt niskie siedzisko.

Zadziwiające: mimo zaledwie pięciu kilogramów różnicy w masie auta Astra na zakrętach sprawia wrażenie samochodu o klasę mniejszego i zwinniejszego od Golfa. Volkswagen za to ma przewagę w precyzji reakcji, którą dają mu niskoprofilowe opony na 18-calowych felgach. Ten niższy profil opon jest chyba jedyną słabością Volkswagena w zakresie komfortu jazdy, bo takie koła mocniej przenoszą na karoserię drobne nierówności drogi.

Opel Astra 2022 - pojemność bagażnika: 422-1339 l. Ładowność: 544 kg. Foto: Auto Bild
Opel Astra 2022 - pojemność bagażnika: 422-1339 l. Ładowność: 544 kg.

Ponieważ są to drgania o dosyć wysokiej częstotliwości, to aktywne amortyzatory z regulowaną siłą tłumienia niewiele mogą tutaj pomóc, za to na dłuższych i rzadszych niedoskonałościach jezdni radzą sobie znakomicie. Astra też ma podobny problem: jej resorowanie dobrze radzi sobie z długimi pofałdowaniami asfaltu, ale te gęściejsze przenosi zbyt mocno do kabiny. Dłuższy skok zawieszenia i łagodniejsze odbicie mogłyby tutaj pomóc.

Volkswagen Golf 2022 - patrząc na jego sylwetkę, nietrudno zauważyć, że naturalny wdzięk klasycznej sylwetki kompakta z Wolfsburga został gdzieś po drodze zagubiony podczas poszukiwania na siłę nowoczesnych detali. Szkoda. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf 2022 - patrząc na jego sylwetkę, nietrudno zauważyć, że naturalny wdzięk klasycznej sylwetki kompakta z Wolfsburga został gdzieś po drodze zagubiony podczas poszukiwania na siłę nowoczesnych detali. Szkoda.

Jeżeli oba auta pojadą po równej drodze, to według naszych subiektywnych wrażeń lepiej poczujecie się w Oplu. Przyjemne fotele przyjaźnie podpierają kręgosłup, a kokpit został bardzo nowocześnie, a zarazem minimalistycznie zaprojektowany. Jeżeli szukacie powiewu świeżości, Astra zapewni go wam z zapasem. Pochwała należy się także za obsługę.

Volkswagen Golf 2022 - ta czterocylindrowa, oszczędna maszyneria o mocy 130 KM ze skrzynią DSG odpowiada za rozpędzenie Golfa do poprzedniego zdjęcia. Niby kultura pracy wyższa od rywala, ale wyciszenie silnika jednak nieco gorsze. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf 2022 - ta czterocylindrowa, oszczędna maszyneria o mocy 130 KM ze skrzynią DSG odpowiada za rozpędzenie Golfa do poprzedniego zdjęcia. Niby kultura pracy wyższa od rywala, ale wyciszenie silnika jednak nieco gorsze.

Prawdziwe fizyczne przyciski, oddzielny obszar do obsługi klimatyzacji, a nawet potencjometr do głośności. Hej, Volkswagenie, słyszysz to? Tak skonfigurowana koncepcja obsługi znacznie mniej odciąga uwagę kierowcy od drogi niż przekombinowany, gładzikowo-dotykowy interfejs Golfa.

Volkswagen Golf 2022 - schemat wymiarów. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf 2022 - schemat wymiarów.

Na szczęście pod względem foteli i pozycji siedzącej Volkswagen trzyma się dobrych tradycji i nie zmusza na siłę do jakichś dziwnych, "modnych" rozwiązań. Przednie fotele zapewniają solidne podparcie boczne. Na tylne fotele Golfa łatwiej się dostać, a gdy już tam usiądziecie, to będziecie bardziej siedzieć niż kucać, czego nie można powiedzieć o Astrze, w której siedzisko kanapy zamontowano zbyt nisko.

Volkswagen Golf 2022 - wszechstronny wirtualny kokpit, na którym można wyświetlić także klasyczne zegary. W kontraście: nieergonomiczna dotykowo-gładzikowa obsługa ekranu centralnego. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf 2022 - wszechstronny wirtualny kokpit, na którym można wyświetlić także klasyczne zegary. W kontraście: nieergonomiczna dotykowo-gładzikowa obsługa ekranu centralnego.

W szykownym i dłuższym Oplu najwyraźniej linia dachu – chociaż jej pochylenie nie jest optycznie ewidentne – została poprowadzona niżej i aby ratować miejsce nad głowami pasażerów, trzeba ich było niżej posadzić. Opel zagospodarowuje większą długość nadwozia w nieco większym bagażniku i dotyczy to zarówno minimalnej, jak i maksymalnej jego pojemności. Do Astry zabierzecie także o 45 kilogramów więcej, bez przekraczania dopuszczalnej ładowności samochodu (według naszych pomiarów).

Volkswagen Golf 2022 - twarde sztuki: fotele bez regulacji zagłówka, za to z solidnym podparciem bocznym. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf 2022 - twarde sztuki: fotele bez regulacji zagłówka, za to z solidnym podparciem bocznym.

A my teraz mamy dla Was dowody liczbowe w tabelach.

Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Volkswagen Opel
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s 3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 9,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 16,0 s 15,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 5,3 s 5,2 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 7,0 s 6,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 1341/499 kg 1336/544 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/11,0 m 10,9/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 33,7 m 33,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,5 m 34,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 6,3 l/100 km 7,1 l/100 km
Zasięg 790 km 730 km
Volkswagen Golf 2022 - ten „podgrzybek” to dźwigienka wyboru trybu pracy skrzyni DSG. Poniżej przycisk hamulca postojowego. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf 2022 - ten „podgrzybek” to dźwigienka wyboru trybu pracy skrzyni DSG. Poniżej przycisk hamulca postojowego.

Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI— dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Golf Astra
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa 1498 cm3 1199 cm3
Moc maksymalna 130 KM przy 5000 obr./min 130 KM przy 5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 200 Nm przy 1400 obr./min 230 Nm przy 1750 obr./min
Prędkość maksymalna 214 km/h 210 km/h
Skrzynia biegów aut., 7-biegowa (DSG) automatyczna, 8-biegowa
Napęd przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika 381-1237 l 422-1339 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l 52 l
Marka i model opon testowanego auta Bridgestone Potenza S005 Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta 225/40 R 18 225/45 R 17
Emisja CO2; filtr cząstek stałych 130 g/km; S 127 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1400/670 kg 1200/680 kg
Volkswagen Golf 2022 - wszystko wysokiej jakości: precyzyjnie uszyte obicia foteli, łatwy w obsłudze mechanizm tylnej kanapy. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf 2022 - wszystko wysokiej jakości: precyzyjnie uszyte obicia foteli, łatwy w obsłudze mechanizm tylnej kanapy.

Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Golf Astra
Wersja 1.5 eTSI R-Line 1.2 Turbo A8 Elegance
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne S/S/S S/S/S
Aut. przełącznik świateł (mijania/drogowe) 680 zł S
Światła przeciwmgielne/pełne światła LED N/S S/S
Klimatyzacja automatyczna S (1-str.) lub 2060 zł (3-str.) S (2-strefowa)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/3160 zł (pakiet) S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S S
System multim./nawigacja/radio DAB S/5360 zł (pakiet)/S S/3000 zł/S
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne S/S/S S/S/S
Elektr. fotel kierowcy/skóra/kluczyk zbliżeniowy N/N/1940 zł S (częściowo)/półsk. eco/S
Aktywne zawieszenie/kamera cofania 3780/1420 zł N/S
Ekran head-up/wirtualne zegary 3070 zł/S N/S
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba przednia 1970 zł (za 2 op.)/N S/S/S
Elektryczny hamulec postojowy S S
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu S/S S/S
Czujniki park. tylne/przednie/automat parkujący S/S/940 zł S/S/N
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/3160 zł (pakiet) S/N
Skaner znaków drogowych 5360 zł (pakiet) S
Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego z tyłu S/3160 zł (pakiet) S/N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2670/2150 zł (18 cali) 2700 zł/S (17 cali)
Volkswagen Golf 2022 - wystarczająca przestrzeń. Zajmowanie miejsc i pozycja siedząca bardzo wygodne. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf 2022 - wystarczająca przestrzeń. Zajmowanie miejsc i pozycja siedząca bardzo wygodne.

Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Golf Astra
Cena wyjściowa 123 490 zł 128 400 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 143 950 zł 131 400 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Volkswagen Golf 2022 - pojemność bagażnika: 381-1237 l. Ładowność: 499 kg. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf 2022 - pojemność bagażnika: 381-1237 l. Ładowność: 499 kg.

Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Volkswagen Opel
Przestronność z przodu 40 35 35
Przestronność z tyłu 30 19 17
Pojemność bagażnika 25 15 17
Ładowność 15 11 12
Widoczność 20 14 13
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 27
Ergonomia obsługi 20 14 16
Jakość wykończenia 20 16 16
Suma punktów 200 150 153
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Volkswagen Opel
Przyspieszenie 25 16 17
Elastyczność 25 20 21
Poziom hałasu 15 12 11
Skrzynia biegów 15 12 11
Zachowanie na drodze 30 27 28
Komfort jazdy 30 25 23
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 4 4
Skuteczność hamulców 40 37 37
Suma punktów 200 167 165
Koszty Maks. pkt. Volkswagen Opel
Cena po doposażeniu 50 26 30
Zużycie paliwa 30 24 20
Wyposażenie – komfort 50 29 28
Wyp. – bezpieczeństwo 40 28 25
Ubezpieczenia 10 6 6
Gwarancja 15 8 8
Przeglądy 10 9 9
Suma punktów 205 130 126
Wynik końcowy 605 447 444
Miejsce w teście 1. 2.
Opel Astra i Volkswagen Golf 2022 - porównanie Foto: Auto Bild
Opel Astra i Volkswagen Golf 2022 - porównanie

Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Test spalania - Opela Astra i VW Golf 2022 Foto: Auto Bild
Test spalania - Opela Astra i VW Golf 2022

Spalanie testowe wyższe od katalogowego o blisko jedną trzecią – takiego czegoś dawno nie oglądaliśmy od czasów wprowadzenia procedury pomiarowej WLTP. Gorzej wypadają tylko elektryki ze zużyciem energii. Szkoda, bo napęd Opla poza spalaniem pokazuje się z dobrej strony. Volkswagen ma więcej cylindrów, większą pojemność, a pali zdecydowanie mniej. Miękka hybryda ma w tym jakiś udział, ale niewielki.

Podsumowanie

Czytaj więcej o OPEL ASTRA

Było bardzo blisko: znakomitą Astrę dzieli od remisu z Golfem zaledwie kilka punktów. Bardzo dawno Opel nie był tak blisko poziomu Volkswagena w swoim kompaktowym przeboju. Tym razem Astra okazuje się bardzo wymagającą konkurentką. Świetnie się ją prowadzi, ma znakomite fotele, szykowny kokpit. Do tego widać, że jej styliści mieli jakiś świeży pomysł na wygląd samochodu – w Volkswagenie te pomysły najwyraźniej się skończyły. Ale Golf nadal jest świetny.