- Opel Astra wygląda subtelnie i nowocześnie zarazem. Uzyskanie takiego efektu dowodzi klasy projektantów!
- Volkswagen Golf jest krótszy — ale czy będzie ciaśniejszy w środku?
- Opel zafundował Astrze swojemu kompaktowi minimalistyczny, elegancki kokpit, który okazuje się przyjazny kierowcy i prosty w obsłudze. Jesteśmy pod wrażeniem!
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI— dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
- Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — punkty i klasyfikacja
- Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa
- Podsumowanie
To wydaje się takie oczywiste: Volkswagena Golfa znają wszyscy. Od 50 lat można go oglądać na drogach. Ten samochód nie tylko zapoczątkował klasę kompaktową, lecz także potrafi utrzymywać się na wysokiej pozycji od dekad. To typ, który wszystko robi dobrze i nie pozwala sobie na potknięcia. Czy Opel Astra jest odczuwalnie gorszy od Volkswagena?
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Niekoniecznie. Co więcej, w niektórych obszarach okazuje się nawet lepszy. A mimo swojej świeżości w bezpośrednim pojedynku ma trudne zadanie. Nowa Astra wygląda świetnie, ma dojrzałe proporcje, subtelny, a zarazem bardzo charakterystyczny styl. Oryginalne detale, jak trzecie światło hamulcowe, otwieranie bagażnika uchylnym logo, muskularne błotniki...
No właśnie. Kiedy podobne akcenty na błotnikach robi Audi, to odwołuje się do sportowego klasyka Quattro. Opel też ma do czego nawiązywać, choć to nawiązanie nie jest aż tak spektakularne. Na przykład do pierwszej Corsy – tam też były charakterystyczne przetłoczenia na błotnikach, które znajdziecie w nowej Astrze. Z kolei reflektory i grill, choć trudno to dostrzec i skojarzyć, są inspirowane podwójnymi okrągłymi lampami i chromowanym grillem Opla Manty.
Tyle że takie nostalgiczne wątki nie są punktowane w naszych bezlitosnych porównaniach. Fakty, wymiary, technika, ergonomia, komfort, ekonomika – opieramy się na twardych danych i wnikliwych obserwacjach bazujących na doświadczeniu. Dzisiejsi kandydaci to Opel Astra 1.2 turbo (130 KM) z ośmiobiegowym automatem oraz Volkswagen Golf 1.5 eTSI (130 KM) z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową DSG.
Za literą "e" kryje się najniższy stopień hybrydyzacji, czyli 48-woltowa instalacja z akumulatorem, alternatorem-rozrusznikiem napędzanym paskiem wieloklinowym i inteligentnym sterowaniem rekuperacją energii. Do tego dochodzi odłączanie dwóch cylindrów podczas jazdy z częściowym obciążeniem. Więcej techniki, więcej cylindrów i więcej pieniędzy po wyrównaniu poziomu wyposażenia niż w trzycylindrowym Oplu – tak to wygląda.
A jak jeżdżą nasi dwaj kandydaci? Znakomicie. Mimo deficytu w liczbie cylindrów oraz pojemności skokowej Astra nie musi oglądać tylnych świateł Golfa podczas przyspieszania. Co więcej, Opel ma nieco więcej pary w trakcie wyprzedzania, a jego silnik brzmi co prawda dość charakterystycznie "trzycylindrowo", ale jednocześnie łagodniej niż eTSI w Volkswagenie, i bardziej żywiołowo kręci się aż do odcięcia obrotów.
Golf przekonuje za to techniką pozwalającą oszczędzać paliwo, bo oprócz odłączania cylindrów potrafi także rekuperować energię dzięki zastosowaniu napędzanego paskiem alternatora-rozrusznika. Oczywiście, ten silnik elektryczny, mogący pełnić także funkcję generatora, ma bardzo niewielką moc i jest w stanie wpłynąć na oszczędność paliwa głównie podczas spokojnej jazdy, szczególnie miejskiej, ale w sumie Golf pali znacznie mniej od Astry: 6,3 wobec 7,1 litra na 100 kilometrów jazdy.
Downsizing Opla nie przynosi w tym przypadku żadnych profitów. Skrzynia DSG w Volkswagenie tym razem działa dobrze i zmienia biegi przytomniej od hydrokinetycznego automatu Astry, który z kolei utrzymuje obroty silnika na autostradzie w przyjemnie niskim zakresie. I tutaj uwaga: jeżeli szukacie auta na autostrady, to Golf będzie jednak lepszym wyborem za sprawą skuteczniejszego wygłuszenia kabiny od szumów wiatru opływającego karoserię.
Przy 130 km/h różnica jest odczuwalna, i to mimo zastosowania prostszego uszczelnienia drzwi w Golfie. Również hałas opon lepiej wygłuszono w Golfie – VW tradycyjnie stosuje flokowane (wykładane włókniną) nadkola, podczas gdy Opel montuje prostsze, plastikowe.
Oba auta skutecznie hamują, z drobnymi różnicami w zachowaniu hamulców w próbach przed rozgrzaniem układu i po. Nasi zawodnicy mogą się także pochwalić zwinnością i posłuszeństwem wobec poleceń kierowcy wydawanych za pośrednictwem układu kierowniczego. Bardzo nam się spodobała kalibracja systemu dynamicznej kontroli stabilności (ESP) w Oplu, gdyż działa on subtelnie i skutecznie zarazem.
Dobra robota!
Zadziwiające: mimo zaledwie pięciu kilogramów różnicy w masie auta Astra na zakrętach sprawia wrażenie samochodu o klasę mniejszego i zwinniejszego od Golfa. Volkswagen za to ma przewagę w precyzji reakcji, którą dają mu niskoprofilowe opony na 18-calowych felgach. Ten niższy profil opon jest chyba jedyną słabością Volkswagena w zakresie komfortu jazdy, bo takie koła mocniej przenoszą na karoserię drobne nierówności drogi.
Ponieważ są to drgania o dosyć wysokiej częstotliwości, to aktywne amortyzatory z regulowaną siłą tłumienia niewiele mogą tutaj pomóc, za to na dłuższych i rzadszych niedoskonałościach jezdni radzą sobie znakomicie. Astra też ma podobny problem: jej resorowanie dobrze radzi sobie z długimi pofałdowaniami asfaltu, ale te gęściejsze przenosi zbyt mocno do kabiny. Dłuższy skok zawieszenia i łagodniejsze odbicie mogłyby tutaj pomóc.
Jeżeli oba auta pojadą po równej drodze, to według naszych subiektywnych wrażeń lepiej poczujecie się w Oplu. Przyjemne fotele przyjaźnie podpierają kręgosłup, a kokpit został bardzo nowocześnie, a zarazem minimalistycznie zaprojektowany. Jeżeli szukacie powiewu świeżości, Astra zapewni go wam z zapasem. Pochwała należy się także za obsługę.
Prawdziwe fizyczne przyciski, oddzielny obszar do obsługi klimatyzacji, a nawet potencjometr do głośności. Hej, Volkswagenie, słyszysz to? Tak skonfigurowana koncepcja obsługi znacznie mniej odciąga uwagę kierowcy od drogi niż przekombinowany, gładzikowo-dotykowy interfejs Golfa.
Na szczęście pod względem foteli i pozycji siedzącej Volkswagen trzyma się dobrych tradycji i nie zmusza na siłę do jakichś dziwnych, "modnych" rozwiązań. Przednie fotele zapewniają solidne podparcie boczne. Na tylne fotele Golfa łatwiej się dostać, a gdy już tam usiądziecie, to będziecie bardziej siedzieć niż kucać, czego nie można powiedzieć o Astrze, w której siedzisko kanapy zamontowano zbyt nisko.
W szykownym i dłuższym Oplu najwyraźniej linia dachu – chociaż jej pochylenie nie jest optycznie ewidentne – została poprowadzona niżej i aby ratować miejsce nad głowami pasażerów, trzeba ich było niżej posadzić. Opel zagospodarowuje większą długość nadwozia w nieco większym bagażniku i dotyczy to zarówno minimalnej, jak i maksymalnej jego pojemności. Do Astry zabierzecie także o 45 kilogramów więcej, bez przekraczania dopuszczalnej ładowności samochodu (według naszych pomiarów).
A my teraz mamy dla Was dowody liczbowe w tabelach.
Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Volkswagen | Opel |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s | 3,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 9,4 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 16,0 s | 15,6 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 5,3 s | 5,2 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 7,0 s | 6,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1341/499 kg | 1336/544 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,0/11,0 m | 10,9/11,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 33,7 m | 33,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,5 m | 34,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,3 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Zasięg | 790 km | 730 km |
Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI— dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Golf | Astra |
---|---|---|
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 | 1199 cm3 |
Moc maksymalna | 130 KM przy 5000 obr./min | 130 KM przy 5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 200 Nm przy 1400 obr./min | 230 Nm przy 1750 obr./min |
Prędkość maksymalna | 214 km/h | 210 km/h |
Skrzynia biegów | aut., 7-biegowa (DSG) | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika | 381-1237 l | 422-1339 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l | 52 l |
Marka i model opon testowanego auta | Bridgestone Potenza S005 | Michelin Pilot Sport 4 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/40 R 18 | 225/45 R 17 |
Emisja CO2; filtr cząstek stałych | 130 g/km; S | 127 g/km; S |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 1400/670 kg | 1200/680 kg |
Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Golf | Astra |
---|---|---|
Wersja | 1.5 eTSI R-Line | 1.2 Turbo A8 Elegance |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne | S/S/S | S/S/S |
Aut. przełącznik świateł (mijania/drogowe) | 680 zł | S |
Światła przeciwmgielne/pełne światła LED | N/S | S/S |
Klimatyzacja automatyczna | S (1-str.) lub 2060 zł (3-str.) | S (2-strefowa) |
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/3160 zł (pakiet) | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | S |
System multim./nawigacja/radio DAB | S/5360 zł (pakiet)/S | S/3000 zł/S |
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne | S/S/S | S/S/S |
Elektr. fotel kierowcy/skóra/kluczyk zbliżeniowy | N/N/1940 zł | S (częściowo)/półsk. eco/S |
Aktywne zawieszenie/kamera cofania | 3780/1420 zł | N/S |
Ekran head-up/wirtualne zegary | 3070 zł/S | N/S |
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba przednia | 1970 zł (za 2 op.)/N | S/S/S |
Elektryczny hamulec postojowy | S | S |
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu | S/S | S/S |
Czujniki park. tylne/przednie/automat parkujący | S/S/940 zł | S/S/N |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/3160 zł (pakiet) | S/N |
Skaner znaków drogowych | 5360 zł (pakiet) | S |
Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego z tyłu | S/3160 zł (pakiet) | S/N |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2670/2150 zł (18 cali) | 2700 zł/S (17 cali) |
Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Golf | Astra |
---|---|---|
Cena wyjściowa | 123 490 zł | 128 400 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 143 950 zł | 131 400 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Volkswagen | Opel |
---|---|---|---|
Przestronność z przodu | 40 | 35 | 35 |
Przestronność z tyłu | 30 | 19 | 17 |
Pojemność bagażnika | 25 | 15 | 17 |
Ładowność | 15 | 11 | 12 |
Widoczność | 20 | 14 | 13 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 16 |
Suma punktów | 200 | 150 | 153 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Volkswagen | Opel |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 17 |
Elastyczność | 25 | 20 | 21 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 11 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 28 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 23 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 37 |
Suma punktów | 200 | 167 | 165 |
Koszty | Maks. pkt. | Volkswagen | Opel |
Cena po doposażeniu | 50 | 26 | 30 |
Zużycie paliwa | 30 | 24 | 20 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 29 | 28 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 40 | 28 | 25 |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 6 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 |
Przeglądy | 10 | 9 | 9 |
Suma punktów | 205 | 130 | 126 |
Wynik końcowy | 605 | 447 | 444 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Opel Astra 1.2 Turbo kontra Volkswagen Golf 1.5 eTSI — spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa
Spalanie testowe wyższe od katalogowego o blisko jedną trzecią – takiego czegoś dawno nie oglądaliśmy od czasów wprowadzenia procedury pomiarowej WLTP. Gorzej wypadają tylko elektryki ze zużyciem energii. Szkoda, bo napęd Opla poza spalaniem pokazuje się z dobrej strony. Volkswagen ma więcej cylindrów, większą pojemność, a pali zdecydowanie mniej. Miękka hybryda ma w tym jakiś udział, ale niewielki.
Podsumowanie
Było bardzo blisko: znakomitą Astrę dzieli od remisu z Golfem zaledwie kilka punktów. Bardzo dawno Opel nie był tak blisko poziomu Volkswagena w swoim kompaktowym przeboju. Tym razem Astra okazuje się bardzo wymagającą konkurentką. Świetnie się ją prowadzi, ma znakomite fotele, szykowny kokpit. Do tego widać, że jej styliści mieli jakiś świeży pomysł na wygląd samochodu – w Volkswagenie te pomysły najwyraźniej się skończyły. Ale Golf nadal jest świetny.