Auto Świat Testy Porównania samochodów Porównanie benzynowych limuzyn: czy wystarczy im mocy?

Porównanie benzynowych limuzyn: czy wystarczy im mocy?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Skromna moc w dużym aucie – czy to się sprawdzi? Testujemy: najnowszego benzyniaka w Mercedesie klasy C, wolnossącego dwulitrowca Mazdy 6 oraz doładowane TSI w Superbie i Passacie. W porównaniu spotykają się różne pomysły z zakresu techniki napędowej: turbo, odłączanie cylindrów i wysoki stopień sprężania

Porównanie: Mazda 6 2.0 Skyactiv-G, Mercedes C160, Skoda Superb 1.4 TSI ACT, Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT
Zobacz galerię (29)
Auto Bild
Porównanie: Mazda 6 2.0 Skyactiv-G, Mercedes C160, Skoda Superb 1.4 TSI ACT, Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT

Cztery cylindry, 1,6 l pojemności, moc 129 KM i turbina. Gdy chodzi o 4,7-metrową i półtoratonową limuzynę, nie wydaje się to zbyt okazałe. Ktoś jednak zdecydował o tym, żeby do Mercedesa klasy C wstawić tego małego benzyniaka.

Raczej nie była to fanaberia. Rywale postępują przecież podobnie – VW i Skoda wykorzystują w tym segmencie jednostki 1.4 TSI/150 KM, a Mazda ulokowała pod maską „szóstki” silnik 2.0 o niewygórowanej mocy 145 KM. Czyżby więc w tej kategorii aut podobne jednostki stawały się normą?

Czy da się jeszcze zaprojektować silnik benzynowy bez turbiny, który spełni najnowsze normy toksyczności spalin? Mazda pokazała, że tak.

Niewykluczone. Przecież jeśli komuś naprawdę bardzo się spieszy (i ma dużo pieniędzy na mandaty), to na wymienione samochody raczej nie powinien zwracać uwagi. Cała czwórka nie została bowiem skonstruowana z myślą o wyścigach. Pozostałym użytkownikom pojazdów mechanicznych mniejsze jednostki z powodzeniem zapewnią wiele frajdy. Wystarczy spojrzeć na ich osiągi.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje uczestnikom porównania mniej więcej 10 s, a prędkości maksymalne zamykają się w przedziale od 208 (Mazda) do 220 km/h (Volkswagen i Skoda). Trudno zatem te samochody zaliczyć do powolnych, kiedy już porządnie się rozpędzą.

Zużycie paliwa waha się między 6,3 l (Mercedes) a 6,7 l/100 km (Mazda, Skoda i VW). To naprawdę dobre wyniki, zwłaszcza że mówimy o jednostkach benzynowych, a nie dieslowskich. VW i Skoda są wyposażone w ACT, czyli system zarządzania pracą cylindrów. Podczas jazdy z małym lub średnim obciążeniem dwa cylindry są wyłączane.

Dwulitrowy silnik Mazdy charakteryzuje się natomiast wysokim stopniem sprężania 14:1. Która technika jest lepsza, dowiecie się na końcu tego tekstu, a teraz kilka słów o zaletach i wadach poszczególnych rozwiązań. Weźmiemy przy tym pod uwagę niepunktowaną w porównaniach obawę użytkownika o zbyt wysoki stopień skomplikowania konstrukcji.

Dla tych, którzy nie są przekonani do wysilonych silników, turbin, podwójnych systemów chłodzenia z intercoolerami typu woda-powietrze i innych zaawansowanych, za to kosztownych w przypadku ewentualnej naprawy pomysłów, dobrą propozycją będzie z pewnością pozbawiona wszystkich wymienionych rozwiązań Mazda.

Jeżeli ktoś odważy się na turbo, może kupić Mercedesa, który ponadto – jak na obecne trendy downsizingu – ma jeszcze w miarę rozsądną moc uzyskiwaną z litra pojemności. Najbardziej skomplikowane są bez wątpienia silniki Volkswagena i Skody z odłączaniem cylindrów. Obejrzenie filmu, np. na YouTube, pokazującego ten system w akcji budzi podziw dla inżynierów i wywołuje lekki dreszcz na myśl o tym, co by było, gdyby coś poszło nie tak.

Miejsce III - Mazda 6 2.0 Skyactiv-G

Mazda 6 2.0 Skyactiv-G
Mazda 6 2.0 Skyactiv-GAuto Bild

Pochodzi z Japonii, choć jej ojczyzną mogłyby być Włochy – tak atrakcyjnie się prezentuje. Została skonstruowana z iście śródziemnomorską lekkością, a jeździ przy tym tak zawadiacko i zadziornie, że mogłaby powstać po południowej stronie Alp. Niestety, nie wygrała porównania. Świat jest niesprawiedliwy, to prawda.

Mazda ma pazur i ciekawy silnik, ale dwaj rywale daleko jej odjechali

Moglibyśmy spróbować to naprawić, jednak staramy się opierać w możliwie największym stopniu na mierzalnych parametrach, a dodatkowo Mazda nie ułatwiła nam zadania, ponieważ w Polsce 145-konny motor występuje tylko w najuboższej wersji wyposażeniowej. Weźmy pod lupę wady i zalety. Na początek tył. Tu mamy sporo miejsca, więcej niż w Mercedesie.

Jednak VW i Skoda są w tej materii nie do pobicia. Wykończenie detali mogłoby być staranniejsze. Mercedes i produkty z koncernu VW mają też więcej systemów poprawiających bezpieczeństwo. Na uwagę zasługuje „jędrny” dwulitrowiec, generujący 145 KM. Jednostka ma wysoki stopień sprężania 14:1 i pracuje bez doładowania, co w dzisiejszych czasach jest rzadkością. Mimo to potrafi sprawić kierowcy dużą frajdę. Funkcjonuje zgodnie ze starą dewizą: najpierw obroty, potem do przodu. Do tego dochodzą przyjemna skrzynia z krótkimi przełożeniami i sprężyste zawieszenie. Nabywca dostaje do rąk zwinną limuzynę.

Mazda 6 2.0 Skyactiv-G - Plusy: Mała waga, sprężyste zawieszenie, żwawy silnik i w miarę rozsądna cena – taki pomysł na auto nas przekonuje.

Mazda 6 2.0 Skyactiv-G - Minusy: W porównaniu z rywalami tu i ówdzie brakuje Maździe ostatecznego szlifu. VW i Skoda są z tyłu znacznie przestronniejsze.

Miejsce III - Mercedes C 160

Mercedes C 160
Mercedes C 160Auto Bild

Dokładnie o 8600 ZŁ tańszy jest mercedes C 160 z silnikiem o mocy 129 KM od modelu C 180 z jednostką 156-konną. Czy zakup tańszego auta ma sens? To zależy od priorytetów kupującego. Jeżeli ktoś ma wybujały temperament i lubi poczuć lekkość swobodnie przyspieszającego auta po każdym wciśnięciu gazu, to z pewnością wybierze mocniejszy silnik, a i ten nie musi go zadowolić.

Co z tego, że pod maską jest 129 KM? Przecież masz Mercedesa!

I słusznie, bo w palecie klasy C znajdują się jednostki napędowe o mocy dochodzącej do 510 KM. Jednak z drugiej strony zakup zgrabnej limuzyny Mercedesa z podstawowym silnikiem nie oznacza bycia zawalidrogą, o ile ktoś potrafi płynnie jeździć i roztropnie przewidywać rozwój sytuacji na drodze. 1,6-litrowy silnik turbo poniekąd nawet pasuje ze względu na swój nieagresywny charakter do spokojnej klasy C.

Czterocylindrowa jednostka ze 129 końmi w zestawieniu z rywalami podczas sprintu z gazem w podłodze wydaje się ospała, jednak w codziennej eksploatacji niewiele odbiega od np. Skody. Największą wadą Mercedesa jest to, że po osiągnięciu 4 tys. obrotów powstaje uciążliwy, drażniący uszy dźwięk, który zupełnie nie pasuje do cichej z gruntu rzeczy klasy C. Jeśli chodzi o komfort, to na słowa pochwały zasługują staranne wygłuszenie i wygodne przednie fotele.

Mercedes C 160 - Plusy: Wysoka jakość wykończenia, przytulna kabina, wysoki poziom bezpieczeństwa – klasa C ma klasyczne zalety Mercedesa.

Mercedes C 160 - Minusy: Stosunek mocy do ceny każe dwa razy się zastanowić przed zakupem. A tył, jak na klasę auta, jest zaskakująco ciasny.

Miejsce II - Skoda Superb 1.4 TSI ACT

Skoda Superb 1.4 TSI ACT
Skoda Superb 1.4 TSI ACTAuto Bild

Czy limuzyna klasy średniej może przyciągać spojrzenia przechodniów? Owszem, jeśli producent dołoży odpowiednich starań, będzie to możliwe. Skodzie to się udało, czego potwierdzeniem może być Superb ze swym nowym designem. Stylowy jest również na pokładzie – w kabinie, w której panuje atmosfera uporządkowania, człowiek czuje się swobodnie, po prostu dobrze.

Na tylnej kanapie Superba panuje niespotykany, arystokratyczny luz

Wnętrze jest niezwykle przestronne, z tyłu panuje – można powiedzieć – wręcz arystokratyczny luz. Gdy zajrzycie do gigantycznego bagażnika, który maksymalnie może mieć pojemność 1760 l, skrytego pod wielką klapą, odniesiecie wrażenie, że oto stoi przed wami kombi. Konkurenci pod tym względem zostają daleko w tyle.

Superb jest osadzony na zawieszeniu, które zapewnia niezbędną do pewnej jazdy sprężystość, jednak ci, którzy szukają przede wszystkim komfortu, powinni dokupić aktywne amortyzatory. Tak jak w VW, również w Skodzie 1,4-litrowy silnik TSI swobodnie i elastycznie pracuje. Niestety, jest hałaśliwszy niż w Passacie, ale to akurat efekt lepszego wytłumienia auta z logo VW. „Niemiec” także nieco lepiej hamuje. W praktyce mamy więc dwoje zdecydowanych zwycięzców z ogromnym dystansem punktowym do uznanych rywali.

Skoda Superb 1.4 TSI ACT - Plusy: Niesamowita przestronność na tylnej kanapie, konkurencyjny poziom wyposażenia, przyjemne własności jezdne, dobra cena.

Skoda Superb 1.4 TSI ACT - Minusy: Gdyby chcieć się do czegoś przyczepić, to... Skodę prowadzi się dobrze, ale jednak jeździ ona mniej zwinnie niż Volkswagen.

Miejsce I - Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT

Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT
Volkswagen Passat 1.4 TSI ACTAuto Bild

Nowy Passat melduje się na czele! Trzeba jednak przyznać, że w niektórych konkurencjach Skoda wciąż jest lepsza. Oferuje np. więcej miejsca we wnętrzu niż naprawdę przestronny Volkswagen. Ma też większy bagażnik. Sytuacja zmienia się jednak, gdy dochodzimy do dynamiki jazdy lub hamulców. Tu lepiej spisuje się Passat z bardziej komunikatywnym układem kierowniczym, dzięki czemu prowadzi się go bardziej bezpośrednio i precyzyjnie.

Menedżerom konkurencji ten właśnie samochód z pewnością śni się po nocach. Nie bez powodu

Nie inaczej jest, gdy porównujemy komfort. Siedzenia VW są jeszcze bardziej wygodne od zasługujących na wysokie uznanie foteli Skody – w obu autach nawet bardzo wysocy kierowcy bez trudu znajdą optymalną pozycję za kierownicą i bez obawy o to, że np. ich uda nie będą należycie podparte, a zagłówek nie sięgnie dość wysoko. Zawieszenie Passata jest – podobnie jak w Superbie – wystarczająco sprężyste do stabilnej jazdy, jednak Volkswagen delikatniej dla pasażerów pokonuje nierówności.

Benzynowa jednostka napędowa 1.4 TSI pracuje ciszej niż w Skodzie, co można stwierdzić niemal od razu po uruchomieniu. W sumie na tle Skody to wszystko drobiazgi, ale na tym poziomie dopracowania konstrukcji tworzą one możliwą do wychwycenia lub zmierzenia różnicę. Volkswagen stworzył auto, które wygląda podobnie do modelu poprzedniej generacji, ale niebezpiecznie wysoko podnosi poprzeczkę rywalom.

Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT - Plusy: Przestronna, komfortowa i dynamiczna limuzyna o konserwatywnej linii. Ma zrywny napęd i przyjemne zawieszenie.

Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT - Minusy: Cena mogłaby być niższa, ale z drugiej strony to bardzo udane auto. Za to gwarancja z pewnością powinna być dłuższa.

Mazda 6 2.0 Skyactiv-G, Mercedes C160, Skoda Superb 1.4 TSI ACT, Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT - dane techniczne:

VWSkodaMercedesMazda
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16t.benz./R4/16t.benz./R4/16benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przoduwzdłużnie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)1395139515951998
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/5000150/5000129/5000145/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)250/1500250/1500210/1200210/4000
Prędkość maksymalna (km/h)220220216208
Skrzynia biegówman. 6man. 6man. 6man. 6
Napędprzedniprzednitylnyprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)586-1152625-1760480-bd.480-bd.
Opony testowanego auta235/45 R 18235/45 R 18p.: 225/45, t.: 245/40 R 18225/55 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l)66666662
Emisja CO2 (g/km)115112120129
Dł./szer./wys. (mm)4767/1832/14564861/1864/14684686/1810/14424865/1840/1450

Mazda 6 2.0 Skyactiv-G, Mercedes C160, Skoda Superb 1.4 TSI ACT, Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT - wymiary kabin:

WymiarJednostka miaryVWSkodaMercedesMazda
Miejsce na nogi z przodu maks.mm1180116011801140
Szerokość wnętrza z przodumm1530151014701500
Wysokość wnętrza  z przodu maks.mm101010201040990
Zakres regulacji fotelamm245240250230
Indeks miejsca na nogi z tyłumm805830755770
Szerokość wnętrza z tyłumm1520151014701485
Wysokość nad głową z tyłumm935920910910
Wysokość siedziska z tyłumm350360340345
Pojemność bagażnikal586625480480

Mazda 6 2.0 Skyactiv-G, Mercedes C160, Skoda Superb 1.4 TSI ACT, Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT - wyniki pomiarów drogowych:

PassatSuperbC 1606
Przyspieszenie0-50 km/h2,9 s3,2 s3,4 s3,2 s
0-100 km/h8,9 s9,4 s10,2 s9,3 s
0-130 km/h15,1 s15,8 s17,2 s15,4 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)8,0 s8,0 s10,5 s10,1 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)12,8 s12,6 s20,1 s22,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1421/519 kg1493/447 kg1499/461 kg1403/532 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.55/45 proc.53/47 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,5/11,4 m11,4/11,8 m11,2/11,1 m11,8/12,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,5 m35,7 m36,3 m37,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,5 m35,7 m36,5 m36,9 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h56 dB (A)58 dB (A)56 dB (A)58 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)64 dB (A)65 dB (A)67 dB (A)
przy 130 km/h68 dB (A)69 dB (A)69 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe6,7 l/100 km6,7 l/100 km6,3 l/100 km6,7 l/100 km
Zasięg980 km980 km1050 km920 km

Mazda 6 2.0 Skyactiv-G, Mercedes C160, Skoda Superb 1.4 TSI ACT, Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT - punktacja:

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

NadwozieMaks. pktPassatSuperbklasa C6
Przestronność z przodu4037363534
Przestronność z tyłu3025262223
Pojemność bagażnika2522241818
Ładowność15118811
Widoczność2018181717
Fotele, pozycja kierowcy3028272826
Ergonomia obsługi2019191818
Jakość wykończenia2018171917
Suma punktów200178175165164
Napęd i zawieszenieMaks. PktPassatSuperbKlasa C6
Przyspieszenie2513121012
Elastyczność2516161110
Poziom hałasu1514131312
Skrzynia biegów1514141315
Zachowanie na drodze3028262828
Komfort jazdy3027262525
Układ kierowniczy1515141514
Średnica zawracania54443
Skuteczność hamulców4037333129
Suma punktów200168158150148
KosztyMaks. PktPassatSuperbKlasa C6
Cena po doposażeniu5043473846
Zużycie paliwa3023232423
Wyposażenie – komfort3019191612
Wyp. – bezpieczeństwo3014151311
Ubezpieczenia108978
Gwarancja1588910
Przeglądy2020201313
Suma punktów185135141120123
Wynik końcowy585481474435435
Miejsce w teście1.2.3.3.

Mazda 6 2.0 Skyactiv-G, Mercedes C160, Skoda Superb 1.4 TSI ACT, Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT - podsumowanie:

„I znowu VW?!” – przeczytamy zapewne w komentarzach internautów. Dla jednych „stety”, dla drugich „niestety”, żadnemu z rywali nie udało się ukręcić bata na Passata. Może choć raz zdarzy się cud i fani tego modelu wesprą nasz werdykt, a oponenci go uznają?

Jak zwykle zapraszam do merytorycznego komentowania - najciekawsze komentarze mogą liczyć na odpowiedzi redakcji. Ale po takim wyniku wypada mi chyba założyć zbroję, okopać się, postawić grubą, dużą tarczę i czekać na atak z rykoszetami. 3... 2... 1... Możecie pisać :)

Nasze komentarze do Waszych dotychczasowych uwag możecie już przeczytać tutaj.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków