Wtedy... To zależy, na ile dotychczasowi nabywcy tradycyjnych hatchbacków okażą się przywiązani do ulubionej formy motoryzacji. Niemniej, gdyby marketingowcy koncernów motoryzacyjnych kiedyś uznali, że kompakty i hatchbacki klasy B nie są już nam (czytaj: im) potrzebne do szczęścia, to po lekturze tego porównania będziecie już mieli pojęcie, z czym przyjdzie się mierzyć masowemu klientowi.
Bo na takiego właśnie nabywcę liczą i polują producenci prezentowanych samochodów, chociaż z pewnością nie w przypadku ekskluzywnych wersji, które prezentujemy raczej jako pokaz możliwości niż poważną propozycję zakupową.
Dlaczego? Choćby dlatego, że – sięgnijmy po produkt marki spoza stawki tego materiału – za niektóre z porównywanych „SUV-ików”, gdy solidnie je doposażymy, można kupić np. Mazdę 6. Czy ktokolwiek, będąc przy zdrowych zmysłach, wyłożyłby taką kasę na udające terenówkę maleństwo zamiast na prawie pięciometrowy samochód?
Tego nie możemy być pewni. Za to z pewnością prezentowane auta da się kupić znacznie taniej i to właśnie takie wersje mają szansę na przebojową karierę. Kia Stonic 1.2 (82 KM) w specyfikacji M z klimatyzacją i systemem multimedialnym w standardzie (ekran dotykowy!) kosztuje 54 990 zł.
Opel Crossland X 1.2 (81 KM) w wersji Enjoy kosztuje 64 300 zł i też ma już klimatyzację oraz dotykowy wyświetlacz (uboższa wersja Essentia za 59 950 zł będzie dostępna w przyszłym roku). Najtańsze Renault Captur 0.9 TCe w wersji Life (90 KM, turbo) kosztuje 59 900 zł (dopłata za radio i klimatyzację: 3000 zł). Najtańsza Arona z klimatyzacją i ekranem dotykowym ma cenę 63 500 zł (1.0 TSI, 95 KM). A teraz... Tanio nie będzie!
Renault Captur 1.2 TCe
Wygląda ładnie, nawet po 4 latach rynkowego stażu. Oczywiście, trudno nie zauważyć, że francuskie auto przeszło po drodze gruntowny lifting, bo w plebiscycie na największą liczbę przetłoczeń muskularnego nadwozia Renault znalazłoby się w ścisłej czołówce. Trudno znaleźć płaski fragment blachy.
Captur to pół SUV, pół van: ma przesuwaną tylną kanapę, nisko umieszczone progi i bardzo duży słupek A, który zasłania niemal całych rowerzystów. Choć z przodu pojazd nie jest szczególnie przestronny (patrząc na wymiary, bo wrażenie przestronności jest znakomite), to ten Francuz i tak uwodzi i rozpieszcza, szczególnie w luksusowej wersji Initiale Paris.
Ma jasne wnętrze, szerokie skórzane fotele i ogromną szufladę przed pasażerem. Pasującą do tego lounge’ową nutę gra jedyny w tym porównaniu silnik 4-cylindrowy: 1.2 TCe ma przewagę w postaci spokojniejszej pracy. Nie zachwyca dynamiką ani spalaniem (6,8 l/100 km), jednak są tacy, którzy za ten czterocylindrowy dźwięk wiele by oddali. Najchętniej Renault jest prowadzone spokojną ręką, bo układ kierowniczy hamuje wszelkie sportowe zapędy, a kołyszące zawieszenie pod obciążeniem zaczyna nieźle bujać. Luki w systemach bezpieczeństwa.
Renault Captur 1.2 TCe - plusy: wygodne wsiadanie przez nisko umieszczone progi, pasażerowie siedzą z tyłu nieco wyżej niż z przodu – jak w kinie.
Renault Captur 1.2 TCe - minusy: nie do końca intuicyjny (choć wygląda na dość prosty) system multimedialny, hacząca skrzynia biegów.
Opel Crossland X 1.2 Turbo
Oto i kolejny półvan. Bo nazwanie przednionapędowego maleństwa SUV-em ogólnie jest dość niezręcznym pomysłem, niezależnie od marki. Tak czy inaczej, Crossland X to praktyczny typ. Kanapa ma najwięcej możliwości regulacji, bagażnik jest największy po rozłożeniu tylnych foteli (410 l).
Zawieszenie daje radę na co dzień, brakuje tylko rezerw przy pełnym obciążeniu i podczas prób dynamicznej jazdy, kiedy to pudełkowate nadwozie potrafi się przechylać podczas zdecydowanej zmiany kierunku jazdy. 130-konny, 3-cylindrowy silnik (prędkość maksymalna to aż 206 km/h!) pozwala bezstresowo podróżować. W innych autach trzeba częściej zmieniać biegi i mają one gorsze osiągi, jeżeli nie „kręcimy” do odcięcia, czyli podczas codziennej jazdy. Także fotel AGR z szerokim zakresem regulacji robi dobre wrażenie.
Poza tym wszystkim jednak u następcy Merivy brakuje nam błyskawicy, oplowskiej przebojowości. Układ kierowniczy reaguje nerwowo, drążek zmiany biegów jest niepotrzebnie długi. Poza tym rażą: ranty plastików, trzeszczący fotel i niestabilna konsola środkowa. Crossland X nie jest idealnym samochodem i żądanie za niego ceny, którą zobaczycie w tabelce na końcu materiału, uznajemy
za bardzo odważne posunięcie.
Opel Crossland X 1.2 Turbo - plusy: trzycylindrowy silnik ochoczo napędza Opla i ma niewygórowany apetyt, praktyczny bagażnik.
Opel Crossland X 1.2 Turbo - minusy: napęd w średnim zakresie obrotów dość szorstko brzmi, zaporowa cena po wyrównaniu poziomu wyposażenia.
Kia Stonic 1.0 T-GDI
Stonic ma być SUV-em? Kia jakby w połowie drogi zrezygnowała z tego zamiaru i ustawiła fotel kierowcy zaledwie 59 cm nad ziemią – to tylko trochę wyżej niż w Rio. O zakorzenieniu w segmencie B przypominają też krótkie fotele, niewielka przestrzeń na nogi z tyłu i solidny, ale jednak twardy plastik.
Zadziwiające jest to, jak dużo miejsca wygospodarowano pod płaskim dachem. Kokpit – błogosławieństwo! Obsługa sama się tłumaczy. Silnik także. Przy każdym odpaleniu mówi: „Dzień dobry, tu pracują trzy cylindry. Wibruję, hałasuję, żyję.” Na szczęście ta charakterystyka pasuje do krótkich przełożeń skrzyni biegów i sztywnego zawieszenia, które jednak nie zapewnia udanego kompromisu między komfortem a pewnością prowadzenia: nierówności przekazuje aż do żołądka.
Za to Stonic sprawia frajdę na bocznych drogach, przyjemnie wpasowuje się w zakręty jak żaden inny wóz w teście. Tylko czy SUV nie powinien odprężać? Od głodnych nauki Koreańczyków spodziewaliśmy się bardziej obytego z potrzebami miejskiej (i podmiejskiej) codzienności auta. To jest jednak naprawdę wybredzanie, bo Kia ma tyle zalet, że o wadach przyszły nabywca (auta z 7-letnią gwarancją) szybko zapomni.
Kia Stonic 1.0 T-GDI - plusy: tutaj tkwi GTI! Lubiący obroty silnik, precyzyjny mechanizm zmiany biegów, mocne hamulce, niska masa własna.
Kia Stonic 1.0 T-GDI - minusy: Wysoki próg załadunku, bagażnik mógłby być większy, silnik mocno wibruje i sporo pali na autostradzie.
Seat Arona 1.0 TSI
Skąd on bierze tyle miejsca? Na tylnej kanapie w Aronie wygodnie siedzą także wysocy (choć bez przesady, to nie jest duży samochód), z przodu jest też sporo przestrzeni wokół ramion. Ilość miejsca na nogi kierowcy kojarzy się natomiast z wynikami, które notują niektóre samochody klasy... średniej.
Zadziwia to, ile miejsca Seat wyczarował z podwyższonej Ibizy. Jednocześnie jednak „hiszpan” należy raczej do „płaskich”: kierowca siedzi o 2 cm niżej niż w Capturze, a mimo to widoczność jest dobra. Rzut oka na kokpit pozostawia niewielkie pole do ewentualnego narzekania, obsługa okazuje się intuicyjna, jak na auto z koncernu VW przystało. Dopiero twarde plastiki i mało estetyczne ranty zdradzają, gdzie dostawca komponentów i technologii nakazał Seatowi utrzymać dystans do własnych modeli.
Mało zarzutów mamy do jazdy: układ kierowniczy pozwala dokładnie dyrygować Aroną, trzycylindrowy silnik żywiołowo wkręca się na obroty i najmniej pali (6,2 l/100 km w teście). Zawieszenie mogło lepiej tłumić nierówności bez 18-calowych kół, które dość żywiołowo reagują na drobne poprzeczne nierówności, ale auto stawiło się do testu obute w takie właśnie koła. Co tu dużo mówić: Seat podąża w dobrym kierunku.
Seat Arona 1.0 TSI - plusy: pewne prowadzenie, przestronna kabina, żywotny silnik, intuicyjna obsługa, najniższe spalanie w porównaniu.
Seat Arona 1.0 TSI - minusy: skrzyni biegów czasem zdarza się haczyć, choć jest precyzyjna. 18-calowe opony nie są niezbędne do szczęścia.
Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Seat | Kia | Opel | Renault | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s | 3,7 s | 3,1 s | 3,7 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s | 10,5 s | 10,1 s | 11,2 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 16,3 s | 17,0 s | 17,0 s | 18,4 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4./5. bieg) | 7,6/10,6 s | 7,8/10,3 s | 6,4/8,4 s | 8,3/11,4 s |
Elastyczność 80-120 km/h (5./6. bieg) | 11,4/16,0 s | 11,2/14,6 s | 8,8/11,0 s | 12,1/16,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1170/455 kg | 1174/466 kg | 1266/524 kg | 1288/439 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 61/39 proc. | 62/38 proc. | 61/39 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,4/10,6 m | 11,1/11,1 m | 11,2/11,2 m | 11,2/11,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 37,8 m | 36,1 m | 38,8 m | 37,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 37,7 m | 35,7 m | 37,4 m | 36,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 61 dB (A) | 61 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 67 dB (A) | 67 dB (A) | 68 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 71 dB (A) | 72 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,2 l/100 km | 6,8 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Zasięg | 645 km | 660 km | 690 km | 660 km |
Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
Seat Arona | Kia Stonic | Opel Crossland X | Renault Captur | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1170 | 1140 | 1160 | 1120 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1440 | 1450 | 1400 | 1380 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1040 | 1010 | 1045 | 1015 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 230 | 225 | 230 | 220 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 710 | 675 | 665 | 710 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1420 | 1420 | 1390 | 1380 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 985 | 950 | 950 | 910 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 360 | 360 | 345 | 380 |
*zmierzone po odsunięciu oparcia fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście
Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - dane producentów (nieoceniane, oprócz pojemności bagażników)
Arona | Stonic | Crossland X | Captur | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 | t.benz./R3/12 | t.benz./R3/12 | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 998 | 1199 | 1197 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 115/5000 | 120/6000 | 130/5500 | 120/5000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 200/2000 | 172/1500 | 230/1750 | 205/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 | 185 | 206 | 182 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/b |
Pojemność bagażnika (l) | 400-1280 | 352-1155 | 410-1255 | 377-1235 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 45 | 45 | 45 |
Marka i model opon testowanego auta | Pirelli Cinturato P7 | Continental Premium Contact 5 | Bridgestone Turanza T001 | Michelin Primacy 3 |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/45 R 18 | 205/55 R 17 | 205/60 R 16 | 205/55 R 17 |
Emisja CO2 (g/km) | 114 | 115 | 116 | 125 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1100/590 | 1110/450 | 840/620 | 1200/635 |
Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Arona | Stonic | Crossland X | Captur | |
Wersja | 1.0 TSI Xcellence | 1.0 GDI-T XL | 1.2 Turbo Elite | Energy TCe 120 Initiale Paris |
Airbagi czołowe/boczne z przodu | S/S | S/S | S/S | S/S |
Kurtyny powietrzne/pełne światła przednie LED | S/S | S/N | S/5450 zł (AFL) | N/S |
Światła do jazdy dziennej LED/przeciwmgielne | S/S | S/S | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna/radio DAB | N/S/867 zł | N/S/S | N/S/300 zł | N/S/S |
Multimedia z dotyk. ekranem/Bluetooth/USB/nawigacja | S/S/S/2168 zł | S/S/S/S | S/S/S/2600 zł | S/S/S/S |
Tapicerka skórzano-tekstylna/skórzana/alcantara | N/N/1951 zł (+ kokpit w skórze) | S/N/N | S (skóra ekologiczna)/N/N | N/S (skóra nappa)/N |
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne/czujnik deszczu | S/S | S/S | S/S | S/S |
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył | S/S | S/S | S/S | S/S |
Lusterka, elektr.: sterowane/podgrz./składane | S/S/S | S/S/S | S/S/3250 zł (pakiet) | S/S/S |
Centralny zamek z pilotem/kluczyk zbliżeniowy | S/867 zł (pakiet) | S/S | S/1300 zł | S/S |
Czujniki parkowania/kamera cofania | S/2385 zł (pakiet) | S/S | 2200 zł (za obie opcje) | S/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/867 zł (pakiet) | 4000 zł (pakiet)/N | S/N | S/N |
Asystent utrzymania pasa ruchu/czujnik światła | N/S | 4000 zł (pakiet)/S | S/S | N/S |
System unikania kolizji/monitoring zmęczenia kierowcy | S/S | 4000 zł (pakiet, za obie opcje) | N/N | N/N |
Skaner znaków drogowych/monitoring martwego pola | N/1518 zł | 4000 zł (pakiet, za obie opcje) | S/3250 zł (pakiet) | N/S |
Podgrzewane fotele/regulacja wysokości fotela kierowcy | 1518 zł/S | S (i kierownica)/S | 1300 zł (i kierownica)/S | S/S |
Lakier metalizowany/automat parkujący | 2328/2385 zł (pakiet) | 2000 zł/N | 2300/3250 zł (pakiet) | 2200 zł/S |
Koła standardowe/testowanego auta | 16 cali/18 cali (2818 zł) | 17 cali/17 cali (S) | 16 cali/16 cali (S) | 17 cali/17 cali (S) |
Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - ceny, gwarancja, wyposażenie, utrata wartości, interwały miedzyprzeglądowe (oceniane)
Arona | Stonic | Crossland X | Captur | |
Cena podstawowa | 77 500 zł | 76 990 zł | 78 300 zł | 85 900 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 33,5 proc. | 34,2 proc. | 36,1 proc. | 41,0 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 4 lata | 7 lat | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 15 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 91 592 zł | 80 990 zł | 97 200 zł* | 85 900 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *cena Opla zawiera fotel kierowcy AGR za 2500 zł. Prezentowane na zdjęciach auta mogą różnić się wyposażeniem od wersji skonfigurowanych w tabeli.
Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Arona | Stonic | Crossland x | Captur |
Przestronność z przodu | 40 | 35 | 32 | 33 | 30 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 18 | 17 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 20 | 18 | 20 | 19 |
Ładowność | 15 | 11 | 11 | 12 | 11 |
Widoczność | 20 | 16 | 15 | 16 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 26 | 28 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 18 | 17 | 17 |
Jakość wykończenia | 20 | 14 | 14 | 13 | 14 |
Suma punktów | 200 | 163 | 152 | 156 | 152 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Arona | Stonic | Crossland x | Captur |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 15 | 16 | 13 |
Elastyczność | 25 | 19 | 20 | 22 | 18 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 10 | 9 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 | 13 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 26 | 24 | 24 |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 22 | 23 | 23 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 14 | 12 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 30 | 35 | 29 | 33 |
Suma punktów | 200 | 159 | 160 | 152 | 152 |
Koszty | Maks. pkt. | Arona | Stonic | Crossland x | Captur |
Cena po doposażeniu | 50 | 22 | 28 | 19 | 25 |
Utrata wartości | 15 | 15 | 15 | 14 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 20 | 16 | 18 | 16 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 37 | 33 | 35 | 35 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 21 | 20 | 18 | 13 |
Ubezpieczenia | 10 | 3 | 4 | 2 | 3 |
Gwarancja | 15 | 12 | 15 | 8 | 8 |
Przeglądy | 10 | 10 | 5 | 10 | 10 |
Suma punktów | 200 | 140 | 136 | 124 | 122 |
Wynik końcowy | 600 | 462 | 448 | 432 | 426 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. |
Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Kia sporo pali – tyle, co Renault, ale francuski producent uczciwiej przedstawia szacowane średnie spalanie podczas codziennej eksploatacji. Niższa pojemność i mniejsza liczba cylindrów nie zapewniają Koreańczykom przewagi. Najoszczędniejszy okazał się silnik Seata, który jest także dość żwawy.
Kia Stonic, Opel Crossland X, Renault Captur i Seat Arona - znowu wygrywa auto z grupy VW?
Seat to przemyślana konstrukcja, która wykazała się realnymi atutami w wielu dyscyplinach. Ale Kia to też bardzo mocna pozycja na liście zakupowej, choć nie tak przestronna, jak hiszpański rywal. Crossland X przegrywa z modelem Stonic, ale radzi sobie z Capturem.
A jakie są Wasze typy? Kupilibyście którekolwiek z tych aut za tak astronomiczną kwotę? Zapraszamy do komentowania!
Seat dumnie otwiera peleton dzisiejszych konkurentów. Czy utrzyma pozycję do końca starcia?
Kia Stonic - ma potencjał do bycia przebojem, ale... Niekoniecznie w tak kosztownej wersji wyposażeniowej, jaka bierze udział w porównaniu. Podstawowa ma silnik 1.2, klimatyzację i system multimedialny z ekarnem dotykowym, wszystko za około 55 tys. zł. Bardzo dobra oferta.
Dojrzały kokpit Kii: tradycyjne, czytelelne zegary, dużo miejsca, udane multimedia.
Kia ma wyrazisty design, ale nie aż tak bogato ozdobny jak np. Renault.
Opel Crossland X - niemiecko-francuski produkt z bardzo udanym napędem, znanym z produktów Peugeota i Citroena.
Ergonomia kokpitu w Oplu nie jest idealna, a szkoda. Dźwignia biegów jest nieporęcznie długa, niektóre przyciski - za małe.
Pudłowate nadwozie Crosslanda nie wygra konkursu na zgrabną sylwetkę w tym porównaniu, ale daje niezłe poczucie przestronności w kabinie (mówimy o wrażeniach subiektywnych, nie o zmierzonych parametrach).
Niespodziewana metamorfoza: z roli niskokosztowego autka do miasta Captur musiał w portfolio Renault zająć miejsce lifestylowego gadżetu. Nie wychodzi mu to źle, szczególnie w przebogatej wersji ze skórzaną tapicerką. Jednak nie jest to tanie auto, nawet w podstawowej specyfikacji.
Kabina wydaje się przestronniejsza niż jest w rzeczywistości. Brawa za prosty panel klimatyzacji z oddzielnymi przyciskami.
Napompowany i muskularny do granic możliwości - Captur lubi być zauważony.