Auto Świat Testy Porównania samochodów Porównanie kombi: nowe Mondeo, i40, Superb, Passat

Porównanie kombi: nowe Mondeo, i40, Superb, Passat

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Mimo mody na crossovery tradycyjne auta rodzinne nadal pozostają konkurencyjne pod względem pakowności bagażników, komfortu jazdy i miejsca w kabinie

Porównanie kombi: nowe Mondeo, i40, Superb, Passat - osiągi, spalanie, wymiary
Zobacz galerię (22)
Auto Bild
Porównanie kombi: nowe Mondeo, i40, Superb, Passat - osiągi, spalanie, wymiary

Samochody typu kombi nie mają dziś łatwego życia. Producenci prześcigają się w zaskakiwaniu przeróżnymi mieszańcami, mającymi łączyć pożądane cechy z różnych klas. Na szczęście dla kombiaków powstają przy tym wynalazki, które po części przeczą swej funkcji. A to „terenówki” z przednim napędem, a to vany tak małe, że trudno do nich zapakować rodzinę. Ewentualnie czterodrzwiowe limuzyny udające coupé, w których nie da się wysiedzieć na tylnej kanapie, bo trzeba by było podróżować z pochyloną głową.

Między innymi dlatego warto przypominać, jakim dobrodziejstwem jest duże, komfortowe, pakowne, rodzinne kombi. Wszyscy pretendenci do najwyższego podium spełniają te kryteria stawiane wszechstronnym, wygodnym, dużym pojazdom rodzinnym. Tyle że nasza redakcyjna lupa bez trudu pozwoliła wychwycić szczegóły, które odróżniają prezentowane samochody.

Gdy stawka zawodników jest dystyngowana, nie chodzi o typowanie na zasadzie „dobry-zły”. To porównanie jest po to, żeby ocenić właściwości jezdne, przestronność, ergonomię i wyciszenie kabin, dynamikę silników, doskonałość układów jezdnych i hamulcowych, a na koniec – oszacować, w salonie której marki najlepiej wydamy pieniądze.

Niestety, dwa auta w teście mają pod maskami silniki 2.0 TDI. Nie wiadomo, czy akurat te egzemplarze wyposażono w nieetyczne oprogramowanie, które jest obecnie powodem ogromnych kłopotów Volkswagena. Jeśli jednak odpowiedź byłaby twierdząca, to entuzjazm klientów, szturmujących dotąd salony VW i Skody, zapewne szybko zniknie.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCI

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - osiągi, spalanie, wymiary, dane techniczne
Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - osiągi, spalanie, wymiary, dane techniczneAuto Bild

Ten Ford sprawia imponujące wrażenie! Ze swymi 4,87 m długości o 10 cm przerasta Passata. Ale nie do końca przekłada się to na obszerność wnętrza. Z przodu Mondeo znakomicie trzyma fason w tej konkurencji, ale z tyłu Passat, a tym bardziej Skoda, są znacznie obszerniejsze.

Napęd Mondeo ma predyspozycje do spokojnej, płynnej jazdy na trasie

Poza tym mimo swej wielkości Ford ma najmniejszy bagażnik – od 525 do 1630 l. Patrząc z boku na to ogromne auto, naprawdę trudno w to uwierzyć i domyślić się, gdzie projektanci Forda zmarnowali tyle miejsca. Powodów do zmartwień z pewnością nie przysporzy ładowność: 582 kg to najwięcej w porównaniu.

Całkiem przyzwoity jest też dwulitrowy diesel o mocy 150 KM, który pracuje z wysoką kulturą i nie jest też głośny. Tak jak VW i Skoda, także Ford ma elektronicznie sterowane amortyzatory, ale tylko w trybie Sport jeździ tak przyjemnie zwinnie, jakbyśmy tego oczekiwali. Po wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalami Mondeo ceną dogoniło kosztownego Passata. Taka sytuacja.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCI - plusy: Szykowne kombi o imponującej prezencji, udany układ jezdny, bardzo skuteczne hamulce, wystarczające osiągi.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCI - minusy: W odniesieniu do wielkości samochodu przeciętna przestronność na tylnej kanapie, bagażnik najmniejszy w porównaniu.

Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDI

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - osiągi, spalanie, wymiary, dane techniczne
Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - osiągi, spalanie, wymiary, dane techniczneAuto Bild

Hyundai i40 doczekał się nowego makijażu – grill kojarzy nam się teraz trochę z Audi, a całość sprawia wrażenie wszechogarniającej dynamiki. W kwestii przestrzeni we wnętrzu niby nie jest źle, ale... Passat, a przede wszystkim Superb, oferują z tyłu znacznie więcej miejsca.

Silnik ma tylko 1,7 litra pojemności i to wyczuwa się podczas jazdy

Jako jedyny w porównaniu Hyundai ma regulowane oparcie tylnej kanapy, także bagażnik auta nie daje powodów do narzekania, gdyż pomieści od 553 do 1719 litrów. Przyzwyczajenia wymaga manewrowanie tyłem, ze względu na bardzo kompleksowo wystylizowaną bryłę tej części nadwozia, z przesuniętymi do przodu słupkami i mocno pochyloną szybą.

Diesel o pojemności 1,7 litra i mocy 141 KM jest najmniejszy w porównaniu i to niestety się czuje – silnik czasem sprawia wrażenie nieco ospałego. A czułemu na nierówności, ciastowatemu układowi kierowniczemu i nie zawsze subtelnemu zawieszeniu brakuje szlifu. Natomiast w tym towarzystwie ogromnym atutem Hyundaia pozostaje 5-letnia gwarancja, która pozwala właścicielowi na komfortowy, spokojny sen.

Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDI - plusy: i40 robi wrażenie dynamiczną stylistyką i kompletnym wyposażeniem z zakresu komfortu. Do tego 5-letnia gwarancja!

Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDI - plusy: Hyundai na pewno nie jest złym autem, ale każdy z rywali w tym porównaniu robi coś lepiej niż i40. Silnikowi czasem brakuje wigoru.

Skoda Superb Combi 2.0 TDI

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - osiągi, spalanie, wymiary, dane techniczne
Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - osiągi, spalanie, wymiary, dane techniczneAuto Bild

Superb może się podobać. To kombi to naprawdę klasa! To samo tyczy się klarownego, pozbawionego udziwnień kokpitu, którego obsługa jest bezproblemowa. Z oferowaną we wnętrzu przestrzenią Skoda ucieka daleko do przodu – obszerniej z tyłu nie jest w żadnym z konkurentów.

5,4 l/100 km: pełne życia dwulitrowe TDI jest bardzo oszczędne

Także przestrzeń bagażowa (od 660 do 1950 l) okazuje się największa w porównaniu, do tego bagażnik ma podwójną podłogę ze sprytniejszym mechanizmem jej przestawiania niż w Volkswagenie. Oczywiście, dostępne jest też zdalne otwieranie tylnej klapy. Minusy? Ze swoimi 491 kilogramami ładowności Superb zajmuje w tej kategorii ostatnie miejsce.

Jednak za typowe dla Skody detale auto można szybko polubić: parasolka w drzwiach, wyjmowana latarka w bagażniku czy skrobaczka do szronu. Dwulitrowe TDI jest z oczywistych względów takie samo jak w VW, a osiągi ma bardzo podobne. Okazało się jednak, że wyciszenie w Skodzie jest nieco gorsze. I tak jak VW, również Skoda ma adaptacyjne zawieszenie, tyle że w Passacie nieco delikatniej je zestrojono. Mówimy o niuansach, bo zasadniczo zawieszenie Skody zachowuje się tak, jak należy.

Skoda Superb Combi 2.0 TDI - plusy: Nowoczesny design, klarowny kokpit, zaskakująca przestronność, niskie spalanie, świetne właściwości jezdne.

Skoda Superb Combi 2.0 TDI - minusy: Cena bardzo bogato wyposażonej wersji L&K jest wysoka, a 491 kg ładowności nieco rozczarowuje w tak ogromnym samochodzie.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - osiągi, spalanie, wymiary, dane techniczne
Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - osiągi, spalanie, wymiary, dane techniczneAuto Bild

A może jednak Passat? Różnice punktowe w przypadku Skody i VW są minimalne. Pod względem przestronności z tyłu na prowadzenie wysuwa się Superb, ale nie można przez to powiedzieć, że w Passacie jest ciasno. Do tego dochodzą bardzo staranne wykończenie i wzorowa ergonomia.

Diesel Passata jest cichszy, zawieszenie DCC – subtelniejsze niż w Skodzie

Także w przypadku bagażników Passat musi uznać wyższość Superba – 650-1780 l kontra 660-1950 l. Tak jak Skoda, VW ma również podwójną, regulowaną na wysokość podłogę bagażnika i zdalnie otwieraną tylną klapę, do tego ładowność niemieckiego auta jest o 40 kg wyższa.

Dwulitrowe TDI żywo reaguje na gaz i jedwabiście przy tym pracuje (jak w Skodzie), ale jest trochę cichsze. Wyposażony w adaptacyjne amortyzatory DCC i progresywny układ kierowniczy Passat jeździ poręczniej niż Superb i bardziej komfortowo resoruje nierówności. Układ DCC reaguje z większym wyczuciem, a różnice w prowadzeniu w trybie Sport i Comfort są wyraźniejsze.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI - plusy: Nieprzesadnie duże, ale za to przestronne kombi o wysokim poziomie komfortu, ciche, oszczędne i dopracowane.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI - minusy: Gdybyśmy musieli ponarzekać, to zażyczylibyśmy sobie bardziej wyważonych cen, gwarancja też mogłaby być dłuższa.

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - dane techniczne

SkodaVolkswagenFordHyundai
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railcommon railcommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)1968196819971685
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/3500150/3500150/3750141/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)340/1750340/1750350/1750340/1750
Prędkość maksymalna (km/h)218218210200
Skrzynia biegówman. 6man. 6man. 6man. 6
Napędprzedniprzedniprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)660-1950650-1780525-1630553-1719
Opony testowanego auta235/45 R 18235/45 R 18235/40 R 19225/45 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l)66666270
Emisja CO2 (g/km)106107117120
Dł./szer./wys. (mm)4856/1864/14774767/1832/14774867/1852/15014775/1815/1470

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych

SuperbPassatMondeoi40
Przyspieszenie0-50 km/h3,5 s3,5 s3,5 s3,5 s
0-100 km/h9,4 s9,4 s10,2 s10,4 s
0-130 km/h15,9 s15,9 s17,6 s18,1 s
Elastyczność60-100 km/h (4. bieg)7,3 s7,0 s8,4 s7,0 s
80-120 km/h (6. bieg)14,3 s14,3 s16,2 s15,3 s
Masa rzeczywista/ładowność1579/491 kg1540/530 kg1748/582 kg1621/509 kg
Rozdział masy (przód/tył)58/42 proc.58/42 proc.59/41 proc.57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,5/11,8 m11,6/11,6 m11,8/11,8 m11,6/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,0 m34,8 m34,7 m34,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,9 m35,3 m34,6 m35,1 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h57 dB (A)56 dB (A)57 dB (A)59 dB (A)
przy 100 km/h65 dB (A)64 dB (A)65 dB (A)66 dB (A)
przy 130 km/h69 dB (A)69 dB (A)69 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe5,4 l/100 km5,5 l/100 km6,1 l/100 km6,0 l/100 km
Zasięg1220 km1200 km1010 km1160 km

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - wymiary kabin

SuperbPassatMondeoi40
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1180118011501155
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1525153015401500
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1010101010101005
Zakres regulacji fotela(mm)255225260215
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)830805760790
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1520152015401465
Wysokość nad głową z tyłu(mm)9751010950965
Wysokość siedziska z tyłu(mm)360350360340

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - wyposażenie

SuperbPassatMondeoi40
WersjaCombi 2.0 TDI Laurin & KlementVariant 2.0 TDI HighlineKombi 2.0 TDCi TitaniumWagon 1.7 CRDi Premium
Airbagi czołowe kierowcy/pasażeraS/SS/SS/SS/S
Boczne poduszki powietrzneSSSS
Airbag kolanowySNSS
Kurtyny powietrzneSSSS
System stabilizacji jazdy ESPSSSS
Światła przeciwmgielneSSSS
Reflektory ksenonowe lub LEDS (ksenonowe)3390 zł1) (LED)5500 zł4) (LED)S (ksenonowe)
Klimatyzacja man./aut.N/SN/SN/SN/S
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterkaS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Zawieszenie adaptacyjneS3950 zł7950 zł5)N
Radioodtwarzacz CD/USBS/SS/SS/SS/S
Sterowanie radiem na kierownicySSSS
Bluetooth/kamera cofaniaS/1600 złS/1660 zł1200/3400 złS/S
Nawigacja/elektr. reg. fotel z pamięciąS/S33901)/6410 zł7020/11 000 zł6)S/S
Tempomat/skórzana tapicerkaS/SS/SS/11 000 zł6)S/S (z przodu wentylowana)
Podgrzewane fotele przednie/tylneS/SS/1210 złS/900 złS/S
Elektromechaniczny hamulec postojowySSSS
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodąSS900 złS
Monitoring martwego pola/zmęczeniaS/S4830 zł2)/S7950 zł5)/SN/N
Asystent utrzymania pasa ruchuS4830 zł2)SS
Czujniki parkowania p+t/deszczuS/SS/S5500 zł4)/SS/S
Aluminiowe felgi/lakier metalicznyS/2500 złS/2560 złS/2300 złS/2300 zł

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - cena, utrata wartości, gwarancja, przeglądy

SuperbPassatMondeoi40
Cena podstawowa testowanej wersji138 400 zł131 890 zł117 700 zł129 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)46,0 proc.47,4 proc.50,7 proc.50,7 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata3 lata5 lat
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądywg wskazańwg wskazańco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu140 000 zł158 740 zł3)162 870 zł7)129 900 zł

Brakujące, wybrane elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji silnikowej tak, aby wyrównać poziom wyposażenia porównywanych samochodów – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)pakiet; 2)pakiet; 3)cena obejmuje 18-calowe felgi za 3480 zł i progresywne wspomaganie układu kierowniczego za 1650 zł; 4)pakiet; 5)zawiera: inteligentny tempomat, monitorowanie martwego pola, czujniki parkowania, elektryczne fotele z pamięcią; 6)pakiet; 7)cena obejmuje 19-calowe felgi za 7300 zł.

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - spalanie fabryczne kontra testowe zużycie paliwa

Porównanie: Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - spalanie fabryczne kontra wyniki testu
Porównanie: Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - spalanie fabryczne kontra wyniki testuAuto Świat

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - procentowa różnica między spalaniem testowym a katalogowym zużyciem paliwa

Porównanie: Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - różnica między spalaniem testowym a katalogowym zużyciem paliwa
Porównanie: Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - różnica między spalaniem testowym a katalogowym zużyciem paliwaAuto Świat

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

NadwozieMaks. pkt.SuperbPassatMondeoi40
Przestronność z przodu4037363734
Przestronność z tyłu3028272525
Pojemność bagażnika2525251920
Ładowność159111310
Widoczność2018181716
Fotele, pozycja kierowcy3027282526
Ergonomia obsługi2019191819
Jakość wykończenia2019191817
Suma punktów200182183172167
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.SuperbPassatMondeoi40
Przyspieszenie2512121010
Elastyczność2516161416
Poziom hałasu1513141312
Skrzynia biegów1514141413
Zachowanie na drodze3027282725
Komfort jazdy3028292725
Układ kierowniczy1514151412
Średnica zawracania54444
Skuteczność hamulców4034353635
Suma punktów200162167159152
KosztyMaks. pkt.SuperbPassatMondeoi40
Cena po doposażeniu5034282736
Utrata wartości*158766
Zużycie paliwa3027272525
Wyposażenie – komfort3028282828
Wyp. – bezpieczeństwo3026252621
Ubezpieczenia1010889
Gwarancja15881014
Przeglądy2013132020
Suma punktów200154144150159
Wynik końcowy600498494481478
Miejsce w teście1.2.3.4.

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - podsumowanie i żółta kartka dla koncernu Volkswagena

Podsumowanie dedykujemy koncernowi VW, w którego autach wykryto nieuczciwe oprogramowanie, zaniżające emisję spalin podczas testu homologacyjnego. To nieetyczne i obrzydliwe. Nie możemy odjąć Wam za to punktów, ale... Nie róbcie tego więcej.

Jak zwykle, zapraszamy do komentowania. Najciekawsze komentarze mogą liczyć na odpowiedzi redakcji w dedykowanym artykule. Chcecie być cytowani? Piszcie!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków