Auto Świat Testy Suzuki Burgman 400 to maksiskuter do wszystkiego, w najlepszym tego słowa znaczeniu

Suzuki Burgman 400 to maksiskuter do wszystkiego, w najlepszym tego słowa znaczeniu

Suzuki Burgman 400 zadaje kłam powszechnej opinii, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Chociaż pod względem zwinności ten maksiskuter nie może równać się z mniejszymi maszynami, a osiągami ustępuje wielu motocyklom, to jednak w codziennym użytkowaniu często okazuje swą wyższość zarówno nad jednymi, jak i drugimi. Czy to oznacza, że mamy do czynienia z ideałem?

Suzuki Burgman 400 2022
Zobacz galerię (20)
Mariusz Kamiński / Auto Świat
Suzuki Burgman 400 2022
  • Maksiskuter Suzuki Burgman 400 pozwala sprawnie przemieszczać się w miejskim gąszczu i równie dobrze spisuje się podczas dalszych wyjazdów
  • Wygodę użytkowania motocykla zwiększa automatyczna przekładnia, praktyczny kufer pod kanapą oraz seryjna szyba, która dość dobrze chroni kierowcę przed pędem powietrza
  • Mimo swojej dość niedużej mocy Burgman 400 okazuje się wystarczająco dynamiczny, a do tego jest dość oszczędny pod względem zużycia paliwa
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Suzuki Burgman 400 — dla kogo?

Suzuki Burgman to prawdziwa ikona w świecie motocykli, która udowodniła, że nazwa skuter nie musi oznaczać typowo miejskiego "wozidełka". I chociaż Burgman 400 na co dzień rzeczywiście dobrze sprawdza się podczas przeciskania się w miejskim gąszczu, to równocześnie pozwala na odbywanie dalszych podróży. I właśnie z tego powodu model ten można polecić zarówno tym, którzy przynajmniej od czasu do czasu chcą się wyrwać poza miasto, jak i tym, którzy codziennie muszą do tego miasta dotrzeć, nie rezygnując przy tym z wygody i praktyczności często nieosiągalnej dla innych jednośladów.

Suzuki Burgman 400 — opis modelu

Patrząc na obecnego Burgmana 400 trudno sobie wyobrazić, że model ten debiutował niemal ćwierć wieku temu (w 1998 r.). Już wtedy motocykl przekonywał praktycznością i komfortem podczas jazdy. Co ciekawe, mimo upływu 25 lat od momentu pojawienia się skutera na rynku, w jego najnowszym wcieleniu nie znajdziemy żadnych fajerwerków, chociaż wielu producentów, w tym również Suzuki, zaczęło stosować w swoich motocyklach szereg rozwiązań godnych XXI wieku. Ale może to i dobrze, bo dzięki temu obsługa Burgmana nie nastręcza żadnych problemów, a dodatkowo jest mniejsza szansa, że coś zawiedzie, także wraz z upływem lat i kolejnymi pokonanymi kilometrami.

Suzuki Burgman 400 — pierwsze wrażenie

Już przy pierwszym kontakcie z najnowszym Burgmanem można odnieść wrażenie, że Suzuki starało się trafić w gusta jak najszerszej grupy klientów. Potwierdzeniem może być połączenie zaokrągleń z ostrymi liniami. Z jednej strony zabieg ten można uznać za mało odważny, z drugiej sprawia on, że testowany motocykl prezentuje się ponadczasowo. Na szczęście o istotnych kompromisach nie ma mowy w odniesieniu do jakości wykonania.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mimo nowoczesnych akcentów stylistycznych Burgman 400 pod wieloma względami hołduje tradycji. Wystarczy spojrzeć na deskę rozdzielczą, w której dominują dwa duże analogowe zegary. Te pozostają czytelne bez względu na warunki oświetleniowe, a do tego wraz z niewielkim wyświetlaczem pomiędzy nimi dostarczają odpowiednią ilość informacji. Z wyświetlacza dowiemy się m.in. ile paliwa mamy w zbiorniku i jakie jest średnie zużycie paliwa.

Suzuki Burgman 400 — wrażenia z jazdy

Pozytywne wrażenia podczas jazdy to w dużym stopniu zasługa kanapy — ta okazuje się wygodna nawet podczas dalszych wypadów. Specjalne wyprofilowana część pełni rolę niewielkiej podpórki dla dolnej partii pleców kierowcy. Podczas dalszych podróży pomocny okazuje się podest, który pozwala wygodnie stabilnie oprzeć stopy i ugiąć nogi jak na typowym miejskim skuterze, lub oprzeć wyprostowane jak podczas jazdy chopperem.

Seryjna szyba dość skutecznie chroni przed naporem wiatru i jest wystarczająco szeroka, aby kierować pęd powietrza w rejon ramion kierowcy. W gorszej sytuacji mogą być wysokie lub postawne osoby, bo dla nich to, co oferuje standardowa ochrona, może się okazać niewystarczające.

Niższe osoby docenią fakt, że siedzenie jest poprowadzone dość nisko. Dzięki temu nawet mimo konieczności szerszego rozstawienia nóg, gdy zatrzymujemy się Burgmanem, np. na światłach, nie ogranicza stabilności podparcia. To duże udogodnienie, szczególnie w mieście, gdzie przecież dość często trzeba zatrzymywać się przy skrzyżowaniach.

Suzuki Burgman 400 — praktyczność

Tak jak w wielu skuterach kanapa Burgmana jest podnoszona, ale po podniesieniu utrzymywana za pomocą wysięgnika teleskopowego. To wygodne rozwiązanie, bo ogranicza ryzyko przypadkowego opadnięcia siedziska, gdy wkładamy coś do znajdującego się pod siedzeniem 42-litrowego schowka.

Do "kufra" bez najmniejszego problemu schowamy jeden kask i dodatkowe akcesoria lub dwa pełnowymiarowe hełmy. Kolejne dwa schowki, z których jeden wyposażony jest w gniazdo zapalniczki, znajdziemy w przedniej obudowie skutera. Szkoda, że nie ma możliwości zamknięcia ich na klucz, bo to oznacza, że umieszczone tam rzeczy, np. dokumenty, powinniśmy zabierać ze sobą zawsze, gdy zostawiamy skuter na ulicy lub w innym publicznymi miejscu.

Suzuki Burgman 400 — prowadzenie

W codziennym użytkowaniu kierowcy docenią automatyczną przekładnię. Ta pracuje płynnie, bez szarpnięć i specjalnego opóźnienia, choć przy ruszaniu wymaga zdecydowanego odkręcenia manetki gazu. W połączeniu z silnikiem o mocy 22 kW (30 KM) i przy masie własnej 218 kg maksiskuter Suzuki może i nie zapewnia porywających doznań, a jego dynamika nie może równać się z tym, co oferuje wiele innych motocykli, ale do sprawnego przemieszczania się w mieście i poza nim w zupełności wystarczy.

A skoro już mowa o jeździe pozamiejskiej. Na drodze ekspresowej bez większego trudu osiągniemy maksymalny limit prędkości na tej drodze, czyli 120 km/h. Co więcej, Burgmanowi 400 niestraszne także i autostradowe prędkości, ale nie zmienia to faktu, że najbardziej komfortowo podróżuje się, ograniczając prędkość do 130 km/h, czyli blisko podawanej przez producenta prędkości maksymalnej wynoszącej 132 km/h.

W mieszanej jeździe (miasto, droga ekspresowa) Burgman potrafi zużyć ok. 3,9 l/100 km, a jadąc nieco wolniej nawet zejść do poziomu 3,5 l/100 km. To bardzo dobry wynik, zważywszy na masę własną pojazdu i fakt, że mamy do czynienia z silnikiem o pojemności 400 cm sześc. Niewiele mniej zużywają zwykłe "125-ki".

W przypadku zawieszenia projektanci postawili bardziej na komfort, co zrozumiałe w przypadku pojazdu, który zapewne często będzie przemierzał miejskie, niejednokrotnie dalekie od doskonałości drogi. Nie zmienia to faktu, że pokonywanie Burgmanem nawet niewielkich dziur nie należy do przyjemności. Na plus można natomiast zaliczyć prowadzenie, choć trzeba przyzwyczaić się do wrażeń towarzyszących pokonywaniu łuków, w szczególności rond.

Suzuki Burgman 400 — podsumowanie

Burgman 400 nie bez przyczyny stał się ikoną wśród maksiskuterów. Model ten oferuje wszystko to, czego oczekuje wielu użytkowników jednośladów, dzięki czemu trafia w gust szerokiej klienteli. Czy coś zatem stoi na przeszkodzie, aby ten jednoślad stał się nieodłącznym elementem na polskich ulicach? Na pewno wynosząca 35 tys. 900 zł cena. Ta, choć jest konkurencyjna w porównaniu z innymi jednośladami, to jednak dla wielu osób stanowi barierę nie do przejścia. I jeszcze jedna sprawa. Nie ulega wątpliwości, że w Polsce nadal jako atrakcyjniejsze postrzegane są tradycyjne motocykle, choć to właśnie skutery potrafią zapewnić często większą praktyczność.

Suzuki Burgman 400 — dane techniczne

Typ silnika4-suwowy, 1-cylindrowy, chłodzony cieczą, DOHC
Pojemność silnika400 cm sześc.
Średnica i skok tłoka81,0 mm x 77,6 mm
Stopień sprężania10,6 : 1
Moc maksymalna22 kW (30 KM)/6300 obr./min
Maksymalny moment obrotowy35,2 Nm/4900 obr./min
Skrzynia biegówAutomatyczna, CVT
Kąt główki ramy / wyprzedzenie65° / 101 mm
Zawieszenie - przódTeleskopowe, sprężyny śrubowe, tłumienie olejowe
Zawieszenie - tyłWahaczowe, sprężyny śrubowe, tłumienie olejowe
Hamulce - przódTarczowe, podwójne
Hamulce - tyłTarczowe
Opona - przód120/70-15M/C 56S, bezdętkowa
Opona - tył150/70-13M/C 64S, bezdętkowa
Wymiary (D × S × W)2235 × 765 × 1350 mm
Wysokość siedziska755 mm
Rozstaw osi1580 mm
Prześwit125 mm
Masa własna218 kg
Zużycie paliwa4,0 l/100 km (WMTC)
Emisja spalin94 g/km (WMTC)
Norma Euro5
Pojemność zbiornika paliwa13,5 l
NASZA OCENA:
OCENY SZCZEGÓŁOWE:
Przestronność wnętrza:
Eksploatacja:
Jazda:
Utrata wartości:
Pojemność skokowa1 cm³
Maksymalna moc1 kW/KM
Maksymalny moment obrotowy1 Nm
Skrzynia biegów1
Napęd1
Przyspieszenie 0-100km/h1 s
Prędkość maksymalna1 km/h
Średnie zużycie paliwa1 WLTP l/100km
Emisja CO₂1 g/km
Pojemność zbiornika paliwa1 l
Zasięg samochodu1 km
Długość / Szerokość / Wysokość1 cm
Pojemność bagażnika min-max1 l
Cena od1 zł
Rata leasingu od1 zł/miesiąc
Koszt wynajmu od1 zł/doba
Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: