Po raz pierwszy Alpina chce dostarczyć w nadchodzącym roku ponad 2 tys. samochodów. Być może taka liczba sama w sobie nie brzmi zbyt imponująco, ale dla producenta krótkich serii ekskluzywnych pojazdów stanowi to istotny etap w jego rozwoju. Wynika to przede wszystkim ze zwiększonej aktywności w Stanach Zjednoczonych – modele B7, XB7, a teraz także B8 Gran Coupé skierowane są przede wszystkim do zamożnej klienteli po drugiej stronie oceanu. A tam, zwłaszcza w tym przedziale cenowym i dla tej grupy klientów, coupé nie odgrywa już większej roli. Dlatego Alpina wprowadza na rynek serię B8 już tylko jako czterodrzwiowe Gran Coupé.
Apina B8 Gran Coupe – kuracja genowa
B8 bazuje na BMW M850i xDrive – widać to po przednim zderzaku, na którym Alpina zamontowała swój typowy splitter wraz z umieszczonymi na nim literami z nazwą marki, aby pokazać dyskretnie, ale jednoznacznie, że nie mamy do czynienia ze „zwykłym” BMW. Rownież z tyłu elegancko dopasowany układ wydechowy zapewnia indywidualny styl modelowi i uwalnia przy tym charakterystyczny, choć powściągliwy dźwięk ośmiocylindrowego silnika. Ten ostatni, to podobnie jak w przypadku modelu XB7 jednostka widlasta o imponującej mocy 621 KM i z układem chłodzenia o zwiększonej wydajności, dzięki któremu da się utrzymać znośną temperaturę turbosprężarki typu twin-scroll.
Apina B8 Gran Coupe – precyzyjna kalibracja
Modyfikacje w silniku przyczyniły się do poprawy osiągów: chociaż BMW M8 Competition ma moc wyższą o 4 KM, to jednak już wyraźnie zostaje w tyle jeśli chodzi o maksymalny moment obrotowy. Alpina ma go aż 800 Nm, czyli 50 Nm więcej niż jej fabryczny odpowiednik. Dzięki temu łatwo dostrzec kierunek, w jakim chcieli podążać z tym modelem inżynierowie marki. Stworzyć perfekcyjne narzędzie do dostarczania jeszcze większej przyjemności niż ma to miejsce w M8. Maksymalny moment dostępny jest od 2000 obr./min, a układ czterech kół skrętnych i zawieszenie zostały dostrojone w taki sposób, by zapewniać lepszą stabilność i komfort podczas jazdy z wyższymi prędkościami. Adaptacyjne amortyzatory oferują dodatkowe dwa tryby pracy: Comfort+ i Sport+. A przednie rozpórki mają hydromocowania, które poprawiają komfort jazdy. Z kolei sztywniejsze mocowania wsporników amortyzatorów zapewniają większą stabilność pojazdu. Wzmocnione stabilizatory przedniej osi i sztywniejsze mocowania dolnych wahaczy poprawiają kontrolę nad pojazdem.
Warto zwrócić uwagę, że także układ napędowy na obydwie osie oraz 8-stopniowa skrzynia automatyczna ZF zyskały odmienne nastawy i oprogramowanie zaprojektowane przez inżynierów Alpiny. Wspomniany układ wydechowy również stworzono z myślą o tym modelu. Ma głębsze brzmienie, które może być aktywnie modyfikowane – jest delikatniejsze podczas jazdy w trybie Comfort i bardziej wyraziste w trybie Sport.
Same przyspieszenie do „setki” to 3,4 s, czyli o 0,2 s wolniej niż w przypadku M8 Competition, ale za to Alpina może pędzić z prędkością maksymalną dochodzącą do 324 km/h! Na każdym to zrobi wrażenie.
Apina B8 Gran Coupe – dopasowana do potrzeb
Podobnie jest z wrażeniami estetycznymi, bo firma oferuje szeroki wybór wyposażenia i jeszcze więcej opcji personalizacyjnych, wśród których są takie elementy jak np. kontroler iDrive i dźwignia zmiany biegów wykonane z kryształowego szkła, skórzana tapicerka Merino czy system nagłośnienia Harman Kardon.
Alpina B8 Gran Coupe dostępna jest w Polsce w cenie od 200 500 euro, czyli około 905 000 zł. Pierwszy zamówiony egzemplarz zostanie dostarczony klientowi na przełomie lipca i sierpnia.
Apina B8 Gran Coupe – naszym zdaniem
Jeśli szukasz eleganckiego i doskonałego sportowca na długie dystanse, w Alpinie zawsze znajdziesz to, czego szukasz. W klasie luksusowej B8 Gran Coupé stanowi teraz stylową alternatywę dla 4-drzwiowego AMG GT czy Audi RS 7.
Apina B8 Gran Coupe – dane techniczne
Silnik | V8, biturbo |
Pojemność | 4395 cm3 |
Moc maks. | 621 KM przy 5500-6500/min |
Maks. moment obr. | 800 Nm przy 2000-5000/min |
Napęd | 4x4, 8-bieg. Skrzynia automatyczna |
Dł./szer./wys. | 5092/1932/1428 mm |
Masa własna | 2100 kg |
0–100 km/h | 3,4 s |
V maks. | 324 km/h |
Śr. spalanie | 11,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 270 g/km |
Cena od | 200 500 euro |