Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - pojedynek na szczycie

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - pojedynek na szczycie

W swoim pierwszym porównaniu nowe Audi A6 podejmuje walkę z BMW serii 5 i Volvo S90. Pod maską pracują mocne diesle. W przypadku niemieckich limuzyn oznacza to jeszcze 6 cylindrów, Szwedzi dają już jedynie 4. Ale w tym teście chodzi przecież o więcej niż tylko moc

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - pojedynek na szczycie
Zobacz galerię (23)
Auto Bild
Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - pojedynek na szczycie
  • Volvo chce być zarazem limuzyną i trochę coupé. Niemieccy rywale mają od tego osobne modele
  • Audi ma najdroższe opcje wyposażenia
  • Pod względem ceny Volvo ma z racji mniejszego silnika przewagę w postaci niższej akcyzy

To nie są najszczęśliwsze czasy dla Audi, ale firma może mieć pretensje tylko do siebie. Rupert Stadler, prezes zarządu, przebywa w areszcie śledczym w związku z aferą dieslową. Na światło dzienne co jakiś czas wychodzą nowe wątki, bo i skala rażenia była ogromna: ostatnio bratnie Porsche wystawiło Audi rachunek z tytułu strat poniesionych w związku z akcją serwisową 22 tysięcy Cayenne’ów z wysokoprężnymi silnikami Audi.

Tymczasem do salonów sprzedaży wjeżdża właśnie nowe A6. Czy jest wystarczająco dobre, żeby nadawać ton w klasie wyższej? Nie będzie miało lekko, bo dużym wzięciem wśród klientów cieszą się BMW serii 5 i Volvo S90. Designersko Audi postawiło na nieco bardziej dynamiczny styl niż do tej pory, ale „oszukane” końcówki wydechów to naszym zdaniem dość kontrowersyjny zabieg.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

BMW, zawsze bardziej kojarzone ze sportowym duchem, wygląda przy A6 smuklej, a z tyłu dumnie prezentuje dwie prawdziwe końcówki. A Volvo? Urzeka skandynawską czystością formy z linią trochę jak w coupé. Dlaczego Niemcy też nie pójdą w tym kierunku? Bo mają od tego osobne modele (A7, „6-ka” Gran Coupé), a pragmatyzm nakazuje im wykrojenie jak największej przestrzeni dla pasażerów. Nasze pomiary wnętrza to potwierdzają: Volvo jest trochę ciaśniejsze od rywali, choć na co dzień się tego tak nie odczuwa.

Cyfrowy minimalizm w Audi

Podczas urządzania kokpitu Audi sięgnęło po najnowsze trendy: wygoniło większość guzików i namontowało wyświetlaczy. Te na środkowej konsoli są jak w A8, czyli pod naciskiem stukają i klikają, dzięki czemu kierowca ma większą pewność wybrania danej funkcji niż na zwykłym ekranie dotykowym. Na górnym obsługuje się system inforozrywki, na dolnym – klimatyzację, ale można też na nim odręcznie wpisać np. cele nawigacji. Wszystkie ekrany mają dopracowaną grafikę, jednak poruszanie się po menu potrafi odciągać uwagę od prowadzenia. W przypadku zawiłych operacji trzeba się posiłkować sterowaniem głosowym albo robić to na postoju.

Podobnie absorbujący jest system Volvo, jednak tu przewagę daje prosta konstrukcja menu. Łatwiej zapamiętać, gdzie co jest, ale nadal trzeba patrzeć na ekran zamiast na drogę.

BMW może tu być wzorem dla rywali: wysoko ustawiony na desce rozdzielczej ekran i wygodnie leżące pod dłonią na tunelu środkowym pokrętło iDrive zapewniają najwygodniejszą obsługę. Opcjonalnie można mieć też dotykowy ekran i obsługę gestami, ale to nie jest konieczne. Ważne, że pozostawiono też wiele klasycznych guzików.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

BMW napędza 265-konny, 6-cylindrowy diesel połączony ze sportowym „automatem”. I ten duet bardzo wysoko zawiesza poprzeczkę. Jednostka kręci się gładko jak aksamit, do tego cicho i chętnie przyjmuje polecenia gazem. Przekładnia też znakomicie rozumie nasze intencje, gdy wciskamy prawy pedał. Ponadto testowy egzemplarz był wyposażony w: układ skrętnych tylnych kół (6437 zł), adaptacyjne zawieszenie (6128 zł) i 18-calowe koła. Pewnie trzyma się drogi i porusza z niebywałą lekkością jak na swój format. Do tego bezpośredni, budzący zaufanie układ kierowniczy i frajda gwarantowana. Nierówności BMW pokonuje ze spokojem, zawieszenie cicho i bardzo komfortowo pracuje.

Volvo występuje z zasady z 2-litrowymi silnikami, w tym wypadku z topowym dieslem D5 o mocy 235 KM, napędem na 4 koła i automatyczną przekładnią. Czterocylindrowy silnik pracuje niemal bez wibracji i daje z siebie wszystko, ale w bezpośrednim starciu z 6-cylindrowymi jednostkami niewiele jest w stanie wskórać. Wkręca się bardziej opornie, przy wyższych obrotach bardziej strudzenie brzmi.

Volvo mniej dynamiczne

Testowe Volvo miało z tyłu pneumatyczne zawieszenie (8820 zł) i do tego 20-calowe koła. Generalnie komfort jazdy jest dobry, ale podczas przejeżdżania przez zapadnięte studzienki i uskoki jezdni w kabinie czuć nieprzyjemne wstrząsy. Kierowca odczuwa też wyraźnie, że jest to genetycznie przednionapędowy samochód, a przez to ma większą tendencję do podsterowności niż rywale. Podczas dynamicznej jazdy S90 okazuje się też mniej poręczne, a jego układ kierowniczy – zbyt mocno wspomagany. Volvo wyraźnie woli spokojne tempo.

Audi wyposażyło testowe A6 we wszystko, co możliwe i zarazem drogie: układ 4 skrętnych kół (10 610 zł), pneumatyczne zawieszenie (11 170 zł), sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi (6437 zł) i 20-calowe felgi (12 290 zł). Opcje w Audi są wycenione wyraźnie drożej niż u rywali. Pod maską pracowało 3-litrowe V6 o mocy 286 koni. Nie działa tak gładko i dyskretnie, jak rzędówka w BMW. Ponadto współpraca z „automatem” też nie przebiega tak sprawnie. Między naciśnięciem pedału gazu a momentem ruszenia mija subiektywnie wieczność. Jest to szczególnie irytujące, gdy zapala się zielone światło, ale chce się szybko włączyć do ruchu czy też zjechać ze skrzyżowania. Nawet gdy przełączy się skrzynię w tryb sportowy, wyczuwa się zwłokę.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Pneumatyczne zawieszenie nie tłumi nierówności tak finezyjnie, jak BMW ze swoimi stalowymi sprężynami, podróżujący też mocniej czują, gdy koło trafia na dziurę. Wart polecenia jest natomiast układ 4 skrętnych kół. Sprawia, że wielkie i ciężkie A6 jeździ zadziwiająco zwinnie i poręcznie.

Mało kto kupuje samochody tego typu za gotówkę, częściej są leasingowane, ale przecież rata nie jest oderwana od ceny katalogowej. Volvo z racji mniejszego silnika ma przewagę niższej akcyzy. Po zrównaniu wyposażenia wychodzi aż o 108 000 zł taniej niż Audi! To przepaść, tym bardziej że to nie są wersje z pełnym wyposażeniem – w Audi można jeszcze bardziej zaszaleć. A BMW? Cenowo plasuje się pomiędzy nimi i wygrywa.

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - dane producentów

BMWAudiVolvo
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R6/24diesel, turbo/V6/24diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuchcommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)299329671969
Moc maksymalna (KM/obr./min)265/4000286/3500235/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)620/2000620/2250480/1750
Prędkość maksymalna (km/h)250250240
Skrzynia biegówautomatyczna, 8-biegowaautomatyczna, 8-biegowaautomatyczna, 8-biegowa
Napędtylny4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)530530500
Pojemność zbiornika paliwa|AdBlue (l)66/21,563/12 (24 w opcji)60/11,5
Rozmiar opon testowanego auta245/45 R 18255/40 R 20255/35 R 20
Emisja CO2 (g/km)131150142
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)2000/7502000/7502200/750

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - wyniki testu

BMWAudiVolvo
Przyspieszenie 0-50 km/h2,1 s2,0 s2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h4,4 s5,5 s7,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h8,6 s8,7 s12,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.)2,8 s3,0 s4,1 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.)3,5 s3,7 s5,1 s
Masa rzeczywista/ładowność1777/568 kg2035/440 kg1924/436 kg
Rozdział masy (przód/tył)51/49 proc.54/46 proc.55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,9/12,0 m11,3/11,4 m12,3/12,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,2 m34,1 m34,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,4 m34,0 m35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)56 dB (A)57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h63 dB (A)64 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h67 dB (A)66 dB (A)68 dB (A)
Spalanie testowe6,5 l/100 km7,6 l/100 km7,4 l/100 km
Zasięg1010 km825 km810 km

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - gwarancja/ceny

BMWAudiVolvo
Cena podstawowa308 969 zł306 300 zł253 500 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)49,1 proc.47,5 proc.50,5 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata/90 tys. km2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądywedług wskazań lub co 2 lataco 30 tys. km lub 2 lataco 30 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu355 829 zł398 580 zł292 570 zł

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - test spalania

Najmocniejsze i najcięższe Audi spaliło najwięcej oleju napędowego na naszej pętli, ale co ciekawe, Volvo z mniejszym, za to bardziej wysilonym silnikiem zużyło raptem o 0,2 l/100 km mniej. Rywali i tak deklasuje BMW. Jego rzędowa „szóstka” jest dynamiczna i oszczędna.

.
.Żródło: Auto Świat

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - droga hamowania ze 100 km/h (opony letnie, suchy asfalt)

.
.Żródło: Auto Świat

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.BMWAudiVolvo
Przestronność z przodu40353535
Przestronność z tyłu30252825
Pojemność bagażnika25202019
Ładowność15131111
Widoczność20161615
Fotele, pozycja kierowcy30282827
Ergonomia obsługi20191515
Jakość wykończenia20191919
Suma punktów200175172164
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.BMWAudiVolvo
Przyspieszenie25222218
Elastyczność25232218
Poziom hałasu15131311
Skrzynia biegów15141213
Zachowanie na drodze3028826
Komfort jazdy30282624
Układ kierowniczy15141410
Średnica zawracania5453
Skuteczność hamulców40343634
Suma punktów200180178157
KosztyMaks. pkt.BMWAudiVolvo
Cena po doposażeniu50191328
Utrata wartości15111210
Zużycie paliwa30262223
Wyposażenie – komfort40232323
Wyp. – bezpieczeństwo30222523
Ubezpieczenia10556
Gwarancja158108
Przeglądy10587
Suma punktów200119118128
Wynik końcowy600474468449
Miejsce w teście 1.2.3.

Audi A6 kontra Volvo S90 i BMW serii 5 - naszym zdaniem

Można pozazdrościć tym, którzy mają takie dylematy, a w szczególności tym, których stać na zakup limuzyny z 3-litrowym silnikiem. BMW po raz kolejny pokazało wielką klasę, nie pozwalając sobie na żadne poważne słabości. Seria 5 to limuzyna przemyślana w niemal każdym calu, fenomenalnie łącząca komfort i emocje z jazdy. Audi nie jest tak kompetentne, ale za to przestronniejsze i spodoba się tym, którzy lubią techniczne nowinki. Volvo z kolei ma spokojniejszy charakter i jest zdecydowanie korzystniej wycenione od rywali.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków