• W najnowszej odsłonie Audi SQ8 dysponuje mocą 507 KM i momentem 770 Nm
  • Ten luksusowy SUV potrafi przyspieszać do setki w 4,1 s, a jego maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h
  • W prezentowanej wersji kosztuje ponad 730 tys. zł

Dla przypomnienia: turbodiesel 4.0 V8 TDI o mocy 435 KM w SQ8 dostępny był w latach 2019-20. Od ponad roku ten model SUV-a Audi można kupić już tylko z 4-litrowym V8 TFSI z podwójnym turbo, które dysponuje mocą 507 KM i wyraźnie zbliża się do 600-konnego topowego wariantu RS Q8. Walczy też o względy klientów z takimi modelami, jak Porsche Cayenne Coupé czy Mercedes-AMG GLE Coupé. Jakie ma atuty?

Mimo sporej masy własnej SQ8 prowadzi się niemal jak hot hatch. Skrętne koła tylnej osi poprawiają zwinność oraz zachowanie na zakrętach Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Mimo sporej masy własnej SQ8 prowadzi się niemal jak hot hatch. Skrętne koła tylnej osi poprawiają zwinność oraz zachowanie na zakrętach

Audi SQ8 – sportowa elegancja

Audi SQ8, jak przystało na SUV-a coupé, zdradza swój potencjał już na pierwszy rzut oka, choć trzeba przyznać, że robi to w nienachalny sposób, np. czarnym lakierem na ogromnym grillu, wstawkami w tym kolorze na lusterkach i drzwiach oraz – w prezentowanej wersji – 23-calowymi kołami (w standardzie są 22-calowe) z oponami Michelin Pilot Sport. Dynamiczny styl uzupełniają spoiler dachowy oraz dwie podwójne chromowane końcówki wydechu.

Zobacz też: Audi RS Q8 – 600 KM potrafi poprawić humor

Wnętrze do sportowego charakteru dodaje sporą dawkę elegancji i zachwyca poziomem wykończenia oraz wyposażenia (szkoda tylko, że za wiele jego elementów trzeba sporo dopłacić). Jest przy tym przestronne, a miejsca nie brakuje także w wielkim bagażniku, który przy standardowym ustawieniu siedzeń ma pojemność 605 l.

Audi SQ8 – wymiary Foto: Auto Świat
Audi SQ8 – wymiary

Audi SQ8 – moc swobodna

Z entuzjazmem można również wypowiadać się na temat układu napędowego. Silnik V8 jest tu co prawda słabszy o 93 KM niż w topowym RS Q8, ale zapewnia tylko minimalnie gorsze przyspieszenie do setki – 4,1 vs 3,8 s – a 770 Nm momentu obrotowego gwarantuje wzorową elastyczność.

Zobacz też: Porsche Cayenne Turbo GT – absurdalnie doskonały

Potencjał ten trafia na koła za pośrednictwem 8-stopniowego Tiptronica i w każdym spośród siedmiu trybów pracy układu (Offroad, Allroad, Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic i Individual) spisuje się doskonale, sprawiając, że SQ8 bliżej do rasowego hot hatcha niż do ważącego ponad 2,4 tony SUV-a. Owszem, masa daje czasami o sobie znać, zwłaszcza na szybkich zakrętach, na których można poczuć delikatną podsterowność, ale w większości sytuacji pokładowa elektronika w parze z adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym i układem czterech kół skrętnych perfekcyjnie współpracuje z kierowcą i zapewnia mu utrzymanie pełnej kontroli nad autem, nawet wtedy, gdy zachęceni mocą szukamy granic przyczepności. Co ważne, SQ8 potrafi być bardzo komfortowym samochodem, i to mimo 23-calowych kół, a aktywne zawieszenie swobodnie radzi sobie z filtrowaniem nierówności.

Podczas jazdy na trasie zanotowaliśmy przyzwoite zużycie paliwa na poziomie 12,1 l/100 km, ale już w mieście średnia podskoczyła do 18,7 l. No cóż, takie są uroki 4-litrowego V8.

Audi SQ8 – Naszym zdaniem

W klasie luksusowych SUV-ów konkurencja jest duża, a że diesle są na cenzurowanym, to zastąpienie TDI mocniejszym TFSI wydaje się uzasadnionym posunięciem. Tym bardziej że benzyniak lepiej pasuje do charakteru sportowego auta. Dla wielu osób SQ8 może być dobrą i tańszą o minimum 150 000 zł alternatywą dla wersji RS Q8.

Czytaj więcej o AUDI Q8

Ocena: 5—

Audi SQ8 — dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz. biturbo/V8/32
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa 3996 cm3
Maksymalna moc 507 KM/5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 770 Nm/2000-4000 obr./min
Skrzynia biegów aut. 8
Napęd na 4 koła
Marka i model opon Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon 285/35 R 23
Masa własna/ładowność 2454/506 kg
Pojemność bagażnika 605-1755 l
Pojemność zbiornika paliwa 85 l

Audi SQ8 — osiągi

Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,1 s
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany 12,8-12,3 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 291-278 g/km
Teoretyczny zasięg 669 km
Min. średnica zawracania 13,3 m

Audi SQ8 — wyposażenie

Wersja SQ8
Reflektory LED/HD Matrix LED S/8140 zł
Kliamtyzacja aut. 2-strefowa S
Pakiet Innovation 25 260 zł
Bang & Olufsen Advanced Sound 3D 37 990
Podsufitka z czarnej alcantary 9140 zł
Tapicerka Valcona z kontr. przeszyciami 6770 zł
Fotele sport. typu S/f. masażu i wentyl. 6500/9140 zł
Szyby boczne dźwiękoszczelne 2940 zł
Przyciemnione tylne szyby 2660 zł
Dach szkl. panoramiczny (Open Sky) 9140 zł
Pakiet optyczny czerń 5610 zł
23-calowe alufelgi Audi Sport 14 450 zł
Lakier metalik 6190 zł

Audi SQ8 – gwarancja/ceny

Cena podstawowej wersji silnikowej 506 200 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata/90 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub co 2 lata
Cena testowanego egzemplarza 733 320 zł
Oznaczenie „SQ8” znajduje się na grillu, klapie bagażnika oraz we wnętrzu auta. Model świetnie łączy sportowy potencjał napędu z komfortem potrzebnym na co dzień Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Oznaczenie „SQ8” znajduje się na grillu, klapie bagażnika oraz we wnętrzu auta. Model świetnie łączy sportowy potencjał napędu z komfortem potrzebnym na co dzień
W zależności od ustawienia siedzeń pojemność bagażnika sięga od 605 do 1755 l. Brak otworu na długie przedmioty, ale można złożyć środkowe oparcie Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
W zależności od ustawienia siedzeń pojemność bagażnika sięga od 605 do 1755 l. Brak otworu na długie przedmioty, ale można złożyć środkowe oparcie
Audi SQ8 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi SQ8
Audi Virtual Cockpit, czyli 12,3-calowe zegary z szerokim zakresem personalizacji Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi Virtual Cockpit, czyli 12,3-calowe zegary z szerokim zakresem personalizacji
Audi Virtual Cockpit, czyli 12,3-calowe zegary z szerokim zakresem personalizacji Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi Virtual Cockpit, czyli 12,3-calowe zegary z szerokim zakresem personalizacji
Nagłośnienie Bang&Olufsen Advanced Sound 3D kosztuje dodatkowo 37 990 zł Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nagłośnienie Bang&Olufsen Advanced Sound 3D kosztuje dodatkowo 37 990 zł