- W najnowszej odsłonie Audi SQ8 dysponuje mocą 507 KM i momentem 770 Nm
- Ten luksusowy SUV potrafi przyspieszać do setki w 4,1 s, a jego maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h
- W prezentowanej wersji kosztuje ponad 730 tys. zł
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Dla przypomnienia: turbodiesel 4.0 V8 TDI o mocy 435 KM w SQ8 dostępny był w latach 2019-20. Od ponad roku ten model SUV-a Audi można kupić już tylko z 4-litrowym V8 TFSI z podwójnym turbo, które dysponuje mocą 507 KM i wyraźnie zbliża się do 600-konnego topowego wariantu RS Q8. Walczy też o względy klientów z takimi modelami, jak Porsche Cayenne Coupé czy Mercedes-AMG GLE Coupé. Jakie ma atuty?
Audi SQ8 – sportowa elegancja
Audi SQ8, jak przystało na SUV-a coupé, zdradza swój potencjał już na pierwszy rzut oka, choć trzeba przyznać, że robi to w nienachalny sposób, np. czarnym lakierem na ogromnym grillu, wstawkami w tym kolorze na lusterkach i drzwiach oraz – w prezentowanej wersji – 23-calowymi kołami (w standardzie są 22-calowe) z oponami Michelin Pilot Sport. Dynamiczny styl uzupełniają spoiler dachowy oraz dwie podwójne chromowane końcówki wydechu.
Zobacz też: Audi RS Q8 – 600 KM potrafi poprawić humor
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Wnętrze do sportowego charakteru dodaje sporą dawkę elegancji i zachwyca poziomem wykończenia oraz wyposażenia (szkoda tylko, że za wiele jego elementów trzeba sporo dopłacić). Jest przy tym przestronne, a miejsca nie brakuje także w wielkim bagażniku, który przy standardowym ustawieniu siedzeń ma pojemność 605 l.
Audi SQ8 – moc swobodna
Z entuzjazmem można również wypowiadać się na temat układu napędowego. Silnik V8 jest tu co prawda słabszy o 93 KM niż w topowym RS Q8, ale zapewnia tylko minimalnie gorsze przyspieszenie do setki – 4,1 vs 3,8 s – a 770 Nm momentu obrotowego gwarantuje wzorową elastyczność.
Zobacz też: Porsche Cayenne Turbo GT – absurdalnie doskonały
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Potencjał ten trafia na koła za pośrednictwem 8-stopniowego Tiptronica i w każdym spośród siedmiu trybów pracy układu (Offroad, Allroad, Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic i Individual) spisuje się doskonale, sprawiając, że SQ8 bliżej do rasowego hot hatcha niż do ważącego ponad 2,4 tony SUV-a. Owszem, masa daje czasami o sobie znać, zwłaszcza na szybkich zakrętach, na których można poczuć delikatną podsterowność, ale w większości sytuacji pokładowa elektronika w parze z adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym i układem czterech kół skrętnych perfekcyjnie współpracuje z kierowcą i zapewnia mu utrzymanie pełnej kontroli nad autem, nawet wtedy, gdy zachęceni mocą szukamy granic przyczepności. Co ważne, SQ8 potrafi być bardzo komfortowym samochodem, i to mimo 23-calowych kół, a aktywne zawieszenie swobodnie radzi sobie z filtrowaniem nierówności.
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Podczas jazdy na trasie zanotowaliśmy przyzwoite zużycie paliwa na poziomie 12,1 l/100 km, ale już w mieście średnia podskoczyła do 18,7 l. No cóż, takie są uroki 4-litrowego V8.
Audi SQ8 – Naszym zdaniem
W klasie luksusowych SUV-ów konkurencja jest duża, a że diesle są na cenzurowanym, to zastąpienie TDI mocniejszym TFSI wydaje się uzasadnionym posunięciem. Tym bardziej że benzyniak lepiej pasuje do charakteru sportowego auta. Dla wielu osób SQ8 może być dobrą i tańszą o minimum 150 000 zł alternatywą dla wersji RS Q8.
Ocena: 5—
Audi SQ8 — dane techniczne
| Silnik: typ/cylindry/zawory | benz. biturbo/V8/32 |
| Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
| Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
| Pojemność skokowa | 3996 cm3 |
| Maksymalna moc | 507 KM/5500 obr./min |
| Maks. moment obrotowy | 770 Nm/2000-4000 obr./min |
| Skrzynia biegów | aut. 8 |
| Napęd | na 4 koła |
| Marka i model opon | Michelin Pilot Sport 4 |
| Rozmiar opon | 285/35 R 23 |
| Masa własna/ładowność | 2454/506 kg |
| Pojemność bagażnika | 605-1755 l |
| Pojemność zbiornika paliwa | 85 l |
Audi SQ8 — osiągi
| Prędkość maksymalna | 250 km/h |
| Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,1 s |
| Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 12,8-12,3 l/100 km |
| Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 291-278 g/km |
| Teoretyczny zasięg | 669 km |
| Min. średnica zawracania | 13,3 m |
Audi SQ8 — wyposażenie
| Wersja | SQ8 |
| Reflektory LED/HD Matrix LED | S/8140 zł |
| Kliamtyzacja aut. 2-strefowa | S |
| Pakiet Innovation | 25 260 zł |
| Bang & Olufsen Advanced Sound 3D | 37 990 |
| Podsufitka z czarnej alcantary | 9140 zł |
| Tapicerka Valcona z kontr. przeszyciami | 6770 zł |
| Fotele sport. typu S/f. masażu i wentyl. | 6500/9140 zł |
| Szyby boczne dźwiękoszczelne | 2940 zł |
| Przyciemnione tylne szyby | 2660 zł |
| Dach szkl. panoramiczny (Open Sky) | 9140 zł |
| Pakiet optyczny czerń | 5610 zł |
| 23-calowe alufelgi Audi Sport | 14 450 zł |
| Lakier metalik | 6190 zł |
Audi SQ8 – gwarancja/ceny
| Cena podstawowej wersji silnikowej | 506 200 zł |
| Gwarancja mechaniczna | 3 lata/90 tys. km |
| Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
| Przeglądy | co 30 tys. km lub co 2 lata |
| Cena testowanego egzemplarza | 733 320 zł |