Wersja M50i xDrive dostępna jest w palecie sportowych wariantów SUV-a X5 od blisko dwóch lat i ustępuje tylko topowym X5 M i X5 M Competition. Owszem, dysponują one mocą odpowiednio 600 i 625 KM, ale już na dzień dobry są droższe od 530-konnego M50i o minimum 134 000 zł. Czy warto tu oszczędzać?

BMW X5 M50i xDrive – nadwozie

W porównaniu z „czystymi emkami” za sprawą mniejszych wlotów powietrza w pasie przednim sylwetka wersji M50i jest nieco mniej agresywna, a przez to nawet bardziej elegancka. Nadal jednak dzięki gabarytom nadwozia (prawie 5 m długości i ponad 2 m szerokości), 22-calowym felgom (opcja za 4600 zł) i potężnym „nerkom” grilla może budzić respekt. Wnętrze zachwyca przepychem, który zapewnia długa lista wyposażenia seryjnego i opcjonalnego, w tym m.in. pakiet First Class (44 900 zł) z elementami kokpitu wykończonymi szkłem CraftedClarity, kokpitem obszytym skórą, elektrycznie sterowanymi fotelami z wentylacją i masażem, czterostrefową klimatyzacją i systemem domykania drzwi. Dodatkowo w testowanym egzemplarzu znalazły się hi-endowe audio Bowers & Wilkins (21 000 zł) i system rozrywki Professional (11 900 zł) dla pasażerów siedzących z tyłu. Atutami SUV-a BMW są niezmiennie świetna przestronność wnętrza oraz pojemny bagażnik.

BMW X5 M50i xDrive – silnik

Jednostka 4.4 V8 biturbo w żadnym momencie nie daje powodów do narzekań i nic nie robi sobie z przekraczającej 2,3 tony masy auta. Urzeka swobodą, z jaką wchodzi na obroty i przekazuje moment 750 Nm na obie osie. Reakcje na gaz są natychmiastowe, niezależnie od prędkości, a zmiana przełożeń przez 8-biegową skrzynię ZF – błyskawiczna. Do tego towarzyszy im soczyste, ale nie nachalne brzmienie wydechu. Przyspieszenie do setki jest tylko o 0,6 s gorsze niż w X5 M. Spalanie? Średnia z testu – 13,5 l/100 km – zważywszy na potencjał napędu, to świetny wynik. Oczywiście należy się liczyć również z tym, że agresywny styl jazdy może generować spalanie przekraczające nawet 20 l/100 km.

BMW X5 M50i xDrive – prowadzenie

Adaptacyjne zawieszenie, kilka trybów pracy napędu i układu jezdnego, sportowy układ kierowniczy z przyjemnym oporem, skuteczne hamulce, poczucie bezpieczeństwa – wszystko działa naprawdę perfekcyjnie i czyni jazdę M50i angażującą, kiedy chcemy, lub relaksującą, gdy taki mamy nastrój.

BMW X5 M50i xDrive – koszty

Cena auta jest wysoka, zwłaszcza po doposażeniu (ponad 626 000 zł), ale w tym segmencie to raczej norma. W zamian można liczyć na uniwersalne i kompletny pojazd ze sportowym charakterem.

BMW X5 M50i xDrive – to nam się podoba

Perfekcyjne zestrojenie układów jezdnego i napędowego, doskonałe osiągi, funkcjonalne wnętrze.

BMW X5 M50i xDrive – to nam się nie podoba

Stosunkowo wysoka cena i dużo drogich, dodatkowo płatnych elementów wyposażenia.

BMW X5 M50i xDrive – naszym zdaniem

M50i xDrive to połączenie świetnych osiągów i doskonałego prowadzenia z praktycznym i luksusowym wnętrzem. Jest mniej agresywne od typowych wersji M, ale to właśnie może stanowić jego atut. Nie bez znaczenia jest to, że w cenie X5 M dostajemy znacznie lepiej wyposażone auto.

Ocena: 5+

BMW X5 M50i xDrive – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,8 s
0-100/0-160 km/h 4,3/9,9 s
Elastyczność 60-100 km/h 2,0 s
    80-120 km/h 2,6 s
Masa własna/ładowność 2362/633 kg
Rozdział masy przód/tył 50/50 proc.
Śr. zużycie w teście 98 okt.  13,5 l/100 km
Hałas 50/100/130 km/h 55/64/68 dB (A)
Zasięg 610 km
100-0 km/h (zimne/rozgrz.) 34,0/32,7 m

BMW X5 M50i xDrive – dane techniczne

Silnik biturbo benz./V8/32
Pojemność skokowa 4395 cm3
Moc maksymalna 530 KM/5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 750 Nm/1800 obr./min
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut. 8
Prędkość maks. 250 km/h
Dł./szer./wys. 4922/2004/1745 mm
Poj. bagażnika/zbior. paliwa 650-1870/83 l
Rozmiar opon (testowe p | t) 275/35 R 22 | 315/30 R 22
Cena od/test. egzemplarza 470 200/626 000 zł