Wersja M50i xDrive dostępna jest w palecie sportowych wariantów SUV-a X5 od blisko dwóch lat i ustępuje tylko topowym X5 M i X5 M Competition. Owszem, dysponują one mocą odpowiednio 600 i 625 KM, ale już na dzień dobry są droższe od 530-konnego M50i o minimum 134 000 zł. Czy warto tu oszczędzać?
W porównaniu z „czystymi emkami” za sprawą mniejszych wlotów powietrza w pasie przednim sylwetka wersji M50i jest nieco mniej agresywna, a przez to nawet bardziej elegancka. Nadal jednak dzięki gabarytom nadwozia (prawie 5 m długości i ponad 2 m szerokości), 22-calowym felgom (opcja za 4600 zł) i potężnym „nerkom” grilla może budzić respekt. Wnętrze zachwyca przepychem, który zapewnia długa lista wyposażenia seryjnego i opcjonalnego, w tym m.in. pakiet First Class (44 900 zł) z elementami kokpitu wykończonymi szkłem CraftedClarity, kokpitem obszytym skórą, elektrycznie sterowanymi fotelami z wentylacją i masażem, czterostrefową klimatyzacją i systemem domykania drzwi. Dodatkowo w testowanym egzemplarzu znalazły się hi-endowe audio Bowers & Wilkins (21 000 zł) i system rozrywki Professional (11 900 zł) dla pasażerów siedzących z tyłu. Atutami SUV-a BMW są niezmiennie świetna przestronność wnętrza oraz pojemny bagażnik.
BMW X5 M50i xDrive – silnik
Jednostka 4.4 V8 biturbo w żadnym momencie nie daje powodów do narzekań i nic nie robi sobie z przekraczającej 2,3 tony masy auta. Urzeka swobodą, z jaką wchodzi na obroty i przekazuje moment 750 Nm na obie osie. Reakcje na gaz są natychmiastowe, niezależnie od prędkości, a zmiana przełożeń przez 8-biegową skrzynię ZF – błyskawiczna. Do tego towarzyszy im soczyste, ale nie nachalne brzmienie wydechu. Przyspieszenie do setki jest tylko o 0,6 s gorsze niż w X5 M. Spalanie? Średnia z testu – 13,5 l/100 km – zważywszy na potencjał napędu, to świetny wynik. Oczywiście należy się liczyć również z tym, że agresywny styl jazdy może generować spalanie przekraczające nawet 20 l/100 km.
BMW X5 M50i xDrive – prowadzenie
Adaptacyjne zawieszenie, kilka trybów pracy napędu i układu jezdnego, sportowy układ kierowniczy z przyjemnym oporem, skuteczne hamulce, poczucie bezpieczeństwa – wszystko działa naprawdę perfekcyjnie i czyni jazdę M50i angażującą, kiedy chcemy, lub relaksującą, gdy taki mamy nastrój.
BMW X5 M50i xDrive – koszty
Cena auta jest wysoka, zwłaszcza po doposażeniu (ponad 626 000 zł), ale w tym segmencie to raczej norma. W zamian można liczyć na uniwersalne i kompletny pojazd ze sportowym charakterem.
BMW X5 M50i xDrive – to nam się podoba
Perfekcyjne zestrojenie układów jezdnego i napędowego, doskonałe osiągi, funkcjonalne wnętrze.
BMW X5 M50i xDrive – to nam się nie podoba
Stosunkowo wysoka cena i dużo drogich, dodatkowo płatnych elementów wyposażenia.
BMW X5 M50i xDrive – naszym zdaniem
M50i xDrive to połączenie świetnych osiągów i doskonałego prowadzenia z praktycznym i luksusowym wnętrzem. Jest mniej agresywne od typowych wersji M, ale to właśnie może stanowić jego atut. Nie bez znaczenia jest to, że w cenie X5 M dostajemy znacznie lepiej wyposażone auto.
Ocena: 5+
BMW X5 M50i xDrive – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h
|
1,8 s
|
0-100/0-160 km/h
|
4,3/9,9 s
|
Elastyczność 60-100 km/h
|
2,0 s
|
80-120 km/h
|
2,6 s
|
Masa własna/ładowność
|
2362/633 kg
|
Rozdział masy przód/tył
|
50/50 proc.
|
Śr. zużycie w teście 98 okt.
|
13,5 l/100 km
|
Hałas 50/100/130 km/h
|
55/64/68 dB (A)
|
Zasięg
|
610 km
|
100-0 km/h (zimne/rozgrz.)
|
34,0/32,7 m
|
BMW X5 M50i xDrive – dane techniczne
Silnik
|
biturbo benz./V8/32
|
Pojemność skokowa
|
4395 cm3
|
Moc maksymalna
|
530 KM/5500 obr./min
|
Maks. moment obrotowy
|
750 Nm/1800 obr./min
|
Napęd/skrzynia biegów
|
4x4/aut. 8
|
Prędkość maks.
|
250 km/h
|
Dł./szer./wys.
|
4922/2004/1745 mm
|
Poj. bagażnika/zbior. paliwa
|
650-1870/83 l
|
Rozmiar opon (testowe p | t)
|
275/35 R 22 | 315/30 R 22
|
Cena od/test. egzemplarza
|
470 200/626 000 zł
|