Auto Świat Testy Testy nowych samochodów BMW X6 M60i to nie jest zwyczajny SUV. "Proszę tylko uważać na felgi"

BMW X6 M60i to nie jest zwyczajny SUV. "Proszę tylko uważać na felgi"

W segmencie marek premium również panuje moda na SUV-y, tylko tutaj wielu klientów chce mieć praktyczne auto, ale o sportowym wyglądzie. Tak właśnie powstały SUV-y coupe, których BMW jest prekursorem.

BMW X6 M60i
Zobacz galerię (28)
Auto Świat / Krzysztof Słomski
BMW X6 M60i
  • BMW X6 zadebiutowało w 2007 r. Dziś na rynku jest już trzecia generacja tego modelu po liftingu
  • Prawie najmocniejsza odmiana M60i jest piorunująco szybka, a jednocześnie potrafi być komfortowa
  • Osiągi są szokujące, jednak czuć, że to wielki SUV, a nie zwinny sportowiec. Prawa fizyki można próbować niwelować, jednak nie da się ich oszukać
  • Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony

SUV BMW z nadwoziem w stylu coupe pojawił się już w 2007 r. Taki ruch mógł wydawać się wtedy ryzykowny, ale szybko okazał się strzałem w dziesiątkę. W 2023 r. na rynku mamy już trzecią generację X6 po liftingu, która w międzyczasie zyskała wielu konkurentów, m.in. Audi Q8, Mercedesa GLE Coupe czy Porsche Cayenne Coupe. Pojawiły się też mniejsze SUV-y ze "ściętą" linią dachu (np. BMW X4), a także modele popularnych marek.

BMW X6 M60i
BMW X6 M60iŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Nowe BMW X6 M60i - kosmetyczne zmiany

BMW X6 po liftingu zmieniło się głównie z przodu. Najłatwiej jest zauważyć nowe lampy ze światłami dziennymi w kształcie strzałek i nieco zmieniony zderzak z czarnymi powierzchniami. Pakiet stylistyczny M stał się wyposażeniem standardowym, więc nawet bazowa wersja będzie wyglądać podobnie do tej widocznej na zdjęciach. Na plus oceniam lakier Atlantis Metallic. To nieoczywisty wybór z palety BMW Individual, ale atrakcyjnie się prezentuje (28 300 zł dopłaty).

Testowany egzemplarz — jako najwyższy wariant modelowy (nie licząc X6 M) — otrzymał ponadto wielkie 21-calowe felgi (seryjne w X6 są "20-tki"). "Proszę na nie uważać" - usłyszałem przy odbiorze. Wieloramienne obręcze w tym rozmiarze rzeczywiście wyglądają efektownie. Przyjemnie się na nie patrzy, ale nie chciałbym ich czyścić. Od razu informuję, że ich nie zarysowałem.

BMW X6 M60i
BMW X6 M60iŻródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow

W środku nie sposób nie dostrzec nowego zakrzywionego ekranu (w sumie to połączone ze sobą dwa ekrany), który znamy już z najnowszych modeli marki. Nie zabrakło nowych usług cyfrowych i systemów asystujących. W kabinie mamy dużo skóry i włókna węglowego, co do jakości nie można mieć zastrzeżeń.

Nowe BMW X6 M60i - coś za coś

BMW X6 to wielki wóz — ma blisko 5 m długości i 3 m rozstawu osi — jednak jego wnętrze nie jest ogromne. Z przodu miejsca nie brakuje, ale nieco gorzej jest z tyłu — przestrzeni na nogi mamy pod dostatkiem, ale na głowę już nie. Mocno opadająca linia dachu powoduje, że tylko pasażer o wzroście do ok. 180 cm będzie czuł się komfortowo.

Drugi koszt designu a'la coupe to mniejszy bagażnik. W X6 jego standardowa pojemność wynosi 580 l, a w X5 mamy o 70 l więcej. Jest jeszcze trzecia sprawa, z którą trzeba się pogodzić wybierając X6 — to gorsza widoczność do tyłu, w tym przypadku jednak pomagają systemy asystujące i kamery.

BMW X6 M60i
BMW X6 M60iŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

BMW X6 M60i - więcej nie potrzeba

To już kolejna prawie "emka", którą jeździłem. Wcześniej były to mniejsze modele: M240i, M340i i M440i Gran Coupe. Za każdym razem byłem zadowolony, twierdząc, że to udane połączenie sportu i komfortu. Tak samo mam z X6 M60i, które również potrafi być szokująco szybkie, ale nie męczy na co dzień.

W przypadku BMW X6 wariant plasujący się tuż poniżej modelu M Competition oznacza silnik 4.4 V8 biturbo o mocy 530 KM i maksymalnym momencie obrotowym 750 Nm. Po liftingu ta jednostka również otrzymała technologię mild hybrid, czyli 48-woltową instalację elektryczną i niewielki silnik elektryczny zintegrowany ze skrzynią biegów, który w razie potrzeby generuje do 12 KM i 200 Nm. To rozwiązanie poprawia dynamikę i płynność jazdy oraz ma obniżać zużycie paliwa.

Nie nastawiaj się jednak na oszczędną jazdę — średnie spalanie podczas testu wyniosło 14 l/100 km. Dobrze, że zbiornik ma pojemność 83 l, to nie trzeba zbyt często tankować. Cudów nie ma — potężny silnik i wysoka masa (ok. 2,4 t z kierowcą) robią swoje. Za to przyspieszenie rzeczywiście wbija w fotel - 4,3 s do "setki" to naprawdę świetny czas w tej klasie.

BMW X6 M60i
BMW X6 M60iŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Mocniejszemu wciśnięciu prawego pedału asystuje donośniejszy dźwięk silnika. Jest on wspomagany głośnikami w kabinie, jednak gdy dezaktywujemy tę opcję w menu, też jest fajnie. V8 to jednak V8. Po włączeniu trybu jazdy Sport robi się ostrzej (jeszcze bardziej w Sport Plus) - fenomenalny automat zaczyna agresywnie zmieniać biegi, wydech strzela, zawieszenie utwardza się, większy opór stawia kierownica, a samochód zaczyna momentalnie przyspieszać.

To jednak bardziej pocisk na odcinek niemieckiej autostrady bez ograniczenia prędkości niż wóz na kręte drogi. Dlaczego? Ponieważ w zakrętach i podczas hamowania po prostu czuć wysoką masę i wysoko umieszczony środek ciężkości tego dużego SUV-a. Oczywiście zaawansowana elektronika maskuje te niedoskonałości, jednak nie oszukujmy się — zwinność to nie jest najmocniejsza strona X6. To nie jest baletnica, tylko kulturysta.

BMW X6 M60i okazuje się bardzo wygodne w trybie Comfort. Co ważne, przednie sportowe fotele skutecznie przytrzymują ciało podczas skrętów, ale nie muszą być ciasne, gdy tego nie potrzebujesz, co jest zasługą rozbudowanego zakresu ich regulacji. I to właśnie lubię w tych "prawie emkach".

BMW X6 M60i - moim zdaniem

Dziś BMW X6 nie jest już tak wyjątkowe jak kiedyś, gdy nie miało jeszcze konkurencji, jednak to niezwykle dopracowany samochód o świetnych osiągach i wyróżniającym się designie. Stanowi interesującą alternatywę dla praktyczniejszego X5.

BMW X6 M60i - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy biturbo/V8/32
Pojemność skokowa4395 cm3
Moc maksymalna530 KM/5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy750 Nm/1800-4600 obr./min
Skrzynia biegówaut. 8b
Napęd4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h4,3 s
Prędkośc maksymalna250 km.h
Średnie spalanie (cykl WLTP)11,4 l/100 km
Długość/wysokość/szerokość/rozstaw osi4960/2004/1700/2975
Prześwit216 mm
Pojemność bagażnika580-1530 l
Pojemność zbiornika paliwa83 l
Cenaod 550 000 zł (egz. test.: 724 500 zł)
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: