Logo
TestyTesty nowych samochodówBMW X6 M60i to nie jest zwyczajny SUV. "Proszę tylko uważać na felgi"

BMW X6 M60i to nie jest zwyczajny SUV. "Proszę tylko uważać na felgi"

W segmencie marek premium również panuje moda na SUV-y, tylko tutaj wielu klientów chce mieć praktyczne auto, ale o sportowym wyglądzie. Tak właśnie powstały SUV-y coupe, których BMW jest prekursorem.

BMW X6 M60i
Zobacz galerię (28)
Auto Świat / Krzysztof Słomski
BMW X6 M60i
  • BMW X6 zadebiutowało w 2007 r. Dziś na rynku jest już trzecia generacja tego modelu po liftingu
  • Prawie najmocniejsza odmiana M60i jest piorunująco szybka, a jednocześnie potrafi być komfortowa
  • Osiągi są szokujące, jednak czuć, że to wielki SUV, a nie zwinny sportowiec. Prawa fizyki można próbować niwelować, jednak nie da się ich oszukać
  • Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony

SUV BMW z nadwoziem w stylu coupe pojawił się już w 2007 r. Taki ruch mógł wydawać się wtedy ryzykowny, ale szybko okazał się strzałem w dziesiątkę. W 2023 r. na rynku mamy już trzecią generację X6 po liftingu, która w międzyczasie zyskała wielu konkurentów, m.in. Audi Q8, Mercedesa GLE Coupe czy Porsche Cayenne Coupe. Pojawiły się też mniejsze SUV-y ze "ściętą" linią dachu (np. BMW X4), a także modele popularnych marek.

BMW X6 M60i
BMW X6 M60iŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Nowe BMW X6 M60i - kosmetyczne zmiany

BMW X6 po liftingu zmieniło się głównie z przodu. Najłatwiej jest zauważyć nowe lampy ze światłami dziennymi w kształcie strzałek i nieco zmieniony zderzak z czarnymi powierzchniami. Pakiet stylistyczny M stał się wyposażeniem standardowym, więc nawet bazowa wersja będzie wyglądać podobnie do tej widocznej na zdjęciach. Na plus oceniam lakier Atlantis Metallic. To nieoczywisty wybór z palety BMW Individual, ale atrakcyjnie się prezentuje (28 300 zł dopłaty).

Testowany egzemplarz — jako najwyższy wariant modelowy (nie licząc X6 M) — otrzymał ponadto wielkie 21-calowe felgi (seryjne w X6 są "20-tki"). "Proszę na nie uważać" - usłyszałem przy odbiorze. Wieloramienne obręcze w tym rozmiarze rzeczywiście wyglądają efektownie. Przyjemnie się na nie patrzy, ale nie chciałbym ich czyścić. Od razu informuję, że ich nie zarysowałem.

BMW X6 M60i
BMW X6 M60iŻródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow

W środku nie sposób nie dostrzec nowego zakrzywionego ekranu (w sumie to połączone ze sobą dwa ekrany), który znamy już z najnowszych modeli marki. Nie zabrakło nowych usług cyfrowych i systemów asystujących. W kabinie mamy dużo skóry i włókna węglowego, co do jakości nie można mieć zastrzeżeń.

Nowe BMW X6 M60i - coś za coś

BMW X6 to wielki wóz — ma blisko 5 m długości i 3 m rozstawu osi — jednak jego wnętrze nie jest ogromne. Z przodu miejsca nie brakuje, ale nieco gorzej jest z tyłu — przestrzeni na nogi mamy pod dostatkiem, ale na głowę już nie. Mocno opadająca linia dachu powoduje, że tylko pasażer o wzroście do ok. 180 cm będzie czuł się komfortowo.

Drugi koszt designu a'la coupe to mniejszy bagażnik. W X6 jego standardowa pojemność wynosi 580 l, a w X5 mamy o 70 l więcej. Jest jeszcze trzecia sprawa, z którą trzeba się pogodzić wybierając X6 — to gorsza widoczność do tyłu, w tym przypadku jednak pomagają systemy asystujące i kamery.

BMW X6 M60i
BMW X6 M60iŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

BMW X6 M60i - więcej nie potrzeba

To już kolejna prawie "emka", którą jeździłem. Wcześniej były to mniejsze modele: M240i, M340i i M440i Gran Coupe. Za każdym razem byłem zadowolony, twierdząc, że to udane połączenie sportu i komfortu. Tak samo mam z X6 M60i, które również potrafi być szokująco szybkie, ale nie męczy na co dzień.

W przypadku BMW X6 wariant plasujący się tuż poniżej modelu M Competition oznacza silnik 4.4 V8 biturbo o mocy 530 KM i maksymalnym momencie obrotowym 750 Nm. Po liftingu ta jednostka również otrzymała technologię mild hybrid, czyli 48-woltową instalację elektryczną i niewielki silnik elektryczny zintegrowany ze skrzynią biegów, który w razie potrzeby generuje do 12 KM i 200 Nm. To rozwiązanie poprawia dynamikę i płynność jazdy oraz ma obniżać zużycie paliwa.

Nie nastawiaj się jednak na oszczędną jazdę — średnie spalanie podczas testu wyniosło 14 l/100 km. Dobrze, że zbiornik ma pojemność 83 l, to nie trzeba zbyt często tankować. Cudów nie ma — potężny silnik i wysoka masa (ok. 2,4 t z kierowcą) robią swoje. Za to przyspieszenie rzeczywiście wbija w fotel - 4,3 s do "setki" to naprawdę świetny czas w tej klasie.

BMW X6 M60i
BMW X6 M60iŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Mocniejszemu wciśnięciu prawego pedału asystuje donośniejszy dźwięk silnika. Jest on wspomagany głośnikami w kabinie, jednak gdy dezaktywujemy tę opcję w menu, też jest fajnie. V8 to jednak V8. Po włączeniu trybu jazdy Sport robi się ostrzej (jeszcze bardziej w Sport Plus) - fenomenalny automat zaczyna agresywnie zmieniać biegi, wydech strzela, zawieszenie utwardza się, większy opór stawia kierownica, a samochód zaczyna momentalnie przyspieszać.

To jednak bardziej pocisk na odcinek niemieckiej autostrady bez ograniczenia prędkości niż wóz na kręte drogi. Dlaczego? Ponieważ w zakrętach i podczas hamowania po prostu czuć wysoką masę i wysoko umieszczony środek ciężkości tego dużego SUV-a. Oczywiście zaawansowana elektronika maskuje te niedoskonałości, jednak nie oszukujmy się — zwinność to nie jest najmocniejsza strona X6. To nie jest baletnica, tylko kulturysta.

BMW X6 M60i okazuje się bardzo wygodne w trybie Comfort. Co ważne, przednie sportowe fotele skutecznie przytrzymują ciało podczas skrętów, ale nie muszą być ciasne, gdy tego nie potrzebujesz, co jest zasługą rozbudowanego zakresu ich regulacji. I to właśnie lubię w tych "prawie emkach".

BMW X6 M60i - moim zdaniem

Dziś BMW X6 nie jest już tak wyjątkowe jak kiedyś, gdy nie miało jeszcze konkurencji, jednak to niezwykle dopracowany samochód o świetnych osiągach i wyróżniającym się designie. Stanowi interesującą alternatywę dla praktyczniejszego X5.

BMW X6 M60i - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy biturbo/V8/32
Pojemność skokowa4395 cm3
Moc maksymalna530 KM/5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy750 Nm/1800-4600 obr./min
Skrzynia biegówaut. 8b
Napęd4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h4,3 s
Prędkośc maksymalna250 km.h
Średnie spalanie (cykl WLTP)11,4 l/100 km
Długość/wysokość/szerokość/rozstaw osi4960/2004/1700/2975
Prześwit216 mm
Pojemność bagażnika580-1530 l
Pojemność zbiornika paliwa83 l
Cenaod 550 000 zł (egz. test.: 724 500 zł)
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: