• Testowany Citroen C5 Aircross ma pod maską doładowany, benzynowy silnik generujący 131 KM oraz 230 Nm
  • Samochód rozpędza się do setki po 10,3 s, ale subiektywnie ma się wrażenie, że jego dynamika jest lepsza
  • W topowej wersji Shine Pack Citroen C5 Aircross z bazowym benzyniakiem i automatyczną skrzynią kosztuje 163 tys. 300 zł, ale cena testowanego egzemplarza, z racji dodatkowego wyposażenia, wzrosła do 178 tys. zł

Citroën C5 Aircross to propozycja dla kierowców, którzy lubią podwyższone nadwozie, ułatwiające wsiadanie i poprawiające widoczność, a do tego potrzebują przestronnego i funkcjonalnego samochodu. W teście wersji po liftingu sprawdzamy, jak francuski model spełnia oczekiwania tego rodzaju.

Zmodernizowany Citroen C5 Aircross jest łatwo rozpoznawalny, bowiem w aucie zastosowano zupełnie inną atrapę chłodnicy oraz zderzaki i reflektory, a tylne światła zyskały efekt 3D. Nowe jest także wzornictwo aluminiowych felg. W testowanym egzemplarzu są one czarne, podobnie jak obudowy lusterek (standard). Takie wykończenie świetnie kontrastuje z perłowym białym lakierem (3700 zł).

Wnętrze również doczekało się nowości w postaci 10-calowego ekranu multimediów, wirtualnych wskaźników czy dźwigni skrzyni biegów w kształcie dżojstika. Podczas testu przekonaliśmy się również, że siedzenia są bardziej komfortowe.

Przeczytaj równieżKia Sportage PHEV. Hybryda jak trzeba

To nie uczucie, lecz rzeczywistość, bowiem w zmodernizowanym pojeździe znalazły się fotele z dodatkową 15-milimetrową warstwą pianki. Efekt? Nawet po długiej podróży nie odczuwa się zmęczenia ani bólu pleców.

Poza tym siedzenia mają rozbudowane boczki, żeby zapobiegać nadmiernym wychyleniom ciała podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Do tego dochodzą jeszcze materiały wykończeniowe o wysokiej jakości – lepsze niż w poprzedniku.

Bez zmian w porównaniu z przedliftingową wersją pozostała funkcjonalność pojazdu. Nadal pasażerowie mają na tyle dużo miejsca w obu rzędach siedzeń, że nawet gdy jedna za drugą usiądą wysokie osoby, to i tak czują mnóstwo luzu na wysokości kolan. Oczywiście, nad głową również wygospodarowano wystarczająco dużo przestrzeni.

Atutem testowanego samochodu okazała się też część bagażowa o pojemności 580-1630 l. Wprawdzie konkurencja potrafi być lepsza, bo Volkswagen Tiguan ma kufer, który mieści 615-1665 l, ale część ładunkowa francuskiego modelu w zupełności wystarczy, żeby zabrać urlopowy ekwipunek całej rodziny. Poza tym wnętrze Aircrossa można konfigurować na różne sposoby, bo indywidualne fotele drugiego rzędu da się nie tylko złożyć, lecz także przesunąć, a oparcie ma regulowany kąt pochylenia.

Wiemy już, że poliftingowy Citroen C5 Aircross jest udanym modelem pod względem rozplanowania wnętrza. A jak prezentuje się napęd zastosowany w tym samochodzie?

Pod maską testowanego pojazdu znalazł się bazowy, 131-konny benzyniak współpracujący z 8-stopniową automatyczną skrzynią. Charakterystyczny dźwięk, słyszany zaraz po uruchomieniu silnika, nie pozwala zapomnieć, że mamy do czynienia z 3-cylindrową konstrukcją.

Przeczytaj takżeBMW serii 3 po liftingu. Diesel to zdecydowanie najlepszy wybór

Na szczęście wraz z rozgrzaniem jednostki ten odgłos zanika, a podczas szybkiej jazdy przeradza się wręcz w delikatny i miły dla ucha pomruk. Poza tym silnik nie przeszkadza jadącym, bowiem w ramach modernizacji poprawiono wygłuszenie części pasażerskiej.

Po mocnym wciśnięciu pedału gazu jednostka żwawo zabiera się do pracy, a skrzynia sprawnie zmienia przełożenia. W efekcie subiektywnie ma się wrażenie, że auto szybciej uzyskuje setkę niż po obiecanych przez producenta niezbyt imponujących 10,3 s. Jednak podczas jazdy z kompletem pasażerów i z bagażem nie jest już tak dobrze.

Niestety, motor zawiódł nas pod względem spalania. Podawane przez producenta średnie zużycie na poziomie 6,5 l/100 km jawi się optymistycznie, ale nijak ma się do rzeczywistości. Na naszym testowym odcinku (miasto, autostrada, trasa szybkiego ruchu) silnik spalił aż 7,9 l/100 km. Nadwyżka 1,4 l to zbyt dużo.

Jeżeli cenicie komfort, to Aircross będzie dla was idealnym autem. Nie dość, że podróżuje się w nim na wygodnych siedzeniach, to w dodatku zawieszenie perfekcyjnie tłumi nierówności. Mniej przyjaźnie pojazd zachowuje się na szybko pokonywanych zakrętach – nadwozie przechyla się na nich zbyt mocno.

W topowej wersji Shine Pack Aircross jest drogi (163 tys. 300 zł). Jednak bywają droższe auta. VW Tiguan w wersji Elegance ze 150-konnym benzyniakiem i automatyczną skrzynią kosztuje 166 tys. 790 zł.

Citroen C5 Aircross – ocena: 4+

Citroen C5 Aircross – nasza opinia

Czytaj więcej o CITROËN C5 AIRCROSS

Citroen C5 Aircross to funkcjonalne auto, które za sprawą przestronnego wnętrza, wygodnych siedzeń oraz dopracowanego zawieszenia zapewnia wysoki komfort jazdy. Pod maską pracuje bazowy, 131-konny benzyniak, który wystarczy do spokojnego podróżowania. Szkoda tylko, że wysokie spalanie jest ceną za akceptowalne osiągi. Niestety, cena samochodu też jest wysoka.

Citroen C5 Aircross – wyniki testu

Masa rzeczywista/ładowność 1501/479 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Spalanie testowe (95 okt.) 7,9 l/100 km
Zasięg 670 km

Citroen C5 Aircross – dane producenta

Rodzaj silnika t.benz./R3/12
Pojemność skokowa 1199 ccm
Moc maksymalna 131 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd aut. 8/przedni
Prędkość maksymalna 193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s
Zużycie paliwa (WLTP) 6,5 l/100 km
Emisja CO2 148 g/km
Dł./szer./wys. 4186/1805/1536 mm
Rozstaw osi 2588 mm
Pojemność bagażnika 580-1630 l
Pojemność zbiornika paliwa 53 l
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy
Rozmiar opon (przód i tył) 225/55 R 19

Citroen C5 Aircross – wyposażenie

Ledowe reflektory/6 airbagów S/S
Utrzymanie pasa ruchu/tempomat S/S
Android Auto/Apple CarPlay S/S
Aut. dwustrefowa klimatyzacja S
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika 2000 zł
Panoramiczny dach/indukcyjna ładowarka 4500/400 zł
Perłowy lakier/19-calowe alufelgi 3700/2400 zł

Citroen C5 Aircross – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 163 300 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lat b.o./12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub co rok
Cena testowanego egzemplarza 178 000 zł