- Testowany Citroen C5 Aircross ma pod maską doładowany, benzynowy silnik generujący 131 KM oraz 230 Nm
- Samochód rozpędza się do setki po 10,3 s, ale subiektywnie ma się wrażenie, że jego dynamika jest lepsza
- W topowej wersji Shine Pack Citroen C5 Aircross z bazowym benzyniakiem i automatyczną skrzynią kosztuje 163 tys. 300 zł, ale cena testowanego egzemplarza, z racji dodatkowego wyposażenia, wzrosła do 178 tys. zł
Citroën C5 Aircross to propozycja dla kierowców, którzy lubią podwyższone nadwozie, ułatwiające wsiadanie i poprawiające widoczność, a do tego potrzebują przestronnego i funkcjonalnego samochodu. W teście wersji po liftingu sprawdzamy, jak francuski model spełnia oczekiwania tego rodzaju.
Zmodernizowany Citroen C5 Aircross jest łatwo rozpoznawalny, bowiem w aucie zastosowano zupełnie inną atrapę chłodnicy oraz zderzaki i reflektory, a tylne światła zyskały efekt 3D. Nowe jest także wzornictwo aluminiowych felg. W testowanym egzemplarzu są one czarne, podobnie jak obudowy lusterek (standard). Takie wykończenie świetnie kontrastuje z perłowym białym lakierem (3700 zł).
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Wnętrze również doczekało się nowości w postaci 10-calowego ekranu multimediów, wirtualnych wskaźników czy dźwigni skrzyni biegów w kształcie dżojstika. Podczas testu przekonaliśmy się również, że siedzenia są bardziej komfortowe.
Przeczytaj również – Kia Sportage PHEV. Hybryda jak trzeba
To nie uczucie, lecz rzeczywistość, bowiem w zmodernizowanym pojeździe znalazły się fotele z dodatkową 15-milimetrową warstwą pianki. Efekt? Nawet po długiej podróży nie odczuwa się zmęczenia ani bólu pleców.
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Poza tym siedzenia mają rozbudowane boczki, żeby zapobiegać nadmiernym wychyleniom ciała podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Do tego dochodzą jeszcze materiały wykończeniowe o wysokiej jakości – lepsze niż w poprzedniku.
Bez zmian w porównaniu z przedliftingową wersją pozostała funkcjonalność pojazdu. Nadal pasażerowie mają na tyle dużo miejsca w obu rzędach siedzeń, że nawet gdy jedna za drugą usiądą wysokie osoby, to i tak czują mnóstwo luzu na wysokości kolan. Oczywiście, nad głową również wygospodarowano wystarczająco dużo przestrzeni.
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Atutem testowanego samochodu okazała się też część bagażowa o pojemności 580-1630 l. Wprawdzie konkurencja potrafi być lepsza, bo Volkswagen Tiguan ma kufer, który mieści 615-1665 l, ale część ładunkowa francuskiego modelu w zupełności wystarczy, żeby zabrać urlopowy ekwipunek całej rodziny. Poza tym wnętrze Aircrossa można konfigurować na różne sposoby, bo indywidualne fotele drugiego rzędu da się nie tylko złożyć, lecz także przesunąć, a oparcie ma regulowany kąt pochylenia.
Wiemy już, że poliftingowy Citroen C5 Aircross jest udanym modelem pod względem rozplanowania wnętrza. A jak prezentuje się napęd zastosowany w tym samochodzie?
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Pod maską testowanego pojazdu znalazł się bazowy, 131-konny benzyniak współpracujący z 8-stopniową automatyczną skrzynią. Charakterystyczny dźwięk, słyszany zaraz po uruchomieniu silnika, nie pozwala zapomnieć, że mamy do czynienia z 3-cylindrową konstrukcją.
Przeczytaj także – BMW serii 3 po liftingu. Diesel to zdecydowanie najlepszy wybór
Na szczęście wraz z rozgrzaniem jednostki ten odgłos zanika, a podczas szybkiej jazdy przeradza się wręcz w delikatny i miły dla ucha pomruk. Poza tym silnik nie przeszkadza jadącym, bowiem w ramach modernizacji poprawiono wygłuszenie części pasażerskiej.
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Po mocnym wciśnięciu pedału gazu jednostka żwawo zabiera się do pracy, a skrzynia sprawnie zmienia przełożenia. W efekcie subiektywnie ma się wrażenie, że auto szybciej uzyskuje setkę niż po obiecanych przez producenta niezbyt imponujących 10,3 s. Jednak podczas jazdy z kompletem pasażerów i z bagażem nie jest już tak dobrze.
Niestety, motor zawiódł nas pod względem spalania. Podawane przez producenta średnie zużycie na poziomie 6,5 l/100 km jawi się optymistycznie, ale nijak ma się do rzeczywistości. Na naszym testowym odcinku (miasto, autostrada, trasa szybkiego ruchu) silnik spalił aż 7,9 l/100 km. Nadwyżka 1,4 l to zbyt dużo.
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Jeżeli cenicie komfort, to Aircross będzie dla was idealnym autem. Nie dość, że podróżuje się w nim na wygodnych siedzeniach, to w dodatku zawieszenie perfekcyjnie tłumi nierówności. Mniej przyjaźnie pojazd zachowuje się na szybko pokonywanych zakrętach – nadwozie przechyla się na nich zbyt mocno.
W topowej wersji Shine Pack Aircross jest drogi (163 tys. 300 zł). Jednak bywają droższe auta. VW Tiguan w wersji Elegance ze 150-konnym benzyniakiem i automatyczną skrzynią kosztuje 166 tys. 790 zł.
Citroen C5 Aircross – ocena: 4+
Citroen C5 Aircross – nasza opinia
Citroen C5 Aircross to funkcjonalne auto, które za sprawą przestronnego wnętrza, wygodnych siedzeń oraz dopracowanego zawieszenia zapewnia wysoki komfort jazdy. Pod maską pracuje bazowy, 131-konny benzyniak, który wystarczy do spokojnego podróżowania. Szkoda tylko, że wysokie spalanie jest ceną za akceptowalne osiągi. Niestety, cena samochodu też jest wysoka.
Citroen C5 Aircross – wyniki testu
Masa rzeczywista/ładowność | 1501/479 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Spalanie testowe (95 okt.) | 7,9 l/100 km |
Zasięg | 670 km |
Citroen C5 Aircross – dane producenta
Rodzaj silnika | t.benz./R3/12 |
Pojemność skokowa | 1199 ccm |
Moc maksymalna | 131 KM przy 5500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 230 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | aut. 8/przedni |
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Zużycie paliwa (WLTP) | 6,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 148 g/km |
Dł./szer./wys. | 4186/1805/1536 mm |
Rozstaw osi | 2588 mm |
Pojemność bagażnika | 580-1630 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 53 l |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy |
Rozmiar opon (przód i tył) | 225/55 R 19 |
Citroen C5 Aircross – wyposażenie
Ledowe reflektory/6 airbagów | S/S |
Utrzymanie pasa ruchu/tempomat | S/S |
Android Auto/Apple CarPlay | S/S |
Aut. dwustrefowa klimatyzacja | S |
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika | 2000 zł |
Panoramiczny dach/indukcyjna ładowarka | 4500/400 zł |
Perłowy lakier/19-calowe alufelgi | 3700/2400 zł |
Citroen C5 Aircross – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 163 300 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lat b.o./12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub co rok |
Cena testowanego egzemplarza | 178 000 zł |