Niektórzy tradycyjni entuzjaści monachijskiej marki będą teraz woleli face lifting od premiery nowego modelu. Zwłaszcza ci, którym nowa osłona chłodnicy wydaje się za wielka, a system multimedialny bez kontrolera iDrive – podejrzany. Ani jedno, ani drugie w odświeżonym BMW serii 3 nie ma miejsca. Poza tym pozostaje w nim także rzędowa "szóstka" ze wsparciem 48-woltowej miękkiej hybrydy. Tak jak wcześniej, napędza ona M340i xDrive, które teraz spogląda z dala węższymi niż dotychczas reflektorami sponad nowych zderzaków.
Silnik, tak jak dotychczas, rozwija moc 374 KM, przy czym podczas spontanicznego przyspieszania lub startu spod świateł może liczyć na dodatkowe 11 KM wsparcia elektrycznego. Moment obrotowy 500 Nm rozdzielany jest na wszystkie koła, napęd 4x4 jest tu standardem. W ten sposób BMW M340i katapultuje się ze startu do setki w 4,4 s i – przy stale wciśniętym pedale gazu – aż do maksymalnych, regulowanych elektronicznie 250 km/h. To wszystko, zgodnie z oczekiwaniem, lekko i przyjemnie z ledwie odczuwalną zmianą biegów przez 8-stopniowy automat.
Ponieważ silnik jest sam w sobie cichy, a litera "M" w nazwie samochodu stanowi jednak obietnicę czegoś innego, w topowej "trójce" może działać aktywny sportowy wydech ze sterowanymi klapami, dzięki któremu samochód brzmi jak zły. Inna rzecz, że te uroczyste grzmoty w połączeniu ze sprężystym sportowym zawieszeniem M, ostrymi sportowymi hamulcami, sportowymi fotelami, nadającymi się jednak na komfortowe podróże, adaptacyjnym sportowym układem kierowniczym kosztują co najmniej 300 000 zł.
BMW serii 3 po face liftingu – z dieslem można oszczędniej
Wymienione elementy dostępne są opcjonalnie we wszystkich modelach, oprócz podstawowych 318i i 318d. Mogą być one obecne w (również przez nas wypróbowanym) kombi z silnikiem wysokoprężnym – BMW 320d Touring – stanowiącym coś w rodzaju kontrastowego rozwiązania w porównaniu z M340i. Jego bagażnik ma pojemność 500 l – o 20 l więcej niż w limuzynie. Podróżujących na długich dystansach ucieszy wspomagany przez 48-woltowy rozrusznik-generator silnik wysokoprężny, który wprawdzie osiągami – 7,2 s do setki i prędkość maksymalna 229 km/h – nie zbliża się nawet do M340i, jednak wyraźnie wygrywa ceną bazową 220 000 zł i oczywiście, zużyciem paliwa.
Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny i napęd, to tak naprawdę wiele się po face liftingu w stosunku do poprzednika nie zmieniło. Co innego wnętrze. Jak już wspomnieliśmy, sprawdzony i niedościgniony kontroler iDrive pozostał. Podobnie jak sterowanie programami jazdy za pomocą dźwigienek na konsoli środkowej. Jednak urządzenie kokpitu zmodyfikowano diametralnie. Teraz w "trójce" zainstalowano zakrzywiony ekran (Curved Display), który po raz pierwszy zaprezentowano w 2019 r. w BMW i4. Lekko wygięty w łuk panel integruje 12,3-calowy wyświetlacz wskaźników za kierownicą i centralny ekran dotykowy o przekątnej 14,9 cala.
Ten dominujący kokpit element nieźle pasuje do "trójki", prezentuje się nowocześnie i ma przyjemną grafikę. Przy tej okazji znacznie zredukowano liczbę tradycyjnych przełączników i regulatorów. W rezultacie klimatyzację ustawia się teraz już tylko za pośrednictwem ekranu dotykowego. Jednak nadal niezrozumiałe pozostaje, dlaczego zamiast ładnych i czytelnych okrągłych wirtualnych zegarów na cyfrowym panelu wskaźników zachowano dziwaczne sierpowate struktury.
BMW serii 3 po face liftingu – naszym zdaniem
BMW serii 3 po face liftingu nie zmieniło się istotnie pod względem stylistyki ani dynamiki jazdy. I dobrze. Największą modernizację wprowadzono w kokpicie, w którym zainstalowano obszerny zakrzywiony panel, łączący tablicę wskaźników i ekran dotykowy do obsługi multimediów i wielu innych funkcji samochodu. Ta część będzie wymagała przyzwyczajenia. Na szczęście pokrętło iDrive pozostało.
BMW 320d Touring – dane techniczne
Silnik | t.diesel R4, biturbo |
Pojemność | 1995 cm3 |
Moc | 190 KM przy 4000 obr./min |
Moment obr. | 400 Nm przy 1750 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | tył/aut. 8b |
Dł./szer./wys. | 4713/1827/1440 mm |
Masa własna | 1740 kg |
Bagażnik | 500-1510 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,2 s |
V maks. | 229 km/h |
Zużycie paliwa | 5,0 l/100 km (WLTP) |
Emisja C02 | 132 g/km |
Cena | od 220 000 zł |