Czy Cupra Formentor VZ pozwala poczuć się jak napastnik Barcelony? [Test]

Auto Świat
Cupra Formentor VZ Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat
Cupra Formentor VZ
Jeśli SUV wydaje ci się zbyt wielki, a kombi zbyt nudne, Cupra Formentor VZ okazuje się zaskakująco praktyczna i z nawiązką spełniająca potrzeby kierowców z cięższą nogą. Z napędem znanym z Audi S3 pokazuje niezwykłe oblicze nie tylko na prostej na autostradzie. W teście mocna wersja VZ z 310 KM pod maską.
WRÓĆ
NA ONET

CUPRA Formentor — dla kogo?

Wbrew pozorom Formentor nie jest SUV-em. Łatwiej go sklasyfikować jako wyjątkowy crossover (auto służyło także piłkarzom klubu piłkarskiego FC Barcelona), w którym nie zapomniano o jakże potrzebnej funkcjonalności. Mimo dość charakterystycznej sylwetki z wyraźnie wyciągniętą maską projektantom udało się stworzyć zadziwiająco obszerne wnętrze. W praktyce zatem nawet przesiadka z rodzinnego kompaktowego kombi do Formentora nie wiąże się z wyrzeczeniami. A jeśli dodać do tego ognisty temperament z napędem znanym m.in. z Audi S3, wówczas okazuje się, że można mieć oryginalny i komfortowy rodzinny samochód o wyjątkowo ognistym temperamencie.

CUPRA Formentor — opis modelu

Cupra Formentor to wyjątkowy samochód dla Hiszpanów. To pierwsza konstrukcja firmy, która nie ma swojego bezpośredniego odpowiednika w gamie Seata (w marketingowym przekazie nie zabrakło historii o narodzinach na torze wyścigowym). Crossover w wersji VZ to już dość wybuchowa mieszanka. Skrót VZ to oznaczenie od hiszpańskiego słowa Veloz, czyli prędkość. Formentor VZ to jedna z najmocniejszych odmian w gamie (2.0 TSI o mocy 310 KM z napędem na wszystkie koła i skrzynią DSG). Potężniejszy jest tylko Formentor VZ5 z większym silnikiem 2,5 l o mocy 390 KM.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

CUPRA Formentor — wrażenia z jazdy

Choć pod maską kryje się dwulitrowy silnik o mocy 310 KM, to wcale nie oznacza, że samochód będzie brutalnie obchodzić się z pasażerami. W podstawowych trybach jazdy samochód z pewną wstrzemięźliwością reaguje na ruchy pedału gazu. Łatwo to docenić podczas spokojnych przejazdów po zatłoczonych miejskich ulicach. W trasie lepiej jednak wybrać tryb sport lub cupra, by wyzwolić to, czego oczekujemy od tak mocnego napędu – spontaniczne reakcje i wyrywanie do przodu jak na filmach sensacyjnych z gangsterami uciekającymi z łupem zrabowanym w banku. Jeśli zatem chcesz mieć spokojny wyjazd z rodziną, nie aktywuj dwóch najmocniejszych trybów. Te zostaw na zabawę, gdy nikt z prawego fotela nie będzie krzyczał "zwolnij".

O sportowych reakcjach można zapomnieć w przypadku aktywacji tempomatu. Cupra dość wstrzemięźliwe reaguje w sytuacji, gdy zwolni się pas przed nami. Na pocieszenie pozostaje, że nie jest już tak nerwowa pod względem pozycjonowania między liniami.

CUPRA Formentor — wnętrze

Jest zaskakująco przestronne nie tylko z przodu, ale i z tyłu. Skojarzenia ze Skodą Superb są jak najbardziej uzasadnione, gdyż nawet dla wysokich osób nie zabraknie miejsca na nogi. Otwartą kwestią pozostaje, czy wysokie osoby docenią fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Dla mnie okazały się bardzo komfortowe (mierzę 1,8 m). Choć nie należę do szczupłych osób, to nawet w długiej trasie nie narzekałem na komfort.

Na jakość tworzyw też trudno narzekać (chyba że zerkniemy na poszycie tylnych drzwi czy dolne wykończenie deski rozdzielczej). Gorzej z ergonomią, gdyż Cupra podobnie jak inne marki Grupy Volkswagena korzysta z rozbudowanego sterowania dotykowego. Wciąż zatem narzekam na sterowanie (Cupra ma własne niezbyt czytelne menu i grafiki), przekombinowany pasek dotykowy pod ekranem i wygodę dostępu do poszczególnych funkcji. Cieszy, że nie zapomniano o użytkownikach sprzętu mobilnego. Wydajne porty USB-C dostępne są z przodu i z tyłu.

Szczególnie w upalne dni można docenić kratki wentylacyjne dla pasażerów z tyłu. Z przodu niełatwo ustawić strumień powietrza tak, by nie przeszkadzał kierowcy.

CUPRA Formentor — pojemność i ustawność bagażnika

Tutaj niewielkie rozczarowanie. Ledwie 420 l to nie jest rezultat, jakiego można oczekiwać od samochodu o długości niemal 4,5 m. W krótszej Skodzie Karoq można liczyć na niemal 60 l więcej. Jeszcze lepiej wypada Volkswagen Tiguan z bagażnikiem większym o 100 l.

Pod bardzo solidnie wykonaną podłogą jest jak zwykle sporo styropianu i miejsce na subwoofer. Kto nie da rady się spakować, może zawsze wyjąć głośnik i grube wypełnienie. Zyska przynajmniej przestrzeń na kilka dodatkowych miękkich toreb.

CUPRA Formentor — spalanie i koszty eksploatacji

310 KM trzeba czymś nakarmić. Kierowca z ciężką nogą na autostradzie musi przygotować się na dwucyfrowe wartości, gdzie 11,5 l czy nawet wyraźnie więcej nie jest niczym zaskakującym. Przy spokojniejszym tempie można jednak uzyskać 9,3 – 10 l.

CUPRA Formentor — finansowanie i gwarancja

Cupra Formentor VZ kosztuje 216 900 zł. Wyposażenie jest już na tyle bogate, że nie trzeba dopłacać do różnych dodatków. Można pomyśleć o zestawie kamer 360 st. czy nagłośnieniu Beats Audio z subwooferem. Piękne hamulce Brembo to niestety kosztowny wydatek aż 10 tys. zł.

Samochód objęty jest 5-letnią gwarancją z limitem 150 tys. km. Pakiet serwisowy na 5 lat z limitem 100 tys. km to wydatek 5,4 tys. zł.

Wraz z samochodem oferowane są dwie opcje leasingu (Moc niskich rat i konsumencki). Miesięczna rata to odpowiednio 2470 zł netto i 2986 zł brutto. W obu obowiązuje limit 10 tys. km rocznie i okres spłaty przez 48 miesięcy.

CUPRA Formentor - galeria

CUPRA Formentor — czy warto kupić?

Cieszę się widząc coraz więcej Formentorów na polskich drogach. Wygląda na to, że nie jestem odosobniony w stwierdzeniu, że warto wziąć pod uwagę Cuprę w poszukiwaniu ognistego, ale i praktycznego samochodu. Formentor pozytywnie zaskakuje wszechstronnością. Sprawdzi się w roli samochodu na codzienne dojazdy do pracy, wakacyjne podróże z rodziną i chwilowe szaleństwa na torze. W dobie inflacji i boleśnie wysokich cen paliw to koszty eksploatacji mogą mieć jednak kluczowe znaczenie w podejmowaniu decyzji o wyborze odmiany VZ.

Marka CUPRA
Model Formentor
Pojemność skokowa (cm3) 1984
Moc maksymalna (kW/KM) 228/310
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 400
Skrzynia biegów DSG 7
Napęd 4x4
Przyspieszenie 0-100km/h (s) 4.9
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Średnie zużycie paliwa (WLTP l/100km) 8.5
Emisja CO2 (g/km) 191
Pojemność zbiornika paliwa (l) 55
Zasięg samochodu (km) 714
Długość / szerokość / wysokość (cm) 4450/1839/1528
Pojemność bagażnika min-max (l) 420
Cena od (zł) 216 900
Rata leasingu od (zł/miesiąc) 2470
Koszt wynajmu od (zł/doba) 0
Google News
Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski Dziennikarz
Autor poleca: