• Dacia Duster też drożeje – testowe auto to diesel 4x4 z kilkoma detalami. Rachunek? Ponad 90 tys. zł
  • Auto potrafi być naprawdę wszechstronne – sprawdzi się w różnych rolach
  • Choć wokół roi się od eko-konstrukcji Dacia oferuje prostego diesla bez wsparcia elektrycznych silników

Tegoroczny lifting Dacii Dustera (2021 rok) nie wprowadził zmian w palecie silników, którą zmodyfikowano 2 lata temu, czyli zaledwie rok po wprowadzeniu auta na rynek. W dalszym ciągu nie ma tu nawet miękkiej hybrydy, o plug-inie nie wspominając. Diesel musi radzić więc sobie sam, bez pomocy elektrycznych silników. Okazuje się, że świetnie się bez nich obywa, co więcej – jednostka 1.5 to prawdziwy fenomen w ofercie. Wprowadzono ją… w 2001 r. (seria K9K), później oczywiście wielokrotnie modernizowano, dzięki czemu z grona najbardziej awaryjnych trafiła do tych polecanych. Silnik ma tylko 8 zaworów i rozwija niezbyt dużą moc – 115 KM. Ale auto nie jest szczególnie ciężkie, jesteśmy więc dobrej myśli.

Wersje 4x4 występują tylko z najlepszymi silnikami i jedynie w bogatej odmianie Prestige. Nie dziwią więc ceny – 87 400 zł za „benzynę” i 500 zł więcej za diesla. Cóż, pamiętam czasy, kiedy Dacię Dustera z napędem 4x4 i klimatyzacją można było mieć za 55 000 zł. Ale, po pierwsze, wtedy był tandetnie wykonanym i ubogo wyposażonym pojazdem, po drugie – wszystkie auta podrożały i właściwie jedyną konkurencją dla Dustera 4x4 jest obecnie Suzuki Vitara (1.4 BoosterJet 4WD od 97 500 zł). O Toyocie RAV4 czy Hondzie CR-V można zapomnieć, trzeba dołożyć jeszcze kilka „dych”. Czy warto zatem swoje 90 000 zł ulokować w Dacii? Konstrukcja może nie zachwyca, ale ma istotne zalety.

Diesel 1.5 jest mocną stroną. Sprawnie przyspiesza i cicho pracuje, bez łoskotu typowego dla wielu takich jednostek. Gdy staraliśmy się jeździć oszczędnie, na warszawskich ulicach uzyskaliśmy wynik 6,0 l/100 km. Pewnie da się jeszcze mniej, bo komputer za ekojazdę przyznał nam 73 punkty (na 100 możliwych). Podróż w różnych warunkach (miasto, trasa szybkiego ruchu, teren) bez zbytniego przejmowania się spalaniem zakończyła się wynikiem 7,4 l/100 km.

Gabaryty i wymiary wnętrza Dacii Duster 1.5 dCi. Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Gabaryty i wymiary wnętrza Dacii Duster 1.5 dCi.

Zawieszenie zapewnia niezły komfort, pod względem prowadzenia da się znaleźć lepsze modele, ale mając 115 KM, nikt raczej nie zamierza się ścigać. Większym minusem jest skromna lista systemów poprawiających bezpieczeństwo. Mamy sprawnie działającą kontrolę martwego pola w lusterkach i… na tym koniec. Żadnego awaryjnego hamowania, kontroli pasa ruchu itp.

Dacia Duster 1.5 dCi – poradzi sobie w terenie?

Dacia Duster ma świetne właściwości w terenie. Nie można oczywiście zapominać o stosunkowo delikatnej budowie podwozia, ale duży prześwit 204 mm (pomiar) i solidna metalowa osłona silnika pozwalają bez stresu podróżować, jeśli nie w terenie, to po polnych drogach. Stosunkowo miękkie zawieszenie dobrze wybiera nierówności, koła nie tracą zbyt szybko kontaktu z nawierzchnią. W błocie, ale też w śniegu na ulicy, przydać się może blokada międzyosiowego sprzęgła dołączającego tylną oś.

Dacia Duster 1.5 dCi – nowości we wnętrzu

Wprawne oko wyłapie też kilka nowości we wnętrzu. Nareszcie pojawił się solidny przesuwany podłokietnik centralny ze schowkiem – ten dotychczasowy, chybotliwy to, cóż… po prostu był. Z fotelem przysuniętym do przodu i tak wiele z niego nie skorzystałem, ale na pewno niektórzy kierowcy będą zadowoleni. Zagłówki są cieńsze, dzięki czemu mniej zasłaniają widoczność i lepiej wyglądają. Wielu kierowców z epoki smartfonów na pewno doceni też poprawiony system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym (replikacja telefonów itp.). Kanapa raczej dla dwójki pasażerów – wskazuje na to i jej ukształtowanie, i szerokość wnętrza.

Dacia Duster 1.5 dCi – dane techniczne (firmowe):

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/8
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni CR/pasek
Pojemność skokowa 1461 cm3
Maksymalna moc 115 KM przy 3750 obr./min
Maks. moment obrotowy 260 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów/napęd man. 6/4x4
0-100 km/h; prędkość maksymalna 10,3 s; 175 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 5,3 l/100 km
Emisja CO2 138 g/km
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa 376-1409/50 l
Marka i model opon testowanego auta Barum Polaris 5 (pomiary: Bridgestone Dueler H/P Sport)
Rozmiar opon 215/60 R 17

Dacia Duster 1.5 dCi – pomiary testowe:

Przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s
Przyspieszenie 0-50/0-130/0-160 km/h 4,2/20,9/46,1 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 6,7 s (4. bieg)/15,3 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1431/502 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,4/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h zimne/gorące 38,4/37,8 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 60/67/70 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 5,4 l/100 km
Zasięg 925 km

Dacia Duster 1.5 dCi – wyposażenie, ceny i gwarancja:

Wersja Prestige
Klimatyzacja automatyczna (1-strefowa)/6 airbagów S/S
Reflektory LED (mijania, eco-LED) S
System multimed. (8”)/nawigacja S/S
System Multiview Camera 1100 zł
Dostęp bezkluczykowy 1000 zł
Tapicerka skóra + eko/podgrzewane fotele 2000/700 zł
Alufelgi 17”/koło zapasowe S/700 zł
Lakier metalizowany/pomarańczowy Arizona 2200/2400 zł
Cena podstawowa testowanej wersji 87 900 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 3 lata lub 100 tys. km/6 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok
Cena testowanego auta 93 800 zł

Dacia Duster 1.5 dCi – naszym zdaniem

Czy Duster z „przestarzałym” dieslem ma jeszcze rację bytu? Szczególnie że testowana, najdroższa w cenniku wersja z dodatkami przekracza 90 000 zł. Zdecydowanie tak! To prosty w obsłudze, wygodny samochód, który bez problemu sprawdzi się i jako auto rodzinne, i jako samochód do jazdy miejskiej, lekkiej turystyki off-roadowej czy na wiejskich drogach. Zasługa w tym przyjemnej stylistyki, funkcjonalnego wnętrza, wydajnego napędu 4x4 i niskiego spalania. Lifting rozpoznają głównie wtajemniczeni, ale i przed nim auto było atrakcyjne. Minus: mała liczba systemów wspomagających.