- Dacia Duster też drożeje – testowe auto to diesel 4x4 z kilkoma detalami. Rachunek? Ponad 90 tys. zł
- Auto potrafi być naprawdę wszechstronne – sprawdzi się w różnych rolach
- Choć wokół roi się od eko-konstrukcji Dacia oferuje prostego diesla bez wsparcia elektrycznych silników
Tegoroczny lifting Dacii Dustera (2021 rok) nie wprowadził zmian w palecie silników, którą zmodyfikowano 2 lata temu, czyli zaledwie rok po wprowadzeniu auta na rynek. W dalszym ciągu nie ma tu nawet miękkiej hybrydy, o plug-inie nie wspominając. Diesel musi radzić więc sobie sam, bez pomocy elektrycznych silników. Okazuje się, że świetnie się bez nich obywa, co więcej – jednostka 1.5 to prawdziwy fenomen w ofercie. Wprowadzono ją… w 2001 r. (seria K9K), później oczywiście wielokrotnie modernizowano, dzięki czemu z grona najbardziej awaryjnych trafiła do tych polecanych. Silnik ma tylko 8 zaworów i rozwija niezbyt dużą moc – 115 KM. Ale auto nie jest szczególnie ciężkie, jesteśmy więc dobrej myśli.
Wersje 4x4 występują tylko z najlepszymi silnikami i jedynie w bogatej odmianie Prestige. Nie dziwią więc ceny – 87 400 zł za „benzynę” i 500 zł więcej za diesla. Cóż, pamiętam czasy, kiedy Dacię Dustera z napędem 4x4 i klimatyzacją można było mieć za 55 000 zł. Ale, po pierwsze, wtedy był tandetnie wykonanym i ubogo wyposażonym pojazdem, po drugie – wszystkie auta podrożały i właściwie jedyną konkurencją dla Dustera 4x4 jest obecnie Suzuki Vitara (1.4 BoosterJet 4WD od 97 500 zł). O Toyocie RAV4 czy Hondzie CR-V można zapomnieć, trzeba dołożyć jeszcze kilka „dych”. Czy warto zatem swoje 90 000 zł ulokować w Dacii? Konstrukcja może nie zachwyca, ale ma istotne zalety.
Diesel 1.5 jest mocną stroną. Sprawnie przyspiesza i cicho pracuje, bez łoskotu typowego dla wielu takich jednostek. Gdy staraliśmy się jeździć oszczędnie, na warszawskich ulicach uzyskaliśmy wynik 6,0 l/100 km. Pewnie da się jeszcze mniej, bo komputer za ekojazdę przyznał nam 73 punkty (na 100 możliwych). Podróż w różnych warunkach (miasto, trasa szybkiego ruchu, teren) bez zbytniego przejmowania się spalaniem zakończyła się wynikiem 7,4 l/100 km.
Zawieszenie zapewnia niezły komfort, pod względem prowadzenia da się znaleźć lepsze modele, ale mając 115 KM, nikt raczej nie zamierza się ścigać. Większym minusem jest skromna lista systemów poprawiających bezpieczeństwo. Mamy sprawnie działającą kontrolę martwego pola w lusterkach i… na tym koniec. Żadnego awaryjnego hamowania, kontroli pasa ruchu itp.
Dacia Duster 1.5 dCi – poradzi sobie w terenie?
Dacia Duster ma świetne właściwości w terenie. Nie można oczywiście zapominać o stosunkowo delikatnej budowie podwozia, ale duży prześwit 204 mm (pomiar) i solidna metalowa osłona silnika pozwalają bez stresu podróżować, jeśli nie w terenie, to po polnych drogach. Stosunkowo miękkie zawieszenie dobrze wybiera nierówności, koła nie tracą zbyt szybko kontaktu z nawierzchnią. W błocie, ale też w śniegu na ulicy, przydać się może blokada międzyosiowego sprzęgła dołączającego tylną oś.
Dacia Duster 1.5 dCi – nowości we wnętrzu
Wprawne oko wyłapie też kilka nowości we wnętrzu. Nareszcie pojawił się solidny przesuwany podłokietnik centralny ze schowkiem – ten dotychczasowy, chybotliwy to, cóż… po prostu był. Z fotelem przysuniętym do przodu i tak wiele z niego nie skorzystałem, ale na pewno niektórzy kierowcy będą zadowoleni. Zagłówki są cieńsze, dzięki czemu mniej zasłaniają widoczność i lepiej wyglądają. Wielu kierowców z epoki smartfonów na pewno doceni też poprawiony system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym (replikacja telefonów itp.). Kanapa raczej dla dwójki pasażerów – wskazuje na to i jej ukształtowanie, i szerokość wnętrza.
Dacia Duster 1.5 dCi – dane techniczne (firmowe):
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/8 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni CR/pasek |
Pojemność skokowa | 1461 cm3 |
Maksymalna moc | 115 KM przy 3750 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 260 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maksymalna | 10,3 s; 175 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 5,3 l/100 km |
Emisja CO2 | 138 g/km |
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa | 376-1409/50 l |
Marka i model opon testowanego auta | Barum Polaris 5 (pomiary: Bridgestone Dueler H/P Sport) |
Rozmiar opon | 215/60 R 17 |
Dacia Duster 1.5 dCi – pomiary testowe:
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s |
Przyspieszenie 0-50/0-130/0-160 km/h | 4,2/20,9/46,1 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 6,7 s (4. bieg)/15,3 s (6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1431/502 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,4/11,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h zimne/gorące | 38,4/37,8 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 60/67/70 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 5,4 l/100 km |
Zasięg | 925 km |
Dacia Duster 1.5 dCi – wyposażenie, ceny i gwarancja:
Wersja | Prestige |
Klimatyzacja automatyczna (1-strefowa)/6 airbagów | S/S |
Reflektory LED (mijania, eco-LED) | S |
System multimed. (8”)/nawigacja | S/S |
System Multiview Camera | 1100 zł |
Dostęp bezkluczykowy | 1000 zł |
Tapicerka skóra + eko/podgrzewane fotele | 2000/700 zł |
Alufelgi 17”/koło zapasowe | S/700 zł |
Lakier metalizowany/pomarańczowy Arizona | 2200/2400 zł |
Cena podstawowa testowanej wersji | 87 900 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 3 lata lub 100 tys. km/6 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok |
Cena testowanego auta | 93 800 zł |
Dacia Duster 1.5 dCi – naszym zdaniem
Czy Duster z „przestarzałym” dieslem ma jeszcze rację bytu? Szczególnie że testowana, najdroższa w cenniku wersja z dodatkami przekracza 90 000 zł. Zdecydowanie tak! To prosty w obsłudze, wygodny samochód, który bez problemu sprawdzi się i jako auto rodzinne, i jako samochód do jazdy miejskiej, lekkiej turystyki off-roadowej czy na wiejskich drogach. Zasługa w tym przyjemnej stylistyki, funkcjonalnego wnętrza, wydajnego napędu 4x4 i niskiego spalania. Lifting rozpoznają głównie wtajemniczeni, ale i przed nim auto było atrakcyjne. Minus: mała liczba systemów wspomagających.
W lekkim terenie czy na polnych drogach auto daje sobie świetnie radę, można rzec nawet, że jest jednym z najlepszych w swoim segmencie.
Zabawa w terenie? Czemu nie, w końcu mamy napęd 4x4!
Dacia ułatwi ruszanie, gdy samochód stoi na wzniesieniu, w serii znajdziecie też system HDC, wspomagający zjazd ze wzniesienia.
Czytelne wskaźniki, łatwa obsługa. Przyjemna stylistyka, materiały dalekie od wyszukanych, ale na pewno też nic nie trzeszczy ani nie odpada. Dwupłaszczyznowa regulacja kierownicy i regulacja wysokości fotela kierowcy.
Fotele wygodne, ale trochę brak trzymania bocznego. Tapicerka z logo „Duster”.
Gdy jeździliśmy spokojnie, spalanie udało się utrzymać w granicach 6 l/100 km i to na warszawskich ulicach. Wtedy dostaliśmy 73 punkty (na 100) za ekojazdę. Jazda bez zważania na spalanie to wynik 45 "eko-punktów" i spalanie 7,4 l/100 km.
Nowości po liftingu: poprawiony monitor 4x4, np. busola działa już od startu.
Nowości po liftingu: cieńsze zagłówki (ładniejsze!) oraz „poważny” podłokietnik między fotelami.
Kanapa raczej dla dwójki pasażerów – niezbyt szerokie wnętrze, niewygodne miejsce na środku.
Testowa odmiana ma najmniejszy bagażnik w gamie. Podstawowy Duster 2WD oferuje 445 l, w 4x4 musi wystarczyć 411 l, a tu na dodatek mamy pełnowymiarowe koło zapasowe, przez co pojemność spada do 376 l (1409 l po złożeniu oparcia). Ale bagażnik jest równy i subiektywnie – całkiem przyzwoity.
Wymiary: szerokość maksymalna 1,01 m, głębokość maks./min. 1,61/0,90 m, wysokość do sufitu 0,74 m.
Pełnowymiarowe koło zapasowe (dopłata 700 zł) to w aucie jeżdżącym w terenie duża zaleta, warto poświęcić nieco bagażnika (376-1409 l). Obok koła niewielkie, styropianowe wytłoczki, w których zmieści się np. linka holownicza.
Napęd 4x4 do zamówienia z silnikami 1.3 TCe i 1.5 dCi (skrzynie manualne). Napęd tylnej osi dołączany automatycznie sprzęgłem wielopłytkowym. Pokrętłem można wybrać napęd tylko przedniej osi, automatycznie dołączany tył lub wymusić zablokowanie sprzęgła.
Nowy design reflektorów – ładnie i nowocześnie. Wśród nielicznych systemów wspomagających kierowcę znajduje się kontrola martwego pola w lusterkach.
Pod maską dobrze znany diesel 1.5. To doprawdy fenomen – ma 8 zaworów i stosunkowo prostą budowę, a w gamie Renault i Dacii przeżył np. znacznie nowsze 1.6 i 1.7 dCi.
Duster to SUV o niedużych rozmiarach – długość zewnętrzna to 4,3 m.
Niełatwo rozpoznać wersję po modernizacji, jednym z nowych elementów są reflektory z charakterystycznym układem LED-ów.
Na szosie samochód zachowuje się poprawnie. Zapewnia sporą dawkę komfortu. Z pewnością poprawić by można skuteczność hsamulców.
Duster 4x4 to świetny wybór do offroadowej turystyki, lub np. dla osób, które mieszkają z dala od asfaltowej drogi.
Pięciodrzwiowe auto zapewnia wystarczające miejsce dla rodziny.
Dynamika diesla 1.5 nie powala, ale też nie ma się co spodziewać nadzwyczajnego sprintu mając do dyspozycji 115 KM. Do spokojnej jazdy jest to jednak wartość w zupełności wystarczająca.
Duster 1.5 dCi to udane auto. Ma swoje niedostatki, ale dobrze wykorzystuje przestrzeń i kosztuje relatywnie nieduże pieniądze. Nadaje się do wycieczek w teren, szczególnie, że w razie uszkodzenia np. wahacza czy zderzaka za naprawę zapłacicie zdecydowanie mniej niż np. w autach japońskiej konkurencji.