Auto Świat Testy Testy nowych samochodów To najczęściej wybierany napęd w Toyotach. Porównaliśmy trzy generacje

To najczęściej wybierany napęd w Toyotach. Porównaliśmy trzy generacje

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Silnik 1.8 Hybrid to najczęściej wybierany napęd w Toyotach. Porównując trzy kompaktowe modele — Aurisa i dwie Corolle — sprawdziliśmy, czym różnią się poszczególne generacje hybrydowego napędu oraz który z nich jest najlepszy.

Trzy generacje hybrydowego napędu ToyotyŻródło: Auto Świat / Toyota (Michał Kondrowski)
  • Corolla po liftingu ma zmodernizowany system hybrydowy 1.8 o mocy 140 KM
  • Na torze zmierzyliśmy czas przyspieszenia Corolli 2023 z nowym napędem
  • Sprawdziliśmy także, jak hybryda nowej generacji wypada na tle poprzedników

Na początku 2023 r. w salonach Toyoty pojawi się zmodernizowana Corolla. Poza drobnymi zmianami w wyglądzie (inne: reflektory, zderzaki, pokrywa bagażnika) model po liftingu wyposażony będzie w nowy system multimedialny z ekranem 10,5 cala połączony z internetem (m.in. zdalne aktualizacje systemu, nawigacja online) oraz wirtualne zegary o przekątnej 12,3 cala. W odświeżonym modelu pojawią się także: możliwość sterowania samochodem poprzez aplikację w smartfonie i ulepszony pakiet systemów wspomagających kierowcę.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Toyota Corolla 2023 – z 5. generacją hybrydowego napędu

Najważniejsza zmiana w zmodernizowanym kompakcie kryje się jednak pod maską. Jest nią nowy hybrydowy napęd 5. generacji. Podczas przedpremierowych jazd na torze w Modlinie przyjrzeliśmy się nie tylko zmianom technicznym w nowej Corolli 2023, ale także wykonując pomiary, sprawdziliśmy, jakie korzyści otrzymają użytkownicy z zastosowania hybrydowego napędu nowej generacji.

Toyota Corolla 2023 – większa moc systemowa, mocniejszy elektryk i bateria

Corolla 2023 1.8 Hybrid ma większą moc systemową (140 KM). W porównaniu z układem hybrydowym 4. generacji, stosowanym w Corolli produkowanej w latach 2018-2022, przyrost wynosi więc aż 18 KM. Może niektórych zaskoczymy, ale w hybrydzie nowej generacji moc wolnossącego benzynowego silnika 1.8 nie uległa zmianie. Wzrost mocy systemowej uzyskano, stosując mocniejszy silnik elektryczny. Układ hybrydowy 5. generacji otrzymał także akumulator o nieco większej pojemności oraz nowe oprogramowanie sterujące. Zmiany te sprawiły, że jednostka elektryczna w porównaniu z poprzednikiem uzyskuje większy procentowy udział w jeździe, a to przekłada się na niższe zużycie paliwa w benzyniaka, wyższy komfort akustyczny oraz lepszą elastyczność (silnik EV uzyskuje wysoki moment dostępny w całym zakresie obrotów).

Toyota Corolla 2023 – niskie zużycie benzyny

Podczas jazd testowych odbywających się poza terenem zabudowanym modelami po liftingu – sedanem i kombi wyposażonymi napęd 1.8 Hybrid/140 KM – uzyskaliśmy średnie zużycie paliwa 4,3-4,5 l/100 km przy średniej prędkości 59 km/h. Współczynnik używania trybu elektrycznego (EV) na wspomnianym odcinku pomiarowym wyniósł 50 procent. Jeszcze ciekawej prezentowały się wyniki pomiaru przeprowadzone na torze Modlin, gdzie trzema kompaktowymi modelami (każdy wyposażony w różne generacje hybrydowego napędu 1.8) na symulowanym odcinku miejskim sprawdzaliśmy współczynnik używania trybu elektrycznego.

Toyota Corolla 2023 – więcej jazdy w trybie elektrycznym

W najnowszym modelu (Corolli 1.8/140 KM 2023 wyposażonej w hybrydowy układ 5. generacji) udział ten wyniósł aż 78 procent, podczas gdy w poprzedniku (Corolli 1.8/122 KM 2018-2022 z hybrydą 4. generacji) udział silnika EV wyniósł 71 procent. Najstarszy w tym zestawieniu Auris II 1.8/136 KM z hybrydą 3. generacji produkowany w latach 2012-2018 uzyskał wynik na poziomie 67 procent. Czy przez najsłabszy wynik okazał się przegranym w tym porównaniu? Niekoniecznie. Jego hybryda 1.8 z mocą systemową 136 KM zapewniała mu lepsze przyspieszenie i elastyczność od nowszego, ale za to słabszego (122 KM) układu hybrydowego, jaki pracował w Corolli przed liftingiem.

Toyota Corolla 2023 – sprawdź różnice między generacjami

Więcej informacji dotyczących różnic technicznych poszczególnych generacji hybrydowego napędu oraz uzyskanych pomiarów znajdziecie w poniższej tabeli.

Generacja hybrydowego napędu III (Auris II 1.8 Hybrid 2012-2018) IV (Corolla XII 1.8 Hybrid 2018-2022) V (Corolla XII FL 1.8 Hybrid – model 2023)
Napięcie silnika elektrycznego 650 V 600 V 600 V
Moc silnika elektrycznego 60 kW 53 kW 70 kW
Napięcie akumulatora 202 V 207 V 207 V
Typ akumulatora niklowo-metalowo-wodorkowy w zależności od modelu: niklowo-metalowo-wodorkowy lub litowo-jonowy litowo-jonowy
Procentowy udział jazdy w trybie EV 64 proc. 72 proc. 75 proc.
Prędkość maksymalna w trybie EV do 70 km/h do 130 km/h do 135 km/h
Moc systemu hybrydowego 136 KM 122 KM 140 KM
Przyspieszenie 0-80 km/h (pomiar testowy Auto Świat) 7,6 s 7,9 s 7,3 s
Czasy rozpędzania 40-80 km/h (pomiar testowy Auto Świat) 4,9 s 5,0 s 4,5 s

Toyota Corolla 2023 – mniejszy tzw. efekt gumy

Podczas przedpremierowych jazd nową Corollą odnotowaliśmy nie tylko wyższy udział pracy silnika elektrycznego, ale także niższe natężenie hałasu w kabinie oraz mniej odczuwalny niż w poprzednikach hałas pojawiający się podczas mocnego przyspieszania, czyli typowe dla skrzyń bezstopniowych drażniące utrzymywanie silnika na stałych wysokich obrotach – tzw. efekt gumy. Za poprawę pierwszego czynnika odpowiedzialne jest lepsze wygłuszenie komory silnika. W drugim przypadku – wspomniany już większy udział pracy silnika elektrycznego. Po mocnym wciśnięciu gazu mocniejsza jednostka elektryczna wcześniej wkracza do pracy, odciążając silnik benzynowy. Wpływ na ograniczenie tzw. efektu gumy ma też z pewnością nowe oprogramowania hybrydowego układu.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków