- Corolla po liftingu ma zmodernizowany system hybrydowy 1.8 o mocy 140 KM
- Na torze zmierzyliśmy czas przyspieszenia Corolli 2023 z nowym napędem
- Sprawdziliśmy także, jak hybryda nowej generacji wypada na tle poprzedników
- Toyota Corolla 2023 – z 5. generacją hybrydowego napędu
- Toyota Corolla 2023 – większa moc systemowa, mocniejszy elektryk i bateria
- Toyota Corolla 2023 – niskie zużycie benzyny
- Toyota Corolla 2023 – więcej jazdy w trybie elektrycznym
- Toyota Corolla 2023 – sprawdź różnice między generacjami
- Toyota Corolla 2023 – mniejszy tzw. efekt gumy
Na początku 2023 r. w salonach Toyoty pojawi się zmodernizowana Corolla. Poza drobnymi zmianami w wyglądzie (inne: reflektory, zderzaki, pokrywa bagażnika) model po liftingu wyposażony będzie w nowy system multimedialny z ekranem 10,5 cala połączony z internetem (m.in. zdalne aktualizacje systemu, nawigacja online) oraz wirtualne zegary o przekątnej 12,3 cala. W odświeżonym modelu pojawią się także: możliwość sterowania samochodem poprzez aplikację w smartfonie i ulepszony pakiet systemów wspomagających kierowcę.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Dowiedz się więcej: Toyota Corolla po liftingu (model 2023) – co się zmieniło?
Toyota Corolla 2023 – z 5. generacją hybrydowego napędu
Najważniejsza zmiana w zmodernizowanym kompakcie kryje się jednak pod maską. Jest nią nowy hybrydowy napęd 5. generacji. Podczas przedpremierowych jazd na torze w Modlinie przyjrzeliśmy się nie tylko zmianom technicznym w nowej Corolli 2023, ale także wykonując pomiary, sprawdziliśmy, jakie korzyści otrzymają użytkownicy z zastosowania hybrydowego napędu nowej generacji.
Toyota Corolla 2023 – większa moc systemowa, mocniejszy elektryk i bateria
Corolla 2023 1.8 Hybrid ma większą moc systemową (140 KM). W porównaniu z układem hybrydowym 4. generacji, stosowanym w Corolli produkowanej w latach 2018-2022, przyrost wynosi więc aż 18 KM. Może niektórych zaskoczymy, ale w hybrydzie nowej generacji moc wolnossącego benzynowego silnika 1.8 nie uległa zmianie. Wzrost mocy systemowej uzyskano, stosując mocniejszy silnik elektryczny. Układ hybrydowy 5. generacji otrzymał także akumulator o nieco większej pojemności oraz nowe oprogramowanie sterujące. Zmiany te sprawiły, że jednostka elektryczna w porównaniu z poprzednikiem uzyskuje większy procentowy udział w jeździe, a to przekłada się na niższe zużycie paliwa w benzyniaka, wyższy komfort akustyczny oraz lepszą elastyczność (silnik EV uzyskuje wysoki moment dostępny w całym zakresie obrotów).
Toyota Corolla 2023 – niskie zużycie benzyny
Podczas jazd testowych odbywających się poza terenem zabudowanym modelami po liftingu – sedanem i kombi wyposażonymi napęd 1.8 Hybrid/140 KM – uzyskaliśmy średnie zużycie paliwa 4,3-4,5 l/100 km przy średniej prędkości 59 km/h. Współczynnik używania trybu elektrycznego (EV) na wspomnianym odcinku pomiarowym wyniósł 50 procent. Jeszcze ciekawej prezentowały się wyniki pomiaru przeprowadzone na torze Modlin, gdzie trzema kompaktowymi modelami (każdy wyposażony w różne generacje hybrydowego napędu 1.8) na symulowanym odcinku miejskim sprawdzaliśmy współczynnik używania trybu elektrycznego.
Toyota Corolla 2023 – więcej jazdy w trybie elektrycznym
W najnowszym modelu (Corolli 1.8/140 KM 2023 wyposażonej w hybrydowy układ 5. generacji) udział ten wyniósł aż 78 procent, podczas gdy w poprzedniku (Corolli 1.8/122 KM 2018-2022 z hybrydą 4. generacji) udział silnika EV wyniósł 71 procent. Najstarszy w tym zestawieniu Auris II 1.8/136 KM z hybrydą 3. generacji produkowany w latach 2012-2018 uzyskał wynik na poziomie 67 procent. Czy przez najsłabszy wynik okazał się przegranym w tym porównaniu? Niekoniecznie. Jego hybryda 1.8 z mocą systemową 136 KM zapewniała mu lepsze przyspieszenie i elastyczność od nowszego, ale za to słabszego (122 KM) układu hybrydowego, jaki pracował w Corolli przed liftingiem.
Toyota Corolla 2023 – sprawdź różnice między generacjami
Więcej informacji dotyczących różnic technicznych poszczególnych generacji hybrydowego napędu oraz uzyskanych pomiarów znajdziecie w poniższej tabeli.
Generacja hybrydowego napędu | III (Auris II 1.8 Hybrid 2012-2018) | IV (Corolla XII 1.8 Hybrid 2018-2022) | V (Corolla XII FL 1.8 Hybrid – model 2023) |
Napięcie silnika elektrycznego | 650 V | 600 V | 600 V |
Moc silnika elektrycznego | 60 kW | 53 kW | 70 kW |
Napięcie akumulatora | 202 V | 207 V | 207 V |
Typ akumulatora | niklowo-metalowo-wodorkowy | w zależności od modelu: niklowo-metalowo-wodorkowy lub litowo-jonowy | litowo-jonowy |
Procentowy udział jazdy w trybie EV | 64 proc. | 72 proc. | 75 proc. |
Prędkość maksymalna w trybie EV | do 70 km/h | do 130 km/h | do 135 km/h |
Moc systemu hybrydowego | 136 KM | 122 KM | 140 KM |
Przyspieszenie 0-80 km/h (pomiar testowy Auto Świat) | 7,6 s | 7,9 s | 7,3 s |
Czasy rozpędzania 40-80 km/h (pomiar testowy Auto Świat) | 4,9 s | 5,0 s | 4,5 s |
Toyota Corolla 2023 – mniejszy tzw. efekt gumy
Podczas przedpremierowych jazd nową Corollą odnotowaliśmy nie tylko wyższy udział pracy silnika elektrycznego, ale także niższe natężenie hałasu w kabinie oraz mniej odczuwalny niż w poprzednikach hałas pojawiający się podczas mocnego przyspieszania, czyli typowe dla skrzyń bezstopniowych drażniące utrzymywanie silnika na stałych wysokich obrotach – tzw. efekt gumy. Za poprawę pierwszego czynnika odpowiedzialne jest lepsze wygłuszenie komory silnika. W drugim przypadku – wspomniany już większy udział pracy silnika elektrycznego. Po mocnym wciśnięciu gazu mocniejsza jednostka elektryczna wcześniej wkracza do pracy, odciążając silnik benzynowy. Wpływ na ograniczenie tzw. efektu gumy ma też z pewnością nowe oprogramowania hybrydowego układu.